Jag har jobbat inom skidbranschen dels i österrike och dels i den svenska marknaden, och det här är vad jag vet som gör att Conrad kan hålla lägre priser.
* Lägre momssats i Tyskland 18% har jag för mig jämfört med Sverige, 25%
* En svensk leverantör betalar ca 5% mer i frakt för att få hem skidan jämfört med sin Tyske importör.
*Sverige har ett högre kostnadsläge, personal, hyra, vatten, el, arbetgivaravgifter, miljöavgifter mm
* Conrad är smart, han lägger kanske bara 30-50% av sin säsongsåtgång på grundorder, sen passar han på att köpa in under säsongen när leverantörer och tillverkare måste bli av med sina överlager= kraftigt reducerade inköpspriser! tro mig det finns överlager hos nästan alla fabrikanter.. Han räknar kanske kallt med att bara behöva köpa 50% av skidorna till fullpris, resten till 50% rabatt, så snittpriset blir bara kanske 75% av vad skidan egentligen kostar i inköpspris.
* Många varumärken tillverkar i andras fabriker. Om märke A beställer 10000 par av en modell, kanske det tillverkas 11000 par. Om märke A anser att dom bara beställt 10000 par, tror ni dom överblivna kastas i fabrikens soptunna? Det finns alltså fler kanaler än via märket/ importören. Fabrikerna hoppas ju givetvis att märke A köper alla 11000 paren, om dom inte gör det blir det en härlig extrainkomst för den fete fabriksägaren som säljer dom direkt till några stora handlare. Detta har hänt många gånger.
*Angående 2:a handssorterigar så cirkulerar det en hel del sånt i branshen också. Samma problematik där också. Märke A vill inte betala fabriken för felaktiga skidor, men om man inte löser ut dom så säljs dom via andra kanaler....Om Märke A löser ut måste man sälja dom också= kraftigt reducerade priser. Många varumärken vill att butikerna säljer dom som 2:a handssortering för att inte skada varumärket, medans andra försöker prångla ut dom ändå som fullgoda skidor.
Det finns ett tyskt ordspråk: "GELD REGIERT DIE WELT"( Pengarna styr världen)
Trevlig vinter!
Summa summarum av detta så har ni den 20-40% prisskillnaden.