Snölägesrapport Åre 08/09

oj... tyckte det såg så lovande ut i prognosen igår...
Jaja, det är långt till jul:P Får hoppas på mkt snö innan dess.

I natt har det kommit några centimeter nysnö. Temperaturen har varit ca. 2-4 minus under dagen, så snökanonerna har körts förfullt. Och prognoserna talar både om snöfall och låga temperaturer i veckan, så till nästa helg borde det inte vara några problem att öppna.
Här är några bilder tagna idag:

3034480991_1fae6c8355.jpg

3034479847_e26b0d958a.jpg

3034479019_a95ab007be.jpg

Senast ändrad:
Just nu snöar det, tidvis kraftigt, i kombination med hård vind, så det är riktigt vinterväder. Prognoserna talar om låga temperaturer, ca. 2-5 minus fram till torsdag, därefter fallande ner mot 10-15 minus under helgen. Och dessutom väntas en hel del snöbyar i den nordvästliga vinden. Så jag tror säkerligen att det blir premiär i Hamrebacken kl. 9 på lördag om inte prognoserna är helt felaktiga.

jobbar du och har bra kontakt med skistar lr bara insatt?

om dom öppnar skulle du inte kunna be dom att sätta upp ngn box bara isf? de e ju inte mkt jobb

På lördag kommer någon av barnliftarna; Rödhaken, Torpliften eller Dalliften att öppna. Tyvärr verkar det inte som att Hamre öppnar. Skistar återkommer med mer info om det imorgon. Om vi får räkna detta som en negativ nyhet, så är den positiva nyheten att det har snöat hela eftermiddagen, tidvis ganska kraftigt, temperaturen är 1-2 minus och snökanonerna går.

Senast ändrad:
Under natten har det snöat kraftigt, och flera decimeter har lagt sig i Åredalen.
Tack vare detta kommer Ullådalen att öppna imorgon. Öppet mellan 9:30 och 15:00.
Skidåkningen kommer att vara gratis hela helgen!
Även Torpliften i duved kommer vara öppen.
Temperaturen ligger runt 2-3 minus och i prognoserna visas enbart minusgrader för de kommande dagarna. Jag har tyvärr inte haft möjlighet att fotografera idag. Men skistar har två bilder från Ullådalen:
2008-11-21-1.jpg

2008-11-21-2.jpg

Bilderna kommer från Skistar/Åre

Senast ändrad:
niice, kanske man ska försöka ta sig upp då. Ännu inget nytt om boxar?

LawndartGustav sa:
hur mkt kommer backar kommer ni öppna då ? mkt snö i duved ju, ska den öppna?
I Duved kommer Torpliften öppna, det är en 180 meter lång knapplift med tillhörande grön nedfart.
Man har valt att inte öppna Hamre trotts att det finns gott om snö. Detta pga. att man vill utnyttja minusgraderna till att tillverka snö.

Låter Super!! Nu kanske det kan vara fullt öppet till jul då? Var i Idre över jul förr förra året.... Det var ju nästan snötomt:P

Igen, tack för uppdateringarna Are_Sno_Vinter, uppskattas oerhört!

Jag är i Ullådalen just nu. Det är fin mjuk snö, dock sticker det upp en hel del små grenar, och snötäcket är mycket tunt på vissa ställen. Återkommer med bilder och mer info när jag kommer hem till datorn.

Senast ändrad:
Då var äntligen första skidagen avklarad. Underlaget bestod av mjuk natursnö, men en hel del små tunna grenar stack upp igenom snötäcket. Så det skulle behövas några decimeter till. Just nu snöar det till och från, och temperaturen är 2 minus. Enligt prognoserna kan det komma upp till en decimeter i natt, så vi får hoppas på att underlaget blir bättre imorgon.
Här är några bilder från Ullådalen idag:

3050470406_992a2f6b6f.jpg

3049631999_0bc1ee2c89.jpg

3050469848_e0f4139c31.jpg

Senast ändrad:
Hur mycket snö läggs det ut för tillfället, ngn som vet? Tycker det sett dåligt ut på kamerorna...

Lägger dom ngn snö i Tege, eller är det bara Duved som prioriteras?

//D

Det ligger väl 2-3 dec nere i byn i och så klart lite mer högre upp på fjället. Däremot så tror jag inte det hade varit några större problem att öppna VM6:an redan nu med ett par dagars pistning, det är ganska bra sprutat där. Men Skistar går i vanlig ordning inte en meter extra för att skapa så bra skidåkning som möjligt för sina gäster. Skönt pr-trick det där med att bjuda på liftkortet för att mörka att man inte lyckats öppna mer än två barnbackar trots två veckor med snöfall och vinterkyla.

Lindiz3 sa:
Hur mycket snö läggs det ut för tillfället, ngn som vet? Tycker det sett dåligt ut på kamerorna...

Lägger dom ngn snö i Tege, eller är det bara Duved som prioriteras?

//D
Kanonerna körs så mycket som möjligt. Och jag tycker personligen att dom har fått till riktigt mycket snö med tanke på att förutsättningarna inte varit optimala. I Stjärnbacken och i Gästrappet ligger det flera meter höga snöhögar, som väntar på att bli utpistade. Så dom två backarna ska det inte vara några problem att öppna ganska snart. Det beror dock på om man bestämmer sig för att gå efter "öppningsplanen", vilket innebär att Hamre öppnar nu, och VM6:an och VM8:an öppnar 5:e respektive 12 december. Och angående Tege, så har kanonerna, enligt vad jag har sett, gått i Tegesvängen (den högra backen nerifrån sett). Jag kan försöka ta några bilder där imorgon om jag får tid.
Även Hamre är så gott som klar, den skulle kunna öppna vilken dag som helst. Det är bara byglarna som ska hängas på.
Nu i kväll har det kommit ungefär en halv decimeter nysnö. Dock är det endast en minusgrad ute, vilket försvårar snöläggning i dom nedersta partierna.

Imorgon öppnar Hamreliften! Öppet 9,00-15,30 dagligen. Det kommer vara gratis imorgon, men from. torsdag är det liftkort som gäller.
Just nu är det noll-gradigt ute. Enligt prognoserna kommer det vara runt "nollan" några dagar, och till helgen sjunka igen ner mot 10 minus.

Senast ändrad:
ingen som vet om dom kommer sätta upp nå boxar/rails till helgen? eller blir det till att vandra i rödkullen?

Här kommer en glädjande nyhet; VM6:an öppnar på Lördag! Öppet 9.30-15.00. Det är den tillhörande nedfarten Stjärnbacken som kommer att vara öppen.
Här är en bild på Stjärnbacken i Lördags, därefter har snökanonerna gått flera dagar, så det är mycket mer snö nu än på bilden:
3060652215_7d1e1a5f56.jpg

Senast ändrad:
På webkamerorna ser det ut som det kräker ner snö just nu!? Hoppas det får ligga nu så att det blir fin åkning över jul och nyår!

Nu kommer ännu mer positiva nyheter; Hummelliften öppnar på Lördag!
Så till helgen är följande liftar öppna: VM6:an och Hummelliften i centrala Åre och Hamreliften och Torpliften i Duved.
Snödjupet, vid mätstationen i Rödkullen är nu hela 53 cm!

Som vanligt har jag svårt att hinna ta bilder under veckorna, men Skistar har några bilder:

2008-11-27-4.jpg

2008-11-27-2.jpg

Senast ändrad:
Från Skistars bilder ser det ut att vara kräksnö? Det är alltid nice! Här i Uppsala har de 3 dm som fanns smält rejält under dagen, hoppas verkligen att det håller sig kallt uppe hos er!

Senast ändrad:
Idag var det öppning av VM6:an och Hummelliften. Underlaget var lite blandat.
På vissa ställen var det isigt och massvis med isklumpar, och på vissa ställen mycket bra lagom hårt underlag.
Temperaturen var på morgonen 13 minus och har under dagen successivt ökat till 6 minus just nu.
Prognoserna talar om 1 dm snö i natt och lite mildare temperaturer imorgon. Ca. 2-3 minus.

Här är några bilder från idag:
3067526751_54b14fd6e0.jpg

3067526755_90ace434e0.jpg

3067526757_3e5dfa2311.jpg

Öppning av VM8:an är troligen inte långt bort. I Gästrappet finns gott om snö:

3067526761_ba16fe35e4.jpg

Tillbaka
Topp