Slipa kanter, vad gör jag för fel?

kronski

Medlem
Hej!

Jag kör på ett par "all-mountain"-skidor (Extrem P100 Carbon, 88/1 slipning) som hade ett fantastiskt isgrepp när de var nya men greppet har givetvis blivit sämre nu efter ca 40 åkdagar. Mitt problem är att jag lyckas inte slipa upp kanterna så att kantgreppet kommer tillbaka...(jag har räknat kallt med att det borde vara "möjligt" att återfå samma kantgrepp). Skidorna har inte på något sätt blivit "misshandlade" utan är i ganska fint skick bortsett från lite ytliga report i belaget som blivit med tiden.

Men min fråga är, hur får jag tillbaka isgreppet på mina skidor? (eller är det inte möjligt?)

Stort tack i förhand!

Slip-bakgrund (och alldeles för mycket "slippengar")

Skistars "diamantslip"
Jag började med att lämna in de på skistars "diamantslip" (i sälen), jag bad om 88/1 även om han som tog emot skidorna knappt visste skillnaden på hängning och sidokant. Tyvärr blev det inte speciellt mycket bättre så gick tillbaka med skidorna för att de skulle slipa om de igen och även om de kanske blev lite bättre andra gången så hade de inte i närheten så bra isgrepp som när de var nya (var dock för svensk av mig för att gå tillbaka en ytterligare gång då jag även misstänkte att de inte "kunde få till det bättre").

Slipa själv
Efter mycket läsning i detta forum förstod jag det som att dessa typer av "verkstäder" sällan lägger så mycket kärlek på slipningarna och att det är mycket bättre att slipa själv om man är kräsen. Det lät vettigt att kunna ta hand om sina egna skidor så jag investerade i Swix skruvstäd och ett "Swix Carving Kit" (TA3005). Efter mycket youtube och slip-guider här på Freeride hängde jag först skidorna 1 grad och därefter slipade jag sidokanten till 88 grader, Slipningen tog definitivt för det blev massor med ståldamm men jag lyckas inte få den riktigt vass. Jag jämförde med min flickväns P100 som det är mycket bättre bett i trots att hon har kört en hel säsong helt utan slipning. Hennes kanter är så att man kan skära sig om man lägger lite tryck med tummen men mina inte är i närheten av detta. Att hyvla på nageln fungerar utmärkt men det verkar inte kräva någon riktigt vass kant).

Jag gjorde sen ytterligare ett försök att slipa själv men med samma taskiga resultat.

Sammanfattningsvis verkar jag göra något fel när jag slipar. Om det är någon som vet en riktigt bra videoguide på slipning så får ni gärna dela den, jag har utgått från den som ligger här på freeride men tyckte den inte riktigt gick in i detalj på hur man gör på bästa sätt. En en video av hela slipningen där de inte har klippt bort en massa hade varit toppen. Alla andra tänkbara "slip-tips" mottages varmt.

Slipa hos "proffs"
Nu hade jag blivit riktigt frustrerad och lämnade därav in skidorna för slip hos "Skibua" i Hafjell som jag hört mycket gott om här på forumet. De kändes proffsiga men resultat blev tyvärr inte bra. Jag gick tillbaka med skidorna efter skiddagen. De förbättrade kanterna och jag kände klar förbättring dagen efter men de är fortfarande inte alls lika vassa som min flickväns skidor och isgreppet är långt ifrån hur de var som nya.

Hej!
Jag upplevde precis samma sak med mina Völkl Code Speedwall förra säsongen. Efter en frusterad dag på stenhårda pister i Trysil där jag kände mig som värsta nybörjaren när kanterna inte bet överhuvudtaget, lämnade jag in dem för slip hos Skistar i Sälen. Resultatet blev helt klart bättre men långt ifrån det kantgrepp jag haft tidigare. Gick vidare till Dalskidan och bad dem säkerställa vassa kanter, och OK, det blev ytterligare lite bättre men fortfarande långt ifrån optimalt. Tog slutligen och handslipade kanterna 88/1 hemma i garaget och först då fick jag fram den skärpa jag vill ha ...

Min slutsats (som bekräftats av MnO i en annan tråd) är att när skidorna blivit rejält slitna räcker det inte med att bara köra dem genom maskinen 1-3 gånger eftersom den är programmerad att ta ytterst lite, skidan kan behöva köras mångdubbelt antal gånger ... Men som sagt med en handslip är det lätt åtgärdat. Vet inte vad som du gör fel, borde inte vara svårt att få till den sista skärpan när skidan redan körts ett par varv i maskin.

Swix har några bra instruktionsvideos.

/MM

Senast ändrad:
Som ovan:
Att ta av mer kant än vad man ofta tror behövs för att få de riktigt vassa!
Finns ju en (eller flera kanske) anledning till att racefolk äter sig genom kanterna på skidorna bra snabbt!

Senast ändrad:
Viktigt! Se till att få bort ordentligt med sidewall innan du börjar jobba på kanten. Finns ett antal olika verktyg. Annars sliter du i onödan.
Använd fil, inte bara bryne, på sidokanten. Bryne funkar för att underhålla en skarp slip, men du kommer aldrig till riktig "race-skärpa" utan fil.
Rör inte underkanten med annat än finsten eller fint bryne och gummisten.

Senast ändrad:

@kronski
Svårt att få till det bra med ett sådantdär kit som "Swix Carving Kit". Fungerar bäst för reseunderhåll av kanter. Jag har själv investerat i filar, filhållare och klämma för sidokanten samt en speciell filhållare för undersidan och hängning. Dessutom behövs diamantbryne, men det fungerar finfint med det kit du har. Du hittar allt här http://www.swixsport.com/Products/Wax-Tuning/Tuning-Equipment/File-Holders-Files-Stones men det finns billigare alternativ än Swix

Du behöver (Swix benämningar):
Chromed All-Round File
Side Edge File Guide (88 grader)
File Clamp
Base Edge File Guide (1,0 grader)

/MM

Stort tack för alla tips och ideér!

Intressant att höra att det är fler som har varit med om liknande. Med lite tur kanske det bara är att jag behöver "slipa mer" vilket jag ska testa.

@Jarnebring: Ok intressant, jag har inte skurit bort någon sidewall när jag slipat. Hur vet man om man behöver göra det eller inte? Det har dock inte kommit bort något plastspån när jag slipat så tror inte den har varit i vägen. Finns det något enkelt sett att se om man behöver ta bort side-wall eller inte?

Jag har egentligen enbart kört med fil och sen putsat med diamantbryne. Bör man använda ett "vanligt bryne" också? (och isf, när ska man använda det?

Ang. "Rör inte underkanten...", jag misstänker att du syftar på baskanten/hängningen? ska man alltså använda olika verktyg beroende på vilken sida av kanten man slipar? (eller missförstod jag dig?)

@MM: Stort tack för inköpslistan, det där ska jag investera i så går det kanske bättre :)

@Alla: 2 följdfrågor som ni kanske kan svara på:
1. Finns det något bra sätt att känna på en kant att den har blivit riktigt vass? Jag har hört det där med att hyvla nageln men det är något som jag tycker man kan göra även om kanten inte är riktigt bra. Eller är det bara vänta tills nästa tillfälle att åka på hårt underlag för att veta om man har lyckats eller inte?

2. På slipkittet jag köpte stod det att man ska hänga kanterna före man slipar sidokanterna, betyder detta att man alltid gör både och eller finns det någon anledning att slipa sidokanterna mer frekvent än baskanten? (alltså slipa sidokanten utan att slipa baskanten)

Du behöver alltid ta bort sidewall, annars tar den emot och hindrar verktyget från att skära.
Du behöver bara diamantbryne, men gärna ett par, tre olika grovlekar.
Använd bara finsten eller fint bryne dagligdags på baskanten, såvida du inte är ute efter att öka hängningen. Då kan du gå på med fil. Normalt ställer man hängningen efter planslip och sedan underhåller man bara med bryne/sten. Man "slipar" alltså normalt inte basen.

Senast ändrad:
Om baskanten var 1 grad vid nyinköp så kan den nu efter 40 dagar vara tex 1,5 grad. Om du vill få tillbaka 1 grad behöver skidorna planslipas. Pratade med en skidlärare som brukade planslipa i början på vintern och hänga med typ 0,2 (pistskidor) eftersom backarna är så hårda tidigt på säsongen och vartefter pisterna mjuknade under säsongen så ökade även hängningen på naturlig väg till kanske 0,6.

Jag tror du kan se plastrester/färg på filen om sidewall tar i.

Tror det nämndes i en annan tråd men du kan måla kanten en liten bit med tuschpenna för att se att din fil når ända ut i kantens "spets" där sidokant möter baskant. Om den inte gör det är kanten slipad 89 eller 90 grader. Och då blir det inte vasst med en 88 graders filning.

Anledningen till att man börjar med att slipa, eller snarare ibland polera, baskanten är att man inte vill ta bort det skägg som slipningen av sidokanten skapar. Däremot vill man inte ha det skägg som kommer från baskanten vare sig det kommer från slipning mha bryne eller från pistens slipning. Det skägget vill man försiktigt ta bort varje dag genom att polera sidokanten.

Det mesta har sagts, men eftersom jag under flera år varit i samma frustrerade läge där jag inte lyckades åstadkomma den kantskärpa jag ville ha, trots att jag hade investerat i proffsfilar, proffstvingar m.m. så tänkte jag att jag kunde bidra med vad som fick det att funka för mig. Det var först efter att jag fått en timmes hands-on-genomgång med en som slipade skidor åt tävlingsåkare på hög nivå, och där jag fick visa hur jag brukade göra, som vi kunde reda ut vad jag gjorde för fel.

Nycklarna för mig var:
* Ta ned plastkanten (side wall) innan filning. Plastkanten hindrar filen att skära ordentligt och får även filen att lyfta på den sidan, så man får inte den vinkel man tänkt sig. Det kan lätt bli 91-92 grader istället för 88 (eller vad man nu vill ha). Stålkanten behöver vara frilagd.

* Se till att filen verkligen skär! Börja med att att slipa bort skador på kanten med en diamantfil, så att kanten är rätt slät innan man börjar med filen. När man sedan drar med filen måste man verkligen känna att man får tag i kanten och att filen skär, så att det bildas långa spånor (tänk som när man hyvlar med en trähyvel, fast i en annan skala). Blir det "ståldamm" har filen inte skurit utan mera slipat eller nött ner kanten. Det behövs rätt mycket tryck och låg hastighet.

Edit: Ett litet tips: Montera filen så att spånorna drivs mot ovansidan av skidan och inte mot belaget, så slipper man att trycka i så mycket spån i belaget.

belagssida
Fil: //////////////////// ->
ovansida

Senast ändrad:
Fantastisk bra tajming på denna tråden, har just suttit och läst på om hur jag ska få till mina kantar för tror att det är dom som spökar lite (förutom tekniken).
Har en liten röd plastklump från swix men nu är det dags att göra rätt.

En fundering, jag har kikat lite och snubblat på denna slip från swix (TA88).
Fast i 88 grader och det går att skruva fast fil/bryne vilket känns snäppet stabilare än klämma. Hjulen låter som en bra ide för att minska risken att trycka in spån i belaget. Men är detta i praktiken bara en dyr lösning på ett problem som egentligen inte finns?
Värt att leta reda på en sån här eller är det lika bra att bara köpa en standardvinkel + klämma och lära sig använda den korrekt?

Jag köpte en filhållare/guide med hjul här https://www.worden.fr/ski-man-racing-guide-plus-p111273.html samt diverse annat som skidhållare för lite bredare skidor, side-wall/plastkantavdragare mm.

Fördelen med filguide med hjul är att den är lite stabilare än en vanlig när du går nära/på skidans böjda spetsar. Detta eftersom åtminstone den från Ski man är upphöjd i mitten och därför tar endast hjulen i även i "kurvan".

Vill man slippa filspån bör man nog tejpa belaget såsom i länkade viden ovan. Inte med silvertejp ;) eller annan tejp som löser upp plaster...

Senast ändrad:
Något att tänka på vid val av filguide/hållare är att den bör tillåta att man vill sätta fast filen tvärs stålkanten och inte tvingas ha hela filens längd längs med stålkanten. Detta eftersom skidans form/skärning/radie annars gör att endast filens kortändar ligger an mot stålkanten, vilket inte kommer att bli bra.

mmm2017 sa:
Anledningen till att man börjar med att slipa, eller snarare ibland polera, baskanten är att man inte vill ta bort det skägg som slipningen av sidokanten skapar. Däremot vill man inte ha det skägg som kommer från baskanten vare sig det kommer från slipning mha bryne eller från pistens slipning. Det skägget vill man försiktigt ta bort varje dag genom att polera sidokanten.
Intressant. Skulle du kunna utveckla det lite? Det du beskriver som skägg, är det vad andra kan kalla för grader? Skägg låter som ett passande ord för det jag observerat.

Kan försöka komma med mitt sett att se på slipning och en skidas kant., även om långt mer kunniga personer redan har svarat här.
Mitt ovenskapliga amatörmässiga att se på kanten: Perfekt kant ser längst ut som en rätt vinkel(minus en eller ett par grader ibland(88, 0,5 hängning osv)

Det sägs att en skidas kant slits mest underifrån, men lite gran ifrån sidan slitts den nog med. Tänk dig ett stort D. Underdelen av D:et är längst ut på kanten. Du vill att Det ska se ut så här ]. Din skida har dock fått se 40 skiddagar så du filar kanten. D: filas av längst ut, men du har fortfarande ingen ]. Du filar en jävla massa, och kanten börjar ta minska alldeles för fort, utan att skidan blir vass, och det vill du inte för när kanten är slut får du slänga skidan. Man kan fila rätt mycket utan att det blir vasst på en kant som i en idealisk värld borde lämnas in på ett bra ställe med en maskin som tar tillräckligt mycket underifrån för att kunna få till en ] kant.

Lösningen är att hitta något bra ställe med nån kunnig på slipmaskinen som kör skidan så många gånger som krävs. Där någonstans slutar min kunskap. Har du själv redan tagit mycket på sidokanten, så borde inte maskinen behöva ta så mycket av den värdefulla sidokanten, för att du ska få ett perfekt resultat. Men desto mer av underkanten. Vet ej hur dessa maskiner fungerar exakt med deras inställningar och olika program.

Samma skidslipning kan ge helt olika resultat beroende på hur sliten skidan var innan.

Att få in känslan när man slipar för hand kan va svårt. Olika filar ger dig olika bra grepp om stålkanten. grövre kan ge bättre grepp och finare(i upplösning) mindre. Ibland känns det som att ingenting händer. Då låtsas jag helt enkelt att jag håller på att klättra uppför en isklippa, och behöver få grepp för att ta mig upp.

Lycka till.

Ja med skägg menar jag grader, tack :)
Detta med att ta bort graderna på sidokanten från dagens åkning är för att öka greppet. Tydligen bidrar grader på baskanten, dvs de som pekar nedåt, däremot till greppet.

Så om jag fattar dig rätt ska man inte köra med diamantbryne på baskanten utan bara på sidokanten?
Gäller det både när de är nyhängda och för underhåll mellan åkdagar?

Spinner vidare: När man ska använda diamanbryne för att polera, är det viktigt att använda en kanthållare för att hålla vinkeln konstant, eller kan man bara köra brynet emot kanten utan stöd?

Man kan köra bryne för frihand på båda kanterna, men en hållare hjälper till.

Baskanten kör jag en fin sten bara, men fint bryne går lika bra. Det är fil man ska undvika, såvida inte man ska ställa eller ställa om baskantens vinkel. När baskantens vinkel är satt underhåller man den bara (med sten eller bryne, hållare hjälper till men jag upplever det inte som nödvändigt). Förr eller senare behöver en skida planslipas och efter det går man på baskanten med fil - för att "ställa".
Sidokanten filas däremot med jämna mellanrum och bryns ännu oftare. En hållare är nödvändig. Jag tycker att ett vanligt vinkeljärn typ Swix med klämma funkar utmärkt och många ända upp på WC-nivå använder det. Nu lurar jag på en Swix-maskin (verkar mer prisvärd än carrot) eftersom det är 4+ par skidor som ska brynas och slipas varje vecka (risk för att bli alkad).

Senast ändrad:
jarnebring sa:
Man kan köra bryne för frihand på båda kanterna, men en hållare hjälper till.

Baskanten kör jag en fin sten bara, men fint bryne går lika bra. Det är fil man ska undvika, såvida inte man ska ställa eller ställa om baskantens vinkel. När baskantens vinkel är satt underhåller man den bara (med sten eller bryne, hållare hjälper till men jag upplever det inte som nödvändigt). Förr eller senare behöver en skida planslipas och efter det går man på baskanten med fil - för att "ställa".
Sidokanten filas däremot med jämna mellanrum och bryns ännu oftare. En hållare är nödvändig. Jag tycker att ett vanligt vinkeljärn typ Swix med klämma funkar utmärkt och många ända upp på WC-nivå använder det. Nu lurar jag på en Swix-maskin (verkar mer prisvärd än carrot) eftersom det är 4+ par skidor som ska brynas och slipas varje vecka (risk för att bli alkad).
@Fogg Så brukar jag också göra, skägg/grader vill man inte ha då eggen blir skör och skägget bryts av, även om det är neråt på basytan.
Därför ska du avsluta med en fin sten så att eggen blir så fin som möjligt. Men börja med belagssidan och avsluta med sidokanten när du bryner.
Dra med fingret längs kanten så känner du när den är jämn och fin.

@Always-Sunny
Jo, det där är en bra fil. Det finns likande filar, med olika märken. Swix är nog de som lägger på mest för att ha en logga på en hyfsat standardiserad produkt som en filproducent gjort.

Tidigare köpte jag finska filar, i klass med Swix, Toko, men från en verktygsaffär i 12-pack. Nu kör jag en Carbide Tungsten, blir väldigt vass och håller enl FKS 20 ggr längre än en vanlig skidfil. Har haft samma i 1,5 säsong utan att den börjat bli slö. http://www.fktools-us.com/Product-Details.asp?Part-Number=3502

Bra utbud till ok priser. https://www.skistart.com/swe/vinter/topptur-och-randonee/verktyg.html?p=1

Amazon har kanske bäst utbud och priser?

MP1 sa:
@Always-Sunny
Jo, det där är en bra fil. Det finns likande filar, med olika märken. Swix är nog de som lägger på mest för att ha en logga på en hyfsat standardiserad produkt som en filproducent gjort.

Tidigare köpte jag finska filar, i klass med Swix, Toko, men från en verktygsaffär i 12-pack. Nu kör jag en Carbide Tungsten, blir väldigt vass och håller enl FKS 20 ggr längre än en vanlig skidfil. Har haft samma i 1,5 säsong utan att den börjat bli slö. http://www.fktools-us.com/Product-Details.asp?Part-Number=3502

Bra utbud till ok priser. https://www.skistart.com/swe/vinter/topptur-och-randonee/verktyg.html?p=1

Amazon har kanske bäst utbud och priser?
Tack! Jo säkerligen bra påslag. Börjar dock bli sugen att att köra Edge roller istället, om det inte är öppenbart sämre

Always-Sunny sa:
Slänger in en fråga om fil. Är det denna som rekommenderas https://alpingaraget.se/sv/product/32619/br-swix-file-chrom-2-cut-20cm-16tpcm eller behövs flera?

Eller är det bättre att bara köra på Swix Phantom Edge Roller och slippa köpa fil+vinkel+klämma?
Det finns bra guider här på forumet.

För att få en hållbar och vass kant tycker jag man behöver lite grejer i garaget.

Jag har tre Swix-filar. Bas, 2nd cut och fin-fil.
Sedan har jag två brynen. 200 och 400.
Alla dessa kör jag alltid med en klämma på en 88° eller 87° vinkel.

Jag använder också en sidewall cutter från Swix. Den grå. Detta för att säkerställa att jag filar på stålkanten och inte i plasten.
Jag har även en sk. pansarfil för att fila ner kanten där sidewall cuttern inte tar. Med den så rundar jag av ovansidan på skidan både fram och bak.

Swix-hållare rekommenderas starkt i en fast bänk.

Är skidan ny eller begagnad så börjar jag alltid med basfilen och sedan finare och finare för bästa kontroll.

Beroende på, så underhåller jag kanterna med 2nd cut och fin-filen. Sedan bryne. Oftast endast brynena men det kan bli en vända med fin-filen också. Beror på som sagt.

I början drar jag små korta drag med filen och lyfter den tillbaka. Annars är det väldigt lätt att slarva och kanten blir aldrig vass. Sedan lite längre drag. Sedan brynar jag på samma sätt som med filen med lite vatten.

Om man filar ofta kommer här ett litet tips.
Första året som tävlingspappa så kände jag efter om kanterna var vassa med ovansidan av nageln. Under en säsong blir den några vänder med filen och efter första säsongen hade jag knappt några naglar kvar. Typ, väldigt tunna iaf.

Sedan dess använder jag plasthöljet från en gammal 3-vägs elkabel och drar den över/mot kanten istället. Blir små korvar om det är vasst. Mycket bättre än att tunna ut nageln som jag tidigare gjorde. ?

Övning ger färdighet...

Hej alla!
Alldeles nyligen fanns en annan tråd i ämnet uppe...
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=105613#r1096756
...om det skulle vara intressant.

Det jag reagerar mest på här är de hängningsvinklar ni nämner, 1 resp 1,5 grader. För pistskidor använder jag regelmässigt 0,5 grader (typ), d v s liten hängning, sidovinkel regelmässigt 87 grader.
Vid verkstadsjobb låter jag dem bara plana/strukturera belaget, vilket brukar innebära att hängningsvinkeln i princip "nollas". Verkstan får ALDRIG göra vare sig hängning eller sidokanvinkel! Sånt gör man själv! Det behövs inga jätteavancerade verktyg för detta, bara noggrannhet (och övning! - och jag är gammal!), och grundregeln är alltid; minsta möjliga avverkning!

Nu är jag nyfiken på de handhållna maskiner som nu kommit fram under en 10-år period. Vilka fixar både hängning och sidokant t ex?

Henrik Luthman, var är du?

/Ace da maze

Med lite känsla i händerna så känner man när filen tar bra. Inget tryck eller med någon kraft. Bara drag stadigt mot dig.

Det känns tydligt när du uppnår riktig skärpa. Och för att lyckas med det är det viktigt att inte "slöfila" när du drar tillbaka filen för omtag.
LYFT FILEN PÅ VÄGEN TILLBAKA.

Kolla in Willi från ToKo (länk ovan). Han förklarar bra.

Ang. hängningen så rör jag den knappt. Men vi kör race och vill ha kvicka grejer. Drar av undersidan med ett bryne om behov (grader) finns. 0.5° - 1.0°.

Jag har ett par "offpist"- lagg med en större hängninsvinkel och upplever skidorna som "hala" innan jag får lite vinkel i nerlägget i hård pist. Förmodligen ovana men efter nästa planslip kommer vinkel att minskas.

Senast ändrad:
Ace_DG sa:
Nu är jag nyfiken på de handhållna maskiner som nu kommit fram under en 10-år period. Vilka fixar både hängning och sidokant t ex?

/Ace da maze
Jag har en Discman 2 hemma men har inte riktigt kommit överens med den ännu. Det är speciellt i början och slutet av skidan som strular. Så fort man kommer förbi den bredaste delen på skidan måste man vara beredd, annars blixtrar det till ordentligt.

Jag får fortfarande bättre kanter med filtarna och bryne. Bättre känsla.

http://www.mbas.at/en/ski-tuning/discman2

Sjukt bra tips i den här tråden. Så jag försöker väcka liv i den igen. Har nämligen kört med en Skiman Bravo och ett 200-bryne som komplement, men känner inte riktigt att det bli så vasst jag skulle vilja. Så ska börja köra allt för hand nu i vinter.
Men då har jag några frågor så stt jag inte knasar till det helt:
Vilket håll ska man slipa åt när man handjagar hängning respektive sidokant? Alltid bara framifrån skidans tip och bakåt, eller kvittar det?

Samt, när jag ändå är i farten - vad gäller när man vallat och ska borsta upp belaget; även där bara i riktning från tip till tail? Eller kvittar?

🙏🙏👍

Fil framifrån och bak, likaså skrap och borstar. Bryne har jag kört i båda riktningar. Så fick jag lära mig och det har blivit bra. Men undrar om det egentligen spelar någon roll.

Eftersom målsättningen för året är att få snorvassa kanter så har det från olika håll tipsats om att köpa en handske för sliphanden så att man inte riskerar att skära upp hand/fingrar om man slinter.
Någon som har tips på en bra handske för detta syfte? Typ en tight trädgårdshandske?

Eftersom målsättningen för året är att få snorvassa kanter så har det från olika håll tipsats om att köpa en handske för sliphanden så att man inte riskerar att skära upp hand/fingrar om man slinter.
Någon som har tips på en bra handske för detta syfte? Typ en tight trädgårdshandske?

Om du slinter så pass att du skär dig på kanten är risken mycket stor att du även skrotat kanten och får börja om och framförallt har helt fel teknik.
Däremot kan handske vara trevligt för att slippa få in spån eller metalldamm i fingrarna.

Jag börjar oftast med 200 bryne (eller 400 på pistskidorna) och sen går mot 6-800 bryne för avslut. Behöver sällan använda filen om man bryner efter 1-3 åkdagar.

Jag har oftast någon enklare arbetshandske, då kan man även torka bort slipdamm från kanten direkt med handen utan att det åker in i huden. Ganska tunn och bra passform så du inte tappar fingertoppskänslan är ett bra mål.

Om du slinter så pass att du skär dig på kanten är risken mycket stor att du även skrotat kanten och får börja om och framförallt har helt fel teknik.
Däremot kan handske vara trevligt för att slippa få in spån eller metalldamm i fingrarna.

Jag börjar oftast med 200 bryne (eller 400 på pistskidorna) och sen går mot 6-800 bryne för avslut. Behöver sällan använda filen om man bryner efter 1-3 åkdagar.

Jag har oftast någon enklare arbetshandske, då kan man även torka bort slipdamm från kanten direkt med handen utan att det åker in i huden. Ganska tunn och bra passform så du inte tappar fingertoppskänslan är ett bra mål.

Super, stort tack! Den där blir perfekt.
🙏

Fil framifrån och bak, likaså skrap och borstar. Bryne har jag kört i båda riktningar. Så fick jag lära mig och det har blivit bra. Men undrar om det egentligen spelar någon roll.

Bryner åt båda hållen. Sicklar och borstar bara framifrån och bak.

Fila har jag testat båda varianterna. Jag landade dock i att rent motoriskt var det enklast med belagssidan vänd bort från mig att jobba med filen i högerhanden. Vilket leder till att högerkanten filar jag framifrån och bak medans vänsterkanten filas bakifrån och från. Har inte märkt någon skillnad. Tycker snarare det blir mer jämnt då jag använder samma hand och samma rörelse till båda kanterna.

Vad gäller frågan längre ner kring handske skulle jag skippa den för känslans skull. Skaffa en bred målarpensel att borsta av filspån och damm med i stället.

Bryner åt båda hållen. Sicklar och borstar bara framifrån och bak.

Fila har jag testat båda varianterna. Jag landade dock i att rent motoriskt var det enklast med belagssidan vänd bort från mig att jobba med filen i högerhanden. Vilket leder till att högerkanten filar jag framifrån och bak medans vänsterkanten filas bakifrån och från. Har inte märkt någon skillnad. Tycker snarare det blir mer jämnt då jag använder samma hand och samma rörelse till båda kanterna.

Vad gäller frågan längre ner kring handske skulle jag skippa den för känslans skull. Skaffa en bred målarpensel att borsta av filspån och damm med i stället.

Topp, tack!

Hej!
Jobbar med att slipa skidor dagligen! Bäst resultat för att få fram en riktigt vass kant handlar egentligen inte om gradantalet utan snarare om hur man får fram kanten! En skida vars kant är mycket skadad, dvs en kant som har sett många stenar går sällan att få riktigt bra! För att slipa kanten bra krävs bearbetning av belag. När jag slipar skidor med riktigt dålig kant rekommenderar jag planslip samt kantslip. Då bearbetar jag belag samt stålkant på undersidan med hjälp av en planslip med grovt sandpapperband för att få bort skadorna, notera att jag äter mycket av belaget då! Sedan planslipar en robot skidan med diamantslip. Efter det jobbar jag på sidoväggen med en maskin eftersom jag slipar otroligt mycket skidor per dag, går lika bra att göra det för hand. Sidoväggen slipas med en maskin som utnyttjar sandpapper. Skulle jag göra detta för hand har jag ett verktyg som mer eller mindes hyvlar bort plasten på sidoväggen. Sedan slipar jag den via maskin, 3 gånger kant sedan 2 gånger hängning, det är oftast optimalt för att få bra kant. Kan behövas fler gånger för tuffa skidor. Sedan jobbar jag med ett keramiskt bryn för få till en riktigt bra egg

Mina egna skidor slipar jag med 89 och 1 grads hängning, notera att detta är am-skidor. Riktiga pistsmiskare får ofta 87 och 0,75!

Hej!
Jobbar med att slipa skidor dagligen! Bäst resultat för att få fram en riktigt vass kant handlar egentligen inte om gradantalet utan snarare om hur man får fram kanten! En skida vars kant är mycket skadad, dvs en kant som har sett många stenar går sällan att få riktigt bra! För att slipa kanten bra krävs bearbetning av belag. När jag slipar skidor med riktigt dålig kant rekommenderar jag planslip samt kantslip. Då bearbetar jag belag samt stålkant på undersidan med hjälp av en planslip med grovt sandpapperband för att få bort skadorna, notera att jag äter mycket av belaget då! Sedan planslipar en robot skidan med diamantslip. Efter det jobbar jag på sidoväggen med en maskin eftersom jag slipar otroligt mycket skidor per dag, går lika bra att göra det för hand. Sidoväggen slipas med en maskin som utnyttjar sandpapper. Skulle jag göra detta för hand har jag ett verktyg som mer eller mindes hyvlar bort plasten på sidoväggen. Sedan slipar jag den via maskin, 3 gånger kant sedan 2 gånger hängning, det är oftast optimalt för att få bra kant. Kan behövas fler gånger för tuffa skidor. Sedan jobbar jag med ett keramiskt bryn för få till en riktigt bra egg

Mina egna skidor slipar jag med 89 och 1 grads hängning, notera att detta är am-skidor. Riktiga pistsmiskare får ofta 87 och 0,75!
Tjena Simon. Mycket bra tips. Tack. Som jag förstår slipar du först och sen avslutar med att hänga skidan, eller. Är lite förvirrat precis nu.

Tillbaka
Topp