Skidhållarsats till takbox?

kungpow

Medlem
Införskaffat en begagnad Thule Motion xt inför skidsäsongen. Vi är fem i familjen och ska packa med både alpint och för längd när vi väl åker iväg.
Min fråga är om det är värt med en skidhållarsats till takboxen? Någon som har erfarenhet av detta och kan säga bu eller bä? 😊

I vår gamla box la vi grejer i direkt bara och det har väl funkat, funderar bara på om det blir märkbar förbättring med en skidhållarssats för lite bättre ordning?

Jag har dem och det är rätt skönt att kunna dra fast skidorna, men det begränsar packningsvolymen litegrann med fasta luftfickor. De är ingen bra om du inte drar fast skidorna med spännbanden för då glider skidorna runtomkring hejvilt, dem ligger mer stilla på botten av boxen. Jag fick shimsa upp klackarna pga. plattor under bindningar på vissa skidor, raceskidor har såna, så det kan du fundera vid påmontering av dem.

Jag kör också de, inte optimalt för packning av många skidor då är det nog bättre med skidpåsar. Men otroligt skönt för oss, kör 3 alpinskidor och 3 längdskidor så jag lätt kan komma åt de ifrån varsin sida i 70cm box. En annan fördel är ju att skidorna slipper ligga i vatten om man inte hunnit få bort snö. Lätt att lastsäkra skidorna också.

Min erfarenhet är att bästa sättet att packa skidorna är att lägga dem på sidan. Varannat par framåt och varannat par bakåt, då passar tådelen in mellan tådel-häldel på paren bredvid och man optimerar utrymmet.

När man fyllt till bredden lägger man ett liggunderlag ovanpå och fyller på med ett lager skidor till. Man kan även ha ett liggerunderlag i botten om man vill vara extra försiktig.

Min erfarenhet är att bästa sättet att packa skidorna är att lägga dem på sidan. Varannat par framåt och varannat par bakåt, då passar tådelen in mellan tådel-häldel på paren bredvid och man optimerar utrymmet.

När man fyllt till bredden lägger man ett liggunderlag ovanpå och fyller på med ett lager skidor till. Man kan även ha ett liggerunderlag i botten om man vill vara extra försiktig.
Precis så gör jag också, men med 1-2 snowboards ovanpå

Tillbaka
Topp