Skidor för tunga åkare

pip212

Ny medlem
Skidor för tunga åkare
Jag funderar lite på att köpa nya skidor, men har svårt att få någon överblick på marknaden. Problemet för mig som för så många andra, är att plånboken inte är den tjockaste. Det betyder att jag ogärna lägger ut mer än 2-3 tusen för skidor och bindningar och därför har riktat in mig på reapaket. Anledningen till att jag inte titta på begagnade saker är att en kompis blev pålurade ett par värstingskidor med så tunna belag att de i princip var värdelösa.

Nå, anledningen till att jag skriver är alltså att jag vill få tips på vettiga skidalternativ för vettiga pengar. Jag åker till 95 % i pisten och tenderar att åka ganska aggresivt och snabbt med korta till halvlånga svängar. Ett krux som gör att många skidor verkar falla bort är att jag är lång (196 cm) och tung (~95-100 kg), så jag behöver något som klarar av min vikt kombinerat med min åkstil.

Jag är tacksam för alla åsikter.

T

Skidor för tunga åkare
det kan nogvara svårt att hitta riktigt bra skidor i de prisklasser du letar.

Tycker att du ska ta och kika på Atomic GS 9:21 eller kanske Völkl G4. Vad G4:an kostar har jag ingen aning om men Atomicen kan du i dagsläget få för ca 3800 på Intersport. Mycket billigare än så kommer du nog inte undan.....

Skidor för tunga åkare
jag tror att nåt germansk störtloppsmärke skulle passa dig, völkl, atomic, lr dylikt. kan dock vara svårt o få tag i såna till de priset...

Skidor för tunga åkare
Tack för svaren! Ska kika runt lite efter priser och så, men det börjar kännas som att det är dumsnålt att köpa något nu, utan att det är smartare att kanske hyra den här säsongen och försöka köpa något inför nästa.

Det finns dock ett par prismässigt attraktiva alternativ på marknaden för tillfället. InterSport har t ex bra priser på Salomon Crossmax 8 och Stadium hade billiga Rossignol Rebel X. Fast det här är knappast skidor som passar mig i alla fall, eller?

Skidor för tunga åkare
Köp inget billigt skräp det funkar inte för din åkstil eller storlek.
Hyr istället, vet att det finns att hyra skidor som ligger i 6-7tusen klassen. fråga bara efter det bästa.

Skidor för tunga åkare
Just det, köp inget billigt eller som har varit ännu billigare.
Skulle tro att de flesta storslalom s k "race carvers fr o m 1998 kan komma i fråga för din del. Som tung åkare har man aldrig några prpblem med att böja ut de ofta något styvare race-laggarna. Stadium t ex. sålde i våras ut Ross 9X 10.2 Race Carve för idiotpriser. Sen finns ju bl a Völkls friåkningslaggar G40, G41, G4, alla stadiga don. Stöcklis race skidor samt Stormrider-serien (har funnits i minst 4 säsonger) likaså stabila grejor.
/A

Skidor för tunga åkare
Problemet med att hyra lagg, brukar vara att de allra flesta uthyrare inte har de dyraste (oftast bästa) modellerna, utan kör med standardmodeller, som ska passa kreti o pleti. Det finns så klart undantag.

Skidor för tunga åkare
jag tror inte att crossmax 8 är något för dig. nog alldeles för mjuka...jag har ett par salomon axendo 9 o de är lagom styva för mig. (jag antar att skalorna är samma för alla modeller)

Tillbaka
Topp