Sport Conrad second hand?

Sorry affärer som Stadium, Intersport och Team Sportia är sedan länge belagda med bojkott. Jag handlar inte på ett ställe där dom som springer runt och låttsas veta allt bara har läst katalogen och själva inte ens åker skidor.

TEAM är lite mer kunniga än Stadium och Intersport.

Adams, Udens och Skistore shoppar jag gärna på om dom har det jag vill ha till priset jag är villig att betala. Ibland har dom det ibland inte.

Men igentligen så tycker jag inte den stora princip frågan är var man shoppar utan VAD.

Att bojkotta S-C för att stödja lokala företag men shoppa K2 Sports grejer är sånt jäkla hyckleri. K2 Sports köper upp märken och flyttar deras fabriker till Kina. Sorry jag tycker det är värre att Völkl, Line och Karhu flyttats till Kina än om en produkt är köpt i ett annat EU land.

Att skidor produceras i Kina är ett stort kvalitets problem för precis som allt annat producerat där så lär det finnas ett stort läckage. Titta på golfklubbor det sker en överproduktion på ca 25% som går rätt ut på svarta marknaden. Skulle inte alls förvåna mig om det är så med skidor också och att skidor som säljs i handeln (även i sverige) är från denna över produktion.

Därav så kommer jag aldrig igen att köpa Made in China.
Tex

TexMurphy sa:
Titta på golfklubbor det sker en överproduktion på ca 25% som går rätt ut på svarta marknaden.

Tex
Du har säkert väldigt rätt i det du säger, men höll endå på att garva ihjäl mig när jag såg det där ^^ spelar golf själv och kan riktigt tänka mig alla skumrask affärer mellan golfbilarna, iförda lamullströjor och skinande golfskor - underbart =P

Vaalea sa:
TexMurphy sa:
Titta på golfklubbor det sker en överproduktion på ca 25% som går rätt ut på svarta marknaden.

Tex
Du har säkert väldigt rätt i det du säger, men höll endå på att garva ihjäl mig när jag såg det där ^^ spelar golf själv och kan riktigt tänka mig alla skumrask affärer mellan golfbilarna, iförda lamullströjor och skinande golfskor - underbart =P
Garva.. underbar bild!!!

Jäkligt interesant diskussion och helt fri från personangrepp, imponerande!

"TexMurphy" skrev att han ville bojkotta alla skidor tillverkade i kina. Och det tycker jag låter rimligt. Verkligen. Jag förstår att vissa ser priset på produkten som det viktigaste (och enda?), men då har de bara tänkt egoistiskt och till den egna plånboken, och inte sett med en helhetsyn på bla. arbetsmaknaden i Sverige och Europa. Men arbetstillfällen och försörjning åt oss som bor och lever här... Det är iofs en helt annan diskussion.

Jag köper mina skidor av mindre och duktiga handlare för jag vill gynna dom, alternativ på plats i alperna när jag är där om behovet blir akut. Om jag (mot förmodan) får fel på prylarna eller vill ha hjälp med någon justering.. Då vill jag kunna göra med en personlig kontakt i butiken och be dom fixa problemet. Den kontakten är värd sjukt mycket för mig iaf. Och att annonymt skicka tillbax prylar med jävla DHL eller liknande känns inte aktuellt för mig iaf.

Men om jag skall komma till sak.. VILKA skidor tillverkas fortfarande i europa? eller kanske enklare, vilka produceras numera i kina?

Är sugen på ett par nya feta Dynastar istället för mina gamla oranga trotjänare (8800)

TexMurphy sa:
Sorry affärer som Stadium, Intersport och Team Sportia är sedan länge belagda med bojkott. Jag handlar inte på ett ställe där dom som springer runt och låttsas veta allt bara har läst katalogen och själva inte ens åker skidor.

TEAM är lite mer kunniga än Stadium och Intersport.

Adams, Udens och Skistore shoppar jag gärna på om dom har det jag vill ha till priset jag är villig att betala. Ibland har dom det ibland inte.

Men igentligen så tycker jag inte den stora princip frågan är var man shoppar utan VAD.

Att bojkotta S-C för att stödja lokala företag men shoppa K2 Sports grejer är sånt jäkla hyckleri. K2 Sports köper upp märken och flyttar deras fabriker till Kina. Sorry jag tycker det är värre att Völkl, Line och Karhu flyttats till Kina än om en produkt är köpt i ett annat EU land.

Att skidor produceras i Kina är ett stort kvalitets problem för precis som allt annat producerat där så lär det finnas ett stort läckage. Titta på golfklubbor det sker en överproduktion på ca 25% som går rätt ut på svarta marknaden. Skulle inte alls förvåna mig om det är så med skidor också och att skidor som säljs i handeln (även i sverige) är från denna över produktion.

Därav så kommer jag aldrig igen att köpa Made in China.
Tex
Vilken stadium butik handlar du i om jag får fråga?

Dynstar tillverkas fortfarande i Frankrike. Alla K2 skidor, Line skidor, Völkl´s friåknings skidor utom Mantra tillverkas i kina. Karhu tydligen oxå men det vet jag inte. Vet inget annat märke än så länge.

//H

ATOMIC - growing the austrian plant, moving back production from eastern europe; taking over salomon production step by step

BLIZZARD - taking over Nordica production from Fischer; setting up new plant in eastern europe (Ukraine)

HEAD - sandwich models made in Austria, cap/PU skis in slovakia

ELAN - everything made in slovenia

KNEISSL - everything made at Fischer (Ukraine)

FISCHER - shutting down austrian sandwich production, moving sandwich production to eastern europe (Ukraine); only foam skis made in Austria; also produce for Scott, Kneissl, trade brands

AMPLID - made in Austria

ARMADA - made in Atomic (Austria)

DYNASTAR - sallanches (valley below Chamonix) in France

ROSSIGNOL - france only now since shutdown of spanish plant; move some production to Elan (Slovenia)

KÄSTLE - made in Austria

G3 - Tunisia

K2 - China

MOVEMENT - Tunisia

NINTHWARD - Austria (pale Factory)

NORDICA - some with Blizzard (Austria/Ukraine) - some with Elan (Slovenja)

VÖLKL - Made in Germany and China

http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=95032

http://www.exoticskis.com/ExoticSkis/list.aspx

http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=105390

Senast ändrad:
Made in China black list.

Blackdiamond
K2
Line
Karhu (Line och Karhu tillverkades i samma kanadensiska, fabrik innan den lades ner och flyttades).
Liberty
Scotty Bob
Völkl

Det är dom jag kommer på rätt upp och ner.

Tex

Jag som är grymt sugen på ett par Völkl Wall som parklagg kanske bör tänka om då... Det är ju ganska många som har haft delam's på sina par, anledningen verkar ju ganska uppenbar!

Jag kan bara säga att det är ett patetiskt försök att lura kunderna att köpa dyra grejor!

Jag är 100% nöjd med Sport-Conrad. Har köpt 3 par skidor därifrån och en hel snowboardutrustning plus ABS airbag och snöskor. Till priset av vad en randoutrustning skulle kosta för mig och min sambo.

Och så en sak till: ang "take downs". Det existerar säkerligen även i skidvärlden, precis som hästens sängar sägs ha ett lågprismärke......MEN.......Hur kan man vara så säker på att skidbutiken i Sverige inte blåser en och säljer take down till hutlösa priser?

Vidare är det bullshit att SC säljer lägre kvalitet. Löjligt. Trams.

Det är oxå så att det finns svenska nätbutiker som lyckas pressa priserna på skidor till SC nivå.

http://www.northstar.se/

SÅ DET GÅR OM MAN VILL HASSE =) =) =) =)

Desutom sjukt fegt av Freeride.se att inte låta SC annonsera! Kass!

Tillägg: kan inte finna något som helst som antyder att mina skidor / snowboards skulle vara en slags lägre kvalitet. Löjligt.

Take Downs säljs desutom under andra varumärken. Som Mr Hans Conrad säger: varför skulle Völkl, Rossignol och Dynastar, K2 mfl vilja skada sitt eget rykte genom att ha ojämn kvalitet på sina grejor!

Självklart hanterar man en produktionsvolym som är större än efterfrågan på märket genom att göra ett billigare märke (eller dyrare).

Stödj svensk skidåkning - handla på Sport - Conrad =)

Kolla bara deras fina rossi rando,

http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=70606003

finns dom ens att få tag på i landet? Hur många svenska inköpare bryr sig om att försörja oss svenska skidalpinister och friåkare med dylika produkter?

Jag blir sjukt upprörd!

4800 sa:
Jag kan bara säga att det är ett patetiskt försök att lura kunderna att köpa dyra grejor!

Jag är 100% nöjd med Sport-Conrad. Har köpt 3 par skidor därifrån och en hel snowboardutrustning plus ABS airbag och snöskor. Till priset av vad en randoutrustning skulle kosta för mig och min sambo.

Och så en sak till: ang "take downs". Det existerar säkerligen även i skidvärlden, precis som hästens sängar sägs ha ett lågprismärke......MEN.......Hur kan man vara så säker på att skidbutiken i Sverige inte blåser en och säljer take down till hutlösa priser?

Vidare är det bullshit att SC säljer lägre kvalitet. Löjligt. Trams.

Det är oxå så att det finns svenska nätbutiker som lyckas pressa priserna på skidor till SC nivå.

http://www.northstar.se/

SÅ DET GÅR OM MAN VILL HASSE =) =) =) =)

Desutom sjukt fegt av Freeride.se att inte låta SC annonsera! Kass!
Ursäkta, men det finns ju inte ett enda par skidor på den där sidan? Så vad är ditt argument där?

Det går inte om man vill "4800", inköpspriserna för svenska butiker ligger i många fall på eller strax under utpriserna på Conrad så det går inte om butiken vill överleva.

4800 sa:
Kolla bara deras fina rossi rando,

http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=70606003

finns dom ens att få tag på i landet? Hur många svenska inköpare bryr sig om att försörja oss svenska skidalpinister och friåkare med dylika produkter?

Jag blir sjukt upprörd!
Det där var det dummaste jag har hört, om det fanns en marknad för alpinistprylar i Sverige och ni som köpte dom handlade lokalt så är det klart att dom skulle tas in till Sverige. Men nu är det inte så, så varför ska butikerna ta in prylar som inte blir sålda?

Visst finns det skidor på northstar, till ett bra pris oxå (Legend 8000 för 3890)

Jag har svårt att se att inköpspriserna skulle ligga strax under utpriserna hos S-C... Med så stor andel skidor som säljs på nedsatt pris i svenska skidbutiker, (ofta 30-50%) så innebär det ju att de skulle göra förlust på varje såld skida såld på realisation? Right?

I södra Sverige är det ju först och främst de stora kedjorna som säljer skidor, väldigt få rena skid/vintersportsbutiker. Och jag har svårt att se att de skulle ha så knapp marginal, skulle gissa 2.5-3 kanske, minst. Om de följer resten av detaljhandelsbranschen vill säga... Riktigt stora inköpsvolymer också, t ex intersport köps ju in centralt och vet inte om det köps in internationellt eller nationellt, i vilket fall... Har mycket svårt att se att marginalerna är så små.

Ja det är jättedumt att handla rätt prylar till halva priset istället för att gå på stadium och få fel prylar till dubbla priset.

Ganska kul att "Utter" säger att inte användarna ska lägga sig i vad som annonseras på freeride. Det är väll ändå anvädare som gör att det går att sälja reklamplatser över huvud taget. Jag skulle säga att det borde vara enbart sån reklam som anvädarna uppskatta eftersom man i så fall ökar inkoggen på längre sikt, vilket ger större inkomster efersom man då kan sälja reklamplatser till ett högre pris. Jag antar att det är det som är målet med freeride och inte att stödja svenska skidbutiker.

Frågar man leverantörer och butiker så kommer nog väldigt få säga någonting dåligt om S-C produkter men jag kan lova att butikerna och i ännu större utsträckning är väldigt irriterade över utvecklingen.

Snabb fråga, hur många har varit in i sin respektive sportbutik (Stadium, Intersport eller Team Sportia) och klämt på och frågat om årets nyheter? Ni som svarar ja, tänk på att det skulle nog vara större förlust för er än för dem att plocka bort skidorna från butiken. Det är nämligen kläderna som man tjänar de stora pengarna.

jibban sa:
Ganska kul att "Utter" säger att inte användarna ska lägga sig i vad som annonseras på freeride. Det är väll ändå anvädare som gör att det går att sälja reklamplatser över huvud taget. Jag skulle säga att det borde vara enbart sån reklam som anvädarna uppskatta eftersom man i så fall ökar inkoggen på längre sikt, vilket ger större inkomster efersom man då kan sälja reklamplatser till ett högre pris. Jag antar att det är det som är målet med freeride och inte att stödja svenska skidbutiker.
Jag hoppas att målet med Freeride.se är att främja svensk skidåkning och det tycker jag man gör bäst genom att främja svenska handlare. Sen tror jag inte S-C behöver speciellt mycket PR. Kolla bara in den här tråden.

jag köper mitt gear på skitotal i uppsala, de har bannemig inte en skida som är nämnvärt mycket dyrare än conrad ,, med frakt dessutom oftast billigare ...
Dvs; undantagen finns.

Erikallanson, hur stödjer man svensk skidåkning genom att stödja alpindetaljister/sportkedjor? Vad jag vet så är det ingen kedja/handlare som sponsrar svenska skidåkare? Rätta mig gärna där, kan mycket väl ha fel.

Det är lite som att säga till privata audi-importörer att de ska sluta importera audi-bilar från Tyskland... För då tjänar ju inte de svenska audiåterförsäljarna något på det, och de sponsrar ju Anja Pärson... Ericsson sponsrar Byggmark, gör man då fel som köper Nokia och inte stöjder svensk skidåkning?

Jag kan se faran med det, att vissa är rädda att svenska handlare kommer sluta ta in alpinsortimentet, pga dålig lönsamhet. Men, det tror jag inte kommer att ske... De tjänar för bra på det, och priset kommer justeras från tillverkaren innan det går så långt. (Bl a Dynastar gjorde det förra året då gapet var så stort mellan t ex SC o svensk handel).

Om man drar det lite längre, tänk så många det är som har råd att köpa bra utrustning och utveckla sin åkning, då de kan hitta kanonutrustning på nätet flera tusen billigare än i Sverige... Då kan du se det som att SC är den som stödjer svensk skidåkning på riktigt!

Jag är för en fri marknad, och tycker det är kasst att Freeride som besitter så stor makt som de ändå gör, låter sig påverkas angående vilka som får annonsera och inte annonsera, det är ju nästan censur. Konsumenten skall väl ha rätten att välja sitt inköpställe själv?

Jaay-Bone sa:
Erikallanson, hur stödjer man svensk skidåkning genom att stödja alpindetaljister/sportkedjor? Vad jag vet så är det ingen kedja/handlare som sponsrar svenska skidåkare? Rätta mig gärna där, kan mycket väl ha fel.

Det är lite som att säga till privata audi-importörer att de ska sluta importera audi-bilar från Tyskland... För då tjänar ju inte de svenska audiåterförsäljarna något på det, och de sponsrar ju Anja Pärson... Ericsson sponsrar Byggmark, gör man då fel som köper Nokia och inte stöjder svensk skidåkning?

Jag kan se faran med det, att vissa är rädda att svenska handlare kommer sluta ta in alpinsortimentet, pga dålig lönsamhet. Men, det tror jag inte kommer att ske... De tjänar för bra på det, och priset kommer justeras från tillverkaren innan det går så långt. (Bl a Dynastar gjorde det förra året då gapet var så stort mellan t ex SC o svensk handel).

Om man drar det lite längre, tänk så många det är som har råd att köpa bra utrustning och utveckla sin åkning, då de kan hitta kanonutrustning på nätet flera tusen billigare än i Sverige... Då kan du se det som att SC är den som stödjer svensk skidåkning på riktigt!

Jag är för en fri marknad, och tycker det är kasst att Freeride som besitter så stor makt som de ändå gör, låter sig påverkas angående vilka som får annonsera och inte annonsera, det är ju nästan censur. Konsumenten skall väl ha rätten att välja sitt inköpställe själv?
Jag kan se hur du menar med Audi och Ericsson, men om privatpersoner tar in bilarna till eget bruk så hamnar vi i samma dilemma. Mindre pengar till Audi i Svergie osv osv... Nu känns det lite fel att jämföra dessa två då vi är inne på en annars sorts köp och en helt annan prisklass på sakerna (bilar mot skidor).

Sen tror jag inte det är speciellt många som åker skidor i Svergie på den nivån att de inte har råd att köpa sin utrustning i Svergie och frågar du en svensk sporthandlare så tror jag han är betydligt gladare om du köper en jacka och byxor istället för ett par skidor, det tjänar han mera på. Lagg är inte så mycket pengar som man kan tro.

Håller dock med dig om en att vi ska ha en frimarknad och att folk ska få handla där de vill. Tycker bara det är synd att många går och ber om hjälp eller teståker olika skidor för att sen köpa de billigare någon annanstans. Det är klart att skidorna kostar lite till om det står en kille eller tjej som säljare bredvid, de ska förhoppningsvis också få lön.

erikallanson sa:
Jaay-Bone sa:

Jag kan se hur du menar med Audi och Ericsson, men om privatpersoner tar in bilarna till eget bruk så hamnar vi i samma dilemma. Mindre pengar till Audi i Svergie osv osv... Nu känns det lite fel att jämföra dessa två då vi är inne på en annars sorts köp och en helt annan prisklass på sakerna (bilar mot skidor).

Sen tror jag inte det är speciellt många som åker skidor i Svergie på den nivån att de inte har råd att köpa sin utrustning i Svergie och frågar du en svensk sporthandlare så tror jag han är betydligt gladare om du köper en jacka och byxor istället för ett par skidor, det tjänar han mera på. Lagg är inte så mycket pengar som man kan tro.

Håller dock med dig om en att vi ska ha en frimarknad och att folk ska få handla där de vill. Tycker bara det är synd att många går och ber om hjälp eller teståker olika skidor för att sen köpa de billigare någon annanstans. Det är klart att skidorna kostar lite till om det står en kille eller tjej som säljare bredvid, de ska förhoppningsvis också få lön.
Ja, men jämförelsen är ändå relevant. Även om det handlar om olika priser så är ju ändå marknaderna proportionerliga, därför är ju en såld enhet lika mkt värd, oberoende om det är en bil eller en skida.

Om de inte tjänar så mycket på laggen... Jag skulle tro svenska handlare skulle kunna överleva en prissänkning på kanske 20-30 procent och ändå sälja med schysst marginal.

Det kommer alltid finnas människor som "vill ha personlig service och känna på grejerna", för andra så funkar sportbutiken mer som ett showroom, man letar upp grejerna man vill ha och sen så beställer man hem det på billigaste butiken på internet...
Tänker du likadant när det kommer till hemelektronik, du går till någon expertbutik och kollar in en schysst tv, hem och kolla pricerunner eller technikdirect.de, hittar samma grej för 5000 kr mindre, framkörning till dörren... Vad väljer du?

Som du säger, inte många skidåkare som inte har råd att köpa sin skidutrustning i Sverige, men när du är 14 år gammal och vill ha nya parkskidor, då är fan 200 euro rätt mkt i skillnad. Svensk skidhandel måste anpassa sig, kan de inte hålla jämn nivå med andra länder kan man ju fråga sig om deras existens i nuvarande form på marknaden är berättigad? Vad är det som gör att skidorna är dyrare här än i många andra delar av Europa? Och kom inte med momsen... Sverige 25% och Tyskland t ex 19%.

Det är köparens marknad och så ska det vara, det är jättebra för oss konsumenter.

Jaay-Bone sa:
Vad är det som gör att skidorna är dyrare här än i många andra delar av Europa? Och kom inte med momsen... Sverige 25% och Tyskland t ex 19%.

Det är köparens marknad och så ska det vara, det är jättebra för oss konsumenter.
Vad är det som gör en bil 50% billigare i USA och en hel del billigare i Tyskland, Danmark etc än Sverige?

SC kan hålla priserna dom gör tack vare volymen dom säljer samt att det inte är skidorna dom gör pengarna på, det är kläder etc. Kolla på klädpriserna på SC, dom ligger på samma nivå som i Sverige.

Okej Herr Utter... Tror du att SC har bättre utgångsläge i prisförhandlingar än säg Intersport, med drygt 5000 butiker över hela Europa + Kanada, och en omsättning på dryga 8 miljarder euro...? Svårt att se det. Även om de säljer mycket så är de ju inte i närheten av de kedjorna.

Internethandel klart billigare pga minskade kostnader för personal och liknande, men inte SÅ mycket.

Har faktiskt haft lite mailväxling med Conrad himself, och han menar på att det är att de var med från början, först med freerideskidor och twintip, vilket har gjort att de kan hålla så låga priser (antar att de har extremt bra kontakt med företagen), samt att de som han säger "vill att saker ska vara som förr, att alla ska råd med utrustning). Lite som en tysk Kamprad, och med skidor :)

Han är väl medveten om diskussionen kring SC i Sverige och det är därför han gav sig in i diskussionen, vilket han annars inte gör med kunder...

Senast ändrad:
Jaay-Bone sa:
Okej Herr Utter... Tror du att SC har bättre utgångsläge i prisförhandlingar än säg Intersport, med drygt 5000 butiker över hela Europa + Kanada, och en omsättning på dryga 8 miljarder euro...? Svårt att se det. Även om de säljer mycket så är de ju inte i närheten av de kedjorna.

Internethandel klart billigare pga minskade kostnader för personal och liknande, men inte SÅ mycket.

Har faktiskt haft lite mailväxling med Conrad himself, och han menar på att det är att de var med från början, först med freerideskidor och twintip, vilket har gjort att de kan hålla så låga priser (antar att de har extremt bra kontakt med företagen), samt att de som han säger "vill att saker ska vara som förr, att alla ska råd med utrustning). Lite som en tysk Kamprad, och med skidor :)

Han är väl medveten om diskussionen kring SC i Sverige och det är därför han gav sig in i diskussionen, vilket han annars inte gör med kunder...
Är inte Sport-Conrads tre butiker just Intersport? Sen säger du ju mot dig själv.
"Tror du att SC har bättre utgångsläge i prisförhandlingar än säg Intersport, med drygt 5000 butiker över hela Europa + Kanada, och en omsättning på dryga 8 miljarder euro...? Svårt att se det. Även om de säljer mycket så är de ju inte i närheten av de kedjorna."

"Har faktiskt haft lite mailväxling med Conrad himself, och han menar på att det är att de var med från början, först med freerideskidor och twintip, vilket har gjort att de kan hålla så låga priser (antar att de har extremt bra kontakt med företagen)"

erikallanson sa:
Snabb fråga, hur många har varit in i sin respektive sportbutik (Stadium, Intersport eller Team Sportia) och klämt på och frågat om årets nyheter? Ni som svarar ja, tänk på att det skulle nog vara större förlust för er än för dem att plocka bort skidorna från butiken. Det är nämligen kläderna som man tjänar de stora pengarna.
Ledsen men i nämnda butiker finns inget av intresse att klämma på och då blir det inga frågor heller. Jag är inte trogen varken de svenska handlarna eller webbutikerna. Jag har köpt skidor flera gånger utan att ens ha sett de i verkligheten, från båda sorters handlare.

Reklamationer tar de svenska handlarna/agenturerna sällan emot utan det får gå på privata försäkringar. Det argumentet tycker inte jag håller i debatten.

Det är låga priser som gynnar svensk ungdom i utveckling, inte svenska handlare.

Jag tänkte på det när jag skrev det men tänkte att du antagligen skulle förstå ändå. Jag tror det beror på att de varit med så länge och har en väldigt bra kontakt med producenterna, inte för att de säljer stora volymer! (Det var därför jag redigerade med "antar att de har extremt bra kontakt med företagen")

Och såklart att de inte säljer med lika stor marginal som andra gör.

intressant diskussion!

Har en del erfarenhet av produktion och ser det som otroligt att SC har egen "lina". vi har i företaget jag jobbar en spend på en av våra produkter på ca 500mSEK (vill inte säga vilken, inte skidrelaterat men ändå...) och vi skulle vara tvungna att skriva ett 10 årsavtal med en leverantör på den produkten för att investeringen i en ny lina skulle vara ekonomiskt försvarbar...

Dessutom är det stora volymer som håller kostnader nere. Att det skulle löna sig att tillverka till synes lika skidor men med olika kvalitet i två olika linor verkar vansinne. Omställningskostnader etc. skulle knappast täckas av SC:s volymer.

Om det är några skillnader överhuvudtaget så är det troligaste att det rör sig om andrasortering från Völkl. Men det hotar att skada bådas varumärken enormt om det kom ut, och den typen av uppgifter brukar komma ut förr eller senare.

Självklart förekommer det ni kallar "take downs" i alla brancher. Även i min men då rör det sig om samma produkt under ett annat varumärke.

Smart av Völkl att sälja billigt till SC. Många som köper sin utrustning där är hyffsade åkare och i många fall lokala trendsättare. Det innebär i förlängningen att Völkl säljer mer i andra kanaler. Se det som en form av sponsring. Det troligaste är att SC har stora volymer på just Freeride prylar, kanske till o me större än Intersport. Volymerna håller ner priserna osv...

Jag kör på Völkl-skidor från SC o de funkar utmärkt!

erikallanson sa:
Frågar man leverantörer och butiker så kommer nog väldigt få säga någonting dåligt om S-C produkter men jag kan lova att butikerna och i ännu större utsträckning är väldigt irriterade över utvecklingen.

Jag har kollat lite på de skidor som finns där jag bor. Utbudet är ganska kass, så jag kan inte påstå att jag klämt på några skidor/snowboards som är direkt superintressanta att köpa.

Vilken rolig tråd! (Står själv i inköpstankarna på att beställa en bräda från SC.)

Jobbar själv med fordonsindustrin och kan tyvärr meddela en mörk verklighet för er som tror att allt från kina är skit, ja igentligen inte bara kina men även indien, thailand m.m.

Tyvärr är det så att de många av de komponenter som används idag har någon form av bakgrund från just asien. Problemen är dock att kontrollera kvaliten hos producent. Något som är det viktigaste i dessa länder. För en kines är en bult en bult, oberoende av kvaliten. Stora märkes bolag har alltid folk på plats för att undvika detta tankesätt. Sen är det helt upp till köparen vad det ska stå på varan. Vet även om tillfällen där det gjuts stora detaljer till maskiner där det står ingjutet "made in italy". Skickas till Italien, monteras och säljs.

Tyvärr är detta verkligheten som många inte vill se. Givetvis finns det produktion i europa där allt tillverkas lokalt men många moduler köps in och monteras ihop i EU. Det är faktiskt helt lagligt att köpa in delar från hela planeten och sedan montera ihop här hemma i vårt strikta land för att du ska helt lagligt kunna få kalla det "Made in Sweden". Lite konstigt men så är det.

Så ha detta i åtanke när ni sätter er i er Volvo s/V40 på väg hem från jobbet, som är byggd i samma fabrik och lina i Holland som Mitsubishi galants/carisma mins inte vilken model men ändå... :)

En liten detalj som kan vara intressant är Continental däck som var tills för några år sedan "Made in Germany" är nu ändrat till "Engineered in Germany".

Väldigt tjat om att de är synd om dom svenska handlarna. Men det är ju inte så konstigt att man väljer att köpa sina skidor från internet/utlandet när dom flesta butiker ha ett väldigt dåligt sortiment på friåknings/jibb biten, och oftast väldigt kassa bindnigar.

när du handlar på nätet fins ingen andlednig att köpa skidorna dyrt i svenska internet butik när du kan handla billigt på tyska sidor.

och till pris diskutionen så vill jag påstå att svenska handlare ligger helt ok i pris om man tittar på vilka inköpspriser dom har på skidorna. dock så finns det en del modeller somhar extremt bra marginal..

Senast ändrad:
Jag måste hålla med för kollar vi i GBG så har vi fyra riktigt bra affärer Adams, Udens, Skistore och Skilodge.

Ingen av dessa fyra har haft skidor av intresse för mig. Dom kan ta in skidor om man ber dom vilket är jättebra men då måste jag ju köpa dom och då kan jag lika gärna göra det över nätet om inte annat för hemleveransen.

Tittar vi sen på intersport, stadium och team sportia så har dom i princip inget intressant för min del. Har för mig att det närmsta intressant skida är en Blower på Team Sportia men den är ändå inte intressant. Att be någon av dom tre ta in en vettig skida eller bindning blir skit dyrt.

Jag var och frågade på Team om bindingar. Svaret var "Vadå rossignol säljer inte sina bindningar löst dock kan du få en Look för 3500kr". Bite me!!

Stadium så är det "Bindingar ingår" öhh va "ja det står på lappen vilka bindingar du får med". Tjena bite me!!

Jag hade jätte gärna handlat mer än vad jag gör på Adams och Udens om dom hade haft mer av det som är intressant för mig. För dom skall ha jätte kred för sin kompetens och för att dom droppat priserna iår.

Skistore har inte droppat priserna iår och ibland så undrar jag om dom överhuvudtaget har lust att sälja skidor eller vill ha dom för sig själva. Asså dom är jätte kunniga men att få ur dom vadför ena eller andra är hur jobbigt som helst. Iofs så tycker jag det är trevligt att ha o göra med "icke säljare" för jag har ett rätt stort säljar förakt men lite drive och lite inspiration hade faktiskt inte skadat.

Så problemet är att jag har inte hittat en affär att vara trogen. Jag är jättegärna trogen kund. Jag vill vara stamkund men det är svårt när utbudet inte finns. Jag kan ju inte köpa fel produkt denna gången för att det nästa gång skall finnas rätt produkt. Så rik är jag inte.

Tex

Jaay-Bone sa:
Jaay-Bone, du har helt fel.
Visst finns det svenska handlare som sponsrar svenska skidåkare.
Se tex Västalpin, som är sponsrade av Udéns Sport.

Anja, Byggmark mfl är kanske inte sponsrade av en svensk lokal butik men jag är helt övertyygad om flera svenska juniorer och knattar är sponsrade av lokala handlare på ett eller annat sätt.

Måste man vara svensk handlare för att sponsra svenskar?

http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=insiderdetails&id=37

Sport Conrad begrüßt sein neuestes Team Mitglied:

Schwedens Supertalent Daniel Jönsson!

Rider Profile:
Name: Daniel Jönsson
From: Sweden!
Favorite music: The sounds
Favorite Pro Skier: Corey Vanular
Best trick: sw1080 mute
Favourite trick: sw720 mute
Sponsors: Faction, Fabel, WhiteTiger, Sport-conrad!

Janette Hargin var/är sponsrad av Stadium. Wille Lindberg är det.

Lite roligt med Daniel Jönsson dà han är sponsrad av S-C och inte ens kör pà nàt de har eller jag som missat nàt där?

//H

Hasse sa:
Janette Hargin var/är sponsrad av Stadium. Wille Lindberg är det.

Lite roligt med Daniel Jönsson dà han är sponsrad av S-C och inte ens kör pà nàt de har eller jag som missat nàt där?

//H
Menar du då att Hargins och Lindbergs utrustning kommer från Stadium? Dom gör ju bla rätt schyssta hjälmar och goggles. Du tror inte att man kan sponsra med annat än utrustning? Typ att man får cash för att ha en dekal som det står ett företagsnamn på? Hjälp med resor och camps?

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp