Slackline, hjälp och tips!

matteus

Ny medlem
Surfade runt på nätet efter roliga sporter nu när man inte kan åka skidor.
Hittade att många skidåkare och klättrare "går på lina" för att öva upp balansen.

Jag köpte ett "slackline-paket" i helgen och har precis börjat "gå" på linan/bandet.
Det är svårt kan jag säga fasten man trodde att man hade bra balans.

Så nu är jag ute efter lite hjälp för att lättare komma igång.
Har ni själva erfarnehet från slackline?
Hemsidor med tips och trix...
etc...

/M

tyvär inga tips! men vore grymt kul att testa, vart köpte du det där paketet och vad kostade det?

dann-e sa:
tyvär inga tips! men vore grymt kul att testa, vart köpte du det där paketet och vad kostade det?
Tjabba
J
ag köpte det hos skistore.se men finns även hos highsport.se och sweclib.se.
Tror det kostade runt 700:- och då ingår allt som behövs.

/M

jag är själv en färsking men...

när du ska resa dig upp, gör det FORT!
börja på mitten (i ändarna skakar det mindre men snabbare)
fokusera långt bort ( inte på fötterna)
ibörjan så kan du testa att bara stå utan att gå (skaffa en kompis som har lite att göra som kan stå brevid som du kan ta tag i när det håller på att gå åt helvete)

går även att göra ett eget från claes ohlsson för runt 400 med plattbogseringslina på 10 å lite karbiner å tamp...

böj på benen och ut me armarna;) låg tyngdpunkt gör det hela sjukt mycket stabilare!!! fokusera långt fram på ett specielt föremål. koncentration;)
lycka till

peace

Viktigast av allt! Håll blicken högt, på en fast punkt i ögonhöjd framför dig, och försök vara så avslappnad som möjligt.

Till att börja med kan du ha en stav, eller någons axel att stödja dig på när du börjar använda linan. Då försvinner snabbt "flaxandet" i benen. Försök att stå på ett ben utan att flaxa. När du lärt dig det är det mycket lättare att gå framåt och bakåt. En kul övning är att hoppa upp på linan från marken. Svårt i början, men ett bra sätt att snabbare hitta balansen. Kräver dock att du fått upp lite kontroll först.

Lycka till!

esc sa:
går även att göra ett eget från claes ohlsson för runt 400 med plattbogseringslina på 10 å lite karbiner å tamp...
Skulle inte köpa några karbiner från Claes Ohlsson, det blir väldiga krafter när linan är spänd.

splitslack.sized.jpg

Lite svårt att förklara, Men ska försöka!

I första änden sätter du bara fast linan i tex ett träd (inga märkvärdigheter utan löses på enklaste sätt), men i andra änden blir det lite klurigare.

Först monterar du en slinga runt trädet och fäster en karbinhake (1) (heter det de på klätterspråk?). Om du nu slår knuten "åttan" på linan du ska gå på, 60-100cm från karbinhaken (1) i trädet, alltså 60-100cm för kort. I "åttan sätter du ytterligare en karbinhake (2).
Spänner du nu den långa linan i vänsterhanden och den som sitter i trädet i högerhanden skall du ha ca 1m i mellan.

Ta nu linan/bandet som blev över efter du slog en "åtta", bandet drar du till och igenom
karbinhake (1) (se till att banden är uttvinnade) tex underifrån och upp igenom. Sen drar du bandet tillbaka till karbinhake (2) där du trär igenom uppifrån och ner. Så här håller du på 3-4 varv MEN DET VIKTIGASTE AV ALLT, efter varv ett så skall du lägga resterande varv UNDER dom föregående i karbinhakarna, så att föregående varv hela tiden låser/nyper nästpåkommande varv.
Nu tar du och kanske en kamrat och spänner bandet genom att dra i änden, tackvare din finurliga låsmekanism håller sig bandet spännt när ni släpper draget. Och kan nu slå tex ett dubbelt halvslag runt egen part för att bandet inte skall släppa med tiden ni går på det.

Hoppas det gick att förstå.

Johan

För bra tips kan du kika in på www.bugsbalance.com där det finns en instruktionsfilm som visar både hur man sätter upp och hur man kommer igång.

Den är ju filmad enligt just det kitet men det finns även tips på hemsidan vad man ska undvika om man vill bygga en egen...

Det finns ett billigt kit på www.bugsbalance.com och sen finns det ett dyrare på www.sweclimb.se som bygger på klätterutrustning.

Själv köpte jag en Slackline hos Fler Bollar i Luften AB.
Kan varmt rekommendera den. Själv har jag Advanced
modellen och den är grym!

Har kört på det från htp://www.bugsbalance.com och det är grymt bra. Har ett "klätterkit" också men det är jobbigare at sätta upp.

wakejohan sa:
ix

Om http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=310863001
är klassad för en brottsgräns på 2ton så tror jag du kan hoppa riktigt ordentligt innan den går sönder.

Lycka till!
Betänk att när en person som belastar en uppspänd lina vinkelrät mot den blir dragkraften det mångdubbla. En liten flugviktare kan således belasta en lina med flera hundra kilo, således kan man ju börja fundera hur stor belastning 3 aspackade stora starka herrar åstadkommer för belastning som ska prova den på fyllan...

Senast ändrad:
Har själv en slackline jag köpt på Naturkompaniet. (Samma modell som på slakkline.se) Lilla paketet.
Sjukt nöjd med det, fick ge 900kr för det. Jätteliten och smidig påse, supersmidig att sätta upp, snabbare och enklare än "spännbandsmodeller" tycker jag, lagom bred lina och lagom svikt. Inte svårt att få upp "knuten" heller när man ska ha ner linan. På grund av smidigheten åker linan alltid med överallt...

När man är nybörjare kan det vara bra att ha något att hålla i i början. En polare, stavar eller vad man nu har till hands. När man sen lärt sig stå på den kan man börja knata. Finns massor av filmer på youtube och bra hemsidor, som vanligt så finner man om man googlar...

Matolo sa:
För bra tips kan du kika in på www.bugsbalance.com där det finns en instruktionsfilm som visar både hur man sätter upp och hur man kommer igång.

Den är ju filmad enligt just det kitet men det finns även tips på hemsidan vad man ska undvika om man vill bygga en egen...
i någon FR TV visar ju David hur man gör. tror det är 11 eller något.

Någon som har testat det ifrån Bugsbalance?

Det var ju sjukt billigt om man jämför med slakline.no och dom andra.

Jag har tvekat ett tag på att köpa ett paket då jag tycker dom har varit lite väl dyra, men om man kan få ett för inte ens 400 kr så kan man ju slå till.

jag spände nyss upp ett spänband men när jag hoppa upp på det small det av :(

Beställde just mediumkitet från slakkline.no/se. Skulle kosta 1499 + frakt men det är bara draget 1263kr. Jag klagar inte :)
Ska bli riktigt kul att prova det här.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp