Skriver kort guide om kategorier, hjälp, UPDATE

simon1234

Ny medlem
här kommer den nya.. låter det rätt? observera att jag inte kunde något om racing kategorin, så jag rent gissade. Rätta mig om jag har fel :)

===Avgör din åk-stil===
Olika brädor för olika åkstilar, att välja bräda brukar man utgå från den stil man gillar att åka och det är en viktig faktor när man uppgraderar/köper sin bräda. Såklart kan man åka med en bräda som egentligen inte ses som tillför just "den" åkstilen, du får vara medveten om att det kan bli svårare att göra succé i backen.
Det finns två huvudkategorier man ofta brukar prata om i snowboard och slalom, Park och utanför Park, alla nybörjare startar alltid utanför park om man inte är en galning förstås.
Park menas att man åker inom ett visst område som någon har skapat hopp och lite mer rolig terräng med railar osv, observera att de flesta skador sker i park.
Utanför Park ses allt annat som inte har med park att göra. Som utförsbackar, slalom osv.

Rent designmässigt och prismässigt kan man se en skillnad på utrustningen som använder mjuka eller hårda boots. Man kan inte definiera utrustningen efter utanför park och i park då det används kors och tvärs.

Racing
-Slalom (hårda boots)(hård mellanlängd bräda)
-Storslalom (hårda boots)(hård mellanlängd bräda)
-Bordercross (mjuka boots eller hårda boots)( hård mellanlängd bräda)

Freeride
-offpist(mjuka boots) (hård längre bräda)
-Pist (mjuka boots) (hård längre bräda)

Freestyle
-Park (mjuka boots) (mjuk kort bräda)
-Halfpipe (mjuka boots)(mjuk mellan bräda)

====== OLD ============ OLD ============ OLD ============ OLD ======
Håller på skriva en guide till en skoluppgift, såhär har jag skrivit, jag är lite osäker om man kan dela upp utrustningen i dessa två olika kategorier. Hjälp tack. rätta mig och skicka mig i rätt riktning.

*********************'

"avgör din åk-stil"
- Olika brädor för olika åkstilar, att välja bräda brukar man utgå från den stil man gillar att åka och det är en viktig faktor när man köper en bräda
- Det finns två huvudgrupper som skiljer all utrustning mellan varandra rent utmässigt och prismässigt och det är All-mountain och extremsport.

All-mountain
- Här räknas freestyle utrustning också in, brädorna är flexibla och skorna är mjuka. Det finns bara två olika bindningstyper, strap-in eller step-in.

Extremsport
- Här räknas också Alpint utrustning också in, brädorna är mer "stiff-flexing" och är lite längre, de har specialutformad bindning som passar bara en sortens sko, oftast samma märke och skorna är hårda och har högre skaft, utseendemässigt liknar dem slalomskor.

Senast ändrad:
men ursäkta mig att den har fel, berätta vad det är det för fel så kan jag redigera den innan era ögon faller ut -.-

jag fattade ju inte exakt om det är rätt eller fel att utgå från det och därför frågar jag ju er, ni verkar ju heller inte komma med något vettigt förutom tomma inlägg..någon?

Försök läsa runt på forumet eller andra sidor istället, svårt för andra att skriva ditt arbete åt dig.
Åker du Snowboard själv?

Så länge inte läraren du ska lämna in det till åker bräda kommer du säkert undan med det.

Jag tycker du har gjort fel uppdelning. Att åka bräda är väl en extremsport? Det är ju inte en gren i snowboardåkning. Isåfall i skidor. Hela snowboardkonceptet är en extremsport. Däremot kan du dela upp det i utför och park. Det är ju två helt olika stilar som kräver 2 helt olika brädor med olika stance osv.
Däremot kan jag tycka att det finns många undergrenar i att åka utför. Slalom, offpist etc.

jepp, jag är ny medlem, jag reggade mig för nått år sedan på denna sajt då det var den enda vettiga snowboard sajten ( om det nu var denna ) sen dess har jag inte varit aktiv och glömt bort användarnamnet =/

Jao, jag har massor av material, jag vet att man inte kan säga att freestyle och allride passar i samma kategori... men tja, jag vet knappt inget om alpint och extremsport, så det lät som att man kunde separera på de olika kategorierna och dela dem i två.

Jo jag åkte mycket freestyle för två år tills det hände en liten olycka, heh. korsbanden gick ur led vid snelandning och sen till denna vecka har jag varit livrädd att ens se på brädan, eller tja, kanske inte helt bildligt..

Just nu är jag i norra norge under ledighet så jag gick in i snowboardbutik och fick tillbaka suget efter att snackat med personalen där. Att skriva en uppsats i svenskanB om snowboard passar ju perfekt nu när vintern är påväg :)

edit: tack millionaire för inlägget, det var det som fick mig att fundera,enligt mig så kan man inte kalla snowboard för en extremsport även om historian sen 80talet vill se det som en extremsport..ska ändra det till utför och park..

Senast ändrad:
Jag tycker du ska dela upp det i hardboots och softboots istället. Det blir ganska så rörigt annars. Men typ 99% av alla snowboardåkare kör väl softboots nu för tiden. Att kalla en "slalombräda" för en extremsportsbräda är som att kalla en stridsvagn för ferrari.

jag tycker inte det är rätt att dela in i hardboot och softboot heller, jag skulle vilja dela in i
Racing
-Slalom
-Storslalom
-Bordercross

Freeride
-offpist
-Pist

Freestyle
-Park
-Halfpipe
-Slopestyle

Tittar man på det här så kan man använda både hardboots och softboots i vissa grenar, tex bordercross och piståkning.

Inte en helt dum indelning där, Helldude.

Men då får du nog ta med Street och BC-Freestyle. kanske ta bort slopestyle då det borde ingå i Park.

combatspenat sa:
Att kalla en "slalombräda" för en extremsportsbräda är som att kalla en stridsvagn för ferrari.
haha, humor ;)

Helldude sa:
jag tycker inte det är rätt att dela in i hardboot och softboot heller, jag skulle vilja dela in i
Racing
-Slalom
-Storslalom
-Bordercross

Freeride
-offpist
-Pist

Freestyle
-Park
-Halfpipe
-Slopestyle

Tittar man på det här så kan man använda både hardboots och softboots i vissa grenar, tex bordercross och piståkning.
tack för tipset,darn jag har just skrivit om utanför park och innanför park som huvudkategorier, men för att förklara vilken skillnad det är av delar av utrustningen skulle man kunna ta de tre kategorier som du listade upp som underkategorier? (tänker bildligt herarki system)

Det där med soft och hardboot ska jag också pasta in någonstans.

Låter det ok?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp