Snö i oktober?

Ohjay

Ny medlem
Snö i oktober?
Tjena..

Funderar på att åka på en snö-semester i början på oktober, någonstans omkring den 5:e till 12:e oktober.
Grejen är den att jag har noll koll på var det finns snö vid den tidpunkten.

Så jag skulle behöva tips på orter i Europa där det finns snö vid denna tidpunkt, och det får gärna vara relativt billigt att ta sig dit(men inget absolut krav).
Jag är dessutom total nybörjare vad det gäller skidor/snowboard, så det får gärna finnas bra backar för såna som mig.

Tack på förhand för eventuella svar

Snö i oktober?
Det finns väl dessvärre inte mycket snö att tala om då, sikta in dig på nån glaciär, typ Sölden eller liknande. I just Sölden finns dessutom ganska mycket enkel åkning. Men vill du ha BRA åkning och före, lägg din semester senare.

Snö i oktober?
har för mig att det fanns gott om orter som fick rejäla dump redan i slutet av september förra året, till exempel saas fee.

Snö i oktober?
Just September och tidig Oktober är den absolut sämsta tiden.

Glaciärerna brukar vara i rätt dåligt skick då dom tagit mycke stryk under sommarn. Inte ovanligt att dom är stängda just under den här perioden.

Dump kan komma men är väldigt ovanliga.

Tex

Snö i oktober?
Glaciären i Tignes var helt ok när jag var där i början av oktober för ett par år sedan. Åkningen och pisterna är snäppet mer utmanande än de i Sölden.

Det är något visst med stämningen i en alpby den tiden på året. Så totalt avsomnat på något sätt samtidigt som det rustas för vintern.

Snö i oktober?
Ska inte Tärnaby ha någon backe öppen så tidigt? Fast förra året var ju en katastrof.

Vi i Näsåker brukar få ett dump i oktober, förra året ca 50 cm.

Snö i oktober?
Jag skulle nog säga att Mayrhofen/Hintertux är det bästa alternativet. Mer lutning och backar än tex Saas Fee(ok park, kass i övrigt) och Zermatt(Vässa stavarna sà du kan fäkta ner de italienska jävla raceàkarna).

Snö i oktober?
Tackar för tipsen än så länge...

Jag misstänkte att tidig oktober inte är en speciellt lämplig tid att satsa på vintersporter(i europa iallafall), men planerar en resa i samband med en födelsedag och det hade varit kul att prova på något nytt.

Men det kanske är allra bäst att satsa på den här resan när vintersäsongen har börjat på allvar?

Tillbaka
Topp