Skidköp på G..

SkidJulia

Ny medlem
Skidköp på G..
En tredje säsong i Åre är på G. Behöver en skida som klarar av Åres isiga och uppkörda backar, slasksåkningen på våren och puderdagarna på baksidan, i Tege eller andra offpistområden…
Mina önskningar är:

* Allroundskida/ev. twintip?
* Bra isgrepp
* Fartstabila
* Bredare midja.. :-) 70 och uppåt.
* Vill ha ett skidor att utvecklas med!

Inbillar mig att jag är på väg att utvecklas mer och mer åt offpisthållet, åker gärna fort och åker mer avancerat än tidigare. Försöker utveckla min åkstil mer och mer, därför blir skidåkningen bara roligare och roligare! Är ingen direkt parkåkare, men twintip vore lite roligt på sitt vis.

Efter att ha kikat på freerides recensioner och i Åka Skidors skidtester har jag funnit intresse av dessa.

* Rossignol B2 (Har förstått att det är en populär och bra skida, snygg också!)
* Head monster 88, 82, 77 (En skida som fått bra betyg ifrån flera..)
* K2 Lotta Luv
* Völkl Karma
* Nordica Hot Road
* Head sweat fat thing (tjejskida, någon liknande variant till Head Mojo vad jag uppfattat)

Som sagt så vill jag testa skidorna innan jag köper, men jag skulle behöva lite tips på vilka skidor som skulle kunna passa, eller synpunkter på ovanstående skidor.
Längd: 165 cm Vikt 68 kg.

/Julia

Skidköp på G..
Tycker du bör satsa på en skida med en midja runt 90+- som är hyffsat hård (för att klara av en isig pist). Völkl är kända för att göra fartstabila skidor med bra isgrepp och som DD säger här så är nog Auran en utmärkt val såvida den inte har förändrats för mycket från sin storebror (Mantra). Nu vet jag inte vilken längd du är ute efter så det gör det hela lite svårare då vissa skidor bara finns i en längd t ex Nordica Enforcer etc.
Sen är Åka Skidors skidtest inte det bästa underlaget för att välja skidor då vissa saker trycks och andra inte trycks beroende på olika faktorer.

Skidköp på G..
Tycker du ska gå på bra fetare midja än 70, åtminstone 80 skulle jag säga.
Rossignol B2 känns lite liten, kanske du skulle ta B3:an istället?

Skidköp på G..
Har kikat lite på Auran nu, men hittade tyvärr inget pris. Gissar på att den är rätt dyr och min s.k. ekonomi klarar inte detta.. Annars såg det ut som en riktigt skön skida med de egenskaper jag själv efterlyser!

Völkl ser ut att ha bra skidor som jag nog ska kika vidare på, helst förra årets modeller. Har nog inte råd med något i 8000:- klassen. (Om jag inte rånar en bank förståss...)

Mantran ska jag givetvis kolla in också!

Skidköp på G..
Är nog förövrigt inne på längd av skidan runt 160-165, någonstans emellan där. Vill inte ha längre än min egen längd..

Tillbaka
Topp