Det beror helt på vad det är för typ av skidor, snö och åkning.
Ett par raceskidor tex som man kör i stenhård pist eller bana, som man har höga krav på isbett och skärpa, kollar jag över efter varje åkdag med ett diamantbryne och/eller handslip. Oftast är det bara lite råegg det är frågan om och då räcker ett lätt drag med diamant för att skärpa till kanten. Man kör ju i princip aldrig på sten med en sådan skida, men skulle man göra det så fyller jag i det i princip direkt. När handverktyg inte räcker till, eller om belaget börjar bli skåligt så får man ta till en fullslip. Normalt skulle jag säga att det går 25-30 åkdagar innan man märker att det behövs en rejäl översyn. Vallning när det behövs. Är det mjuk natursnö kan man åka 4-5 dagar på samma vallning, är det grov vårsnö eller konstsnö som sliter mer får man valla efter varje dag om man vill ha optimalt glid.
För varjedagskidor som man använder till både pist och puder och som får smaka lite sten då och då så brukar jag endast laga riktiga coreshots där det är risk för vattenintrång, eller om skadan sitter nära kanten, och man därmed riskerar att få en rejäl smäll på kanten nästa gång det tar på samma ställe. Repor som sitter i mitten på skidan, och som inte har gått ner i kärnan skär jag bara bort om det skrapar. Att p-texa den typen av repor tycker iaf jag är slöseri med tid. Kanterna håller jag däremot efter lite mer noga, eftersom breda skidor oftast är väldigt beroende av kantskärpa för att gå bra i hård pist. Säg att man kollar över kanterna en gång var femte dag kanske. Då först med diamantbryne för att ta bort stenhärdade ojämnheter och sen med avverkande fil.
Fullslip tar jag oftast efter en dag när det har varit isigt och man känner att skidan har tappat alltför mycket i bett. Är det en snöfattig säsong kan det vara efter 10-15 dagar ibland. Är det en bra snövinter kan man köra 50 dagar utan problem. Eller ännu mer.
Vallning görs när det behövs. Är det -5 och bra natursnö behöver man nästan aldrig valla. Då kan man köra en månad utan att ens tänka på vallning. Är det riktigt kallt eller ordentligt varmt däremot så kan jag ibland valla varannan dag nästan. Speciellt i varmföre gör det enorm skillnad.
Rena puderskidor vallar jag enbart när det går trögt. I övrigt samma regler som för varjedagskidor: Risk för vattenintrång=> laga och täta. Utstickande belag=> skär bort. Kanterna känns som det inte spelar någon större roll, förutsatt att man inte tar puderskidan som endaskida på en chartervecka eller något sådant.
När det gäller sommarförvaring så tycker jag att vallning är överreklamerat. Förr om åren gjorde jag det, men de senaste åren har jag skippat vallningen och jag har iaf inte märkt någon skillnad. Det pratas ju ofta om oxidering eller liknande, men njaaa, det känns som det spelar extremt liten roll på friåkningsskidor. Skulle man mot förmodan drabbas av oxiderade belag så försvinner det ändå om man slipar skidan senare. Det är väl mer känslan av att man tittar över och med öm hand vaggar in sina vinterkompisar i den långa sommarvilan som gör att folk gör en sommarvallning på sina skidor. Det känns helt enkelt bättre att ta hand om sina prylar och veta att dom är i gott skick när man plockar fram dom igen framåt höstkanten. Nya skidor behöver du definitivt inte valla innan sommarförvaring, förutom om du har ett rent mentalt behov.