Skidbygge

File

Ny medlem
Skidbygge
Har som projektarbete i gymnasiet byggt ett par skidor och tänkte att jag kunde lägga upp det här ifall det är någon som är intresserad!

Jag började med att tillverka en mall där skidan skulle pressas för att på så sätt få sin form. Mallen tillverkades i mdf board som sedan beströks med plastic padding för att få en hållbar yta. Formen på mallen hade jag sedan tidigare ritat upp i Progecad.

Kärnan tillverkade jag enbart i gran då det redans fanns hemma torkat och klart! den tillverkades genom att såga ut lameller som sedan limmades ihop. Därefter hyvlade jag ned ändarna till önskad lutning

För att skidan skulle få den önskade formen använde jag mig av en avtappnings slang som förslöts i båda ändar och försedde denna sedan med en ventil(samma som används i bildäck) denna kommer då den pumpas upp med hjälp av en kompressor trycka ned materialet i mallen och då limmet härdar kommer det att behålla materialets form.

För att hålla emot då slangen pumpades upp tillverkade jag sex stålramar som placerades runt själva mallen.

Sidewalls till skidan tillverkades med epoxi lim som färgats svart med pigment, detta limmades direkt mot kärnan.

Färdig sidewall.

Belag till skidan skars ut direkt efter skidans kärna då sidewalls var limmade. Jag valde däremot att inte göra en kärna som gick ända ut i nose och tail utan valde att tillverka dessa i aluminium. när skidan sen kom ut ur pressen trimmade jag ner och rundade av aluminiumplåtarna så att nose och tail fick en någorlunda rund form

Stålkanterna limmades först provisoriskt på belaget med superlim för att underlätta under själva uppläggningen.

Sedan var det bara att börja limma ihop skidan.

Ordningen jag la upp materialen i var:

Belag+ stålkant
gummistripes ovanpå stålkanterna
armering
kärna
aluminium inlägg på monteringspunkt,tail och nose
armering
tyg
logga
topsheet

Som armering har jag valt att använda mig av en triaxial glasfiberväv ca 750 g/m2

För att ge skidan färg och logga använde jag mig av tyg och papper.

under uppläggningen.

I pressen.

Och till sist..

Introducing: Norse-Skadi ca 190 cm lång
140-125-130
beräknad radie utifrån mått är 43 m (hitmes kalkylator tror den varit uppe på forumet någong gång)
monterade med Rossignol axial2 worldcup 200 bindningar

Har tyvärr inte hunnit provåka än då skida nummer 2 är under uppbyggnad, kommer med recension så snart detta är gjort. Kravet har heller inte varit att göra en ultimat skida, snarare någonting som kan kallas för skida och går att ta sig ned med :P

Är det någon som har några frågor så besvarar jag gärna på dom så gott jag kan.

Senast ändrad:
Skidbygge
riktigt fint att du visar det här, har funderat på liknande men inte haft tid/pengar.

skulle vilja se fler bilder på färdiga skidan om du har de ? :)

Skidbygge
Mer bilder på skidan !

Rockerprofil

nose före avrundning, kanten till höger kommer att försvinna iom avrundningen

och till sist jag med skidan

Senast ändrad:
Skidbygge
jadu, inte vackraste skidan ja sett men mycket fin form på den och för att vara hemmabygge så så mycket propps till dig :D

finslipar du lite på byggena så kommer du nog lätt kunna få pengar för dom, iallafall jag skulle nog kunna tänka mig att köpa ett par, om de nu glider såklart :)

Skidbygge
anledningen till att dom ser lite sjaskiga ut i finishen/färg beror på epoxin, tyget sög upp ruggigt mycket och jag trodde att det skulle jämna ut sig när de kom under tryck, det var det som orsakade luftbubblorna. angående färgen så var planen att de skulle ha samma färg som tyget i bilden på uppläggningen, tänkte inte på att det får en helt annan färg då det blir blött :O

Skidbygge
haha okej, asså det va mest epoxyn på toppen (eller tailen?) som såg lite ruggig ut :) färgen spelar inte alltför stor roll för ja tyckte ändå att den va en neutral färg.

men mycket fina för att vara hemma byggda som sagt :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp