Snölägesrapport i Åre från Åreinvånare?

I dag så har det snöat i åre, gick till sängs runt 05:00 och då var det helt grönt ute, när jag vaknade idag så är det helt vitt, isen ligger på sjön och snökanonerna går för fullt!

Happy days

ska dit imorron såg på webb kameran att det kommit snö men hur mycket??

de har kommit rätt mkt snö nu och de snöar nu, snökanonerna kör..
i stendalen var de typ pudersnö idag, .. =)

Hej hej. Just hemkommen från en 5 dagar i Åre och tänkte rapportera lite.

Backarna ner till VM6an och VM8an är båda isiga och har fullt med snöhögar i sig, jobbigt och ganska tråkigt att åka där. I rödkulleområdet är underlaget fint, rätt mycket snö i skogen i början (till höger om släpliften). Finns även ett hopp och ett rails en bit ner precis vänster om rödkulleliften. Problemet är väl att transportera sig dit och tillbaka samt att köerna lätt blir långa där. Kan dock tipsa om att åka transporten förbi dreamparken till VM8an om man ej orkar köa, den är visserligen avstängd men det går att åka nu när det snöat. Samma sak gäller för transporten mellan VM8an och backarna till VM6an.

Finaste åkningen får man på högersidan om Hummelliften, det branta partiet som sluttar ner mot en ravin. Skön snö, ingen is, knappt uppåkt. Om man åker ända ner i ravinen hittar man ett hopp som vi byggde i lördags. Mjuk härlig landning, dock får man köra genom skogen och sen gå en bit för att komma tillbaka till liftsystemet.

Backen från gondolen blev snabbt uppåkt (alla skulle ju upp) men det var kul att den öppnade iallafall. Fråga gärna om ni vill ha mer info.

Gott nytt

snöat över en decimeter dessa 2 dagar!

Sjukt soft puder i tege iaf...åkte Olympia igårkväll på kvällsåkningen och för mig som snowboardåkare var det sjukt roligt iaf ^_^ blev ju lite uppkört men alla gupps är bara kul att hoppa över.

Jag kollade på lift och pist infon på skistars hemsida och såg då att nedre tväråvalvsliften 2 öppnat. Är detta sant eller är det en felinmatning?

Har precis kommit ner från Skutan, Gondolen har skramlats igång men tyvärr regnar det över 900 m nivån och sikten är skit! Jag skulle åka ner vid 1000 m och var tvungen att leta på liften för att sedan följa den ner för att överhuvudtaget hitta ner.

Snön som drevade igår har ännu inte bundit mot den gamla så man ska akta sig för branta sluttningar med mycket snö på.

Jag läste på DN.se att många backar kommer att stängas av inför VM redan v.4.
Någon som sitter på info?

hultanhasek sa:
Jag läste på DN.se att många backar kommer att stängas av inför VM redan v.4.
Någon som sitter på info?
Saxat från: are2007:

Ett megaevenemang som VM kräver förstås en hel del för-
beredelser och därför kommer berörda nerfarter att vara begränsade även innan VM startar. Under vecka 3–5 (15/1–4/2) inleds själva pistförberedelserna i Olympiaområdet. Det innebär bland annat att tävlingsbackarna slipas, snö läggs och prepareras, säkerhetsnät sätts upp och TV-torn byggs. Allt för att festen, som börjar 3 februari, ska bli så bra som möjligt. VM pågår sedan i två veckor, och avslutas 18 februari.

Känns som att tråden håller på att dö. Kan inte någon Årebo säga hur läget är idag? Har ju varit kallt i natt, t om nere i byn. Vad jag sett på tidigare bilder så har de varit jävligt dåligt med snö nere i byn. Har de sprutat mycket nertill nu när det har varit kallt i natt? Hur är backarna runt vm6an? Hur ser det ut på skutan, någon som tror de hinner öppna Tusenmetern tills v4? Ska dit v4 o då är olympia avstängt om jag förstått saken rätt. Hoppas på bättre förhållanden kring vm6an och duved och övriga öppna områden till dess.

backarna runt vm6 är ganska isiga men snötäcket har blivit bättre men det saknas fortfarande en del där, olympia är bättre, gästrappet är ganska bra men blir ganska snabbt uppåkt. snölägen i högzon verkade ganska bra, såg dock inget pga tjock dimma,
men i backen kändes det hyfsat. bästa åkningen är i rödkullen och ullådalen.
tänk på att transportleden mellan åre och rödkullen har väldigt tunt snötäcke.
Är hemkommen ifrån åre i natt men jag har läst att tott även öppnat idag.
men hela tiden när det är kallt så sprutar de snö. Under fredagen så sprutade de övre störtloppet och övre gästrappet och jag gissar att de sprutar på ungefär samma ställen idag. hoppas du är nöjd med infon, vill du veta mer så fråga.

Åkte igår, riktigt skönt uppe vid olympiaplatån. blev lite mer isigt ju längre ner man kom..
men det är ju kallt nu så kanonerna går på högvarv.

de finns 3 röda hopp och 2 svarta hopp + en corner i stendalen..... finns även ett mindre hopp i rödkullen

Bilder från 7/1

2007-01-07-1.jpg

2007-01-07-2.jpg

2007-01-07-3.jpg

2007-01-07-4.jpg

2007-01-07-5.jpg

2007-01-07-6.jpg

2007-01-07-7.jpg

2007-01-07-8.jpg

Bilder från parken i Stendalen:

2007-01-07-9.jpg

2007-01-07-10.jpg

2007-01-07-11.jpg

Bilderna kommer från: http://www.skistar.com/are/svenska/skidakning/snolaget_just_nu/bilder_20070107.app

Senast ändrad:
Artikel från ÖP (Östersundsposten)

00000207173.jpg

Snökanonerna går för högtryck i Åre - akutläget avvärjt

Det har varit en tuff försäsong för Skistar i Åre. Mildvädret spökar. Men sedan ett par dagar mullrar snökanonerna för fullt. Och på skutan är snöläget bättre än normalt.

- När vi gick hem i förrgår tog vi ut nära max här ute, säger Lars Hellström, pistör och arbetsledare vid Skistar och pekar ut mot slutfinishen i Åres nya målområde.

Och just nu ligger det drivor av snö och väntar på att bli utschaktade av pistmaskinerna. Bara om några veckor avgörs alpina VM i just den här backen.
Skistar gör nu vad som går för att så snabbt som möjligt tillverka snö. För det har gått kärvt hittills. Den milda väderleken sätter effektivt stopp för snökanonerna.
- Det har varit bedrövligt, säger Lars Hellström.

Skistar har försökt kompensera snöbristen och isiga backar med att öppna i högzonsområdena. Här är snötillgången bra men då är å andra sidan är vädret nyckfullt.
I går, måndag, kördes högzonsliftarna Stendalsliften, Gondolen, Störtloppet och Fjällvallsliften i Duved/Tegefjäll.

- Och vi jobbar nu med att försöka få igång kabinen och Tväråvalvet, säger
Anders Aspholm, drift- och säkerhetsansvarig vid Skistar, Åre.

- Ovanför trädgränsen är snöläget mycket bättre än normalt.
Den nyckfulla vintern har också lockat fram nya initiativ. Före nyårshelgen, en högsäsongshelg och därmed ekonomisk betydelsefull för Skistar och turismnäringen, gjordes en rejäl kraftansträngning. Störtloppet och Gondolen skulle igång.

- Vi plockade ihop så mycket folk vi bara kunde hitta, från alla avdelningar, för att ställa iordning backen med alla nät och madrasser. Mellan 40 och 50 personer var uppe i backen och jobbade samtidigt. Här var skidlärare, skiduthyrare, kontorspersonal och pistörer.

- Nu lyckades vi inte öppna men vi blev klara så att vi kunde öppna på nyårsdagen

I dagsläget är inte läget akut men det återstår en del snö och arbete innan hela lågzonsområdet kan öppna.

- För att de ska bli riktigt bra behöver vi nog fyra-fem dagars kyla, säger Anders Aspholm.
Skistars speciella liftkort för Duved säljs fortfarande till reducerat pris. Backarna här är alltså inte så bra som de bör vara. Sedan i fredags gäller fullpris för liftkort i Åreområdet.
I går eftermiddag kom det en skvätt regn igen. Och termometern visade på fyra
plusgrader.

370_00000207172.jpg

Senast ändrad:
Hur ser det ut nere vid påstigningarna vid VM6an, har de lyckats spruta ngn snö där nere? Hur ser det ut lite längre upp i backarna runt VM6an? Isigt eller har de sprutat snö så det går bra att åka?

Hur ser tottbacken ut? Har de sprutat snö där så den går att öppna snart?

Hur ser det ut i Duved, är backarna fortfarande i dåligt skick eller har de sprutat mycke snö så det går bättre att åka där nu?

Tacksam för svar!

tottliften har öppnat, dock är snötäcket tunt där. endast 2 pistmaskinsbredder öppna i backen.

Om jag fatta hemsidan rätt så kan man inte åka tottbacken uppifrån och ner ända ner till liften. Utan de som är öppet är för att man ska kunna ta sig från tottbryggan till liften och sedan åka liften upp för att ta sig till björnen. Själva tottbacken är väl inte öppen?

Hur är det med Duved och VM6an då? Har de sprutat mycket neråt byn till så backarna är i bra skick?

Dom sprutar ju så mycket dom kan nu när det är kallt.
Idag öppnade Englandsliften och i går öppnade gunnilliften i deved/tegefjäll

Jag åker upp över helgen, så jag återkommer med rapport och ev. bilder

Just nu är maskinerna igång för allt de går hela vägen ner vid VM6:an, åkte dem just, länge leve afterski. Och de har gått för fullt hela dagen.

Annars var inte så farligt isigt idag.. mycket värre igår.. specielt vid totte och VM6:an
Tottebacken inte direkt öppen utan bara för transport till Björnen, fast backarna är ganska bra endå...

Synd de blåser på tok för mycker uppe på skutan :(

Senast ändrad:
Snötillgången blir bättre och bättre!
Kanonerna gick för fullt idag! (isbildning på goggels)
Det var bra före, bäst i ullådalen/stendalen och sadel/högåsbackarna
I dag öppnade dom bräckeliften

Bilder från idag (13/1-07) Klicka på bilderna för att få dem större

Stjärnbacken (vm6:an)

Bräcke:

Stjärnbacken:

Vm 6:an:

Hummeln (från tottliftens avstigning):

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp