Snabba bindingar!

Urban-Snow

Ny medlem
Snabba bindingar!
Jag har en bräda med "vanliga bindingar"
Och det blir ju mycket av och på för höger foten.
Och jag har fått byta grejor för att nabbarna slits ut och så spänner dom inte längre.
Och det är så tradigt att pilla in spännena varje gång.
Tyvärr vet jag inte vad mina heter, men det spelar nog ingen roll.

Jag har sett andra som har bindningar som man bara "kliver på" och bara lossar med en knapp. Någon form av snabb bindning.
Vet inte vad dom heter har hört att det finns olika märken.
Vill ju helst inte byta min känga, köpte nya Head med ratt och vire som är skit bra.

Vad finns det och kan man anpassa mina Head-kängor till en sådan bindning.

Jag har lite åktid ca 3v senaste året är väl lite bättre än nybörjare.

Är 178 lång och väger 106kg, ja lite fet e jag......
Brädan är 160 och ganska hård.

Vad skall jag köpa för bindning?

Snabba bindingar!
Ja för den late som vil ha ett alternativ till "klick" in bindningen som du beskrev. Så kan man ju altid investera i ett par Flow bindningar.
Där man bara fäller ner och upp bak kappan näst intill lika lätt att kliva in som "klick" in bindningarna, men lite mindre problem benägna.

Ja det får väl vara mitt tips. Kör på både "vanliga" och flow. lite beroende på vart jag åker. Och jag trivs bra med båda.

Snabba bindingar!
Hur är hållbarheten på ett par Flow-bindningar, och hur är de i övrigt jämfört med "vanliga" bindningar för den delen? Något man bör tänka på etc?

Snabba bindingar!
Flow har fått en del skit genom åren.
Hade själv Flow för länge sedan och de var mycket sköna och krånglade aldrig för mig och känner flera som kör Flow utan problem.
Alltså: jag har hört mycket skit om Flow men inte upplevt att de har sämre kvalitet än andra märken.

Lite smågrejer får man räkna med oavsett märke. Man kanske ska tänka på hur lätt det är att få tag på delar osv. då Flow inte finns överallt.

Snabba bindingar!
Finns väll ingen seriös snowboardåkare som kör med stepin bindningar är väll mest för uthyrning till nybörjare.

flow bör väll användas med flow pjux som jag förstått.

mitt råd köp riktiga bindningar och lär dig spänna dom snabbt tar bara några sekunder om man är van.

Snabba bindingar!
Flow kommer försvinna så småningom och ersättas med nyare grejer som K2's nya typ av flowbindning. Satsa på "vanliga" pumps istället.

Snabba bindingar!
märkte att fasen va bra mina nya cartel pink hot va.. mycket bättre dämpning än mina gamla cartel el habano.. snabba att spänna åsså.. men oftast går de väl snabbare att spänna bindningar än för skidåkare att krångla i sina handskar i rämmen till skidstavarna? have fun

Snabba bindingar!
Har kört en del på Flow, haft två olika modeller, på samtliga har jag spräck bakkappan, dvs spännet som håller fast vajern har lossnat från bakkappan, hade då mkt kontakt med Flow och dom sa till slut att dom skulle göra en extra förstärkt bakkappa som skulle hålla bättre, men jag orkade inte vänta. bytte då till Salomons råfeta bindning med form/slipbar bakkappa i Kolfiber, på den bindningen knäckte jag tre(!) bottenplattor och olika varianter av mindre lyckade landningar. tröttnade till slut och återgick till Burton. Burton(läs Cartel) är för övrigt den ENDA bindningen som jag aldrig lyckats knäcka varvid mitt givna val av bindning går till dem, och nej det beror inte på att jag gillar Burton mer.

Åkmässigt upplevde jag Flow som extremt stela men väldigt stabila på ett positivt sätt när man väl vant sig, dock inget man lägger en extremt twekad Japan air to method med kanske :-)

lycka till!

Snabba bindingar!
Missförstå mig rätt nu.

Kanske det finns en anledning att du väger 107 kg? :D Inte är det väl så jobbigt att knäppa upp eller spänna en bindning. Bara bra motion.

Snabba bindingar!
Urban-Snow sa:
Och jag har fått byta grejor för att nabbarna slits ut och så spänner dom inte längre.
Står det något om att han tycker det är jobbigt eller? Om du tycker det är motion att pilla in spännena så vettefan...

Nog för att det självklart blir lättare med träning, men seriöst, att börja snacka om motion när det inte ens har med saken att göra känns ju lite trångsynt.

Snabba bindingar!
Tack för den ! ;-)
Jo visst e magen i vägen!
Men jag jobbar på det !
Jag försöker göra minst 10 timmar i backen per vecka och sedan gymet 3 kvällar på det ! :P
Men som sagt jag e lat och vill inte strula med bindingarna när jag vill åka !

Snabba bindingar!
Urban-Snow sa:
Tack för den ! ;-)
Jo visst e magen i vägen!
Men jag jobbar på det !
Jag försöker göra minst 10 timmar i backen per vecka och sedan gymet 3 kvällar på det ! :P
Men som sagt jag e lat och vill inte strula med bindingarna när jag vill åka !
Kämpa på bara! vi tror på dig!! :-)

om jag var du skulle jag nog kolla lite på flow ändå, är ju rätt smidigt system faktiskt.

Snabba bindingar!
Jag kan nu berätta om mina nya Flowbindningar efter ännu en vecka i Sälen!

Det tog lite tid innan jag fick justerat dom som jag ville ha dom på min nya bräda.
Men sedan är dom ju kanon, jag kan t.o.m ta på mig den andra foten i ankarliften när det är 50m kvar och sedan åka ner direkt!
Dom var beg så jag har haft lite strul med att den ena inte låser perfekt.
Men jag spände den lite extra och då går den inte upp längre!

Jag tycker Flow är kanon och jag får mer åkning!

/Urban

Snabba bindingar!
Urban-Snow sa:
Jag har en bräda med "vanliga bindingar"
Och det blir ju mycket av och på för höger foten.
Tyvärr vet jag inte vad mina heter, men det spelar nog ingen roll.

Jag har sett andra som har bindningar som man bara "kliver på" och bara lossar med en knapp. Någon form av snabb bindning.
Vet inte vad dom heter har hört att det finns olika märken.
Vill ju helst inte byta min känga, köpte nya Head med ratt och vire som är skit bra.

Vad finns det och kan man anpassa mina Head-kängor till en sådan bindning.

Jag har lite åktid ca 3v senaste året är väl lite bättre än nybörjare.

Är 178 lång och väger 106kg, ja lite fet e jag......
Brädan är 160 och ganska hård.

Vad skall jag köpa för bindning?
Jag skulle vilja rekomendera av Burtons dyrare modeller.

Cartellen fungerar i ur å skur...Har C60 bindningen själv.

Den sitter man fast i ordentligt utan att man behöver spänna sönder fotvalv.

Den är grymm vad det gäller transportera kännslan av tå och hälkant.

Ja...sen kanske inte man kan "Hoppa i å ur den" i ljudets hastighet.

Lycka till

Snabba bindingar!
Har kört på samma flowbindning av o till nu i 5 år. Mellan de har jag kört burton cartel och custom. Cartel:en gick av när jag landade med lite mycket framåtvikt i ett drop customen gillade jag inte för att tåkappan åket upp hela tiden. Har denna säsong kört mest på flow och gillar den mer och mer.

Snabba bindingar!
Flow eller liknande finns väl inte på hyrbrädor iallafall. Däremot nån variant som enkelt går att justera olika vinklar på stancen med. Samt vrida för regular eller goofy utan att lossa skruvarna!
Ang. Flow, som jag åkt med i över tio år varav -96 (FL_7) till -05 med samma bindning, sedan (FL_55) utan några bekymmer mer än att de kan klämma på nåt ställe, så är de en höjdare när det gäller följande.
1. Man kan knäppa fast sig stående i liften eller utanför liften och slipper därför en blöt röv, samt vara ett hinder vid liftavstigningen.
2. Man snäpper fast bakkläppan och det blir samma inställning varenda gång.
3. Har aldrig lossat under färd. Men det har pumpbindningarna gjort.
4. Lika lätt att snäppa loss när man kommer ner till liften igen.
5. Överdelen hindrar snö att komma in i snörningen, samt värmer lite extra.

Åker man mycket i mindre backar så får man fler åk per timma, garanterat.

Nackdelar?
1. Att de kan trycka på vissa punkter.
2. Att man måste demontera överdelen när man ska ha in brädan i ett fodral.

Har även provat att åka med pumpbindningar och blir inte klok på detta sittande, samt att man ska spänna på känn, åka en bit och sedan ibland spänna lite till.
// Ingen Jibber, men gillar hopp med landningar i färdriktningen.

Snabba bindingar!
Måste oxå tillägga att man inte måste ha Flow dojor till Flowbindningarna, har själv åkt med Flow och Burton dojor.

Snabba bindingar!
Många ha dålig teknik och sätter sig i backen varje gång det ska spännas.
Efter många år med åk med kryckåkare har jag kommit fram till att det går snabbast om man ställer sig med ryggen ner mot backen och hacka fast hälkanten sedan kan man sätta i andra foten medans man har vikten på hälarna då får man i skon bra också.
Självklart funkar det inte i allt för branta backar men vid liften brukar det luta lagomt.
Detta sätt går iaf snabbare än att spänna ett par pjäxor.

Snabba bindingar!
Det är sällan jag sitter ner för att spänna fast mina pumpbindningar.
Håller dock med om att det är lite drygt när man får spänna efter ibland, måste vara riktigt najs att alltid ha samma inställning i ett klick.

Snabba bindingar!
Jag tycker annars att rossignols step-in-bindningar verkar bra, möjligen inte fullt lika stabila som "vanliga" snowboardbindningar men ni brädåkare åker ju med mjuka skor ändå så det är väl inget att bry sig om antar jag.. Det är iallafall skönt att slippa vänta på er när man kommit upp ;)

Snabba bindingar!
dosmas sa:
Jag tycker annars att rossignols step-in-bindningar verkar bra, möjligen inte fullt lika stabila som "vanliga" snowboardbindningar men ni brädåkare åker ju med mjuka skor ändå så det är väl inget att bry sig om antar jag.. Det är iallafall skönt att slippa vänta på er när man kommit upp ;)
Nackdelen med Step-in är oftast om man åker all-mountain att bindningen löser ut ofrivilligt då det är lätt att snö kommer in "i bindningen". Bindningar som löser ut i en sväng brukar vara de största problemet, då man sätter tryck på dem. Där jag jobbar andvändes förut step-in bindningar men ersättes av vanliga "stap bindningar" då de löste ut och var svåra att reparera.

-S

Tillbaka
Topp