smidig och bra dunjacka för skidåkning?

skidnarkoman

Ny medlem
nu när kylan börjat komma tillbaka så slog det mej att det nog inte skulle vara så dumt med en dunjacka till mej själv i julklapp. behöver lite tips på nån schysst.

förutom att vara varm ska den vara smidig att åka i, ha snölås och helst inte vara alltför dyr - ca 2500 kr men 3000 kr absoluta max. om den håller bra är inte heller någon nackdel.

kan ha tjejjackor men vissa brukar bli lite korta i ryggen...fast jag är tjej.

Gällivare kan ju vara riktigt kallt, men jag skulle ändå gå flerlagersprincipen och en skaljacka hellre än en dunjacka, speciellt för skidåkning och annan aktiv verksamhet. Står man i krogkön däremot skulle jag älska en tjock jevvla dunjacka. Hade en fjällräven för miljoner år sen som var stor som ett helt hus och minst lika varm...

God morgon önskar,
/Ace DG

salomon pocket rocket jet tror jag de finns en modell som heter! sjukt bra jacka.. skön som få skulle jag gissa på? kolla upp den kanske? men svår å få tag på tydligen

Det finns mycket gött om man vill ha en lätt skiddunjacka. Själv är jag outgrundligt sugen på en Patagonia Down Patrol - väger inget och har allt. Millet har en orange, enklare modell, som är snygg som ... Båda finns på Naturkompaniet.
Burton har kanske den snyggaste, kolla på www.nocomply.se. Kanske Sveriges bästa onlinebutik - snabb lev och bra priser.

Har du redan syntetunderställ (med merinoull), en bra polartec fleece (gärna en långhårig) och en schysst skaljacka?

Om du har det;
Har du en mössa/hjälm som det inte blåser rakt igenom?
Har du någon form av halskrage?
Är dina handskar varma och torra hela dagen igenom?

Om du redan har det så är det ett under att du fryser, du måste antingen stå still eller ha oerhört dålig blodcirkulation. Det kallaste jag testat denna setup är i -24 grader, och det funkade fint. Skulle tippa på att jag skulle behöva en dunjacka om det blir kallare än typ -30 grader... Dock är en packbar dunjacka väldigt användbar om du t.ex går på topptur och ska stanna och rasta, i början är man varm men efter 5 min fryser du som en hund, jätteskönt att dra på en nerpackad dunjacka som man har i ryggsäcken.

Dunjacka med snölås? Hmm. Vet att nike har en skidjacka med dun i, dock inte särskilt tjock. tror inte att den är särskilt supervarm. (Mer design, mindre funktion).
Kom igåg att dun andas mycket sämre än syntet och ull.

Om du ändå ska köpa en dunjacka:
Kolla hur många % gåsdun den har.
Gåsdun är bäst, anddun är nästan lika bra och fjäder suger stort.
Ju högre "Fillpower", ju varmare är jackan.

Senast ändrad:
jeppenator sa:
salomon pocket rocket jet tror jag de finns en modell som heter! sjukt bra jacka.. skön som få skulle jag gissa på? kolla upp den kanske? men svår å få tag på tydligen
Har också kollat på den, men hittar inte den någon stans. Har däremot hittat en liknande salomon dunjacka, tror den hette siky down.

Kan de vara så att pocket rocketen har blivit ersatt av siky down modellen? om inte, någon som vet vart man kan få tag på pocket rocket modellen såfall?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp