Skidåkning kring Stockholm

erst08

Medlem
Hej!

Pga jobb är jag tyvärr nyinflyttad stockholmare. Jag undrar således vad ni har för tips på skidbackar/anläggningar som är möjliga att nå över dagen med max ca 3 timmars restid med bil?

Bortsett från de backar som finns i Stockholm så har du inom ca 3h Säfsen, Kungsberget, Romme, Hillersboda ( Svärdsjö) Hofors och Bjurs. Finns så klart fler men inga jag har i huvudet.

Senast ändrad:
Romme klarar man på ca 3 timmar, men jag åker inte dit på helgerna längre. Får en till två timmars relativt fin åkning på morgonen, sen är det smockfullt i backarna och fiken/restaurangerna. Råkade ut för det en dag mitt i veckan också, klev in i shopen och frågade om man kunde få veta i förväg om eventuella bokningar. Och det kan man, dom har info om "stor" respektive "liten" bussdag, mestadels skolor i mellansverige som lägger friluftsdagar där. Det är bara att ringa så får man den infon enligt personalen i shopen. När vi var där var det "stor" bussdag, ca sextio bussar med högstadieelever som kom vid 10-tiden, då blev det rock'n roll i backarna. Vi hade i alla fall en fin timme fram tills dess.

I Stockholm så lägger jag min "försäsongsträning" i Flottsbro innan resorna till fjällen. Två korta blå/röda nedfarter med helt ok lutning och en lite längre grön/blå familjebacke. Men här är det också de första två timmarna på morgonen som gäller om man ska få lite åkning utan trängsel.

Inte så upplyftande kanske, men "Man vänjer sig" som Kjell Höglund sjunger, även för en inflyttad jämtlänning som undertecknad.

Senast ändrad:
I Stockholm så lägger jag min "försäsongsträning" i Flottsbro innan resorna till fjällen. Två korta blå/röda nedfarter med helt ok lutning och en lite längre grön/blå familjebacke. Men här är det också de första två timmarna på morgonen som gäller om man ska få lite åkning utan trängsel.
Flottsbro funkar helt ok på (sena) vardagskvällar också om abstinensen blir stor. Oftast träning i en av de två röda backarna men i övrigt inte mycket mer folk än lite slöåkande racingfarsor och enstaka kompisgäng. Då är ju såklart backarna rätt manglade men tycker nästan bara de tillför lite glädje i de annars korta och enformiga åken.

Romme klarar man på ca 3 timmar, men jag åker inte dit på helgerna längre. Får en till två timmars relativt fin åkning på morgonen, sen är det smockfullt i backarna och fiken/restaurangerna.
Därför man hänger i Bjurs. Inte i närheten av lika mycket folk.
Sen har Romme fler nedfarter, absolut men mer gemytligt i Bjurs.

Vilken typ av åkning är du ute efter? Tänker att det spelar in lite i vad du skulle kunna få ut mest av.

I väntan på svar så får du några tips från mig, så får du gissa vad jag snöat in på för typ av åkning ;)

Jag är lite partisk kring backen på Ekerö då jag varit mycket därute, men det har byggt bra park senaste åren och förra vintern fanns där även puckel!

Väsjö är värt ett besök om du gillar park.

En kille som heter gabbefarlig på insta har varit i lokala pressen för att han bygger diy-park på kungsholmen. Den är jag nyfiken på.

Backen i Falun bygger bra park.

Jag gillar Järvsö, 3,5 h bort med bil, men kan nås med tåg. Mysig ort och erbjuder varierad skidåkning.

Bollebacken i Bollnäs har jag bara besökt tidigt på säsongen men den har en riktigt skön anläggning. Som jag minns det så är det två byggbaracker där man köper liftkort i den ena och erbjuds snutkaffe i den andra. Det var många unga locals i backen på kvällsåket, vilket jag tyckte var härligt.

Tillbaka
Topp