Gasolvärmare är bra. Skaffa dock en ordentlig skorsten. Fixa nånting som du kan ta ut när du ska besikta. Har du en fast anläggning måste du få den godkänd, och det är svindyrt. Glöm inte gasolvarnaren! I min husbil med vattenburen gasolvärme kan jag köra pannan en vecka utan att behöva ladda mitt 110aH-batteri. Det enda som drar ström är cirkulationspumpen. Påfyllning av en 13kg gasolflaska kostar 25 € i Chamonix, vet inte vad priset ligger på i Sverige. För mig räcker en flaska ca 5-6 dygn om jag har den på nonstop. Jag har dock ett ganska ineffektivt system, och en väldigt gles Bedford...
Dieselvärmare, typ Eberspächer(som oftast finns i folkabussar) eller Webasto, drar oftast lite mer ström. Nu snackar jag om gamla billiga varianter. Nya är säkert bättre på den fronten.
Paraffinvärmare är en annan variant. Oftast lite enklare system utan termostat och dylikt. Drar ingen ström.
Ventilation måste du också tänka på. Inte kul att dö av koldioxidförgiftning.
Folk gillar inte husbilar. Du kommer inte vara omtyckt var du än parkerar. Vet inte hur många konfrontationer vi hade med gendarmeriet i Chamonix i vintras. Till slut kom dom med kravallutrustning och k-pistar för att eskortera oss bort från parkeringen. Då hade jag dock varit smart och flyttat två dagar tidigare
Det går också utmärkt att vara helt utan värme, om man så önskar. Flera av mina grannar hade ingen värme alls. En av dom satte upp tältet inuti skåpbilen, för att få lite extra värme

Det är en fördel att vara två om inte har någon värme. Blir tråkigt i längden att sitta där i kylan. En varm sovsäck är ju förstås ett krav också...
Finns mycket att skriva, men har inte tid med mer nu. Livet som trailer trash är härligt. Go for it!