Smärtgräns för gå till lift i pjäxor

Jonas B

Medlem
Beroende på vad man har för pjäxa, var kan man sätta smärtgränsen för gå från hotell/lägenhet till liften. På 80-talet gick vi från Grand zell am see till liften och det kan vara runt 500 meter och har rätt jobbiga minnen av det. Kan man säga att 200-300 meter är ok att gå eller det suger

300 meter tycker jag inte är några problem men beror förstås på om det lutar och vad du har på fötterna. Gåläge? Gummisulor?

500 meter på asfalt i pjäxor är ganska långt, där nånstans går nog smärtgränsen. Ibland finns det numera skid/pjäxförråd att hyra vid dalstationerna, då kan man gå dit i mjuka varma skor utan att bära ngt alls. Kanske känns dyrt men kan ibland spara tusenlappar på boendet.

Hänger på pjäxorna, med gåläge och GW eller Touringsula kan man gå en bra bit tycker jag. I racepjäxor får man göra som ungdomarna i klubben och byta i gondolen, sen dumpa väskan i lifthuset.
Är det halt så minskar bekvämt avstånd betydligt.

Tips kan vara såna sulor man kan montera på pjäxorna. Tänk som skenskydd på skridskor typ.

Beror ju också på hur mycket man ogillar att åka bil/ buss... Min personliga smärtgräns för att gå ligger rätt hög för att jag hellre går en bit än att tränga mig in i bilen eller i en buss...

Edit: Sist vi var i alperna hade vi 400 m som inte var nåt problem (5 barn i gruppen, mellan 2 och nästan 6 år). Dagen det dumpade fick minsta barnet bäras.

Sätt på dig utrustningen och gå ut och gå.
Där du sedan stannar pga smärta mät det avståndet från där du startade.
Tänk på att du bara (oftast) behöver gå åt ena hållet nykter men att du ändå ska gå åt andra hållet varje dag.

Lycka till 🥰

Beror ju också på hur mycket man ogillar att åka bil/ buss... Min personliga smärtgräns för att gå ligger rätt hög för att jag hellre går en bit än att tränga mig in i bilen eller i en buss...
Tänker precis som dig
Hänger på pjäxorna, med gåläge och GW eller Touringsula kan man gå en bra bit tycker jag. I racepjäxor får man göra som ungdomarna i klubben och byta i gondolen, sen dumpa väskan i lifthuset.
Är det halt så minskar bekvämt avstånd betydligt.

Tips kan vara såna sulor man kan montera på pjäxorna. Tänk som skenskydd på skridskor typ.
smart med skydd till pjäxan .

Sätt på dig utrustningen och gå ut och gå.
Där du sedan stannar pga smärta mät det avståndet från där du startade.
Tänk på att du bara (oftast) behöver gå åt ena hållet nykter men att du ändå ska gå åt andra hållet varje dag.

Lycka till 🥰
Ha ha ha. Tänkte inte på det . Blir och packa ner ett 6-pack Arboga 10.2 i en ryggsäck . 🤪🤪🤪🤪

Tack alla för kanon svar. vi har gjort långt uppehåll med skidåkning men börjat igen, så man är lite ringrostig med det mesta. Stort tack

Beror lite på konstellation också men om alla/merparten i sällskapet är offpiståkare så kommer de ändå ha ryggor och då kan man ta ett par slit- och släng joggingskor på fötterna till liften, byta om till pjäxor i liften och sedan trycka ner joggingskorna i ryggan. Joggingskor är så lätta att de oftast inte är särskilt störande om de ligger i ryggan under dagen. Annat kanske det är om man ska gå på en längre topptur. Många brukar dock ha med sig ett par ölburkar i ryggan som nog väger mer än skorna..

brukar dock ha med sig ett par ölburkar i ryggan som nog väger mer än skorna..
Är inte det anledningen till att man köper lätt topptursutrustning? Att kunna bära extra öl alltså?
Är det långt att gå får ni göra som längdåkarna, ha en vätskekontroll ( läs pub, ingen blåbärssoppa)
Sorry för OT.

Varför inte snowboard och mjuka boots?
Vart behöver ni så hemskt hårda, obekvämä och trånga pjäxor, att ni kan inte ens gå några hundra meter med dem? Köp några topturingspjäxor i stället. Frugan vill använda bara ett par gamla och lätta Dynafit tlt 5:or, även hon har flera par andra. Men hon, över 60 år gammal kvinna, kan åka och gå med dem, dansa i afterskin, vandra omkring Anton hela kvällen utan att behöva klaga över nåt. Och, hon åker ner pisterna mycket snabbare än jag med min bräda. På offpist, i lössnö, vinner jag nog ännu.

Bilagor

• IMG_20240101_121612.jpg
    IMG_20240101_121612.jpg
    1 MB · Besök: 153
Senast ändrad:
Beroende på vad man har för pjäxa, var kan man sätta smärtgränsen för gå från hotell/lägenhet till liften. På 80-talet gick vi från Grand zell am see till liften och det kan vara runt 500 meter och har rätt jobbiga minnen av det. Kan man säga att 200-300 meter är ok att gå eller det suger
Gåläge och gummisula.
Mao touring dojor. Då kan du gå hur långt som behövs.

När vi var i Bad gastein senast bodde vi nedanför Silverbullet. En regelrätt trist backe att bemästra på drygt 500 meter. Som någon skrev tidigare i tråden. En lättvikts gympadojja i mitt fall en Adizero var perfekt att gå i och sen ha i ryggan under dagen.

Perfa på after ski efteråt är en bonus.

Nu måste jag fråga: vad som har hänt för er, unga skidåkare? När jag var ung, ingen hade lätta turpjäxor. Gympadojjor i ryggsäcken? Skojar ni? Alla hade vanliga tunga tävlingspjäxor. Lätta turbindningar? Nej, det var ski trekkers då. Från bitti morgon till afterski, då och då också direkt från afterski till Hotel Post och tillbaks till hotellet klockan 4 am. Hela tiden med samma pjäxor. kanske 5-10 km också gåendet under varje dag med pjäxorna på. Alla var glada, jag hörde aldrig, att någon klagade över pjäxor, alla hade ju likadana i fötterna.

Nu, om man borde gå en halv kilometer, man börjar tänka på, om man måste beställa en helikopter taxi för det. Kanske jag kan inte förstå, då jag tillhör till en äldre generation. Vi brukade ju åka med längdskidor till skolan året runt, 2-3 mil varje dag.

20231126_163346.jpg
20231126_163349.jpg
Det kan vara bra att använda sulskydd som Farsan här ovan visar eller byta om vid backen, annars sliter man sulorna eller lifters ganska fort. Så här såg mina ut efter förra säsong (80dagar) när jag gick mellan husbilen och backen t/r 400m eller 200m per håll. Det är gruset man grusar vägar och parkeringar så in i helvete med som käkar upp sulorna. Det är mindre mindre grus på parkeringar här i Norge och i Finland åker man skidor fram till bilen. I Spanien var det grus på asfalten också.

Senast ändrad:
Nu måste jag fråga: vad som har hänt för er, unga skidåkare? När jag var ung, ingen hade lätta turpjäxor. Gympadojjor i ryggsäcken? Skojar ni? Alla hade vanliga tunga tävlingspjäxor. Lätta turbindningar? Nej, det var ski trekkers då. Från bitti morgon till afterski, då och då också direkt från afterski till Hotel Post och tillbaks till hotellet klockan 4 am. Hela tiden med samma pjäxor. kanske 5-10 km också gåendet under varje dag med pjäxorna på. Alla var glada, jag hörde aldrig, att någon klagade över pjäxor, alla hade ju likadana i fötterna.

Nu, om man borde gå en halv kilometer, man börjar tänka på, om man måste beställa en helikopter taxi för det. Kanske jag kan inte förstå, då jag tillhör till en äldre generation. Vi brukade ju åka med längdskidor till skolan året runt, 2-3 mil varje
Jo när man var ung. Traskat mellan Åre och Tege några gånger i pjäxor när sista bussen missades.

Men nu vid 50 måste man maximera gubbkroppen i backen. Inte på väg till backen.

Jo när man var ung. Traskat mellan Åre och Tege några gånger i pjäxor när sista bussen missades.

Men nu vid 50 måste man maximera gubbkroppen i backen. Inte på väg till backen.
Just därför: köp dig bra lätta moderna turpjäxor! Med dem kan du gå även några km, lätt, kanske inte åka över 100 km/h, men 80 går väl, ingen fara av halka. Att resa till Alperna med några betongpjäxor är lika dumt som att resa till Alperna och tänka åka där hela veckan med några 68 mm smala gamla race typ skidor.

Just därför: köp dig bra lätta moderna turpjäxor! Med dem kan du gå även några km, lätt, kanske inte åka över 100 km/h, men 80 går väl, ingen fara av halka. Att resa till Alperna med några betongpjäxor är lika dumt som att resa till Alperna och tänka åka där hela veckan med några 68 mm smala gamla race typ skidor.
Jag har ett par Scott Cosmos tour som har riktigt bra gåläge och Touring-sula. De är så bekväma att jag överväger att ha dem som mys-tofflor hemma 😘

Man går inte mer än 30 meter till liften om det var tanken hade människan utrustats med 4 ben istället för två.... Bo ski-in Ski-out eller se till o boka ett hotell som kör en fram o tillbaka(självklart som även lyfter skidorna från skidrummet till bilen gärna som ger en vattenflaska o en chokladbit innan du lämnar bilen med så du är rustad för äventyr på berget...

Påminner om när landet just infört sommartid, 80-tal. Klockan var en timme mer än vi trodde när vi kom ner, liften stängd vid botten av gamla Olympialiften, redan genomsvettiga efter kamp med sockerhögarna i Gästrappets botten. Vi fick traska upp till gamla Sunwing där bilen parkerat. Vasst grus (eg. flis) på asfalt finns i Sverige också…

Jag vet några stollar som gick från Montenvers tågstation uppe vid Mer du Glace ner till Cham Sud. Det blev visst drickapaus på Chambre Neuf... I racingpjäxor utan gummisula. Det var för långt, har jag hört..!

Tillbaka
Topp