Sommarskidåkning?

wessozi

Medlem
Sommarskidåkning?
Tjena!

Jag letar efter ett bra ställe att hika på där det finns möjlighet till snowboardåkning sista veckan i Maj/första veckan i juni. Norge eller sverige spelar ingen roll. Tänkte mig att jag skulle nybörjarhika och åka. Hört lite om Stryn i norge, men lär väl finnas massor av fler platser? Vad har ni för erfarenheter? Både av sommaråkning och av sommar-snö-hiking?

Sommarskidåkning?
de tre glaciärerna där det också finns liftmöjlighet är väl:

Stryn, folgefonna och juvasshytta i Norge.

Om du inte är sugen på dem utan vill ut i vildmarken är det ju bara att åka uppåt gränsen och njuta av svenska fjällen.

Norge har sjukt mycket fin natur att hajka i också norrut om du känner dig sugen, men det har jag ingen vidare koll på själv tyvärr.

Sommarskidåkning?
Uppdatering till mig själv och
@Bucket

När jag var i Val D'isere träffade jag på ett par mycket välrutinerade skidåkare som tar sig an allt och åker överallt för att hitta bästa skidåkningen och turerna. De rekomenderade starkt Stryn Summerski som sommaråkning. Det finns en lift och därefter en topp till man desvärre nuförtiden måste hika uppför. Men det gör 50% av alla ändå och i slutändan ska det vara värt. Inga pister, fantastisk omgivning och terräng, och folk som åker runt i bara T-shirt. Oavsett vad man är där för skulle det vara en upplevelse!

Riksgränsen däremot avrådde de en från. Iaf om man är ute efter bra åkning.

Sommarskidåkning?
Stryn kan jag starkt rekomendera, Bra offpist, Helt ok park, Inga liftköer, mycket snö och när jag var där (16 juni 2015) var det dessutom cirka 30cm puder.

Sommarskidåkning?
OMG. Hoppas de syftar på att datum ej är fastställt, och inte huruvida de över huvud taget kommer öppna denna säsong eller ej.

Sommarskidåkning?
"Hei Jonas

Vi skulle gjerne gitt en åpningsdato for flere mnd siden, men akkurat som dere må vi vente på statens veivesens bekreftelse på når de tenker å åpne. Vi annonserer selvfølgelig det så fort vi har datoen klar.

Mvh
Stryn sommerski"

Sommarskidåkning?
Nää, det vet jag. Glaciären, som alla andra världen över, smälter ju så svårt att få dit en tillräckligt stabil lift. De skriver dock att de ska försöka hitta en alternativ lösning. Oavsett tycker jag nästan det är lite skönt för då blir det mindre människor där uppe så får man ta en liten vandringstur för att komma upp med lite proper gear. Skulle snöskor rekommenderas för det eller ska man stompa upp med snowboardbootsen med/utan stegjärn eller köper man en splitboard? (är åkningen ens värd en splitboard?)

Sommarskidåkning?
Var där för några år sen, utan toppliften...ingen fara tar 10-15min i pjäxor, använde sällan hudar under hela min månad :P

att toppliften inte går tycker jag inte är en deal-breaker, visst nice om de går, men om det är oekonomiskt för dom så hellre ett stryn utan topplift :)

Tillbaka
Topp