små missöden i backen :)

• Trådstartare Trådstartare thompson
  • Start datum Start datum
Roligaste måste vart i Idre när jag och några vänner sitter i 6-stolsliften.
Vi ser en typiskt klädd dansk ( jycklar-mössa med pinglor, skum jacka, orange byxa,
å såklart baleds :p Så en av oss i sällskapet skriker: -"TWELVE POINTS TO DEENMAARK".
Dansken (som va dansk!) skriker tillbaka: -"JAEEVLAA SWÄNSKAAR".
Medens han tittar upp på oss och skriker åker han rakt in i sittlifts-lift stolpen,
ni vet me den orange "kudden". Skrattade en aning då ;p

En annan dag just i Idre så åkte vi med en kompis som inte alls åkt så mycket (skidor).
Vi åker nån röd eller svart backe och när vi kommer ner så märker vi att han inte är med.
Men vi tror då att han åkt upp före oss. Så vi åker upp och glömer bort att han är "borta".
Ett antal åk efter sitter vi i samma lift och ser honom liggandes i skogen med benen
gränslade över en gran. Haha, fy fan vad det såg ut :p

/Peace !

Såg en bräd åkare för 3-4 vintrar sen han ramlar i bygel liften men e fast besluten att ta sig upp han håller tag och släpas hela vägen upp

satt i liften i whistler som går precis bredvid parken. Den går jävligt långsamt och var lite smått uttråkad så satt o glodde på alla som railade o hoppade i parken. Till slut kommer en brädåkare o kör boardslide(?) (e skidåkare så vet inte vad det heter, men när man har railen mellan fötterna...). railen blir halvvägs lite brantare och åkaren får då en skön framåtlutning som gör att den främre stålkanten drar i railen och han drar en typ 5m lång superman-to-faceplant.... såg ut att göra jävligt ont, men hela liften satt o garva ändå =)

Riktigt roliga historier. Tänkte också dela med mig av två av mina historier.

Det ena hände för två år sedan. Vi var ett gäng som hade hyrt stuga i Laax (Schweiz) i en vecka. När vi skulle åka en 6-pers sittlift hade vi blivit uppdelade i kön.. fyra var i en rad framför den siste, som för övrigt är duktig skidåkare. Det märkte den andra personen som var i vår rad, och ville släppa fram vår kompis. Men det var lite för sent.. han hann trycka sig förbi grinden, men när stolen komm träffade den honom i sidan och kasta omkull honom under liftstolen. Det var rätt pinsamt för honom när de stoppade liften för att han skulle kunna ställa sig upp. Han kom inte med i vår stol heller, fick vänta lite :D

Samma vecka var vi ute i skogen breve pisten och skulle filma när vi åkte över ett hopp (litet, men det var det bästa vi hittade). En annan kompis åkte över hoppet, skulle göra något sorts enkelt trick.. han landade med för mycket bakåtläge, vilket innebar att ena skidan sköt iväg direkt. När han sen reste sig ur snömolnet stack den andra skidan med bakdelen rakt upp ur snön och svajade. (också den hade löst ut).

Först:
En polare skulle raila på bräda i sälen för ett par år sen men misslyckades ganska grovt. Det slutade med att han gled på magen/sidan hela railen. Alltid lika kul att se polarna ramla :P

Sen:
I Livigno förra året skulle mamma (som åkt skidor många år) ta sig förbi en dansk 60+, det var bara det att danska tanten helt plötsligt gjorde en tvär sväng och stannade. Mor åkte då in i nämnda dansk så att båda ramlade.

Då händer det roliga, innan mamma hann be om ursäkt (vilket man ofta gör när man åkt in i nån, oavsett vems fel det var) så störtade danskens gubbe fram och kollade hastigt att hans fru klarat sig innan han vände sig och började skälla ut morsan som fan.

shit va kul vi hade åt de ;)

I slutet av säsongen -99 i Whistler hade man beslutat sig att stänga Crystal Ridge Chair. Detta resulterade i att cirkus 8 backar var nypistade men helt tomma! för att nå området var man tvungen att ta grymt mycket fart o åka lång transport så ingen orkade åka dit utom jag o min säsongpolare. I flera dagar kunde vi iskallt konstatera att de enda spåren i machestret var våra egna och följdaktligen kunde vi för en gångs skull åka så där fruktansvär fort o oansvarigt som man aldrig vågar annars. Nog med fartporr - jag tror ni förstår hur kul vi hade. Hursomhelst slutar den sista backen med en ordentlig brant ner mot transportleden som leder runt området tillbaka från Blackcombglaciären. Den här branten är i vanliga fall ganska lång men i de hastigheter man uppnår i långa, välpreparerade, tomma backar kändes branten snarast som en kort landning till krönet innan. Transporten går sedan i 90 grader vänster i slutet av branten o man fick ligga på stenhårt skär för att kunna klara det.
Hursomhelst, en av våra vansinnesåk kom jag efter min kamrat och ser honom flyga ut över sista branten men bromsar lite själv eftersom jag ju redan förlorat åket och inte vill tokpressa för att klara mig in på transporten. Kokt val visade det sig. På transporten kommer en barnfamilj sakta glidande från höger. Min kompis inser att han inte har skuggan av en chans att klara att åka in på transporten utan att komma i så brant vinkel att han inte kommer kunna väja om någon står bakom nästa krök. Han har också alldeles för hög fart för att kunna stanna o familjen åker så där lagom brett att det skulle vara galet att åka mellan dem i den farten. En enda utväg kvar: han får helt enkelt åka framför familjen men fortsätta ut över transporten ut i skogen på andra sidan. Förvisso ligger det flera meter puder i skogen med det är ju lite läskigt att hoppa ut för kanter utan att spotta landningen först så han gör som brädåkare ofta gör dvs tar till textilbromsen, kastar sig på rygg o kör med brädan före.
Resultatet blir att den idylliska familjen får se en brädåkare passera framför dem i liggande ställning i ungefär 80 km i timmen (ja vi åkte minst 100 så detta är högst troligt) och flyga rakt ut i skogen.

Min kamrat klarade sig men fick hika 30m i pudret för att ta sig tillbaka.
Jag klarade mig med käkkramp och träningsvärk i magen...

En annan favorit är när den rika amerikanen är på skidresa med familjen och tar Whistlergondolen upp. Han har skrutit vitt o brett om sin nya utrustning för hela liftkön och hans splitternya superduper carbonstavar kostade 250 dollar (detta var som sagt -99 så det var lite ovanligare då). Givetvis är han hetsig som fan o klämmer sig in i Gondolen men fastnar med staven i dörren. Liksom alla vet är ju gondoldörrarna försedda med en gummilist så staven tar ju ingen skada. Amerikanen kan dock inte vänta 10 min till mittstation för att dörrarna ska öppnas så att han kan få loss sin stav utan han måste till varje pris få sin stav fri på en gång. Staven går givetvis av. Amerikanen börjar frusta och beslutar sig för att det där var ju skitstavar så han ska minsann köpa nya. Följdaktligen tar han sin andra, hela stav och hivar ut den genom fönstret! Väl uppe med gondolen kliver jag ut bakom amerikanen och ser på när han passerar havet av singelstavar som står vid utgången. Vad är det första man får syn på, en annan stav av samma typ i samma längd. Osis att han slängde ut sin hela stav mitt över skogen...

Ett ganska bra inlägg, för en gångs skull här på FR:)
Kan bidra med några saker jag lyckats med under mina 13 år på bräda:

Serre Chevaliere:
Fr. 360 to fransk tant i guldoverall. Hon blev väldigt upprörd, eftersom jag inte hajjar franska så bra vet jag inte vad hon sa, "merd" förekom frekvent.

Hundfjället:
Hög fart från sittliften upp (var så länge sedan jag var där att jag inte kommer ihåg vad backar och liftar heter). Ibland alla staket som följer på vägen ner, om man skall ta de blå:a backarna på "toppen" av hudfjället, så får jag för mig att åka ut i en av dem som var avstängda men det var ganska mycket snö som låg orörd. I min eufori ser jag inte snöret som är uppspännt för att spärra av öppningarna i staketet och far således rakt in i det i kanske förtio knyck. Fångade snörert precis nedanför naveln vilkjet gjorde att jag vek mig dubbel och mer eller mindre sparkade mig själv i ansiktet. Skulle ge ganska mycket för att se det...

Sen har vi incidenten i Hemsedal, som visserligen inte resutlerade i en vurpa:
Full fart uppifrån "högra berget" (samma sak här, kommer inte ihåg vad backarna och liftarna heter) och passerar förbi sittliften som tar en upp där. Tänker mig åka ganska nära staketet som avgränsar från stenmuren som utgör fundamnetet till liftkön, och ser när jag inte har alltför långt kvar att en skidåkare är på kolissionskurs med mig (han kom vinkelrätt mot mig). Jag inser att min enda chans är att börja pumpa upp mer fart för att hinna före och när vi närmar oss hoppar jag över hans skidor. På framsidan... Mina polare sa att de har aldrig varit med om en incident som varit så nära en olycka...

Tillbaka
Topp