Söker förslag för vecka 16!

x3lA

Medlem
Halloj!

Under säsongen kommer det bli en hel del åkande på en hel del ställen. Vad som inte än är planerat är vecka 16(påsklovsveckan) och söker därför förslag på bra ställen att spendera veckan på. Tänkte att folket på Freeride måste ha den bästa kollen ;)

Alla på resan är förmodligen 18 bast, vi hänger för det mesta i offpisten, det blir en hel del pistad åkning också och sen är vi rätt duktiga på störtlopp i afterskin. Utelivet spelar mindre roll men det vore kul om det fanns något till duga på föreslagen ort. Jag förmodar också att många familjer drar på resor till de lite mer kända orterna och föreslår att de orter som normalt sätt fylls under påsklovet utesluts.

Jag tänkte samtidigt på att mina buds förmodligen inte kommer ha obegränsat med stålars vid den tiden så jag tycker det vore lämpligt att åka någonstans som inte kostar alllt för mycket.

Alla förslag är välkomna, gärna med information om orten, hur backarna är, hur atmosfären är och kanske lite om nattlivet. Vi kan tänka oss hyra lägenhet privat och lösa resten på egenhand. Vet ni någon med en stuga till uthyrning får ni gärna höra av er.
Tänkte väl att vi som absolut max ska lägga 7 laxar var på resan inkluderat resa tur och retur, boende och liftkort. Mat lagar vi förmodligen och för det mesta själva och det vore schysst att berätta för mig vad råvaror kostar i mataffärerna där(om ni vet så klart). Att åka buss i ett dygn eller två är heller inga probs.

Tackar på förhand för svar!

Påsken ligger sent i år – sikta på nån högt liggande ort alternativt någon med glaciär. Eller båda. Många av dessa räknas dock in i kategorin "mer kända orter" och "ställen som kostar ganska mycket", men med lite letande brukar det mesta gå att lösa.

Platser att kolla upp skulle kunna vara Hintertux-området, Val Thorens, Chamonix, Sölden.. hmm. Har sämst koll i världen på Italien och Schweiz så det vågar jag inte uttala mig om, men sikta på nån ort som har hyfsat mycket åkning på högre än 2500 meter, då borde det vara safe. :)

Zermatt-Cervinia-Valtournenche är ett säkert kort. Vi kollade dock just Zermatt och det verkar redan väldigt fullbokat.

Pistgubbe sa:
Vad säger forumet om Grand-Massif (Samoens/Flaine) v16? Har läst att det brukar vara lång säsong där.
Grand massif är ju inte så högt, men det stämmer att det är ett snöhål. Om säsongen är mycket snörik och kall är det möjligt att det finns snö ända ner i satelitbyarna. Flaine ligger ju högst men är ju en av alpernas tråkigaste byar. Samoens och Les Carozz är ju betydligt trevligare.
På höjd kommer det naturligtvis att finas bra åkning, men ingen garanti för bra snö ända ner till dom lägre byarna.

Tillbaka
Topp