Smalben

samus

Ny medlem
Smalben
hej

Jag har åkt snowboard hela livet och har i år gått över till skidor, de går riktigt bra, sätter nya trick varje dag. Har ett problem, mina smalben gör ont som fan och svullnar upp efter några halvtaskiga landningar (främst när jag landar efter rotationer med bakåtvikt) landa switch är inga problem. Jag undrar om detta är ett vanligt problem och om de går att göra något åt det? Eller är felet bara att jag måste lära mig att stompa landningen varje gång?

Tack på förhand

Smalben
Ja det är ett vanligt problem. Brukar själv få ont i benhinnorna men det går att härda ut. För att få väck smärtan ska man ta till exempel en livrem, dra den under foten och sedan trycka ut så mycket du kan. Häll sedan varmt och därefter kallt vatten på benhinnorna. Gör detta ett par gånger och smärtan bör gå bort. Har själv inte testat metoden men min tränare sa att det skulle funka.

Smalben
ok, så man ska stypa blodet vid ankeln? Trycka på svullnaden då eller? de e inget farligt att köra hårt med svullna ben? De blir inte värre och inflammation osv?
tack för svaret =)

Smalben
Spola växelvis varmt och kallt vatten så får man igång blodcirkulationen. Hjälper en hel del. Rakade benhinnor hjälper väldigt mycket de med men då får man några kommentarer på idrotten i skolan :P

Smalben
samus sa:
ok, så man ska stypa blodet vid ankeln? Trycka på svullnaden då eller? de e inget farligt att köra hårt med svullna ben? De blir inte värre och inflammation osv?
tack för svaret =)
\"Till en början känns smärtan enbart efter aktiviteten, men vid fortsatt träning uppstår smärtan även under aktiviteten. Till slut förhindrar smärtorna utövning av aktiviteten som ger benhinneinflammation. \" \"Med rätt behandling behöver din benhinneinflammation inte bli så långvarig...!\"
citerat från http://www.benhinneinflammation.se/

\"När man fått benhinneinflammation bör man i första hand vila och övergå till träningsformer som inte belastar underbenen, t.ex. simning eller cykling (utan fotledsrörelser). Vilan kan kombineras med kylning med ispåse efter träning eller antiinflammatorisk behandling med tabletter eller gel som innehåller NSAID. Om besvären blir långvariga bör man söka kontakt med läkare så att man kan utreda orsakerna.\"
citerat från http://sv.wikipedia.org/wiki/Benhinneinflammation#Behandling

Läs lite där och sök i forumet så finner du nog lite mer information =).

Om du åker skidor flera dagar i veckan kanske du bör vila någon dag och köra den metoden jag nämnde.

Smalben
jag hadde ofta benhinne inflamation men sen köpte jag ett par mjukare pjäxor (fulltilt booter) och än så länge har jag inte märkt av nått :)

Smalben
jag ska fan raka mig sen.... jag har ganska hårda pjäxor, rossignol b-scuad, blir mer offpist när jag åker till riksgränsen den 1feb så då funkar dom nog bättre =)

Smalben
Seriöst raka dig inte om du inte har inflammerade hårsäckar. Folk blandar ihop benhinneinflammation och hårsäcksinflammation. Det är alltså en helt annan sak och genom att ta bort lite hår tar därför inte bort smärtan i benhinnorna. Du hör ju själv hur det låter :P

Det enda jag kan rekommendera för jag har själv haft problem med det och har fortfarande är att alltid, ALLTID försäsongsträna. Var skitseriös med din träning och lägg extra fokus på underdelen av kroppen. Särskilt vader,fot,lår osv. För allt hänger ihop i slutändan. Har du dåligt tränad rygg är låren tvungna att belasta mer, har du otränade lår är vaderna tvungna att kompensera vilket oftast resulterar i benhinneinflammation. Låter kanske lite flummigt men tror du förstår vad jag menar.

En annan sak är pjäxorna. Beställ aldrig pjäxor över nätet eller köp dom i en sportbutik som oftast inte kan ett skit om pjäxor såsom (team sportia, intersport osv) säger inte att alla kan sin sak men prio nummer ett är ju att köpa pjäxorna i en skidbutik i fjällen eller skidbutiker som verkligen kan sin sak såsom Alpingaraget i Stockholm/Helsingborg. Då får du hjälp med att hitta pjäxor som exakt passar din fot. När du väl bestämt dig för ett par pjäxor glöm inte att formgjuta ett par sulor till dom. Kostar mellan 6-800 för ett par comfortable sulor och ja, det är verkligen värt varenda öre.

Tänk också på att inte ha något emellan smalbenen och pjäxorna förutom ETT lager underställ annars kan du få inflammerade hårsäckar eftersom det skaver som fan.

Vet att texten kanske känns ganska luddigt skrivet men har du något mer du funderar över äre bara att fråga :)

//Christian

Senast ändrad:
Smalben
ok ,de låter vettigt... jag har slarvat med försäsongs träningen, de erkänner jag.

Pjäxorna är inhandlade på alpingaraget och kompleterade med formgjutna sulor =)

jag kör med tunna strumpor inget mer...

tack för ett långt och bra svar!

Smalben
sök i forumet så hittar du mycket om detta problem.

De tips ja kan ge är att ha mjuka pjäxor (ex full tilt booter) för att slippa slita ut smalbenen med hårda stötar & ha formgjutna sulor så foten inte kan vridas i sidled inuti pjäxan

Raka benen

Smörja in benen med något linnement eller liknande

stretcha, du sätter dig på knä med fötterna pekandes bakåt och sitter på hälarna

träna benen - lyft fötterna upp, ner, upp, ner ... ungefär som tåhävningar fast med fötterna i luften

Men alla(?) får ont (de går inte att undvika) när man landar med bakåtvikt.

hoppas det var till nån hjälp! Men om de blir väldigt ont så är de bara att vila för att det ska bli bra igen, vad jag vet så finns de inget annat sätt att få bort smärtan om man redan har ont

Smalben
Heinz_p sa:
samus sa:
jag ska fan raka mig sen.... jag har ganska hårda pjäxor, rossignol b-scuad, blir mer offpist när jag åker till riksgränsen den 1feb så då funkar dom nog bättre =)
Då är det ju inte ens öppet:) Tura mycket eller jobba där uppe?
Nej då är de inte öppet, jag ska säsonga där och är bland de första som åker upp... jag ska tura så mycket jag orkar, sen får de väll bli lite hoppbyggen osv.

Tack för alla svar!

Smalben
Glömde tillägga en grej som jag körde med hela förra säsongen som faktiskt hjälper sjukt bra. Det både dämpar och gör att foten sitter bättre i pjäxan. Shintronic heter denna finurliga uppfinning som är typ gjort av våtdräktmaterial som med två dämpande "kuddar" som skyddar benhinnorna.

http://www.manoove.com/

Sjukt värt faktiskt, frakten var inte alls dyr heller. Sjukt värt för folk som inte har ont alls i benhinnorna men vill att foten sitter åt ännu bättre. peace outttttt!!!

Glöm förresten inte att läsa igenom storleksguiden så du får den rätta modellen för dina smalben.

//Christian

Smalben
Finns många trådar om detta så det finns många fler tips redan i dom.

Nu vet inte jag hur mycket du åker men det som har hjälpt mig är att starta säsongen lite lugnare, jag vet att de är svårt när säsongen precis kommit igång och man vill åka så mycket som möjligt. Men om inte smalbenen liksom vilken annan muskel som helst får vila och bygga upp sig så är de inte så konstigt att man får ont efter ett tag.
Sen när det var som värst så hade jag klippt bitar av sittunderlägg som jag la mellan smalbenen och pjäxorna, vilket hjälpte en hel del.
Som alla andra skriver också så är mjuka pjäxor till stor hjälp, träning så klart, finns specialgjutna inlägg man kan köpa att lägga mellan pjäxa och smalben, hörde nån som sa att vissa har nån muskel i skenbenet som inte alla har, och dom har mycket lättare att få ont i smalbenen. Finns tydligen puckelpiståkare som opererar bort den muskeln, men det känns ju lite over kill för en vanlig dödlig.

Men som sagt, läs i andra trådar, finns sjukt mycket bra tips.

Smalben
christian_L sa:
Glömde tillägga en grej som jag körde med hela förra säsongen som faktiskt hjälper sjukt bra. Det både dämpar och gör att foten sitter bättre i pjäxan. Shintronic heter denna finurliga uppfinning som är typ gjort av våtdräktmaterial som med två dämpande "kuddar" som skyddar benhinnorna.

http://www.manoove.com/

Sjukt värt faktiskt, frakten var inte alls dyr heller. Sjukt värt för folk som inte har ont alls i benhinnorna men vill att foten sitter åt ännu bättre. peace outttttt!!!

Glöm förresten inte att läsa igenom storleksguiden så du får den rätta modellen för dina smalben.

//Christian
bra grej de där... kommer dock alldrig få i dom i pjäxan, ser rätt tjocka ut..
finns de nån butik där man kan prova dom?

tack

Smalben
alla som har benhinneproblem!

SPK!
FULL TILT
DALBELLO

säger jag bara! känner hur många som helst som haft ont, bytt pjux, smärtan bortblåst! vet inte vad det är för magiskt med dom pjäxorna, men det hjälper! och det är värt alla kronor!

annan grej är "hårsäcksinflammation" hjälpen mot det är att waxa smalbenen,
som ni själva kan lista ut så hjälper alltså det inte att waxa smalbenen om man har benhinneinflammation. för det sitter inte i hårsäckarna, om jag inte är helt IQ-befriad.. :D

Senast ändrad:
Smalben
Erik_Lundmark sa:
OggaN_S sa:
kanske inte ska spänna pjäxan så jävla hårt? prova och knäppa upp dom i liften :)
Man ska visst spänna pjäxorna hårt. Annars blir det ett glapp mellan pjäxan och benet, å det är inge bra! Då får man ont;)
FEL FEL FEL!

Det är ett vanligt misstag många gör. Det handlar om att ha rätt stans och komma fram i plösen. Jag har haft problem med benhinnorna i några år och under mina första säsonger så fick jag tips om att spänna så hårt det går. Men när min flickvän var iväg på träningsläger i Frankrike förklarade hennes tränare att det är ett vanligt och STORT misstag för den som har ont i benhinnorna. Man hamnar i en rakare position och får mer bakvikt som bidrar till sämre förmåga att ligga på skär, vilket i sin tur gör att du lätt sladdar och "hackar" sönder benhinnorna.
Knäpp pjäxan ordentligt på nederdelen av foten och träna in din rätta, framåtlutande, position med smalbenen tryckta konstant i plösen istället. Har du en pjäxa som passar din fot och en bra teknik så ska det inte vara några problem att få till åkningen med en väldigt löst knäppt pjäxa, och då menar jag första hacket på spännet.

Jag har nu äntligen efter flera års irriterade benhinnor och även smalbensfrakturer(vilket blir produkten av avslitna benhinnor) lyckats köra konstant i en månad utan att känna nån smärta. Jag änvänder fortfarande gelpads på benen mest för säkerhets och gammal vanas skull.

Så släpp på spännerna och ligg stabilt så långt fram i plösen du bara kan. Utlsitna benhinnor tar ca 6 veckor att återställa, inge kul för en skdåkare...

Smalben
Du borde inte köra med lösa pjäxor, dom ska sitta åt längs benet.
Sen vad har du för Pjäxor?

Du borde åka till någon bra skidaffär (Alpingaraget) och så testa flera pjäxor och sen ta dom som passar bäst på din fot, det kommer att bli skillnad.
Bara för att man köper ett par "Jibbing" pjäxor så betyder inte det att det hjälpet, utan desto bättre pjäxan sitter, desto mindre problem får du.

Sen så borde du träna vader via "tåhävningar" eller liknande för att få mycket muskler i vaden, då får muskeln ta det värsta, vilket gör att det inte gör så ont.

Sen så borde du inte gå på dom största hoppen direkt i början på säsongen. utan trappa upp det, och du behöver ju inte hoppa 400 ggr per dag utan vila lite i mellan.

Bakåtvikt är också något man bör undvika, Switch är oftast bäst att landa, men själv tycker jag inte det spelar någon roll.

Men sätt ABSOLUT ALDRIG något mellan plösen och benet, det kommer göra att du får ändå ondare.

Skaffa också en bra skidstrumpa utan väck.

Lycka till!

Mvh Rickard

Smalben
Det är din åsikt.
För mig hjälper det faktiskt! När en av Sveriges främsta skidåkareskor kör med lösa pjäxor och tar NM så tror jag ändå det ligger en hel del sanning i det. Det kanske är personligt, men jag märker stor skillnad, främst i teknik, av att verkligen komma "ner" i plösen.

Ett tips jag fått från dr. Schprenger här i Österrike är att gå på hälarna mycket. När man står och trampar på hälarna så byggs musklerna runt benhinnan upp och de avlastar en del av stötarna.
Och om frågan var ställd till mig så kör jag med Lange Banshee pro med inbyggda gelpads.

Smalben
Jag har kört med ett benhinneskydd hela vintern och det funkar sjukt bra för mig. tidigare har jag bara kunnat köra 3 dagar i rad innan jag fick extremt ont i smalbenen. Nu har jag kört hela vintern med skyddet och det funkar kanon. kör nästan bara parkåkning.
kolla länken

http://www.airstore.se/skydd/

Tillbaka
Topp