skruvar genom skidan, eller

erik_lagg

Aktiv medlem
Hej,

Har köpt ett par Völkl Mantra 128 cm till min son. Efter två skiddagar såg jag bulor i belaget där skruvarna till bindningarna är på ovansidan. Jag tänkte att affären har dragit i för långa skruvar men det hävdar de att de inte har gjort. Om vi antar att de har rätt varför kan det då bli på detta vis? De i affären vill planslipa skidorna för att få bort bulorna. Är det en bra idé? Jag misstänker att skruvarna är i längsta laget och att det har kommit ner fukt i skidorna som får träet att expandera. Kan det vara så?

Det kan i grunden bero på två saker:

1. Man har borrat för djupt och bulat belaget.
2. Man har dragit i för långa skruvar.

Det troliga är att man dragit i för långa skruvar (vilket är lätt hänt om man inte är uppmärksam). Om man upptäckt det och bytt ut skruvarna kommer förhoppningsvis en planslip att göra susen. Om man inte bytt skruvarna är inte en planslip ett bra alternativ ...

Har svårt att tro att det skulle bero på fuktskada ... är det tydliga små bulor är det knappast det.

Hursomhelst tycks det som butiken klantat sig rejält. Var skidorna nya när ni köpte dem tycker jag att ni ska kräva nya skidor. Jag tycker inte att en planslip är att återställa dem till ursprungligt skick eftersom skadan i skidan i praktiken kvarstår (praktiskt har det mindre betydlese, men köper man nya skidor så ...).

/MM

Ja, inte ska du behöva planslipa nya skidor för att det är bucklor i belaget. Nya skidor!

Reklamera, det ska inte planslipas!

För att tillägga till det MM skrev ovan. Det är även möjligt att butiken struntat i att ta ut borrspån från hålen innan monteringen. Är inte första gången isf!

Tack för svar,

Jo, jag borde kräva nya men tyvärr har de slut på modellen som jag fick till hyfsat pris. Jag får vänta på planslipningen och hoppas att det löser det hela.
Låter som Heinz kanske har rätt för jag köpte två par vid samma tillfälle och fick bara problem med det ena paret - jag tror inte att de har bytt dimension på skruvarna mellan gångerna.

Tror också på Heinz teori. I så fall hjälper ju planslipning, men nog är en ersättning (ytterligare nedsättning på priset) är befogad.

Oavsett vad de klantattill så beror det mkt på hur höga bulorna är?
Är de bara nån tiondel så planslipa men är de uppåt millimetern så får du inte mkt belag kvar under bulorna då belaget är nånstans mellan 1 och 1.4mm när det kommer ut ur pressen så då skulle jag kräva nya när nya dyker upp och att du får använda dessa tillsvidare men självklart planslipade så de funkar som de ska.

Tillbaka
Topp