Skidbyte! R2 115 eller Line Opus med duke epf

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 50799
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 50799

Guest
Funderar på att byta skidor då det mest kommer bli åkning och troligtvis inte så jätte mycket djuppuder. Åker för närvarande på ett par salomon rocker 2 122 som jag fullkomligt älskar. Gillar verkligen hur dom är lekfulla men man samtidigt kan bränna på med dem.

Hur som helst så känns dom lite väl stora för nästan bara sverige (nån vecka i alperna) så tänkte banta ner lite och samtidigt slänga på en Duke epf för lite oseriöst turande. Max 3-500 höjdmeter. Två skidor som jag fastnat för är rocker 2 115 som tydligen ska vara lite mer att åka på än 122 men är lite tveksam till längden (188) då det känns i det kortare laget, ingen twintip är väl inte jätte tråkigt men känns helt klart som en förlust. Andra skidan jag kollat är Line opus som verkar vara trevliga om än lite mjuka? Längden känns bra där i alla fall.

Till mig då, är 187cm lång och väger runt 85 kilo och har åkt skidor i över ett decenium. Gillar att bränna på men samtidigt tycker jag det är kul att hoppa runt och leka, inte så mycket baklängeslandningar i offpist dock utan mest 360 utför nått drop. Andra skidförslag godtas självklart också!

R2 115 är en betydligt styvare skida (än opusen) och lite mer åt charger hållet medans opusen tip/tail är mycket mjukare, mittmonterad och mer symmetrisk. Riktar sig åt lite annorlunda åkning om ej helt skilt. Personligen tror jag opusen kommer vara lite för lika dina 122or men kanske klara pisten ngt bättre (ej åkt 122 eller 115 bara opus).

Kolla blister gear review som har skrivit om bägge skidorna.

Hade du tänkt köra med två skidor eller är det ett måste med bara ett par? Det verkar ju som du gillar 122an så varför inte behålla dem och skaffa dig ett kompliment? Montera med inserts så kan du byta bindning beroende på förhållanden samt att det är hyffsat enkelt att resa med på det sättet.

Ett alternativ kan vara atomic automatics som skall vara en blandning mellan atlasen som är charge och bent chetlern som är lek. Har inte provat den men utifrån vad jag hört hittils så verkar det som atomic har fått en fullträff där och har lyckats hitta balansen väl mellan lek och stå på. Liknande skida är också moment bibby pro mm.

Rätt avgörande om det gäller en skida som skall klara allt eller en skida som skall vara ett komplement till 122orna.

Senast ändrad:
Opus-arna är inte mittmonterade. Bara en förtydling... Annars bra inlägg! ;)

kmio sa:
R2 115 är en betydligt styvare skida (än opusen) och lite mer åt charger hållet medans opusen tip/tail är mycket mjukare, mittmonterad och mer symmetrisk. Riktar sig åt lite annorlunda åkning om ej helt skilt. Personligen tror jag opusen kommer vara lite för lika dina 122or men kanske klara pisten ngt bättre (ej åkt 122 eller 115 bara opus).

Kolla blister gear review som har skrivit om bägge skidorna.

Hade du tänkt köra med två skidor eller är det ett måste med bara ett par? Det verkar ju som du gillar 122an så varför inte behålla dem och skaffa dig ett kompliment? Montera med inserts så kan du byta bindning beroende på förhållanden samt att det är hyffsat enkelt att resa med på det sättet.

Ett alternativ kan vara atomic automatics som skall vara en blandning mellan atlasen som är charge och bent chetlern som är lek. Har inte provat den men utifrån vad jag hört hittils så verkar det som atomic har fått en fullträff där och har lyckats hitta balansen väl mellan lek och stå på. Liknande skida är också moment bibby pro mm.

Rätt avgörande om det gäller en skida som skall klara allt eller en skida som skall vara ett komplement till 122orna.
Tack för hjälpen! Skidorna ska vara ett par klara allt offpistväg och inte ett komplement till 122an, då hade jag köpt en renodlad charger :) Ska kolla upp automatic lite noggrannare!

SirTeoM sa:
Opus-arna är inte mittmonterade. Bara en förtydling... Annars bra inlägg! ;)
Nej. De ska monteras -2cm från mitten. Det är rätt jäkla nära mitten ändå :)
R2 115 är -6c,
Bibby Pro är det gyllene mitten här, dock längre radie, 26m, (men en rolig skida i pisten ändå).
Styvare och mer stabil än Opus, men ska monteras -5 (?) och är mer direktionell..även om den köra bakåt med. Sjukt rolig skida! :D

Jag tänkte i liknande banor som ts gjorde och jag skaffade mig ett par Dps wailer 112 hybrid med Guardian. Skidan ska tydligen carva som ett under i pist och samtidigt funka i offpisten. Dock så är det en mjuk skida så det är inget man straightlinar med. Jag har en rocker 2 122 och skaffade wailern som everyday alternativet när det inte är nytt fluff.

Tillbaka
Topp