Skidhjälp! (har sökt runt 5 nätter i sträck...)

Nicke421

Ny medlem
Hej,
Jag är på jakt efter ett par nya skidor.
Jag är 23 år gammal
200 cm lång
Väger 90Kg
Ca skid-dagar per säsong: 20
Åkstil: Gillar att ligga på hårt i svängarna, men orken tar slut ibland och övergår till mer "mjukåkning". Har börjat åka mer och mer off-pist och söker därför ett par sköna off-pistlagg.

Jag är som sagt var på jakt efter ett par Puderskidor, men vill samtidigt inte se helt bortkommen ut i pisten (har ingen erfarenhet av rena puderlagg). Har åkt en hel del, och åker över hela berget. Är det gott om puder åker jag till stor del off-pist, men samtidigt drabbas man av veckor med mindre flyt då man håller till i backen. Jag hoppar inte mycket (men det händer), och gillar att droppa lite här och var.
Ska tillägga att jag inte förväntar mig att dem ska fungera som racerlagg i pisten, men vill ändå kunna pressa lite utan att flyga ut i skogen. Jag har även ett par andra skidor som jag gärna använder i pisten, men kommer inte alltid ha möjlighet att ta med dem, och vill även kunna åka mellan off-pistställena med dessa lagg.
Priset spelar in, vore skönt om man slapp betala över 7-8k (gärna mindre).

Kan tillägga att jag åker mest i Alperna men det blir alltid ett par skiddagar i Sverige också.

Efter att ha sökt runt enormt länge på forumet (inte sovit senaste nätterna) har jag sett ett par intressanta alternativ (Uppdateras löpande mer er hjälp):

Völkl Katana
Rossignol Super S7
Line Mothership

Edit: Extremt tacksam för all hjälp jag kan få.

Senast ändrad:
Hellbent är eller var i alla fall rätt nudliga, vet inte riktigt om det är grejen för dig som verkar rätt bitig. S7 är bara att glömma, däremot Super S7 som är biffigare med sina 195cm. Moment bibby har jag inte en aning om men hasse eller någon insatt kan säkert informera dig.

Med din längd och vikt är det Super S7 som gäller av dessa. Hellbent är med all sannolikhet för mjuka i pist för dig. Jag skulle titta på Völkl Katana, Elan Olympus, Nordica Girish, Kästle 108, Stöckli Stormrider Pro i 195-205 längd med tanke på dina mått.

Ioch med din vikt och längd så bör då gå på något som är 120mm+ i midja, 190cm+ i längd, med minst tiprocker, och inte för mjuk flex.

hellbenten har jag åkt på i två år och jag väger 73kg. Jag tycker att de är alldeles för mjuka när det blir uppkört men vid rätt förhållanden är de helt fantastiska.
Dock bara för mig, du väger för mycket för dem., det kommer helt enkelt endast fungera i puder med dem.

Skidor du skulle kunna ta en titt på;

tiprockade;
Salomon the Rocker
Atomic Atlas
Dynastar Big Dump (har inte kört dem själv tyvärr men specsen låter ju som något för dig och dynastar gör över lag stabila skidor - kan någon annan uttala sig om dem?)
K2 DarkSide

Full rocker/early rise
Ross Super S7
Völkl Chopstick (kanske lite korta?)
Line Prophet 130
Völkl Kuro

Alla listade skidor är hårda stora skidor som i viss mån fungerar i pisten, en del av dem är dessutom helt ok i pisten (Prophet 130, the Rocker, DarkSide är det enligt mig iaf)

Tack för mig

Hej, tack så mycket för alla svar.

Just nu är det väldigt många skidor uppe på tapeten och jag har lite svårt att avgöra vilka som är bäst för mig.

För att förtydliga, det jag VILL ha är: Ett par offpistlagg som GÅR att åka med i pisten (finns det?)
Jag har som sagt dålig koll på offpistlagg och vet inte exakt vad som gäller, förklara gärna. Med risk för att upprepa mig, jag förväntar mig inte att dem ska bete sig som racerlagg i pisten, jag vill bara att det ska gå att åka (har sett när jag sökt runt att det ofta kommer kommentarer om hur skidorna beter sig i pisten, vissa offpistlagg verkar vara helt okej i pisten, medan du nästan måste hoppa av vissa för att kunna åka ut i det pistade området).

Jag vill gärna ha ett par med "full rocker" (antar att det ger bättre flyt i offpisten). Det ska gärna gå att köra lite skog utan allt för mycket svårigheter och trädkrockar.

Frågan blir då egentligen om det finns ett par skidor med full rocker som bär mig i puder, och som dessutom går att åka i pisten med. (återigen; jag har ett par pistlagg, men vissa resor vill jag klara mig med ett par. Tråkigt om man inte ska kunna åka bara för att man har otur med snön.)

Jag tycker att Rossignol Super S7 verkar intressanta utifrån det jag har läst om dem. En styvare variant av S7:an verkar vara det jag söker (rätta mig om jag har fel)

Line Prophet 130 verkar också intressanta (dock ganska fula).

Kan också tillägga att jag gärna har ett par twin-tip, då jag gillar att "leka" lite baklänges. Det är dock just "lek" och dem behöver inte vara speciellt anpassade för att åka switch.

Tack igen.

Senast ändrad:
Det är rätt lätt att det springer iväg med modeller då alla har sina egna favoriter. Jag håller mig därför till att diskutera de du redan funnit.

Kan du besvara följande frågor kan det bli lättare att hjälpa dig
Vad har du åkt på innan (liknande lagg) och vad tyckte du om dem?
Vart någonstans kommer du att åka mest i vinter?
Har du möjlighet att åka på skidtesterna i Tandådalen/Lindvallen/Åre och pröva lite själv?

Ett par Bibby går på 6595: - vilket är i det mittensegmentet av ovan nämnda skidor. Jag har ingen personlig erfarenhet men efter att ha läst produktbeskrivningar, mått, tech-specs och rockerprofil skulle jag vilja säga att Belafonte är ett mer passande alternativ. Bibby är en "jibbskida" för det mjuka, framåt-bakåt, uppåt-ut och in och så vidare, och utifrån vad du beskriver verkar det inte vara vad du söker.

Att leka lite baklänges fixa de flesta skidor som har lite semitail, om du nu inte ska åka landa/åka baklänges i puder?

Jag anser att:
#Bibby byts ut mot Belafonte (nästa steg upp Komi, 135 mm midja känns lite väl stort)
#Girish går bort (de är typ helt platta där bak, om de inte ändrat dem igen? Dock en jäkligt bra puderskida som går riktigt bra även i pisten)
#Kästle 108 går bort (de har ingen rocker what so ever vad jag förstått?)
#Stormrider DP Pro går fetbort (ett jävla tåg, ingen rocker och även mycket spann har jag för mig?. Dessutom typ helt platta där bak och sist men inte minst, de kostar 9800)
#Line Prophet 130 är ett par riktigt feta lagg (dock kan deras 4D Fibrecap-konstruktion bli lite klen för dig, dessutom "bara" 186 cm långa. Byt ut mot Lines köttarskida Mothership istället eller om du vill ha en lite lekfullare variant, Prophet 115. De har båda sidewallkonstruktion och metallinlägg, MS har monteringspunkten lite längre bak och är inte helt olik Völkl Katana. K2 äger för övrigt Völkl och Line och de kikar garanterat en del på varann. P115 kommer också som längst i 186 vilket talar mer för MS?
#K2 Darkside/Sidestash/Hardside, är de inte helt platta där bak MM? Om inte håller jag med dig om att Sidestash är det bättre alternativet av de tre.

Ny lista således:
Rossignol Super S7
Völkl Katana
Elan Olympus
Line Mothership

Allmän info:
Överlag tycker jag du ska kika på en välbyggd skida, gärna med lite förstärkningar av något slag, metall/carbon/you name it. En sandwich-/sidewallkonstruktion är oftast mer tålig och stabil än en capkonstruktion, oavsett typ. Av ovan nämnda lagg är jag 99 % säker att alla har sandwichkonstruktion.
Hör av dig om du behöver ett mer utförligt beskrivning av de olika konstruktionerna annars kan du läsa dig till mycket på respektive märkes hemsidor.

En parentes är dock att bara för man väger lite mer betyder det inte per automatik att man måste gå de styvaste och rakaste spetten som finns att få tag i. Din teknik och sättet du åker på väger även in en hel del, jämför 100 kg novis med säg 80 kg pallplats-åkare på NM, den senare kommer kunna utnyttja en mer avancerad/välbyggd/styv skida mer än den förste.

Edit: Jag ändrar ofta inlägg efter att jag skrivit dem. Just i detta fallet råkade jag läsa MM:s inlägg i ett annat fönster medan jag skrev och antog därför att det redan var sagt, och hänvisade således tillbaka till något som inte var sagt, ooops, ber om ursäkt för detta.
K2 Darkside har alltså helt platt tail, hur är det med Sidestash och Hardside MM? Känner jag K2 rätt så kör de bara twin på sina lagg i Factory Series (Hellbent, ObSETHed, Kung Fujas med flera)?

Senast ändrad:
Darkside 128 mm
Sidestash 108 mm
Hardside 98 mm

Darkside är för övrigt fullrockad 10/11. Kanske lite i mjukaste laget om man vill köra hårt i pist. Men visst går det att carva hårt i pisten även med ett par + 110 mm skidor om de är tillräckligt vridstyva och inte allt för mjuka. Men åkningen blir i de flesta fall "stor". Dvs. inga länkade kortsvängar!

När jag läser din beskrivning låter det som ett par Völk Katana 10/11 är din skida! Se senaste numret av Åka Skidor! När det gäller K2 är det nog Sidestash som ligger närmast (även om den enbart har tiprocker). Men nog finns det anledning till många vakna nätter ... ;-)

/MM

Red. Lima-Ko har redigerat sitt inlägg så min kommentar avseende Sideskidornas midja är inte längre så relevant. Darkside har fullrocker men inte twintip ...

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
Kan du besvara följande frågor kan det bli lättare att hjälpa dig
Vad har du åkt på innan (liknande lagg) och vad tyckte du om dem?
Jag har som sagt var inte åkt på ett par offpistskidor innan.
Senaste säsongen åkte jag på Rossignol CX 80, underbara i pisten, fungerade i offpisten, men vill ha något med mer flyt och bättre bäring. Jag tävlingsåkte när jag var mindre, och skulle klassa mig själv som en mycket erfaren åkare i pisten (jag vet hur man pressar skidorna). Har åkt en hel del offpist också (trots skidval).

Lima-ko sa:
Vart någonstans kommer du att åka mest i vinter?
I vinter kommer jag att åka ner ca 3 ggr till Alperna, sedan brukar det alltid bli Åre/Vemdalen eller liknande. (20 skiddagar är lågt räknat, och det har legat över det i flera år.)

Lima-ko sa:
Har du möjlighet att åka på skidtesterna i Tandådalen/Lindvallen/Åre och pröva lite själv?
Jag har inte möjlighet att åka på skidtesterna i Tandådalen/Lindvallen/Åre, tyvärr.

Lima-ko sa:
Ett par Bibby går på 6595: - vilket är i det mittensegmentet av ovan nämnda skidor.
Det priset är helt okej.

Jag skulle gärna få lite mer synpunkter på Rossignol Super S7, många som har haft med dem här i tråden, men knappt fått höra något om dem. Tror ni att dem skulle passa?

Kanske låter larvigt men tycker att Elan Olympus är riktigt fula. Visst det viktigaste är egenskaperna, men det är inte direkt ett minus om laggen ser okej ut.

Listan just nu: (säg gärna till om ni tycker att jag har plockat bort någon för fort, eller om någon ska läggas till)
Moment Bellafonte (ingen info i tråden)
Rossignol Super S7 (för lite info i tråden)
Völkl Katana (verkar lovande)
Elan Olympus (fula)
Line Mothership (för lite info i tråden)

om ni undrar något/behöver mer info, fråga!

Senast ändrad:
Rossignol CX 80, en djävulskt kompetent pistskida som även fixar lite mjukt om det inte är för djupt/tungt. Har själv kört mycket på Dynastar Contact 4x4 och är typ helt såld på Head Magnum Supershape, alla 3 är svinbra lagg.

Aha, nu börjar vi snacka, du har alltså riktigt bra koll på vrid och kant och tajmingen däremellan. Du vet även hur du distribuerar dina 90 kg genom kroppen och ut i skidan. Bra, då ska du ha en välbyggd skida helt klart, capkonstruktion går bort i det här fallet, trots att det ger jäkligt lätthanterliga och snärtiga lagg

3 gånger till Alperna, shit, då lär du få en hel del bra åkning, vart ska du åka?

Synd att du inte kunde testa personligen men det kommer gå bra ändå. En bra skidåkare kan anpassa sin teknik efter skidorna och således lära sig åka på det mesta. Titta bara på professionella skidåkare som byter märke lite då och då.

Jag har tyvärr inte ens klämt på Super S7, Carled tror jag har kört dem, eller var det kanske vanliga S7?

Tycker du att Olympus är fula ska du inte köra på dem. Nej, utseendet spelar självklart ingen som helst roll för skidans egenskaper (och det vet du redan) men om det gör dig mindre peppad när du sitter i liften och tittar ner på dina skidor eller precis innan du ska mata ett stort drop kommer det omedvetet påverka dig på ett negativt sätt.
Gå på magkänslan, din egen alltså.

Ta och läs igenom produktbeskrivningarna, technology och specs på nedanstående modeller så har vi något att diskutera utifrån.
http://www.momentskis.com/belafonte.php Även Ruby skulle kunna vara ett alternativ, den kommer dock som längst i 188 cm.
http://www.rossignol.com/SE/SE/super-7_117-freeride_RA0QC01_product_ski-men-skis-freeski.html
http://www.voelkl.com/skis/free-ski/free-ride/katana.html
http://lineskis.com/skis/mothership

Senast ändrad:
Av dessa skulle jag gå på Katana som har GS känsla i pisten med dubbla lager titanal etc. och således mer allround. Super S7 i andra hand möjligen bättre i djupt puder pga rockerprofilen men garanterat fladdrigare i pist.

Och lite OT om Elan Olympus är fula vad är då Moment Belafonte, superfula, enligt mig då ;-)

Lima-ko sa:
Rossignol CX 80, en djävulskt kompetent pistskida som även fixar lite mjukt om det inte är för djupt/tungt.
Jag är mycket nöjd med dem som pistlagg, fartstabila och klarar av att man trycker på rejält.

Lima-ko sa:
Aha, nu börjar vi snacka, du har alltså riktigt bra koll på vrid och kant och tajmingen däremellan. Du vet även hur du distribuerar dina 90 kg genom kroppen och ut i skidan. Bra, då ska du ha en välbyggd skida helt klart, capkonstruktion går bort i det här fallet, trots att det ger jäkligt lätthanterliga och snärtiga lagg
Ja, det skulle jag vilja påstå att jag har.

Lima-ko sa:
3 gånger till Alperna, shit, då lär du få en hel del bra åkning, vart ska du åka?
Det blir Söll, Val Thorens och Verbier. =)

Lima-ko sa:
Jag har tyvärr inte ens klämt på Super S7, Carled tror jag har kört dem, eller var det kanske vanliga S7?
Verkar vara svårt att hitta någon som har erfarenhet av Super S7...
Där har du i min mening ett par riktigt snygga lagg också (även om förra årets S7or ser bättre ut)

gzon68 sa:
Av dessa skulle jag gå på Katana som har GS känsla i pisten med dubbla lager titanal etc. och således mer allround. Super S7 i andra hand möjligen bättre i djupt puder pga rockerprofilen men garanterat fladdrigare i pist.
Katana är alltså lite bättre i pist, men tappar i offpist? (spec djupare puder?) Dem är även styvare än Super S7? Katana har väl om jag förstår det rätt bara tiprocker, medan S7 har early rise?

Super S7 är bättre i puder, men fladdrigare i pist? (ledsen om jag är trög, vill bara ha full koll på skillnaderna)

gzon68 sa:
Och lite OT om Elan Olympus är fula vad är då Moment Belafonte, superfula, enligt mig då ;-)
Jag tycker faktiskt att Elan Olympus är fulare än Moment Belafonte. Olympus ser lite ut som ett par barnskidor som 10-åriga jibberjabbers kör runt med. Belafonte har i alla fall lite originalitet med "kantigheten".

Just nu känns det som att står mellan: (stoppa mig om det går för fort/om jag glömmer ngn):
Völkl Katana
Rossignol Super S7
Line Mothership

Tack för engagemanget!

Gå in på TGRs techforum och sök efter SuperS7. Där kommer du hitta mycket matnyttigt.

Nicke421 sa:
Super S7 är bättre i puder, men fladdrigare i pist? (ledsen om jag är trög, vill bara ha full koll på skillnaderna).
Ett förtydligande, early rise med extrem rocker alá S7, JJ, Wailer 112 etc gör att skidan har kortare kontaktlängd med snön. Speciellt tydligt blir detta i hård pist och rak åkning (störtlopp, transport) eller stora högfartssvängar.

Katana 10/11 har fullrocker (tiprocker och early rise är väl samma sak?). SS7 (195 cm) har lite kortare skärning med 22,5 cm än Katan (197 cm) med 30,2 m. Katana är lite smalare med 111 mm i midjan jämfört med SS7 med 120 mm. Hur dessa skillnader faller ut i praktiken är svårt att avgöra ... men jag skulle tro att skidorna är tämligen likvärdiga. Skulle tro att Katana uppleves som stabilare och mer farttålig i pist ... men det är inte säkert att det är så!

Hursomhelst är både Katana och SS7 riktigt bra skidor. Välj den du tycker är snyggast eller du får bäst deal på! Personligen skulle jag definitivt välja Katanan som verkar grym!

Personligen tycker jag Mothership går bort som saknat tailrocker ... helt klart att fullrocker (tip & tail early rise) håller på att bli standard på friåkningsskidor.

/MM

PS! Om nu "rocker" och "early rise" inte är samma sak, är jag tacksam för en förklaring ... ;-) DS.

Senast ändrad:
Jag har inte åkt SS7, och saknar många centimeter och kilon för att tillföra något till diskussionen, men...

jag har en polare, iofs. inte så mycket tyngre än mig, lite längre, men med en löjligt bra teknik och otroligt mycket friåkningsrutin och som därför är i ungefär samma situation. Han gjorde säsong i Verbier med XXL 194 som varjedagsskida och senaste säsongen har han kört på just Mo-ship i 195. Samma stabilitet som XXL, men mer flyt och roligare till vardags... Nu spanar han mycket på just Katana 197 som troligtvis blir som en MS med ännu mer flyt och lekfullhet. jag tror vi har snackat lite om SS7, men den har väl lite halvt gått bort pga priset.

Personligen så föredrar jag funshapes likt S7 framför mer klassiska verk som Katana och Mothership. En välbyggd funshape som inte är så jibbig i geometrin kan nästan leverera samma prestanda som en vanlig fullängdare... Men i puder så tycker jag att det blir en väldigt stor skillnad på att åka något med lite nytänk, speciellt early taper. Där vill man ju ha så lite SG/GS-tänk som möjligt, man vill ju leka!

MM, Mo-ships metall gör att den efter ganska hård åkning får en bättre rocker och en lätt tailrocker... ;-)

Mountain_Man sa:
PS! Om nu "rocker" och "early rise" inte är samma sak, är jag tacksam för en förklaring ... ;-) DS.
Marshal skrev en bra förklaring på tgr så jag citerar den så får vi se om du håller med :-)

"all this jargon makes me crazy. there actually ARE definitions to them, its just that most people don't know what they are.

rocker = 2 stage rise. initially coined by stephan drake in 2001. there are 2 lines, 1. where the shovel rises and 2. another line deeper in the body of the ski where camber or flat transtions to rise. this terms is applied to skiing by way of boat, surf board and shoe design (rockered hull, rockered sole)

"early rise" = is a generic design term coined by Eric Pollard in 2003-ish?. any tip that begins to rise before the widest point of the ski. this could apply to rockered skis, as well as non rockered skis (ie the tip starts rising before the widest point, but there is only 1 line).

splay = the amount of rise from the bases at the widest point of the ski. this is the small number in salomon's and k2's 300/25 type nomenclature. ie: 30cm deep rocker line, and 25mm splay.

long/big shovel = the shovel is longer and may rise higher than most designs. but there is only 1 line of rise, and no appreciable amount of splay. this is most similar in design to an EHP, XXL, and yes, a lhasa pow.

reverse camber: coined by pete turner and shane mcconkey in 2000. this applies to skis that are completely and smoothly reverse camber. really only the spatula and praxxis as far as i know are designed in such a way, though the rocker 3 & 3.1 lotus 138 and new 4frnt renegade are verging on reverse camber design."

För att göra det jobbigare då så är det Tiprocker på Kästle 108 och även på den nya 128. Bägge är lämpliga skidor för dig och din vikt!

@snej
Menar du att jag skulle bli klokare av det där? Tur att jag redan investerat i säsongens verktyg, det här är ju bara förvirrande!

;-) / MM

Hej igen,
Har haft mycket att göra och fortsatt med sömnlösa nätter trots att skidtittandet har uteblivit.

Jag hade precis tänkt börja vela mellan SS7 och Katana, när nya skidor tillkom. Just nu känner jag mig dock ganska insnöad på dessa två modeller som båda har ett överkomligt pris och verkar passa mig bra.

Hittade den här sidan angående SS7 med minst sagt positiva kommentarer:
http://www.backcountry.com/rossignol-super-s7-ski

Völkl Katana verkar också väldigt bra. Gillar beskrivningen att den flyter bra i puder men samtidigt skär fint i pisten...

Svårt val det här...

Kanske får avgöras på Pris/utseende om inte någon har ytterligare något att komma med.

Ytterligare en fråga i och med beställningen. Hur ska jag montera bindningarna, och vilka ska man välja till (har inte lust att kasta bort för mycket pengar på bindningarna.) Tänkte beställa från Sport-Conrad, så det är en fördel om dem finns där...

Återigen, tack för all hjälp.

Sannolikt kommer de flesta svaren bli: Jester, Pivot 18XXL/Fks 180XXL eller sth 16.
Även den några hundringar billigare axial 200 freestyle xxl torde väl fungera.

Men den stora frågan är väl var på DIN-skalan du brukar skruva dina bindningar osv...

Tror nog att du ändå kommer att landa någonstans på någon av ovanstående modeller, men i händelse att du har stora FÖTTER, vilket inte förefaller helt otroligt mtp din längd så kanske pivot 14/fks 140 eller ross freeski 140XL (på denna får du böja ut stoppers) skulle kunna fungera....

Även om du inte tycks ha fattat det riktigt själv är det ett par Ross Super S7 som du verkligen vill ha. Sluta vela nu och beställ ett par från SC eller gynna de svenska skidbutikerna om du händelsevis råkar ha någon sådan i närheten som har den goda smaken att lagerföra SS7. Det går lika bra med selleri ...

;-) / MM

Mountain_Man sa:
Även om du inte tycks ha fattat det riktigt själv är det ett par Ross Super S7 som du verkligen vill ha. Sluta vela nu och beställ ett par från SC eller gynna de svenska skidbutikerna om du händelsevis råkar ha någon sådan i närheten som har den goda smaken att lagerföra SS7. Det går lika bra med selleri ...

;-) / MM
Haha ja det lutar lite mot dem faktiskt, har du några tips om bindningar?

För att kunna ge "vettiga och hälsosamma" tips om bindningar behöver vi veta vad du brukar skruva dina bindningar till... Ett millimetermått på dina pjäxors yttersula kan hjälpa utifrån de fakta som vi redan har.

Om vi antar att du brukar skruva till typ 11 så har du god marginal för alla tre som snej tipsade om, Marker Jester, Rossi FKS/Look Pivot 18 och Salomon STH16.

jag tycker Jestern slits lite väl mycket för pengarna man lägger ned (har inte haft något par själv, bara teståkt med halvbra intryck). FKS/Pivot är solida bindningar men riktigt bra funktion, priset är däremot riktigt högt nuförtiden. FKS'en matchar ju jäkligt bra med SS7 om inte annat! STH16 är lättmekad och väldigt smidig i handhavandet, lite billigare också. Personligen kommer jag köra med STH på 3 skidor i vinter, och med FKS på 2 par skidor. Jämnt skägg, handlar mer om vad man vill prioritera. STH är mycket lättare att kliva i och ur, medan FKS kanske känns lite skönare att ha när man rockar tajt skog och vill ha lite lägre ställt, men ändå kunna köra hårt.

sitat: "För att förtydliga, det jag VILL ha är: Ett par offpistlagg som GÅR att åka med i pisten (finns det?) "
+
200cm 90 kg
=
Line Mothership 195

Thats all!

om du alltid söker dig ur pisten kan du köpa rossi ss7.

Slogen sa:
sitat: "För att förtydliga, det jag VILL ha är: Ett par offpistlagg som GÅR att åka med i pisten (finns det?) "
+
200cm 90 kg
=
Line Mothership 195

Thats all!

om du alltid söker dig ur pisten kan du köpa rossi ss7.
Öhö ... din motivering "Thats all" är inte speciellt övertygande ... kan du inte bättre?

/MM

PS! Har inget att tillägga avseende bindningar, ovanstående skribenter har bättre koll på detta än jag ... personligen skulle jag definitivt titta närmare på "Pivot" bindningarna, en riktigt hög elasticitet och häl som löser även i sidledd verkar tilltalande för att rädda klena knäleder. Look Pivot 14 XXL verkar mycket intressant! SC säger att den enbart passa till skidor med midjemått 100-115 mm. Vet inte hur det fungerar på bredare skidor, borde gå att böja ut skistoppern, men det kankse inte funkar med Pivot? DS

Senast ändrad:
Carled sa:
För att kunna ge "vettiga och hälsosamma" tips om bindningar behöver vi veta vad du brukar skruva dina bindningar till... Ett millimetermått på dina pjäxors yttersula kan hjälpa utifrån de fakta som vi redan har.
Hej, ledsen för det sena svaret. Jag har pjäxor med basmåttet 337mm. Jag har dessvärre varken skidorna eller pjäxorna tillgängliga där jag är nu (därav det sena svaret). Jag vet faktiskt inte hur bindningarna på mina CX 80:s är satta, kan ta reda på men det kommer ta minst ett par veckor...

Mvh

"Öhö ... din motivering "Thats all" är inte speciellt övertygande ... kan du inte bättre? "

Allt man skriver här är väl subjektive råd baserat på personliga ärfarenheter eller? Detta var min rekomendation baserat på vad trådstartaren frågade efter och dom 3 skidorna han kollade på.

200cm och 90 kg = stor kille! Då är det bra att ha några skidor som är lite kraftige. Moshipen har metall och är hyfsat styva.
Jag har åkt båda S7 och mothership, och mothership kan jag gärna åka en hel dag i pist med (trevlig sidecut och bra grepp) och den är grym i vekslande snö och ger mer än bra nog flyt med lite fart. SS7 är en bra skida det med, metall och det hela, men även om den är en bra bit bättre än S7'an ville jag inte tagit den som enda skida till alperna. Igen min personlige mening.

Skönt att få skit från en gubbe som tror fullrocker är det samma som early rise och siterar SC's produktbeskrivning.. kan du inte bättre??

Bibby 190 är för övrigt riktigt styv för att vara en BC jibbskida. Om den skulle klara din 90 kg? Absolut. Jämförde den med SS7 idag och de var sjukt lika i formen. SS7 var lite bredare i mitten men hade mindre rocker både fram och bak.

Belafonte är för smal för dig då du är inne på helt andra skidor.

Dynastar Pro 115 då? Har du tittat på den?

Var bor du? Skall du köpa skidor på en gång? Kan du testa de?

Senast ändrad:
Slogen sa:
"Öhö ... din motivering "Thats all" är inte speciellt övertygande ... kan du inte bättre? "

Allt man skriver här är väl subjektive råd baserat på personliga ärfarenheter eller? Detta var min rekomendation baserat på vad trådstartaren frågade efter och dom 3 skidorna han kollade på.

200cm och 90 kg = stor kille! Då är det bra att ha några skidor som är lite kraftige. Moshipen har metall och är hyfsat styva.
Jag har åkt båda S7 och mothership, och mothership kan jag gärna åka en hel dag i pist med (trevlig sidecut och bra grepp) och den är grym i vekslande snö och ger mer än bra nog flyt med lite fart. SS7 är en bra skida det med, metall och det hela, men även om den är en bra bit bättre än S7'an ville jag inte tagit den som enda skida till alperna. Igen min personlige mening.

Skönt att få skit från en gubbe som tror fullrocker är det samma som early rise och siterar SC's produktbeskrivning.. kan du inte bättre??
I ärlighetens namn så framgick det inte riktigt av "Thats all"kommentaren att det handlade om en subjektiv åsikt.
För övrigt så verkade det juh som att du faktiskt hade lite argument för att op skulle välja mothership före ss7 och då hade det väl varit ganska lämpligt att hjälpa op genom att skriva dessa på en gång (om nu tanken var att lämna din hjälp). Sen vill jag dessutom våga påstå att MM inte kastade skit på dig, utan bara försökte få dig att komma med just de kommentarerna du nu bjudit på, så då borde väl allt vara frid och fröjd, men nu handlade inte MMs bryderi om huruvida fullrocker och early rise var samma sak, utan om tiprocker och early rise var samma sak (om det nu var så viktigt att påpeka) :-o

carry on...

snej sa:
Slogen sa:

I ärlighetens namn så framgick det inte riktigt av "Thats all"kommentaren att det handlade om en subjektiv åsikt.
För övrigt så verkade det juh som att du faktiskt hade lite argument för att op skulle välja mothership före ss7 och då hade det väl varit ganska lämpligt att hjälpa op genom att skriva dessa på en gång (om nu tanken var att lämna din hjälp). Sen vill jag dessutom våga påstå att MM inte kastade skit på dig, utan bara försökte få dig att komma med just de kommentarerna du nu bjudit på, så då borde väl allt vara frid och fröjd, men nu handlade inte MMs bryderi om huruvida fullrocker och early rise var samma sak, utan om tiprocker och early rise var samma sak (om det nu var så viktigt att påpeka) :-o

carry on...
Du har rätt, var inte så viktigt att påpeka.. och jag borde skrivit mina åsikter på en gong.
Är inte alla åsikter subjektiva? Vi gör väl bara rekomendationer till Nicke baserat på egne ärfarenheter eller? Jag själv har svårt för att rekommendera skidor jag inte själv har åkt på.

Senast ändrad:
Slogen sa:
Nu var det ju iofs. inte den här frågan jag berörde men eftersom du verkar intresserad ... jag vill påstå att det i grunden beror på hur välutrustad man är i kombination med, ja låt oss säga "energi". På vissa mindre modeller kan det överhuvutaget vara svårt att med säkerhet identifiera early rise och det är inte ens säkert att fullrocker ger önskad effekt.

För oss lite mer välutrustade och vältränade kan det situationen var annorlunda vilket är både på gott och ont. Early rise kan inte bara lätt förväxlas med fullrocker utan faktiskt definitionsmässigt vara det! Fördelen är uppenbar, i rätt sällskap!

Med tanke på din kommentar ovan misstänker jag att du hör till första gruppen ... det finns hjälp, många delar din situation ... sök på nätet. Prova med "Vi@gr@". Ge inte upp!

/MM

Mountain_Man sa:
Slogen sa:
Nu var det ju iofs. inte den här frågan jag berörde men eftersom du verkar intresserad ... jag vill påstå att det i grunden beror på hur välutrustad man är i kombination med, ja låt oss säga "energi". På vissa mindre modeller kan det överhuvutaget vara svårt att med säkerhet identifiera early rise och det är inte ens säkert att fullrocker ger önskad effekt.

För oss lite mer välutrustade och vältränade kan det situationen var annorlunda vilket är både på gott och ont. Early rise kan inte bara lätt förväxlas med fullrocker utan faktiskt definitionsmässigt vara det! Fördelen är uppenbar, i rätt sällskap!

Med tanke på din kommentar ovan misstänker jag att du hör till första gruppen ... det finns hjälp, många delar din situation ... sök på nätet. Prova med "Vi@gr@". Ge inte upp!

/MM
FANTASTISKT!!!!!

Så ja farbrorn. Uppläxad kan vem som helst bli. Det är helt ok att gosa med snuttefilten en stund. Seså, iväg en stund nu MM, så känns det bättre sen. Jag lovar!

Hehe.. jag klarade åtminstone av att locka fram mountainmans humoristiska talang.. inte dårligt :)

Senast ändrad:
Har precis läst igenom tråden nu, vid flertalet tillfällen så nämns Dynastar Pro 115, Big Dump och Prorider XXL. Detta om något är ju skidor som hanterar stora åkare både i pisten och utanför.

Jag har personligen inte åkt på Pro 115 (har någon det?) men jag har spenderat en säsong på XXL'en i Åre samt provkört Big Dump ett par ggr, de är väldigt kompetenta vart man än tar dom, speciellt om man inte fuskat med försäsongsträningen - Är man en 90kgs klenis så kommer man nog hamna i baksätet, är man inte det så kommer du lämna backen med ett leende från öra till öra och en fet träningsvärk i låren.

Edit: Ca. 100kg @ 197cm

Senast ändrad:
Pro 115 är 184 som längst om jag inte missminner mig och legend pro xxl är väl inte direkt känd för flytet...??

Tillbaka
Topp