Skidgymnasium?

ofc-my-horse

Ny medlem
Skidgymnasium?
var hälsad alla medlemmar :) .
som vi alla ungdomar som går i 9an vet så ska vi (antagligen) börja gymnasiet nästa år.
Tanken jag hade var att inte börja ett vanligt gymnasie i danderyd, stockholm, utan åka längre norrut och börja på ett skidgymnasie.

Till frågan: Vad är skillnaden mellan ett skidgymnasie och ett vanligt gymnasie och är det någon som har något tips på ett bra skidgymnasium?

Kikade på nätet lite snabbt men skulle vilja höra en åsikt från någon som vet.

tack på förhand

Edit: ja jibbar mest men är nog mest intresserad av att bara få vara på snö med 2 plankor på fötterna.

Senast ändrad:
Skidgymnasium?
Åre och gällivare har skidgymnasium har jag för mig, har också för mig att det finns ett i sollefteå.

Skidgymnasium?
på skidgymnasium får man åka skidor på skoltid
de får man inte på ett vanligt..

de är skillnaden om du inte redan märkt det..

Malung har en sjysst inriktning med skidåkning
östersund har nog ett som heter freestyle eller nått sånt

å så har åre en inriktninng som heter vinterakrobatik..
thats pretty much it..
sen finns det ju ett jibb gymnasium i norge också

Skidgymnasium?
ofc-my-horse sa:
var hälsad alla medlemmar :) .
som vi alla ungdomar som går i 9an vet så ska vi (antagligen) börja gymnasiet nästa år.
Tanken jag hade var att inte börja ett vanligt gymnasie i danderyd, stockholm, utan åka längre norrut och börja på ett skidgymnasie.

Till frågan: Vad är skillnaden mellan ett skidgymnasie och ett vanligt gymnasie och är det någon som har något tips på ett bra skidgymnasium?

Kikade på nätet lite snabbt men skulle vilja höra en åsikt från någon som vet.

tack på förhand
orka gå gymnasie i norrland DAGY rockar.

Skidgymnasium?
jeppenator sa:

tack jag vet. kul att alla utgår ifrån att man är dum i huvudet :S.
anyway. ja jibbar mest men är nog mest intresserad av att bara få vara på snö med 2 plankor på fötterna.

tack för svar men skulle vilja ha från någon som Går på ett gymnasium som har skidåkning i schemat. tack tack

Skidgymnasium?
Utan mycket bra resultat inom portåkning så är det omöjligt att komma in på något av de riktiga skidgymnasierna. (Järpen, Malung, Gällivare) Alt freestyle i Järpen.
Däremot så har det poppat upp några "freeride" linjer, är dock för gammal för att ha koll på detta. Du kommer dock inte komma in på något av de riktiga skidgymnasierna.

Själv gick jag i Tärnaby när det fortfarande var riksintag och ett riktigt "skidgymnasie"(rent tekniskt så är det en folkhögskola med gymnasiestatus). Vet inte hur det ser ut nu för tiden skidmässigt, vet dock att dom har tagit in snowboardåkare på gymnasiedelen efter att jag gick där. Kanske tar emot skidjibbers nu också.

Skidgymnasium?
på ett skidgymnasium får du träna och nöta portar på skoltid, tillgång till gym, äta lunch i matsalen iklädd svettunderställ och fartdress, osv. lärarna gnäller inte så mkt när du lämnar in arbeten, uppsatser eller måste göra proven lite senare pga du tränar och tävlar så mycket. men du måste gå minst 4 år och så blir du tvungen att gå på vissa lektioner som t ex matte på kvällstid.

så om du inte är grym på att nöta port samt har dålig självdisiplin när det gäller skolan - glöm det.

Skidgymnasium?
jag går här i östersund, de är fett nicce, vi har akrobatik 4 timmar (8timmar om vi vill) då vi får hoppa matta alltmöjligt annat också typ jonglering, åsså på vintrarna är vi i backen på dom passen!

Skidgymnasium?
lånar tråden litegrann :Pmen dom flest skidlinjer måste man väl vara as grym på att åka för att komma in, finns väl bara typ 5-10 platser på varje linje ?

Skidgymnasium?
Min polare går skid gymnasiet i åre, inriktning puckel! där han går så äre jue så att man inte bara går det, utan man måste också välja ett riktigt, typ HR osv.
sen om du ska komma in på ett skidgymnasium så måste du ha meriter, elr liknande!

Skidgymnasium?
men det finns ingen linje som man inte måste ha "meriter"på :Pså att man blir typ guide lr skidlärare :Plr helt enkelt bara så att man får stå på skidor =)

Skidgymnasium?
Den linje jag går som heter regional Skid/snowboard behöver man inte ha några meriter, utan där gäller bara betyget. Vi har två åkdagar i veckan i kläppens park under vintertid.

Skidgymnasium?
crillssssss sa:
danielsoderlund sa:
Den linje jag går som heter regional Skid/snowboard behöver man inte ha några meriter, utan där gäller bara betyget. Vi har två åkdagar i veckan i kläppens park under vintertid.
finns det ngn hemsida till den ? =)
men brukar inte regional betyda att bara elever från kommunen + grannkommuner eller endast det län där utbildningen tas in? har för mej attt det är något sånt...

Skidgymnasium?
Jag tänkte söka malung, men det var inte ricksintag, så de sket sig.. dom kommer förmodlingen börja med ricksintag i hela sverige 2008. Man får välja en linje som dom tycker passar.. när jag sökte var det samhäll,teknik,natur, kan vart bygg med kommer ej ihåg.

Skidgymnasium?
om du väljer ett skidgymnasium tror jag inte att du får läsa matte b,c och sdana ämnen och har då svårare att komma in på högskolan sen om du nu skulle vilja läsa vidare så kolla kurserna innan du väljer

Skidgymnasium?
albin_johansson sa:
om du väljer ett skidgymnasium tror jag inte att du får läsa matte b,c och sdana ämnen och har då svårare att komma in på högskolan sen om du nu skulle vilja läsa vidare så kolla kurserna innan du väljer
Detta stämmer verkligen inte.
Man läser 4 år istället för att hinna med alla kurser. Annars läser man samma som de vanliga studenterna.
Jag hade defentivt inga problem med att läsa vidare.

Skidgymnasium?
skidnarkoman sa:
crillssssss sa:
danielsoderlund sa:
finns det ngn hemsida till den ? =)
men brukar inte regional betyda att bara elever från kommunen + grannkommuner eller endast det län där utbildningen tas in? har för mej attt det är något sånt...
Jo men de finns alltid knep att krångla sig förbi detta, de räcker med att skriva sig i kommunen tex om nån av dina föräldrar skriver sig på lägenheten, så har jag gjort iallafall. Men har man en snäll kommun som är villig att betala för att du ska gå där så är det inga problem från malungs kommuns sida att du inte är ifrån området. För det går till exempel elever från Island på regional.

Skidgymnasium?
Åre och Östersund har en inriktning som heter vinterakrobatik. där är det inriktning skidåkning och "cirkusapa". välj Åre, för då får du mer skidåkning än dom i östersund har jag för mig.
Fred

Skidgymnasium?
jeppenator sa:

thats pretty much it..
Har dem jibbing i malung också ?

Skidgymnasium?
jeppenator sa:

thats pretty much it..

Skidgymnasium?
ThaJibber sa:
jeppenator sa:

thats pretty much it..
Det är alpingymnasium i malung , men det är väl lite speciellt för Jibbers , har nämligen tjuvkollat lite i Malung och i gymnasiekatalogerna för framtida studier !

Skidgymnasium?
NightmareZ sa:
ThaJibber sa:
jeppenator sa:

thats pretty much it..
Det är alpingymnasium i malung , men det är väl lite speciellt för Jibbers , har nämligen tjuvkollat lite i Malung och i gymnasiekatalogerna för framtida studier !
så det går inte köra typ inriktning skidor freestyle eller nåt sånt ??

Skidgymnasium?
danielsoderlund sa:
men kan man komma in som skidåkare ifall man jibbar eller är de bara alpinare som kommer in ?

Skidgymnasium?
ThaJibber sa:
danielsoderlund sa:
men kan man komma in som skidåkare ifall man jibbar eller är de bara alpinare som kommer in ?
"Vi har två åkdagar i kläppens park...". Det är "jibbare".

Skidgymnasium?
OlofM sa:
ThaJibber sa:
danielsoderlund sa:
"Vi har två åkdagar i kläppens park...". Det är "jibbare".
ok tack så mkt ;)

Skidgymnasium?
men dom går vell bara på meriter åxå måste man juh typ ssöka innan 1 oktober lr november lr vad det var men det finns juh ett i norge det är typ skit bra har jag hört de åker till alperna på träningsläger å åker vatten hopp å shiiiet:D måste dock ha en välldig massa meriter även där antar jag efter som dom tar in skit lite folk :/ men tror att komunnen står för alla kostnader :D

Skidgymnasium?
JibbLord sa:
det finns gymnasie i torsby, åre ( järpen), gällivare, tärnaby, malung, riö (östersund), uppsala tror det kommer komma ett i huddinge ellet täby fast alla dessa är för portnötare

det finns riks och regional inriktning
Japp, huddinge har redan ett gymnasium med skidinriktning. Jag tror att det var sjödalsgymnasiet... men HGY kommer också att ha skidinriktning om några år, har jag för mig. NV-Skidåkning eller liknande.

Skidgymnasium?
crillssssss sa:
lånar tråden litegrann :Pmen dom flest skidlinjer måste man väl vara as grym på att åka för att komma in, finns väl bara typ 5-10 platser på varje linje ?
om ingen svarat så har östersunds estet vinterakrobatik intagningsprov då e de mkt om sammarbete och skit, inte så mkt om vem som är bäst. sen har kanske bra åkare lättare men de e inte bara proffs som kommer in

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp