Sova I Bil

marcusmiljon

Ny medlem
Sova I Bil
Tja

Jag har planer på att köpa en van och göra den beboelig för snowboardresor, typ weekends.

Nån som har erfarenhet av att sova i en van och vet ngt man behöver tänka på?

Exempelvis var fan parkerar man skiten och hur får man den varm?

/yeo

Senast ändrad:
Sova I Bil
Kopplar du in dig på motorvärmarplats så kan du ju alltid köra en kupevärmare, den bullrar lite men du slipper en del kondens.

Sova I Bil
nej inte nödvändigtvis har du tur så kan du hitta en som inte är det sen så finns det ju såna hära spritväramre men tror inte att det kan vara nån höjdare i bilen men du kan ju skaffa ett extra batteri och koppla ihop det med kupevärmaren håller ett tag sen kan du ju ta utt det och ladda upp det när du kör alltså du byter batteri i bilen:P

Sova I Bil
Hmmm ... vi har och hafft båt. och i dom alla har det funnis gasål-värmare. borde nog gå att måntera någe liknande på bilar. billigt och det blir VARMT =)

Sova I Bil
det går att köpa upppvärming som du kopplar till batteriet , men riksen är ju gnaksa stor att den inte startar när du har vämrt för länge:P

Sova I Bil
Vissa gamla folkabussar har nån slags galen extravärmare som kan användas till att förvandla hela bussen till en ugn, minns inte vad den heter nu, men den går iallafall att koppla till ett extra batteri som du tar med dig. Ett fulladdat bilbatteri håller den igång på lagom värme hela natten, ska du bara köra weekendresor kan du ju ta med två eller tre extra bilbatterier och ladda dem igen sen när du kommer hem

Sova I Bil
Gasolvärmare är bra. Skaffa dock en ordentlig skorsten. Fixa nånting som du kan ta ut när du ska besikta. Har du en fast anläggning måste du få den godkänd, och det är svindyrt. Glöm inte gasolvarnaren! I min husbil med vattenburen gasolvärme kan jag köra pannan en vecka utan att behöva ladda mitt 110aH-batteri. Det enda som drar ström är cirkulationspumpen. Påfyllning av en 13kg gasolflaska kostar 25 € i Chamonix, vet inte vad priset ligger på i Sverige. För mig räcker en flaska ca 5-6 dygn om jag har den på nonstop. Jag har dock ett ganska ineffektivt system, och en väldigt gles Bedford...

Dieselvärmare, typ Eberspächer(som oftast finns i folkabussar) eller Webasto, drar oftast lite mer ström. Nu snackar jag om gamla billiga varianter. Nya är säkert bättre på den fronten.

Paraffinvärmare är en annan variant. Oftast lite enklare system utan termostat och dylikt. Drar ingen ström.

Ventilation måste du också tänka på. Inte kul att dö av koldioxidförgiftning.

Folk gillar inte husbilar. Du kommer inte vara omtyckt var du än parkerar. Vet inte hur många konfrontationer vi hade med gendarmeriet i Chamonix i vintras. Till slut kom dom med kravallutrustning och k-pistar för att eskortera oss bort från parkeringen. Då hade jag dock varit smart och flyttat två dagar tidigare :)

Det går också utmärkt att vara helt utan värme, om man så önskar. Flera av mina grannar hade ingen värme alls. En av dom satte upp tältet inuti skåpbilen, för att få lite extra värme :)
Det är en fördel att vara två om inte har någon värme. Blir tråkigt i längden att sitta där i kylan. En varm sovsäck är ju förstås ett krav också...

Finns mycket att skriva, men har inte tid med mer nu. Livet som trailer trash är härligt. Go for it!

Sova I Bil
Smäll upp frigolit i taket så det håller värmen. Sen ska du försöka slgga så högt upp det går eftersom värme stiger. Tillräckligt stor bil så kan man lugnt ha frysvarorna på golvet och pressa 20+ i takhöjd.

Annars är ett alternativ till van en kombi. Gamla Audi 100 för in en 120-madrass i skuffen å sen är det bara at slafa på. Lättare att parkera oxo.

Se även till att ha med en kofot så du kan bryta upp motorvärmaruttag, det är en lifesaver.

Sova I Bil
Kaskar>>> Värmeljus och nån grogg så håller man värmen! Som i gamla hederliga eurotouren!!! Fast audin va fin o sova i oxo! hur gjorde ni i staterna när du o herr m sov i bilen eller lyxade ni o bodde på lopphotell?

Sen hur fan smälter man frigolit i taket?

Sova I Bil
Jag sover ofta i bilen, en volvo 245 ombyggd till sovplatser där bak. Förra vintern blev det 2 och en halv vecka som längst i sträck.... Det handlar inte om att sova i bilen utan att bo i bilen.

Tips: Formskur madrasser så de täcker hela liggytan. Varm sovsäck.
Myggnät monterar du för rutorna där bak om det är risk för flygfä.
Det fungerar ungefär som ett tält fast bekvämare, du vevar ner rutorna lite så drar luften lite lätt igenom bilen och inte ens med mycket minusgrader blir det kondens.
Du kan med fördel montera plast skydd för nederbörd vid rutorna, finns att köpa på bilbolaget.
Ta med ett extra bilbatteri om du vill spela musik i stereon.
Stort och otympligt campingkök med gasol fungerar bra när man bor bilen, eftersom du aldrig ska släpa med dig skitet.
Solstolar är a och o, även ett bra ihopfällbart camping bord. Som du tar i takboxen.

lycka till med ditt nya liv. hör av dig om du vill ha mera tips.

Sova I Bil
Skantz sa:
Jag sover ofta i bilen, en volvo 245 ombyggd till sovplatser där bak. Förra vintern blev det 2 och en halv vecka som längst i sträck.... Det handlar inte om att sova i bilen utan att bo i bilen.

Tips: Formskur madrasser så de täcker hela liggytan. Varm sovsäck.
Myggnät monterar du för rutorna där bak om det är risk för flygfä.
Det fungerar ungefär som ett tält fast bekvämare, du vevar ner rutorna lite så drar luften lite lätt igenom bilen och inte ens med mycket minusgrader blir det kondens.
Du kan med fördel montera plast skydd för nederbörd vid rutorna, finns att köpa på bilbolaget.
Ta med ett extra bilbatteri om du vill spela musik i stereon.
Stort och otympligt campingkök med gasol fungerar bra när man bor bilen, eftersom du aldrig ska släpa med dig skitet.
Solstolar är a och o, även ett bra ihopfällbart camping bord. Som du tar i takboxen.

lycka till med ditt nya liv. hör av dig om du vill ha mera tips.
du tror inte att det är så mycket flygfän på vintern at han behöver myggnät!

Sova I Bil
Kupévärmare som är extra ljudisolerad. Bygg en liten låda åt den.
Annars tror jag det bästa är om du fixar plats nära ett hus med eluttag och sätter förlängingssladd till bilen och har 1-2 el-element. Blir riktigt hett!

Sova I Bil
Nån som har en bra idé om vad man ska satsa på för bil? En stor cheva-van eller en folkabuss? Eller kanske nåt annat? Helst för under 10 000...

Sova I Bil
Sova i bil låter mindre spännande, tänkte bara på förslagen om någon slags brännare som värmekälla. En bil är ju ganska tät, är det inte risk att brännaren förbrukar allt syre i bilen så att man kvävs...?

Spara några spänn extra och köp en äldre husvagn, gör allt mycket bättre och bekvämare.

Sova I Bil
Behöver man verkligen något anlägg som får upp värmen?

Om man kör innan man går och lägger sig, har madrass under sig, varma kläder, varm sovsäck och varm pojk-/flickvän till hands borde väl det räcka?

Axl sa:
https://www.freeride.se/member/photo.php?id=21214
Fint med strumpor och handskar i taket! Hade glömt att man måste torka kläderna också. Hur gör man det smartast? Eller åker man bara i blöta grejer?

Sova I Bil
Ett campingkök kan ju komma väl til pass ifall man ska bo i en bil..Sen om man vill ha värme så ska man ta en gammal bärbar dator och försöka spela ett krävande spel t.ex. Far Cry på datorn att den blir överhettad. Laptopen förvandlas till en värmeplatta :D

Frågan är ju vilket bränsle man ska ha till campingköket. Hittade en guide på olika bränslen till Campingkök här :/

Tillbaka
Topp