Snöbegravd skida bortom all räddning?

NJohansson

Medlem
Vilka förhopningar, om några, kan man ha gällande skicket på en skida som legat begravd under snö sedan februari (d.v.s. lite drygt tre månader)?

Saken är den att skidan inte är hittad än, låg fortfarande mellan en till två meter snö där jag tror den kan ligga när jag letade sista gången för knappt två veckor sedan... Är ej kvar på plats själv, så om den ska hittas i framtiden måste jag få nån vän som är kvar att dra iväg på en liten skattjakt, och jag funderar över om det kan vara värt mödan...

Vilken påverkan har kylan, fukten, trycket o.s.v. på skidan? Är skidan med största sannolikhet bortom all räddning, förlorat allt vad spänst och pop heter, eller kan lite/mycket kärlek få den tillbaka till förlorade dagars storhet?

Ja, helt enkelt, är en skida som legat begravd i snö så pass länge helt fucked, eller vad händer?

Jaja, tack på förhand!

/N

jag känner en polare, han tappa sin skida i vattenhopp å den låg under vatten nån månad.. sen lyckades han dyka ner å fiska upp den.. lite rostig å missfärgad men han åkte hela vintern på den och de funkade som vanligt tror jag..

snö har jag dock ingen aning om.. men de borde ju vara nått åt de hållet?

Om du har tur så hittar du den. Det här påminner mig när jag tappade min mobiltelefon när jag åkte OFF-PIST i tänndalen. Efter några dagar så kom det en kille till stugan och sa att någon har hittat min mobiltelefon och det var bara att hämta vid liftkassan. Hur stor är chansen att någon hittar en mobiltelefon i off pisten?

Jag tror att skidan klarar sig när du hittar den, det är bara att åka sen :)

Jeppenator: Jo, tycker vatten borde ha en liknande effekt, så får hoppas på det bästa. Tack för svaret.

Någon annan som sitter inne på schyssta kunskaper gällande skidors uppbyggnad och vet hur pass "ömtåliga" de är i en sådan situation som jag beskriver?
Gärna också vilken effekt det kan ha på bindningen, sett ur ett perspektiv med fokus på säkerhet?

Borde väl vara ungefär likadant som att ligga under vatten. Skulle väl vara om skidan inte tål att nu under våren konstant frysa och tina och dessutom om små vattenpartiklar "läckt" in i skidan och fryst på igen och ökat i storlek (is tar upp högre volym än vatten) och på så sätt försvagat skidans konstruktion.

Jag hade iaf chansat på att få tillbaka skidan, om du nu har en kompis som skulle kunna hämta den åt dig.

Om skidan är tät så borde det inte vara någonting som en storservice inte fixar.
Har det däremot kommit in vatten i skidan så finns risken att den har ruttnat, alternativt delaminerat och är däremed bara att borra upp på väggen och använda som ölöppnare...
Att tänka på är dock hur pass bra bindningen mår efter att den grävts fram, många rörliga delar, mycket metall...
Skidan klarar sig nog utmärkt, frågan är som sagt hur bindningen tar smällen...
//Tompan

påminner mig om när jag åkte skidor i den lite mer avlägsnare pisten i lindvallen för 5 år sedan, så tappade jag mobilen... 4 år senare så får vi ett brev från dalapolisen om att do har hittat min mobil! blev ju överlycklig verkligen :)

värst va de påminnde många om massa tappade saker,
passar då på å berätta då ja tappa min mobil
Leta överallt där vi hade åkt hela dagen, tok timmar (kändes de som iallafall) de vi sökte,
men den va spårlöst borta, ringde efter den hur många ggr som hellst.

SEN när ja kom hem visa de sig att den låg på sängen ...

Nee men no tror ja skidan ska överleva de. dom är ju gjord för att användas i kyla så no ska den överleva NÅRA dagar ute i va den är gjord för?.

Pz!

tappade min mobil i alperna i vintras kanske kan leta efter den nästa år ? eller?

Tillbaka
Topp