Sport Conrad second hand?

H

Hasse

Guest
Hmm ja eller så skulle jag oxå ha svarat. Om jag ägde S-C.

Men som sagt slut på diskusionen för Völkl har fel tydligen då ;)

//H

Snowgod

Medlem
Men vi fick ett nytt ämne:
"And one more thing about the freeride forum freeride.se: we used to make advertising there, and this year we were refused to do so, because the swedish ski importers, are pressing the forum not to take our advertising any more."

Är det så?

Richi

Ny medlem
Jag har jobbat inom skidbranschen dels i österrike och dels i den svenska marknaden, och det här är vad jag vet som gör att Conrad kan hålla lägre priser.

* Lägre momssats i Tyskland 18% har jag för mig jämfört med Sverige, 25%

* En svensk leverantör betalar ca 5% mer i frakt för att få hem skidan jämfört med sin Tyske importör.

*Sverige har ett högre kostnadsläge, personal, hyra, vatten, el, arbetgivaravgifter, miljöavgifter mm

* Conrad är smart, han lägger kanske bara 30-50% av sin säsongsåtgång på grundorder, sen passar han på att köpa in under säsongen när leverantörer och tillverkare måste bli av med sina överlager= kraftigt reducerade inköpspriser! tro mig det finns överlager hos nästan alla fabrikanter.. Han räknar kanske kallt med att bara behöva köpa 50% av skidorna till fullpris, resten till 50% rabatt, så snittpriset blir bara kanske 75% av vad skidan egentligen kostar i inköpspris.

* Många varumärken tillverkar i andras fabriker. Om märke A beställer 10000 par av en modell, kanske det tillverkas 11000 par. Om märke A anser att dom bara beställt 10000 par, tror ni dom överblivna kastas i fabrikens soptunna? Det finns alltså fler kanaler än via märket/ importören. Fabrikerna hoppas ju givetvis att märke A köper alla 11000 paren, om dom inte gör det blir det en härlig extrainkomst för den fete fabriksägaren som säljer dom direkt till några stora handlare. Detta har hänt många gånger.

*Angående 2:a handssorterigar så cirkulerar det en hel del sånt i branshen också. Samma problematik där också. Märke A vill inte betala fabriken för felaktiga skidor, men om man inte löser ut dom så säljs dom via andra kanaler....Om Märke A löser ut måste man sälja dom också= kraftigt reducerade priser. Många varumärken vill att butikerna säljer dom som 2:a handssortering för att inte skada varumärket, medans andra försöker prångla ut dom ändå som fullgoda skidor.

Det finns ett tyskt ordspråk: "GELD REGIERT DIE WELT"( Pengarna styr världen)

Trevlig vinter!

Summa summarum av detta så har ni den 20-40% prisskillnaden.

Tror det är svenka marknaden som håller höga priser, våra priser här i anton är samma och ofta lägre än sc, men då måste man ju köra hit oxå...

Sen om en butik säljer andrahandssortering är ju i stort sätt upp säljarnas ärlighet. Där är det ju mycket lättare om man inte behöver träffa kunden.

Peter_K

Ny medlem
Hasse sa:
Men som sagt slut på diskusionen för Völkl har fel tydligen då ;)
Nu har jag nog missat nåt. Vad menar du?

jonasR sa:
And one more thing about the freeride forum freeride.se: we used to make advertising there, and this year we were refused to do so, because the swedish ski importers, are pressing the forum not to take our advertising any more.
Om det här är sant är det bland det värsta jag hört. Vad säger Johan?

Allt gnäll från svenska handlare om S-C känns plötsligt väldigt patetiskt om de själva tar till såna här metoder...

H

Hasse

Guest
Ironi Peter Ironi.. Han på Völkl från huvudkontoret säger en sak och S-C säger en.

//H

Peter_K

Ny medlem
Det var det jag menade att jag missat: Vad säger Herr über-Völkl på huvudkontoret?

Senast ändrad:
H

Hasse

Guest
Kolla på andra sidan. Står i ett inlägg där...

//H

Ps. tokdumpar här. Ds.

Peter_K

Ny medlem
Hasse sa:
Sen så har de även en egen klassificiering som heter Sport-Conrad. Inte i samma skick som skidor i vanlig butik men du ser ingen skillnad. Allt enligt Franz Heicklen på Völkl/Marker som säljer en del grejor till dom. De har en egen "produktion" till S-C.
jonasR sa:
Thanks for the information. Of course Völkl is not so crazy as to build a cheaper, or qualitywise bad ski, for any dealer.
Är det det du menar? I så fall är det väl bara i linje med vad som redan skrivits i tråden, dvs att det skulle vara vansinne av Völkl att producera en annan typ av skidor speciellt för en specifik handlare. Må så vara att Völkl har en av skidpressarna dedikerade till S-C (om de nu säljer så groteskt mycket av sina skidor via S-C) men jag tror inte en sekund på att de skidorna skulle skilja sig märkbart från vad som lämnar fabriken i övrigt.

Har kommit en hel del snö här också :) Mina Völkl-skidor fick för övrigt bekänna färg i ett rätt stenigt Val Thorens i helgen som gick. Rejäl misshandel men inget som inte gick att laga med belags-stång...

H

Hasse

Guest
Allt går att laga... Mina fick bekänna färg för en vecka sedan.

Och att de inte bygger billigare skida stämmer inte de bygger Supersport billigare till Intersport, team Sportia med flera då heter de något annat.(Superspost ???) Och det borde väl S-C veta? När det är allmänt känt? Luktar som att han gör som alla handlar gör. Vet inget, vill inte säga något med mera...

//H

Peter_K

Ny medlem
Bara så jag är med på vad du menar:

Ta Völkl Supersport Allstar som exempel. En av de bästa pistskidor jag nånsin testat (om nån har ett par begagnade i bra skick vill jag gärna köpa ett par!). Grym skida med ett helt sanslöst isgrepp.

1. Völkl bygger en billig skida med minimal kvalitets-koll, halvtaskiga stålkanter och ett billigt belag. De målar den likadant som Supersport Allstar men kallar den Super Allsport och säljer den för 200 Euro på S-C.

2. Völkl bygger en billig skida med minimal kvalitets-koll, halvtaskiga stålkanter och ett billigt belag. De målar den exakt likadant som Supersport Allstar och kallar den även Supersport Allstar. Tittar man på en "riktig" och en "billig" skida ser man ingen direkt skillnad. Denna skida säljs för 200 Euro på S-C.

Alternativ 1 tycker jag är helt ok. Inte schysst mot konsumenterna men inget principiellt fel. Alternativ 2 känns som sagt som helt vansinne. Vilket alternativ påstår du (eller snarare Herr Heicklen) att Völkl och S-C ägnar sig åt?

Wippeh

Ny medlem
Riktigt god nattläsning det hära. blodsmak i munnen, iofs för att den sprack men :)
Ingen som är på väg att kontakta herr heickln och fråga honom hur det ligger till?

förövrigt tror jag att man skulle kunna göra de hela till sveriges största plus-reportage med sverker på utlandsuppdrag och grejjor för att räta ut på eländet. Vore väl egentligen hemskt för Inter-sport & Stadium m.m om hela svenska folket fick reda på att Sport-conrad är en bra och pålitlig affär som man kan spara tusenlappar på att handla hos och som säkert har över 1000 svenska kunder som är över 90% nöjda.

"And one more thing about the freeride forum freeride.se: we used to make advertising there, and this year we were refused to do so, because the swedish ski importers, are pressing the forum not to take our advertising any more."

- Oj. en liten hurring där. Trodde Freeride var för skidåkarna. Ett kramigt litet sällskap där vi spelar bridge mellan rundorna på berget och hjälper varandra med letandet efter bra priser och ger varandra köpråd.

Men visst kan man väl förstå. Det är inte gratis och driva hemsidan och de är väl klart att svenska affärer vill ha sin reklam här ensamma. Hoppas dom betalar bra för att stoppa conrads reklam här. Dom vill väl inte få en konkurrent som heter conrad och har 40% lägre priser på skidor.

H

Hasse

Guest
Peter_K: Vet att sportkedjorna har alternativ ett. Enda jag vet i detta fallet. Och om alternativ två? Ingen aning. Och han påstod bara att de hade en egen linje. Sades inget om kvaliten alls. Han dyker förmodligen upp här i helgen skall kolla om jag ser han då kan jag fråga.

//H

Glisseur

Aktiv medlem
Don Hasses fight mot väderkvarnen Conrad fortsätter med oförminskad frenesi ;) Men ärligt talat Hasse. Men vad tjänar Völkl på att sälja undermåliga lagg till Conrad? Ingenting! Dom enda som skadas av sånt som hänt FF med sina Katanas är Völkl själva eftersom deras kvalitet ifrågasätts, något som alltid varit deras signum. Att dom sedan sålts av Conrad har nästan ingenting med saken att göra. Om Völkl i Tyskland tyckte Conrad är kass för affärerna hade dom inte sålt skidor dit, nu är det uppenbarligen en hyfsat bra idé och dom kränger ett gäng skidor genom dom. Att Combisport inte vill reklamera defekta skidor från Conrad har att göra med att dom inte är sålda i Sverige, det hade inte gjort nån skillnad om skidorna var köpta på Sport4You i Andermatt.

Att dom sedan säljer "blems", skidor med smärre kosmetiska fel är väl inget konstigt heller när dom informerar kunden om det på förhand. Men att skidor från Conrad skulle ha sämre kvalitet än skidor köpta på andra håll synar jag rätt rejält. Det är väl snarare ett problem för fatskis generellt med ojämna belag osv. Om jag inte minns helt fel fick vi ett par testskidor från Hendryx i våras som var så sjukt ojämna att vi fick nästan slipa ner dom totalt innan dom blev åkbara. Och det finns fler exempel.

S-C, Internethandel och en öppen marknad är realiteter med EU och en öppen marknad. Deal with it. Om Conrad vill sälja skidor med minimal marginal kan knappast vi göra något åt det här på Freeride. Men av alla skidor som säljs i Sverige står Conrad för inte ens en hundradel, ärligt talat så är inte problemet så stort som vissa vill göra det till. Däremot är det mest fatskis och twins som säljs där så det märks tydligare på vår lilla nisch.

Peter_K

Ny medlem
Hasse sa:
Och han påstod bara att de hade en egen linje. Sades inget om kvaliten alls. Han dyker förmodligen upp här i helgen skall kolla om jag ser han då kan jag fråga.
Gör gärna det.

Glisseur sa:
S-C, Internethandel och en öppen marknad är realiteter med EU och en öppen marknad. Deal with it.
Det där är dagens sanning. Det är inte direkt så att S-C är det enda stället där man kan köpa billiga skidor på nätet...

Tja...

Hur vet man att skidorna är av 1:a sortering? Enda sättet att med säkerhet få ett par lagg av 1:a sortering verkar vara att själv åka till fabriken och följa "sitt" par hela vägen. I annat fall finns tydligen allt för många möjligheter till "fel". Om kedjorna får "2:a"-sortering med identisk grafik kan de ju förväxlas någonstans på vägen. Jobbig situation...

Rätt eller fel... Ansvariga säljare hos fabrikanter, i butiker i Sverige eller H. på S-C; de är samtliga säljare och pratar självklart för sin sak. Vem som har rätt struntar jag i, alla säljer sina produkter och så kommer det förbli!

Angående annonseringsbiten: Freeride.se får reda ut det för oss. Finns öppna eller förtäckta hot från svenskt håll? Har S-C nekats annonsutrymme? I sådana fall varför? Kan inte banken växla € till SEK...

Senast ändrad:

Flashen

Ny medlem
Peter K skrev:
Det där är dagens sanning. Det är inte direkt så att S-C är det enda stället där man kan köpa billiga skidor på nätet...

Instämmer helt! Jag har 2st handlare på nätet där jag köper skidor billigare än Conrad så de är inte ensamma!! Då har jag iof "lite" rabatt.... ;-)

/Peter

H

Hasse

Guest
Glisseur sa:
Don Hasses fight mot väderkvarnen Conrad fortsätter med oförminskad frenesi ;) Men ärligt talat Hasse. Men vad tjänar Völkl på att sälja undermåliga lagg till Conrad? Ingenting!

Men att skidor från Conrad skulle ha sämre kvalitet än skidor köpta på andra håll synar jag rätt rejält. Det är väl snarare ett problem för fatskis generellt med ojämna belag osv. Om jag inte minns helt fel fick vi ett par testskidor från Hendryx i våras som var så sjukt ojämna att vi fick nästan slipa ner dom totalt innan dom blev åkbara. Och det finns fler exempel.
Har inte sagt att de säljer undermåliga lagg till Conrad. Bara att de har en egen linje. Alltså ett visst antal som går till de per serie. Om kvaliten vet jag inte nåt som sagt.

OCH det är fortfarande inte bara Völkl som har problem med oplana skidor. Armada, Hendryx (förra säsongen iaf), GOODHA, Salomon, Elan med flera var oplana. Rossignol och Dynastar var de enda som var plana på alla jag kollade. Så det är ett vanligt problem men som den "vanliga" åkaren inte märker.

Och det är klart att skidor som köpes utomlands inte får reklameras i Sverige. Är ju självklart.

Och Hendryx skidorna vet jag att de var ojämna då de var slipade på en sandpapper slip. Varit i fabriken 2 antal gånger. Däremot vet jag att skidorna får stå i två veckor innan de slipas. Och jag sade till Henrik innan de skickades upp att han skulle fixa det.

Och som Johan E säger och även andra. Av 100 par race skidor så är det kanske 20 par som man kan åka på. (nu snackar vi racers) Enda sättet är ju att följam ed från början till slut.

//H

Clutch

Ny medlem

Om detta stämmer så blir man rätt besviken på svenska importörer. Tänk om svenska butiker skulle bli bannade som annonsörer på forum i övriga EU pga att dem hade lägre priser. Jag slår vad om att i övriga EU skulle folk bara vara positiva för att det gynnar konsumenten och den fria konkurrensen. Är det bara vi i Sverige som behandlar detta ämne så mycket eller snackas det lika flitigt om S-C på andra forum runt om i Europa?

Måste gå ganska bra för freeride.se om man kan skita i bra annonsintäkter. Man blir inte så sugen på att gynna den svenska marknaden om dem ska ta till skräp metoder som dessa.

/magnus

WITMatrix

Ny medlem
Vilka fler sportbutiker/kjedjor kan Völkl ha egen produktionslinje till...för SC kan väl knappast vara den största återförsäljaren av Völkl skidor som finns och den enda som förärats med en egen linje isf...!?

Senast ändrad:

JockeSki

Ny medlem
Hasse sa:
Och det är klart att skidor som köpes utomlands inte får reklameras i Sverige. Är ju självklart.
Jag tycker inte alls det är självklart. Jag förstår verkligen inte problemet.

Jag köpte en Panasonic-tv från tyskland via nätet och med den följde Panasonic Euro Warranty så ajg kan alltså få hjälp i vilket land som helst i europa. Samma gäller en kompis som köpte en Canonkamera från tyskland, han har åxå Euro-warranty. Så vaför skulle inte det funka för skidtillverkare?

Det är väl knappast grossiterna i Sverige som får ta kostnaden om några skidor är fel från fabriken. Jag vet inte hur det funkar men det borde väl ändå va så att om den svenska importören får inte en reklamation så debiterar dom väl i sin tur tillverkaren? Därför borde det inte spela någon som helst roll för importören. Importörer, visa lite goodwill och hjälp alla kunder, oavsett var dom handlat sina skidor!

aengman

Ny medlem
Att övrig utrustning som kläder mm. är dyrt på S-C är väl inte heller något mysterie. Folk som köper billiga skidor passar på att beställa mer prylar för att det är smidigt, eller för att de tror att det är billigt. Detta är vanligt förekommande på många lågpriskedjor. T.ex är det väldigt billigt att köpa tyska fryspizzor på Lidl här i Norge, men vanlig Tine-mjölk kostar mer än i andra matbutiker.

ALPINBUTIK

Ny medlem
Varför skulle den Svenska agenturen ta kostaden som en reklamation innebär. Personal som ska bedömma om det är en reklamation ,frakter , skicka ut nya skidor,administration.
Kostnaden runt reklamationer kostar massor av pengarna. Sverige är en så liten marknad så här äger inte fabrikanterna sina egna agenturer, utan de är privatägda.Kombi sport har agenturen för Völkl i sverige, och de ser nog S-C som sin största konkurent

I fallet med din Panasonic kan det ju vara så att panasonic själva äger agenturen i Sverige

Dustbin_Dan

Ny medlem
När det gäller reklamationer så säger lagstiftningen att reklamation sker mellan försäljaren och användaren. Köper du ett par skidor på en butik i Sverige så är det med just den butiken du skall sköta eventuella reklamationer. Importör eller grossist har inget med reklamation att göra.

aengman

Ny medlem
Dustbin_Dan sa:
När det gäller reklamationer så säger lagstiftningen att reklamation sker mellan försäljaren och användaren. Köper du ett par skidor på en butik i Sverige så är det med just den butiken du skall sköta eventuella reklamationer. Importör eller grossist har inget med reklamation att göra.
Men detta är ett lägsta krav. Tillverkaren av produkten kan välja att utöka sin garanti till att gälla på alla försäljningsställen av produkten. T.e.x omfattas Apples bärbara produkter av en världsgaranti, vilket innebär att du kan reklamera den hos alla återförsäljare världen över.
Andra exempel är Zippo-tändare och Kamasa-verktyg.
Jag har inte hört om några skidproducenter som har denna denna generösa garanti.

Naturligtvis har de Svenska agenturerna för olika skidmärken inget intresse av att visa Good-will inför skidimportörer, då detta förenklar för egenimporten.

aengman

Ny medlem
Och angående Freerides annonser:
Får de välja mellan Sport-Conrad som annonsör eller ALLA svenska skidåterförsäljare som potensiella annonsörer så är väl inte valet så svårt.
Hur tror ni annars freeride skulle ha råd med server-utrymma för alla meningslösa forum-inlägg.
Även om ansiktena bakom freeride gör detta för att det började som ett hobbyprojekt, är det väl enligt lag inte tillåtet att driva ett Aktiebolag utan vinstintresse. (kan ha fel här)

Senast ändrad:

Farbror_Bosse

Ny medlem
Hittade den här tråden och blev lite orolig. Har precis köpt ett par Völkl AC 40 på auktion på tyska ebay. Fick skidorna inklusive frakt och montering av bindning för 403 euro, cirka 3750 kronor.
Säljaren är, som jag uppfattat det, ett seriöst företag som både säljer och auktionerar ut grejer på ebay. Av artikelbeskrivningen framgår det i alla fall ingenting om att det skulle handla om 2:a sortering eller något sådant.
Så frågan är om det finns anledning till oro? Och hur kan man se på skidorna om det är 2:a sortering eller inte?

Senast ändrad:

Jaay-Bone

Ny medlem
Det är inte riktigt okej att påverka marknaden så som de svenska aktörerna gör... Vi som konsumenter borde ju uppmärksamma det mer då det är vi som lider av de höga priserna. En mer långsiktig strategi hade väl kanske varit att effektivisera de egna inköpen för att kunna slåss med S-C på prisnivå. När svensken blir mer varse om utländska web-butiker som kan sänka priset med flera tusenlappar kommer många importörer/handlare bli ifrånsprungna. Nu säger ju Conrad inte rent ut vilka det är som pressar freeride, men många av de stora kedjorna borde ha såpass stor volym i inköp att de borde(!) kunna matcha Conrad. Problemet är väl att de lägger på ett antal 100% på inköpspriserna.

Och Aengman, det är inte olagligt för ett AB att driva rörelse utan vinstintresse....

Utter

Ny medlem
Jaay-Bone sa:
Och Aengman, det är inte olagligt för ett AB att driva rörelse utan vinstintresse....
Det är däremot inte möjligt att skapa ett bolag utan att visa att detta kan gå med vinst vad jag förstår det!? (polare som just startat ett och så fattade jag det från honom)

Ni borde dessutom ta det lugnt med de svenska handlarna/importörerna, det är inte deras fel att priserna ligger på den nivån de ligger på i Sverige. Sanningen är att de flesta importörer går på knäna för att få det att gå runt tack vare dåliga marginaler och en dålig vinter i fjol.
Om de kunde hålla nere priserna på S-C nivå så skulle de göra det, men som det är nu så är inköpspriserna till butik i nivå med utpriser på S-C.

Så om ni vill fortsätta se skidor, och då framförallt twintips och fetingar i svenska butiker så bör ni tagga ner på kritiken.

Wippeh

Ny medlem
så sant utter. egentligen borde det vara helt klart. Svenska staten har väl en hel med saken att göra. Tänk på allt momsande och all skatt. och personalkostnader som en vanlig butik har. Åtminstone alla dom större butikerna såsom stadium och intersport. De jag blir lite ledsen över är väl just det att Freeride ger stöd åt den svenska marknaden. och i princip hjälper till att mörklägga Sport-conrad på sidan. Visst de flesta personerna här på forumet vet vad Sport-Conrad är men för de andra användarna är de inte riktigt juste. Inte i mina ögon iaf. Om de nu är så att Freeride är ett aktiebolag så får de väl vara så då men jag tycker fortfarande att de är fruktansvärt dåligt att vi ska få höra hur det ligger till. Att Freeride säger nej till reklam från herr conrad pga av tryck från den svenska marknaden.

Utter

Ny medlem
Wippeh sa:
så sant utter. egentligen borde det vara helt klart. Svenska staten har väl en hel med saken att göra. Tänk på allt momsande och all skatt. och personalkostnader som en vanlig butik har. Åtminstone alla dom större butikerna såsom stadium och intersport. De jag blir lite ledsen över är väl just det att Freeride ger stöd åt den svenska marknaden. och i princip hjälper till att mörklägga Sport-conrad på sidan. Visst de flesta personerna här på forumet vet vad Sport-Conrad är men för de andra användarna är de inte riktigt juste. Inte i mina ögon iaf. Om de nu är så att Freeride är ett aktiebolag så får de väl vara så då men jag tycker fortfarande att de är fruktansvärt dåligt att vi ska få höra hur det ligger till. Att Freeride säger nej till reklam från herr conrad pga av tryck från den svenska marknaden.
S-C mörkläggs verkligen inte på Freeride, finns med på "Länkar" och det är inte direkt så att forumtrådar i ämnet blir raderade.
Det är förövrigt helt upp till de som sköter hemsidan vilken reklam de vill använda sig av här på Freeride. De skulle kunna köra reklam för Berth Miltons företagsgrupp om Johan ville det, inget vi som användare ska lägga oss i egentligen.

Givetvis ska administratörerna ta de beslut som är mest lönsamma, kan man bli rik på en affärsidé så ska man banne mig bli det också.

jonasR

Ny medlem
Vad ger ett besök i en butik med överspända butiksäljare som ska försöka med ord beskriva en skidas egenskaper, eller tro sig vet vilken skida som passar till kunden med hjälp av kundens egna beskrivning om sin erfarenhet, önskemål eller åkskicklighet. Har svårt att tro att man är så bra till att analysera sin egen åkskicklighet, etc. att man kan ge en korrekt bild av den till en butiksäljare (som bara vill sälja volym och skidor med högsta vinst marginal per såld skida, dvs pengar=lön, inget konstigt). Inte ens Anja skulle klara sig utan sina materialare och analytiker för att finna fram rätt skida... Framtidsvision är då som följer: Skapa resandetestcenter vid dom större skidorterna där alla skidfabrikat finns representerade, testa lagg till du storknar. Åk hem och surfa in på någon onlinebutik, lägga in en beställning och få skidorna till halva priset. Resultat: Du får testa en massa skidor och får själv testa dig fram till vad du vill ha, dvs. den skidan ger bästa upplevelsen. Finns ingen butiksäljare eller ord som kan ge kunden samma säkerhet i val av skida. Beställning via internet ger bra pris, och 100% service&support varje gång. Dags att tänka om, och anpassa marknaden efter teknikens och marknadens utveckling... Kanske en idé för Conrad, fylla en buss med skidor och dra på turné i norden och plocka upp beställningar vid varje större skidort, där kunderna precis fått testa olika skidor som finns i sortimentet... Någon som vill hänga med på turné i vinter med 2008/2009 skidor i bagaget? Jag snackar med Hans. Håll i krukan!

TheOldSchool

Ny medlem
Bra tråd! Den visar att det finns behov av både privatimport via nätet och lokala butiker. De belyser också att det är nästan omöjligt att peka på var gränsen går för att vara sk andrasortering.

Ang web eller local. Det är ju helt upp till var och en hur mkt research man vill lägga innan man skaffar nya skidor, själv har jag alltid gått på känslan av vad jag vill åka på (efter idogt inläsande förståss) har funkat hittills. Att sedan de flesta skidor inte t.ex är helt plana spelar mindre roll för oss som inte jagar hundradelar. Tror inte någon jävel på FR skulle märka skillnaden i åkningen med ngt oplana V/S helt plana skidor. Vare sig i puder, crud, pist, puckel eller svensk vindpinad blomkål.

Koppelman

Ny medlem
Utter sa:
Wippeh sa:
S-C mörkläggs verkligen inte på Freeride, finns med på "Länkar" och det är inte direkt så att forumtrådar i ämnet blir raderade.
Det är förövrigt helt upp till de som sköter hemsidan vilken reklam de vill använda sig av här på Freeride. De skulle kunna köra reklam för Berth Miltons företagsgrupp om Johan ville det, inget vi som användare ska lägga oss i egentligen.

Givetvis ska administratörerna ta de beslut som är mest lönsamma, kan man bli rik på en affärsidé så ska man banne mig bli det också.
Så sant, Freeride väljer ju själva vilken reklam dom vill visa och anpassar den efter användare och målgrupp. Detta är en svensk (skandinavisk) sida och jag tycker inte alls att det är konstigt att dom i främsta mån vill främja det svenska näringslivet med reklam för svenska sidor.

TheOldSchool

Ny medlem
Freeride väljer inte vem som ska annonsera utan de svenska butikerna har uttalat sig att de inte vill annonsera på FR om utländska web-butiker tas in. FR får helt enkelt in mer pengar om man kan behålla sina (svenska) annonsörer. Att "främja svenskt näringsliv" kan knappast var något mission för FR.

Vaalea

Ny medlem
Fick mina Völkl bridge (beställda från S-C) från en snäll UPS kille för ca 15min sen. Skidorna är det absolut inget synligt fel på, och till halva priset gämfört med i Sverige.
Förstår inte varför ett par skidor skulle bli bättre för att de köptes från en dryg expedit på Stadium till dubbelt pris i Sverige..But that's just me ^^

Det enda som behövs ändras lite på nu är en skidresa till mig! Kan någon skänka ett bidrag?

någon...?

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp