Skidskola Sälen - alternativ till Skistar

myssli

Ny medlem
Hej!
Vi åker till Tandådalen v. 11 med tre barn. Yngsta barnet ska gå i skidskola, men de andra två (10 och 13 år) har vi inte bokat skidskola till. De har gått i skidskola flera gånger och tagit privat lektioner någon gång. Jag tycker inte att skidskolan med Skistar funkar för de äldre, gruppskidskolan är oflexibel och anpassar sig alltid till de sämre i gruppen. Privatlektionerna blir så ruskigt dyra. Finns det några andra alternativ?

Frågan är fri, -kanske någon som jobbar i shoppen/liften/annan verksamhet som kan tänka sig köra i privat regi någon timme/dag. Freeride.se borde vara det perfekta forumet för denna typ av frågor...
Tidigare bedrevs det olika utbildningar i området (bla skidlärare) men dessa elever (om utbildningarna finns kvar) kanske är ute på praktik dessa högintensiva veckor (?)
Kanske värt att kolla upp?

Osäker på hur det fungerar hos Skistar i Sälen, men hos Skistar i Åre får det inte bedrivas någon annan skidskola utöver Skistars egna, någon form av monopol. I Åre finns dock Totalskidskolan som erbjuder annat än vad Skistar gör. Sen finns det några äldre avtal som lever kvar där några driver eget men arbetar i Skistars kläder, och vad vi i skidskolan fick veta så fanns det ingen vilja hos Skistar att släppa in nya aktörer.

Grupplektion är alltid en kompromiss mellan gruppens åkare, därav prisvärdheten. Om man ser en skidlärare som en konsult så är väl timpriset för en privatlektion inte så hiskeligt högt trots allt.

Dock kan jag tycka att dina barn borde erbjudas att flytta upp en grupp om de står i en klass för sig, så arbetade alltid vi i skidskolan i Duved för att skapa de mest dynamiska grupperna, problemet som kunde uppstå var dock att de som flyttades upp riskerade att "sänka" nivån i den mer avancerade gruppen, och då blev det samma sits i den gruppen, problemet flyttades bara vidare.

Tack för era svar. Jag har inte hittat något annat alternativ ännu i Sälen och det är säkert så att Skistar har monopol.
Jag tycker att skidlärarna vi träffat på hittills varit mycket professionella så det är inte där skon klämmer
Min upplevelse är att även då våra barn gått i "bästa" gruppen har de har fått vänta mycket då det är ojämn nivå. Vi har kört privatlektioner men det blir hiskeligt dyrt och jag känner inte att vi kan lägga det i år.
När jag var liten och gick i skidskola i Österrike fick man "åka upp" första dagen och så delade de in alla i grupper efter det. Tycker det blev jättebra då grupperna blev jämna och man kunde fokusera på att lära sig mycket.

@myssli
Skistar lär knappast bedriva skidskola i Stöten eller Kläppen. Nu tror jag iofs. inte att problemet stavas Skistar utan det är allmänt när det gäller grupper och spridningen mellan eleverna blir för stor.

Lösningen är som
@jonaslukarlsson påpekar privatlektioner. Kanske kan ni skapa en egen grupp på 3-4 personer och få ner priset ...

/MM

Förstår problematiken
@myssli

Kan säga att det från andra sidan som skidlärare också är sjukt frustrerande ibland när man känner sig otillräcklig och inte kan utmana alla elever, ofta för att föräldrar anmält sina barn till en för svår grupp i hopp om att de ska lära sig mer...

Metoden i Österrike har vi också diskuterat och velat testa, dock blir det ju alltid en kompromiss, säg 32 elever och 4 lärare, ska två duktiga få en egen lärare för att de står i en klass för sig? Sen ska resterande få grupper om 10 elever på 1 lärare.. Kommer du ihåg hur de gjorde med antal elever per lärare?

Nu vet jag inte hur det är hos Skistar men jag har alltid haft en till ledare med mig, är det då 2 av 10 som inte behärskar plogtekniken så tar jag dom två och de andra åtta åker med den andra läraren. Ibland har det krävts två dagar för dessa två att lära sig plogen och gruppen kan då sättas ihop igen. Ett problem är ju att barnen åker blå grupp ena året och sen tycker föräldrarna att de ska vara i röd grupp året efter, Trots att barnen endast åker skidor 10 dagar om året.

Att dela upp barnen som i Österike känns lite som idrottslektionerna där Kalle och Erik ( som var bäst på bollspel) fick välja vilka de ville ha i sina lag. Ska man göra på detta sätt är det viktigt att barnen inte är medvetna om att det sker, en stor gemensam åkning och sedan delas alla in. Hur detta ska gå till förstår jag inte. Säg 130 barn som åker och runt 15 skidlärare som bedömer och delar in?

Hur gör dom i Österike, åker barnen en och en och sedan blir de indelade utifrån enstaka åk?
Barn som inte åkt skidor på ett år kan vara ganska ( läs väldigt) nervösa första åken, speciellt när varken föräldrar eller vänner åker med.
Barn som har önskemålet att åka med sin kompis i blå grupp trots att den är en röd åkare separeras då. Det finns faktiskt föräldrar som sätter åkglädjen först och förstår att det kan ta tid och att det är bra med repetition. Alla föräldrar kräver inte att deras 9-åring ska komma ut från skidskolan som nästa "Tomba La Bomba".

Det är just åkglädjen det handlar om detta fallet. Barnen/ungdomarna tycker det är jättetråkigt att vänta och när det går för långsamt fram.
Skidexemplet från Österrike gällde ju lite äldre barn och man försökte nog bara se ungefärliga förkunskaper så att grupperna blev jämnare. Tror (det var väldigt längesen) att man fick anmäla en viss förkunskapsnivå. Det var inget uttalat att den ena gruppen var bättre än den andra. Vilket man ju faktiskt gör i Sverige.
Jag tycker att skidlektioner är toppen om det fungerar. Har aldrig varit med om att de är två skidlärare i en grupp.

Intressant att ni alltid är två lärare. Och hur det går ihop ekonomiskt? Rykten inom Skistar gör gällande att skidskola är en verksamhet som inte driver sig självt, endast 5% av åkarna som besöker skidsystemen utnyttjar skidskolan, så det behövs stöd från andra avdelningar. Skidskola är ju en service som lockar barnfamiljer till anläggningen men ur en ekonomisk synpunkt så är det bättre att lägga ner. En källa på det är dock högst oklar utan det är snack i fikarummet med chefer.

När man är klar med "bästa" steget i barnskidskolan hos Skistar så finns det tyvärr inte så mycket mer att erbjuda, har väl också med åldern att göra och att ungdomar tycker det är pinsamt att gå i skidskola. Marknaden blir för liten. Jag skulle råda dig att kika på ungdomsgrupper om det finns eller andra typer av grupplektioner, t ex park, "kids offpist" etc. Det utbudet fanns i Åre när jag var aktiv och kan utmana dina barn på nya nivåer.

https://www.skistar.com/sv/Salen/Skidskola/Park/
https://www.skistar.com/sv/Salen/Skidskola/Alpint-10-15-ar/

Offpist fanns tydligen inte i Sälen.

Senast ändrad:
Intressant kring låga delen av besökare som använder sig av skidskolan, aldrig tänkt på det.
Har heller aldrig tänkt på att det oftast är en ledare per grupp, men när du säger det så känner jag igen det.
Ekonomin löses genom att jag inte får betalt, tror det finns ett arvode att ta ut men det gör jag inte. Som du säkert förstår så handlar det om ideellt arbete, i mitt fall inom friluftsfrämjandet. Att vi alltid är två ledare beror säkerligen på att alla ledare inte är examinerade skidlärare. Inom skistar är kanske skidlärarexamen ett krav.
Givetvis ska man inte jämföra ideellt med avlönat men jag trodde det var två lärare i varje grupp hos skistar. Jag hade nog inte gett mig ut själv med tanke på säkerheten, har hänt att jag behövt ta ett barn i famnen och åka ner snabbt, vad gör jag då med resten av gruppen.... jaja nu hamnade jag en bit från ursprungsfrågan. Ber om ursäkt för det.
Finns det inte "kids camp" med olika inriktningar, vill minas jag läst om det.

@jonaslukarlsson Intressant fundering, men jag vet faktiskt inte hur de gjorde om det var enstaka som var mycket bättre...

Tycker också att Skistar är lite väl fyrkantiga i sin indelning. Tex så när vårt ena barn skulle fylla 7 i maj och vi åkte i skidor i Björnen i mars så fick han inte anmäla sig till gruppen 7-9 år. Han passade inte in i någon av grupperna 4-6 och det slutade med att de fick göra en egen grupp till honom. Vilket blev toppen, men det kanske hade kunnat lösas om man varit lite mer flexibel.

Som sagt jag tycker skidlärarna är toppen! Skulle bara önska att systemet var lite mer flexibelt, men det finns säkert förklaringar till det. Därav dock min fråga om alternativ.

Snödjup

Tillbaka
Topp