små missöden i backen :)

• Trådstartare Trådstartare thompson
  • Start datum Start datum
T

thompson

Guest
Det händer ganska mycket roliga grejer i backen, som en gång när jag satt utomhus för att det var fullt i värmestugan i tandådalen, då såg jag en kille som åkte snowboard, han var inte nybörjare det såg man, men han tappa kontrollen o körde in i ett skidställ o alla skidor o sånt ramla. va gör man då? såg jävligt toligt ut i alla fall

En gång i tiden när man gick i högstadiet var vi med skolan i Romme en dag. Två killar i skolan hade inte så bra koll, vi kan kalla dem Håkan och David. Dem sitter i sittliften och snackar med laggen på och precis innan avstigning har dem skidorna nerfällda och tre av fyra skidor fastnar och löser ut mot avstigningsrampen innan dem hoppat av. + 2 stavar fastnar också och går av. Det var en situation jag skulle betala för att se igen....hahaha

För några veckro sedan på vallåsen när jag åkte lift såg jag en skida komma glidandes alldeles ensam med pjäxa i bindningen och allt. Tänkte hur i helvete har det där gått till. Längre upp i backen såg vi en liten dansk med en skida och pjäxa på ena foten och en strumapa på andra.. tror de va länge sen jag garva så mycket.. stackars dansk

Det roligaste jag har upplev hände i Idre på sportlåvet förra året.

Jag inkl. polare satt i 3-stolen borta i Ost.
När vi befinner oss över "Butter" så ser vi en "boardare" som har ramlat,och sitter en bit ner i den brantaste delen av backen.
En bit ovanför honom står hans kompis och tittar på när
den andra försöker ta sig upp.
Han åker ner mot sin kompis, men han ramlar just innan han kommer fram till sin polare.
Polaren i sin tur reser sig upp just då, och dom krockar och glider hela vägen ner för branten.

Alla i liften garvade. HAHAHA

det var hur många som hellst som gled nerför "butter" under den veckan.

Det roligaste jag sett var väl för en 9 år sedan i Branäs.
Jag och min fader åkte gondol och ser en kille som paraglidar(hmm) och har på något sätt lyckats få väldigt låg höjd. Det hela slutar med att han åker rakt in i en gran och fastnar även där!
Bästa är att vi har det på film!

Yea!

hehe, men slår inte min första gång på vallåsen när jag började glida nerför i mediumbacken... när min bästa polare, även hon nybörjare, såg vad jag sysslade med, fick hon nervsammanbrott och började böla, varpå hon gled rätt in i skogsdungen och nerför (på höger sida) och rätt in i ett träd.
Min pojkvän, däremot, mätte att jag kom upp i 70km/h... o d redan innan jag SATTE MIG NER PÅ FANSKAPET ty jag trodde att d skulle bromsa min framfart!

och nu räknar jag inte ens in att jag fastnade i liften och fick kravla mig ner på rumpan, för jag ville itne bli fast sittande på vägen ner.

kommer aldrig glömma Chrilles röst efter mig..

"... men... men vad gör du... stanna..... PLOGA, FÖR HELVETE; KOM GENAST TILLBAKA HIT!!!! STANNA; DU ÄR JU LIVSFARLIG! .. oh shit... SHIT! SHIT! "

Ojojoj!!! Alltid lika roligt och se nybörjare. Ibland undrar man vad de håller på med. Men jag tycker det är fett taskigt och garva åt dom. Vet inte varför.

för några dagar sedan såg jag två killar som uppenbarligen var ganska
mycket nybörjare på snowboard. men, de klarade o glida sakta nedför
backen, men svänga var lite värre... deras instruktör stannade trettio
meter längre ner i backen o tittade upp på dem. precis då lyckades den
första av snubbarna glida ut till kanten på pisten o hamnade i lössnön
som fallit under natten (ca 30 cm) vilket gjorde att det blev tvärstopp då
han åkte så sakta... då han försökte ta sig därifrån (fortfarande med
brädan på fötterna) kom nummer två... o gjorde PRECIS SAMMA SAK!!!
fast en meter uppåt... så när nummer ett till slut satte sig ner för o ta av
sig brädan smällde han till nummer två o de ramlade pladask.. tillslut
lyckades de ta av sig sina snowboards o kravla ut i backen, men det tog
en stund..

tillsammans med deras instruktör o lite annat folk i stolsliften (där jag
var) fnissade vid det laget ikapp... en syn för gudarna... som gör att man
aldrig vill vara nybörjare på snowboard... o jag VET att man inte ska
skratta ÅT andra, utan bara med.. men ibland e det svårt o låta bli =)

Har också varit med om en kille som tappade både skida och pjäxa. I mitt fal var det dock för ett antal år sedan när jag och en kompis och väggen, kompisen hade ganska gammal utrustning och jag tror att det var så att pjäxan inte pallade trycket så den löste helt enkelt upp och for nerför hela backen. När vi äntligen kom ner stod en dansk där med skidan i handen och gav den till oss. Har såhär i efterhand tänkt att det var tur att ingen blev skadad då skidan fick upp en ganska hög hastighet, men skrattar dock fortfarande när jag tänker på det.

Sedan har det också hänt att man i sina yngre dagar har fällt en och annan skidlärare i ankarliftar.

Hahahaha.. En påsk så hade det töat som fan och det hade blivit en hyffsat stor vak rätt när liften åxå sen när jag står i lifkön så kommer en liten skidåkare kan typ inte bromsa och far rätt ner i vaken men ett fett plask.

min poalre dunka rakt in i repet dom sätter upp för att hålla liftkön på plats.... stolpen som repet är fäst i flyger iväg ett par meter... alla garvar

Hehe, rolig läsning. Jag ska bidra med en liten händelse som utspelade sig i Hundfjället tidigare i veckan. Jag och min kusin åkte stolsliften bredvid väggen. Vi fick syn på några brädåkare som satt högst upp precis innan krönet och funderade på hur de skulle ta sig ned.
Brädåkare ett börjar hasa sig ned på baken över kanten, han tappar kontrollen men lyckas stanna efter ett tag. Åkare två gör samma sak men lyckas stanna ca 15 meter tidigare. Åkare tre hasar sig ned på baken till åkare två och stannar. När nu åkare två ska börja hasa sig ned igen trasslar han in sig i sin kompis (åkare tre). De glider snabbare och snabbare ned mot åkare ett som inte riktigt vet vad han ska göra, så han bestämmer sig för att stå still och hoppas på det bästa. Resultatet blir en stor smäll och en hög med tre brädåkare som glider nedför. Två lyckas stanna medans den tredje glider hela väg(g)en ned.

I Bad Hofgastein när vi satt och fikade i backen så såg vi två tjejer som åkte släplift och började få väldiga problems med balansen. De skrek och hade sig och när alla hade sin uppmärksamhet riktade mot dem så rasar de ihop i en hög bägge två, släpas med under stort jubel från åskådarna, när den ene ramlar av och den andra sitter fast i sin ryggsäck. Vilket väsen det var, innan Liftwaffe fick stopp på liften lyckades tjejen kravla av sig ryggan. Med resultatet att den följde med liften upp till vajern och hängde där och dingla så vajert.

För sådär 15 år sen en påsk i hamra och smältvattnet hade billdat den sedvanliga stora pölen längst ner i backen såg jag o mina vänner div folk som åkte och rammlade friskt i pölen under dagen och vi bestämde oss för att avsluta dagen med ett åk däröver för att slippa va blöta heladan om det gick illa..
när dan började närma sig sitt slut och temperaturen låg på sådär -5 så gjorde vi vårt race kompisarna ut först en efter en sisst jag som konstaterat att de hade lite för låg fart och knappt kommit över, så jag tar lite mer fart och verkligen planar över minisjön som där var enda problemet nu var att allt vatten som stänkts upp bakom sjön nu hade frusit och där var mkt folk så inte mkt manöver utrymme att försöka stanna på och värsta kommer nu då folket skingarar sig för att jag ska komma förbi så har nån IDIOT till höghöna på stället ställt sin fula bil mitt i backen! med resutlatet att jag gränslar bilen med en fot på taket och en hängandes mot backen.
Inte så kul jusst då men såhär i efterhand går det inte annat än att skratt åt det hela.

Förra året i Åre. En satans massa människor står och väntar på att Gondolen
ska öppna. Dimman ligger som ett lock i höjd med Lundsrappets början. En
kille som står i kön och fipplar med sin bräda, tappar den plötsligt. Killen
vänder sig om åt alla håll som om någon skulle springa efter hans bräda. Han
inser dock att han är närmast, börjar kuta efter den, men retfullt sakta glider
den över transportsträckan och innan han når ikapp den, drar den nedför
Lundsrappet... Man såg inget, dimman var grymt tät. Hoppas han hittade
brädan fast inte i nacken på nån som satt i backen.

jag var med om liten incident i Velmeinier (Franska Alperna), det var ganska dimmit och sent på dagen och vi var på väg upp med sittliften för sista åket för dan, då stannar liften plötsligt och vi sitter där en 20 minuter innan dessa kyckling gula tyskarna framför oss tar loss räddningslinan som sitter bak på liften och spänner fast den, så börjar den första kycklingen hasa sig ner och när han e ungefär tre meter över marken så börjar liften åka igen (väldigt likt incidenten i filmen snowroller) och tysken börjar skrika massa ord och plötsligt dyker en fem meter hög gran upp som går precis under liften, då åker han in i den, GLIDER ner för hela stammen för att sedan nästan drunka i 2 meter puder!!! inget slår det!!

Jag var med om en rätt rolig grej i ulricehamn den här säsongen. Som dom flesta vet är det inte allt för hög standard på majoriteten av åkarna där, ej heller deras utrustning.

Jag och min kompis stog längst ner i backen efter avslutat åk. Då såg vi en skida komma farande i grymt hög fart, lite längre upp låg en dansk iförd midjeknäppt overall. Vi undrade varför inte skidan hade stannat av stoppersena och gick fram och tittade på skidan. Då såg vi att binbningen inte hade löst ut, pjäxan hade spruckit runt hela foten, så pjäxans nederdel fortfarande satt i bindningen. Dansken kom hasande nerför backen och skämdes nog en del, kul var det iallafall!

haha =) rolig läsning !
Kommer väl ihåg min bror när han skulle vattenplana.
Han kommer in på den med för lite fart, så han har ingen chans att klara hela "sjön" (som inte är så stor, ca 10m) när han kommit en 5 meter och står nästan still får han panik och knäpper av sig skidorna, rusar upp på snön.Pappa får knalla dit och hämta skidorna :P

Minns också när jag var i riksgränsen under sportlovet. Kommer en liten tjej ner för barnbacken, hon kommer med rätt hög fart rakt mot oss+nå skidställ.."oj oj, hon slår ihjäl sig" tänkte man. Men hon var smart =) i sista sekund kastar hon sig bakåt med skallen i backen :P
galen unge!!

peace

lite roligt när ja var i romme med skola för väldigt längesen. Jag hamna i samma sittl´lift som ett stördo. Ja o en kompis såg en kille som åkte med tomteluva då sa ja. Wow, kolla tomten är lite sen iår. Då säger stördot, nej han är bara på väg på en påskbutik där han ska byta till påskhare. Samma konsitga person hamnar ja bakom i ankarliften, innan man gick på fanns det en box mellan liftarna, han lyckades ramla ner där. på toppen bestämmer han sig för att stanna där man släpper ankaret, ja var tvugen o skrika för att han skulle flytta sig, riktigt roligt. lite klantig kille.. :D

Var i Westendorf Österrike denna säsongen i två månader och majoritet av besökarna där var hollendare och danskar och dessa är ju inte kända för sin skiklighet på skidor. hade en polare som jobbade på lift stationen och varje dag brukade vi stanna och snacka med honom. En dag när vi kom dit såg vi två hollendare stiga på stolsliften då den ena av dem tappar en stav varpå han slänger sig av liften efter staveb och detta är ett fal på 5 meter. Som tur är så är det puder och han klarar sig oskadd. Då säje min vän att detta händer minst en gång varje dag.
Fan folk är ju inte friska i huvdet.

När jag och Rajjdern var i trysil och åkte ful förvuxen knapplift så såg vi en kärring liggandes mitt i det brantaste partiet i liftspåret, där låg hon och flåsa...
Sen började hon kana nerför i fet hastighet, två sekunder senare när männskan nått topphastighet blåser hon rätt in i en jävla liftstolpe... Vi garva så jävla högt att alla med nyinköpta Wisdomglasögon fick plocka flisor efter linsen

i romme förra året. så var det två stycken som hängde efter liften efter varandra plötsligt
så släpper den ena taget drar med sig den andra
och åker över skidorna på tjejen bakom som gör en framåtvolt och ramlar på ryggen sen åker alla tre ner=)

Roligaste jag varit med om var på drem-tävlingen i ullresehamn för två år sedan. Det började med att vi gick upp i backen på morgonen och kollade hoppet. När vi står på kicken och tittar kommer två funktionärer upp för landnigen som var ca:50m lång och väldigt brant med skoter och släp. de tar rejält med sats och kommer precis upp till kanten där de av någon annledning bromsar. efternågra sekunder börjar de glida bakåt, ca: 5m längre ner slänger de sig av skotern och den och släpet kultar ner för hela branten, Hahahahahahahah, sjukt kul att se och otroligt klantigt

Hehe vi var i Juvass på träningsläger förra året och då skulle en kompis ställa skidorna i skidstället och helt plötsligt hör man pang pang å pang haha då hade han lyckats välta hela skidstället å skidorna ramla ner som ett domino...

Man har sett många roliga grejjer i backen hehe..

När jag var i Avoriaz för tre år sedan var det 2 galna Åläningar med på resan (De påminde om de från Sällskapsresan 1). De gjorde en massa konstiga saker. Bussen från flygplatsen var sen och då tog en av dem en taxi upp till Avoriaz vilket tog ca 3h och ska ha kostat över 2000kr. Det roliga var också att de inte åkte skidor heller, de bara snackade om att gå på bilmässan i Geneve...

Kul anekdoter, och trots att tråden är lite gammal så känner jag att jag måste bidra:

Under tidigt 80-tal var bananväskor populära(?) men fullständigt livsfarliga. En kompis till mig hade en sådan på sig i en sittlift i Zell am See. När det var dags för avstigning så fastnade han självklart med bananväskan i fotstödet och blev liksom hängandes. Killen i liftkuren var inte riktigt uppmärksam så min polare var på god väg att följa med i svänghjulet och vända för att åka ner igen... hängandes ganska hjälplös och dinglande under en tom liftstol. Kul som fan tyckte vi andra i sällskapet (det var en syn som stannar på näthinnan för evigt) och det blev ju en del garv, men samtidigt kan man förfasas en smula oxå...

Själv har jag bara fastnat med en öppen jackficka i bygeln på en ankarlift i Sälen. Jag kom loss relativt fort, men det var ändå så att jag skyndade mig att åka därifrån...

Annars finns det nog en klassiker: Någon som åker över en smältvatten"bassäng" och misslyckas! Som sagt; en klassiker!

jag vr i stöten och då tränade danskarna i transportliften. de körde ut i skogen och rankade hela tiden. har det på film. vi satt och åt lunch i värmestugen och skrattade som fan precis som alla andra.

I Badgastein så satt vi och käkade och som vanligt så var där för lite platser för skidorna så folk trampade av sig skidorna där de stannade. Detta resulterade i ett hav av skidor och stavar. Transporten ner mot stället var smal och slutade med en 180 graders sväng, detta blev för svårt för vissa som stannade på skidorna som låg på marken. Kungen av losers kom i hög fart skrek på vägen, så han fick allas uppmärksamhet, och drar rakt över ca 20 par skidor och stannar först mot väggen med en ljudlig smäll och ramlar ihop i en hög! Alla jublar och stackarn reser sig lite groggy upp röd i nyllet och klämer fram ett svagt, Sorry! Vi Dog!

haha, underhållande läsning. jag vill också dela med mig av två roliga händelser:

för ganska många år sedan nu spenderade jag en dag i den lilla teknikbacke som finns här i arboga. det gjorde även ett gäng danskar, jag skulle gissa att de var 10-12 st, och jag har många gånger undrat vad de gjorde där. hursomhelst, en bit nedanför backens slut står några bord, två skidställ och ett hus. jag ska inte i detalj berätta vad som hände men jag kan ju säga att bara under förmiddagen var ambulansen där tre gånger.

kan även berätta en historia från riksgränsen. vi åker just nedanför en sittlift, och min käre far får för sig att han ska hoppa när han ser en snötäckt sten. problemet var bara att det hade blåst så att en liten vall hade bildats just bakom stenen, i den här vallen fastnar självklart skidspetsarna, och luftfärden får ett abrubt slut innan den ens hade börjat. i sittliften sitter två grabbar som viker sig dubbla av skratt, så trots att vader och hälsenor smärtar på min far är det bara att samla ihop grejorna och åka därifrån så fort som möjligt.

Det roligaste jag har vart med om hände nog för ett års sedan.

Vi va i Åre jag och min polare gjorde vårt sista åk för dagen i Förbacken (eller vad den heter) i Åre björnen då vi stannar och får syn på ett slut på en avstickare från backen ( en stig) avstickare i sig är vanliga men just denna slutade med ett drop på två meter, plus att man landade i uppförsbACKE. Eftersom det är mest småbarn som åker sådana avstickare stog jag och min polare och garavade åt tanken på att det skulle komma en 5 åring där. Självklart gör det också det en 8 årig tysk liten tjej glider ner, börjar gråta, jag försöker trösta lite men min polare bara står å garvar som en tok åt henne ;) fy fan va kul

rolig läsning....

Var i kläppen för ett par år sen tidigt i dec. På den tiden fanns det sånna här röda start stugor. Hur som helst så hade dom inte grävt nån ramp på baksidan av dom så man kunde åka in och sen hoppa ut på baksidan. Skit kul tyckte vi iallafall så kom jag och köttade på igenom huset. Men dock skidorna fastnar vid ingången, så jag springer igenom stugan och kastar mig ut genom öpningen och plaskar ner på mage. Mina kompisar skrattar hejdlöst. Och jag fick knatta up och runt stugan för att hämta skidorna. Detta är nog 7 årsen det hände men vi har lika kul åt det än...

/anonym

Jag var i hammarbybacken med min bror o hade precis kommit upp i backen o vi skulle kolla hur parken såg ut. så vi åker switch o pratar med varandra o så bromsar ja men han fortsätter rakt utanför pisten i ett skyddsnät.. fan va ja garvade.. men tillslut kom han ut o bjöd på det så vi stod o garvade o nåra minuter till...

en annan gång som var kul var när ja var i kungsberget med skolan då 2 brädåkare ska köra nån line ihop o åker mot ett BJ o lyckas spinna imot varandra o krockar.. de va nog de fulaste ja sett..

sedan såg ja i järvsö någon som hade lyckats fastna med jackärmen i ankarliften så han släpades upp hela vägen till toppen..

Ja det var en massa roliga skaer ni vart med om.
MIn morsas kompis slår allt hon åkte in i kungen när han var ute å gled.
hon sa oj sorry. så vänder sej kungen om. thats okey. Morsans kompis såg att det var kungen. Då vart hon tyst.

Tillbaka
Topp