Skidåkning i och omkring Malmö området

freddel

Ny medlem
Om det mot förmodan skulle dumpa omkring en halvmeter i Malmö-Lund området och ni vill ut och försäsongsshredda- Var tar man vägen??
Framförallt branta sluttningar men även rails och dylikt uppskattas!

Pisseviken i Sibbarp och området kring brofästet är väl inte kanon iaf..

Var i Danmark skulle det isåfall vara?

Vallåsen bra ja men för långt för en liten kvällssejour!

I Lund är väl St Hans backar(uppe vid fladden) det enda som riktigt skulle kunna funka. Ingen aning om Malmö, och Skåne känns ju rent allmänt ganska så platt.

det ska ju finnas en liten backe vid sjöbo med lift och allt, vet ej hur den är. kommer inte ihåg vad den heter men google is your friend.

Annars finns holma backarna, och det ska finnas några rejäla gravhögar eller backar ut i området runt östra grevie. söder om oxie då. Kommer ihåg att när jag åkte förbi stå var de inte små ialla fall.

Senast ändrad:
Kände på mig att jag glömt något, och rekade efter under löprundan upp ett ställe där det enligt mig måste vara Lundaområdets bästa plats. Om jag kommer ihåg rätt finns där tillochmed en liten "naturlig" ås som vi fixade upp till en helt okej kick för ett par år sedan. Finns lätt utrymme(och dropsträcka) för att kunna bygga iaf en 3-5-meters kick ifall man får bra snö. Om man inte är rädd för sten så skulle man nog kunna droppa lite klippor med.

Stället ligger ca 200m nordöst om Skryllegården(mellan Dalby och S Sandby), i vad som om jag minns rätt skulle bli en konstgjord sjö. Ungefär 30-35 fallhöjdsmeter kanske, med möjlighet för att bygga upp något(kick, någon som släpade dit en box förra vintern) på södra sidan.

Sen ska det ju bara snöa lite med.. fast jag är i Val d'Isere, score!

Du kan också dra till Måryd. En ganska schyst pulkabacke med skånska mått mätt.
Annars finns som ovan nämnt den lilla sjön vid skryllegården.

leksakspojken sa:
Bor typ 3000 meter från skryllegården, vilken sjö menar ni?! :O

Ja hela tanken fick jag faktiskt också när jag gick vid den nämnda sjön vid Skrylle naturreservat (om det nu är samma) i förra veckan. Såg rätt brant ut det partier jag tänker på men tveksamt om just det är 30 meters åkning, snarare 20!

Jag var ju yngre och kortare då jag åkte där senast, var i Schweiz under förra årets skånska snö :P

Det är ju självklart inte speciellt långa åk, möjligtvis ett par svängar och kanske en kick(om man nu orkar bygga). Om ni lyckas dra ihop lite folk och utrustning så skulle man nog kunna bygga upp rätt så bra, om det finns snö dock. Lyckades pricka en dag då det faktiskt låg något som liknade puder där för ett par år sedan(typ vinddriva, men inte ens en hint av skare), första pudersvängen med ny bräda 3km hemifrån, jo tack!

Timbe, sjön(eller försöket till konstgjord sjö) ligger ca. 200m öst-nordöst om där löpspåren börjar och där gymmet ligger.

Måryd kan säkert fungera med som någon nämnde, är med skånska mått en väldigt bra pulkabacke och kan nog gå att skida sig ner för. Inte speciellt brant, men dra dit en box eller ladda som fan så ska det nog gå.

Timbe sa:
leksakspojken sa:
jag tänker iaf på denna http://www.naturskolan.lund.se/uteklassrum/skrylle/skrylleute.htm Om man är på parkeringen och så går man snett uppåt vänster i förhållande till skryllegården. Man går förbi en liten hästgård och så öppnar landskapet upp sig lite. Där ligger denna lilla sjö.

leksakspojken sa:
Timbe sa:
leksakspojken sa:
jag tänker iaf på denna http://www.naturskolan.lund.se/uteklassrum/skrylle/skrylleute.htm Om man är på parkeringen och så går man snett uppåt vänster i förhållande till skryllegården. Man går förbi en liten hästgård och så öppnar landskapet upp sig lite. Där ligger denna lilla sjö.
Jahaa! den lille jävlingen! Där kanske man ska dra en kicker när de blir snö! (smhi säger snö redan i början på december) dvs man kan iaf hoppas på en vecka iår!

Dekadent sa:
Kände på mig att jag glömt något, och rekade efter under löprundan upp ett ställe där det enligt mig måste vara Lundaområdets bästa plats. Om jag kommer ihåg rätt finns där tillochmed en liten "naturlig" ås som vi fixade upp till en helt okej kick för ett par år sedan. Finns lätt utrymme(och dropsträcka) för att kunna bygga iaf en 3-5-meters kick ifall man får bra snö. Om man inte är rädd för sten så skulle man nog kunna droppa lite klippor med.

Stället ligger ca 200m nordöst om Skryllegården(mellan Dalby och S Sandby), i vad som om jag minns rätt skulle bli en konstgjord sjö. Ungefär 30-35 fallhöjdsmeter kanske, med möjlighet för att bygga upp något(kick, någon som släpade dit en box förra vintern) på södra sidan.

Sen ska det ju bara snöa lite med.. fast jag är i Val d'Isere, score!
Där får man ju testa! Har du någon bild eller film från när ni byggde ? :O

Ojoj, nu är det spännande med vädret alltså! Väderlekstjänsternas rapportering går vilt isär om den närmaste veckan. SMHI utlovar diverse plusgrader och regn med de är ju erkänt inkompetenta på det skånska vädret. ^^ DMI och diverse andra jänster utlovar snö och ett fåtal minusgrader så jag lägger mina pengar på dem. Då får det nog allt bli en (mikroskopiskt) liten uppvärmningstur i Bulltofta i helgen tycker jag!

freddel sa:
Var i Danmark skulle det isåfall vara?
Ja, Danmark är väl ännu plattare än Skåne ffs. Det är väl därför Vallåsen är fullt med helvilda danskar jämt. ^^

Tillbaka
Topp