Söker butik som kan laga svår stålkantskada i Uppsalaområdet

Lustigcurry

Medlem
Jag stiftade bekantskap med en hård typ (sten) på den senaste resan och ena stålkanten fick sig en rejäl törn i mötet.

Jag bor i Uppsala och letar någon kunnig inom området skidreparation. Finns det någon duktig här i Uppsala eller är det dags att sätta av ner mot Alpingaraget? Eller finns det kanske någon annan ännu bättre butik/person i Stockholm?

Skidorna är ett par Armade JJ.

Allt göjj,
Anton

Jag lämnade in mina lagg till Skitotal på gågatan.

Stål kanten hade lossnat på ena tailen så stålkanten stack upp lixom..

Dem fixade det med lite lim osv. inte det snyggaste men dem fixade iallafall.

Priset blev runt 300:-

Jag skulle ju efter din beskrivning rekomendera att du tar kontakt med alpingaraget på telefon och hör med dem om dem kan hjälpa dig och isåfall till vilket pris. Om det verkar rimligt så är det sedan bara att hoppa in i bilen och bränna söderut!

tror dem har telefon nr på sin sida så kika där. Tveksam på att Uppsala har någon butik med kunskap och erfarenhet som krävs för att fixa dem så dem blir fina och fräsha igen tyvärr.

Lycka till och hoppas det löser sig på bästa vis för dig! =)
/Jeppenator

dem och dem och dem och dem

50-50 att välja rätt, kom igen lite bättre kan ni!

JL76 sa:

Känns som det här "problemet" har ökat lavinartat de sista 10 åren. Finns de som påstår att det beror på allmän låg kompetens hos svenskalärarna i grundskolan, kan tyvärr vara korrekt. Följdeffekten blir att om några år är sannolikt skriftspråket helt förändrat och "dem" används i alla lägen. Så kanske är det bara så att jeppenator ligger i den språkliga framkanten och det är vi äldre stofiler som hade svenskalärare med ambitioner, som fortsätter skriva de, dig och sig ...

;) /MM

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
JL76 sa:

Känns som det här "problemet" har ökat lavinartat de sista 10 åren. Finns de som påstår att det beror på allmän låg kompetens hos svenskalärarna i grundskolan, kan tyvärr vara korrekt. Följdeffekten blir att om några år är sannolikt skriftspråket helt förändrat och "dem" används i alla lägen. Så kanske är det bara så att jeppenator ligger i den språkliga framkanten och det är vi äldre stofiler som hade svenskalärare med ambitioner, som fortsätter skriva de, dig och sig ...

;) /MM
Det heter svensklärare.

Om man tänker på att jag = de, mig = dem brukar det bli lättare att få det rätt:

Jag slog mig blir alltså de slog dem.

Apropå den andra tråden om : språk är en klassmarkör, förmodligen den tydligaste av alla sådana.

@la_grave
Helt rätt! Svenska lärare är ju något helt annat än svensklärare. Kom av någon anledning att tänka på Sigtuna Humanistiska Läroverket när jag läser ditt inlägg ... varför gör jag det?

;) /MM

Senast ändrad:
Klassmarkör?
Sen när är "jag förstår skillnaden på vi och oss men skriver konsekvent dem för det är ju så jag tror man skriver talspråkets dom" en egen social klass?

Senast ändrad:
Skitotal är duktiga, om dyra. Gå dit och fråga!

Annars har jag bra erfarenhet av hansson sport i åre, Bytte ut nästan 2 dm av min stålkant, blev sjukt snyggt!

Min kloka gamla mor brukade alltid säga -"att märka ord är den dummes sätt att göra sig hörd"

Skönt när folk håller sig till ämnet istället för att klanka ner på andras stavning. Detta är ett forum, inte en svenskuppsatt, låt särskrivningarna flöda, felstavningarna fortgå och slangen bryta ny mark. :)

Skidan ser ut som följer.

Det blir nog alpingaraget som får se över det hela. Skidorna har varit inne där tidigare med fint resultat. Trist med resorna fram och tillbaka bara.

Tack för hjälpen och de språkliga pekpinnarna,
/Anton

Berggrund sa:
Min kloka gamla mor brukade alltid säga -"att märka ord är den dummes sätt att göra sig hörd"

Skönt när folk håller sig till ämnet istället för att klanka ner på andras stavning. Detta är ett forum, inte en svenskuppsatt, låt särskrivningarna flöda, felstavningarna fortgå och slangen bryta ny mark. :)
Ibland slinter man , vissa är dyslektiker, det finns många anledningar/ förklaringar och att klanka ner är för det mesta helt onödigt.
I denna tråd förekommer ju något helt annat, skulle vissa börja skriva oss istället för vi konsekvent i alla situationer skulle det kanske bli lite tydligare hur konstigt det ser ut. Det är ju inte frågan om nån dyslexi här heller eller en ens en felstavning.

"Aj! Mig slog mig, nu måste oss till sjukhuset" ser ju kanon bra ut eller hur...

Senast ändrad:
OT men jag kunde inte hålla mig

Mountain_Man sa:
JL76 sa:

;) /MM
Det är ju redan accepterat att använda "dom" som både subjekt och objekt i tal, och därför kan jag tycka det är OK på ett forum om skidåkning (dvs inte Svenska Akademiens forum). Varför folk envisas med att göra fel på de och dem när det finns en så lätt väg ut är bortom mitt förstånd. Det sticker i ögonen!

+1 på garaget. Men skitotal klarar väl annars sånt (<- notera, jag är ingen språkfascist egentligen) också?

Mountain_Man sa:
@la_grave
Helt rätt! Svenska lärare är ju något helt annat än svensklärare. Kom av någon anledning att tänka på Sigtuna Humanistiska Läroverket när jag läser ditt inlägg ... varför gör jag det?

;) /MM
Vet ej, jag har gått på EG på den gamla goda tiden innan kreti och pleti mha skolpeng kunde gå där. Fanns viss rivalitet där mot riksinternaten men mest mot Lundsberg.

En knäckt stålkant som bilden visar blir "kallbearbetad" lika med härdad och hård, böjer man tillbaka den blir den ännu hårdare. När man seda flexar ut skidan i en rejäl böj kan stålkanten lätt gå av där skadan är. Frågan är om det är värt att lägga pengar på att reparera sådana skador, det är nog bättre att ha kanten som ytterkant där man inte är så beroende av den. Det är kanske till och med billigare att köpa en begagnad skida?

( Men ärligt talat så är jag en reparerare själv, det skaaa gå att fixa)
Redigerad

Senast ändrad:
De och dem-quiz (ja, SvD skriver så själva - det borde heta frågesport eller något sådant!):

http://quiz.svd.se/?sTid=871

Varning för slamkrypare! När jag gjorde den förra året hade jag 0 fel men heller inte alla rätt.

Tillbaka
Topp