Snösäkert - bör jag vara orolig

OlaArvidsson

Ny medlem
Tjena!

Precis bokat min första resa till alperna! Då vi åker redan v2 blev det Cervinia som med sin höga höjd ska vara hyfsat snösäkert. Dock börjat läsa om det så mycket som möjligt och börjat nojja lite.

Ni som är vart där (både Cervinia och alperna i övrigt) några gånger. Behöver man oroa sig?

Tack! :)

Tror inte du behöver oroa dig.
Vi var där v3 ett år då det var extremt snöfattigt (längesen nu).
Bodde egentligen i Champoluc (det var barmark utanför backarna i Champoluc) men åkte en dag till Cervinia och det var bra med snö där. Sen skulle jag nog satsa på att åka i Zermatt. Cervinia har väl inte de bästa backarna. Tror du behöver ett speciellt liftkort för att det ska gälla i båda systemen.

Tack igen, den sidan var ju riktigt tydlig! Förra året var dock ingen höjdare då :)
Om man säger såhär, vad är "bra" i snödjup? räcker det med 30-40 cm?

Om ni tänkte hålla er i pisten behöver du inte alls vara orolig. Jag var där förra säsongen och då kunde man åka hela vägen ner till byn vecka 2. Vissa liftar kan vara stängda men kör man båda i Cervinia och Zermatt så har du att göra under veckan.

Varit i Cervinia 2 år, gillar byn, och snötillgången har då (vecka10), varit god. En brasklapp dock; vid hårt väder, så finns det en risk att man stänger berget (inte så ovanligt i Alperna iofs, givet att pistkilometrarna ovanför trädgränsen är rätt många). Vid mitt senaste besök i Cervinia i år, så vart det rätt blåsigt, så vi kom bara över till Zermatt-sidan vid ett tillfälle. En av dagarna blåste det såpass mkt att alla liftar, förutom en, i Cervinia stängde :(
Det vart nog iofs lite av ett extremfall eftersom vinden låg runt 20-25m/s, iirc.

Vecka två har jag dessvärre ingen erfarenhet av, men jag läste att det skulle dumpa rätt bra på flera av orterna typ nu, så förhoppningsvis gör det att basen byggs på och att det finns gott om snö att schredda i Januari för er :)

Har man bil, så kan man alltid ta sig till närliggande byar, så som t.ex Valtourneche. Att köra till Zermatt tar 4 timmar ...

EDIT: yes, behövs speciellt liftkort för att få access till Zermatt. "International pass", iirc

Senast ändrad:
Generellt sett är det ändå en chansning att dra söder om huvudkammen så tidigt som vecka 2.
Cervinia får väl ändå lite från NV (letar fukten sig in via Martigny-dalen?), så inte extremfallet såsom exempelvis Alagna med omnejd.

För pist är det skit samma naturligtvis, för kallt är det garanterat. De har ju höjd att jobba med.

Men det finns ju inget som säger att chansningen inte går hem heller. Kan lika gärna komma ett syd-lågtryck och fixa biffen långt före vecka 2.

Jag befinner mig i Zermatt för tillfället.
Det har snöat och ska snöa som bara den så du behöver förhoppningsvis inte vara orolig.
Däremot har liftarna i Cervinia varit stängda de två senaste veckorna, men åkningen i Zermatt är helt fantastisk!

Senast ändrad:
Med risk för att kidnappa tråden;
@AdeliaWedekull Nån aning om varför liftarna i Cervinia är stängda atm? blåst?

Det har varit lite snö där och igår var det storm på berget. Vet inte hur läget ser ut idag då jag jobbar.

Hawk100 sa:
OlaArvidsson sa:
Känns som denna har slagit över åt andra hållet om man kollar rapporter. Kan de bli FÖR mycket snö
Japp!! Då öppnar inte liftarna..... eller bara någon enstaka lift längst ner......
Hoppla, verkar vara en del snö på gång.
Om ni har tillgång till bil, så kan man alltid åka till grann-byn, Valtournenche. Google maps säger att det tar ~15min.

Problemet just nu är vinden, byar på 200 km/h på topparna i norra alperna idag. De flesta system nästan helt stängda. Framåt helgen ska vinden komma från söder istället...
Dessutom hög snögräns, regn upp mot 2000m i omgångar både idag och resten av veckan. Men Cervinia ligger ju högt, så nog mindre problem. Verkar generellt lugna sig lite efter helgen, varit mycket stormar senaste veckan. :(

Befinner mig i Cervinia just nu och snötillgången behöver du inte oroa dig för. Har snöat väldigt mycketsedan i slutet på förra veckan och ska komma ännu mer enligt prognosen. Snödjupet på toppen är just nu 220 cm och i byn 175 cm :)

mangebb sa:
Befinner mig i Cervinia just nu och snötillgången behöver du inte oroa dig för. Har snöat väldigt mycketsedan i slutet på förra veckan och ska komma ännu mer enligt prognosen. Snödjupet på toppen är just nu 220 cm och i byn 175 cm :)
Gött
Då kan man känna sig lugn
Skall dit v4 ?

Vad krävs det i snöväg för att liftsystemet ska stängas ner?
Allla väderprognoser ser ju kanon ut inför nästa vecka. Har första åk-dag nu på söndag, då ska det snö ganska mycket sen lugnar det ner sig.
Ser inte alls ut som att det ska blåsa mkt

Idag är allt stängt i Cervinia pga hög lavinrisk. Har nog kommit minst 1,5 meter snö senaste två dygnen i kombination med hård vind igår. Vindstilla idag dock. Kan inte svara på när de öppnar igen men hoppas på imorgon :) Vår första skiddag var i söndags och då var i stort sett alla liftar öppna trots att det hade snöat ca en meter dagarna innan.

mangebb sa:
Idag är allt stängt i Cervinia pga hög lavinrisk. Har nog kommit minst 1,5 meter snö senaste två dygnen i kombination med hård vind igår. Vindstilla idag dock. Kan inte svara på när de öppnar igen men hoppas på imorgon :) Vår första skiddag var i söndags och då var i stort sett alla liftar öppna trots att det hade snöat ca en meter dagarna innan.
Har sett att allt är stängt även idag, tråkigt som fan! Vi flyger ner imorgon eftermiddag. Verkar som det ska dumpa som fan igen på måndag. Hur är känslan där nere, kommer de öppna liftarna imogon eller söndag tro?

Det låter ju ganska tufft egentligen:
” Skidresan blev lite misslyckad i början. Vi hade för mycket snö. ”

OlaArvidsson sa:
mangebb sa:
Har sett att allt är stängt även idag, tråkigt som fan! Vi flyger ner imorgon eftermiddag. Verkar som det ska dumpa som fan igen på måndag. Hur är känslan där nere, kommer de öppna liftarna imogon eller söndag tro?
Japp allt stängt idag också. Verkar som att de inte hunnit med att lavinsäkra och preppa backarna. Rycktas även om att de haft personalbrist då vägen hit varit stängd. Oklart om det stämmer. De jag har pratat med tror att de ska kunna öppna imorgon. Hoppas på det :)

Tillbaka
Topp