St Anton 09/10 säsongtråd

hellbergarn sa:
Gemeinde (mydigheterna/st antons kommun) har valt att höja priset denna säsong till 1150 euro för ett säsongskort. 11000 kr!! Plus att man inte längre får tillbaka pengar om man jobbar.
men priserna för kommande säsong ligger redan uppe, inte några 1150 där inte

Hallå!
Är det några som behöver boende i St. Anton från den 30 nov och någon vecka framåt tills man har hittat något annat?
Jag och enkompis ska dra ner och jag har hittat ett hus för tio personer som just nu finns ledigt från 30 nov fram till 16 dec.
Tänkte att det är bra att ha ett boende när man kommer ner.
Hör av er snarast om ni är intresserade!
e_ylva@hotmail.com

/Ylva

Lånar tråden lite, Jag och mina kompisar funderar att åka ner vecka 4.
Jqg undrar hur länge skidbussarna går på dagen?

ja kom i luckan ni som vet! fundernar på att bo i pettneu oc vill vet förbindelserna med själva st Anton, man vill ju kunna afterskia och sen ta sig hem..

CmoR sa:
Shiet ! Jag vill med ha en källa på det där med 11K för säsongskortet o.O
Okej, sorry. Jag drev bara, inga priser ska höjas och inte skatterna heller.... Alla var bara så stirriga och stressade att det var ett bra läge... Sry =)

Senast ändrad:
Fyra grabbar från östergötland flyger ner till anton den 9/1 och har boende i två veckor framåt, beroende på jobb/boende så kan det bli så att vi stannar resten av säsongen! Ser fram emot bra puder och soft folk! Ses där nere!

Åker ner den 30 november och blir där hela säsongen om allt går som de skall. Har redan boende men jobb får allt fixas på plats, (känns som de löser sig).
Någon som vet vart man skriver på det där pappret om att man skall stanna mer än 40 dagar.? (källa svenska ambasaden). Eller behövs det inte??

Ha re!

Callerud sa:
Åker ner den 30 november och blir där hela säsongen om allt går som de skall. Har redan boende men jobb får allt fixas på plats, (känns som de löser sig).
Någon som vet vart man skriver på det där pappret om att man skall stanna mer än 40 dagar.? (källa svenska ambasaden). Eller behövs det inte??

Ha re!
Läst om det där men inte lyckats hitta så mycket info om det. Men något säger mig att det löser sig där nere. Vi lär ju inte vara ensamma om att behöva skriva på det, så någon måste ju veta.

Men nu är det inte långt kvar! Den 21:a smäller det! :D

Senast ändrad:
Hejsan tänkte också dra ner till St Anton och har aldrig varit och säsongat innan men ser fram emot det!
Hur lätt är det att få jobb? kan man på nått sätt komma kontakt med jobb innan man drar dit? har erfarenhet innom resturang och café så borde nog inte vara några problem egentligen.

tänkte dra nu i slutet av November.
/ Emil

Callerud sa:
MailBox:
Registration upon arrival is neccessary and must be done within the first 3 days!
MailBox:
The village police look after lost & found, accomadation registration and de-registration.
Vet dock inte om detta fortfarande stämmer, källan e från säsongen 05/06.
http://www.mail-box.at/St Anton ABC 2005-06.pdf

Jag flyger ner med City Airline i månadsskiftet nov/dec. (ca 1000.- GOT-ZRH + 150.- extra för varje skidbagage) Därefter tåg ZRH-St Anton. Skidbagen får bara innehålla ett par skidor, ett par stavar och ett par pjäxor samt väga max 15 kg. Jag som ska ha med mig två par skidor och en snowboard måste helt enkelt köpa tre specialbagage. Tyvärr får man inte heller slänga i annan "skidutrustning" i väskorna.
EDIT: Kommentar på detta, de rekommenderar dock att man embalerar skidorna ordentligt, vad kan passa bättre än ett par termobraller, några par jeans och en del andra kläder? ;)

SAS och Swiss air får du betala extra för skidbagage, du får med dig 30kg extra, dock max ett par skidor/bag.
http://www.swiss.com/web/EN/services/baggage/Pages/sporting_equipment.aspx
http://www.sas.se/sv/allt-om-resan/infor-resan/Bagage/pristabell/

Kommer bli min första säsong också. Far ner med en liten skara glada och förväntansfulla pojkar och hoppas på att lösa allt på plats.

Förhoppningsvis blir det massor med snö, party och trevliga människor :)

EDIT: Updaterat "bagageinfon" sen jag pratat med både SAS och CA.

Senast ändrad:
I 99% av fallen fixar din hyresvärd allt vad papperwork heter, du ska bara fylla i en del själv. Annars fixar du det på Gemeindeamt, typ myndighetskontoret. Men registreras skall man!

Går tågen ofta från Innsbruck till St. anton? tjänar man på att flyga dit eller är det samma skit att flyga till Zürich som ligger 3 timmar därifrån och ta tåget därifrån? Om tågen går oftare från Z. menar jag?

hollibob sa:
I 99% av fallen fixar din hyresvärd allt vad papperwork heter, du ska bara fylla i en del själv. Annars fixar du det på Gemeindeamt, typ myndighetskontoret. Men registreras skall man!
Så även fast man inte ska ha en "fast bostad" utan bumma runt, så skall man registreras, men då på Gemeindeamt? Inte i Sverige på något sätt?

Senast ändrad:
Jag ska bumma där en vecka 4! Första gången jag besöker stället, hoppas där är liv trots vecko valet!

Vem fan hittade på att det skulle kosta 11k för ett säsongskort? Hjärtat hoppade fan ut ur kroppen för några miuter...

Tar tåget ner nu på redag den 13e tänkte höra om det e nån mer som skall äka med det?

Ha det gött så ses vi på Tap´s (stället som gäller iår)

jimhoe sa:
hollibob sa:
Så även fast man inte ska ha en "fast bostad" utan bumma runt, så skall man registreras, men då på Gemeindeamt? Inte i Sverige på något sätt?
Ingenting från Sverige, allt på plats. Som sagt så fixar nästan alltid din hyresvärd det, men om så inte är fallet måste du registrera dig själv, och göra om det var gång du flyttar.

Drar ner med tåget den sista november, och har boende fram till mellandagarna. Hoppas på god skidåkning, fotografering och fest. ;)

Mitt tips när det kommer till transporten är att ta tåget ner. Billigaste biljetten jag hittade ner låg på någonstans under 1000-lappen, Köpenhamn-München-Wörgl-St Anton. Tog 19h eller så. Inga restriktioner på packningen och ingen oro över att något försvinner på vägen...

Callerud sa:

Ha re!
Har inte hängt med riktigt från början men det där om 40 dagar har ju även med försäkringen att göra. Hemförsäkringen täcker oftast 45 dagar utomlands tror jag men sen måste man fixa något tillägg, är inte säker på att det har nån koppling till det du menade men kolla med ditt försäkringsbolag...

ponti sa:
Nån som vet något billigt vandrarhem eller liknande första veckan man är där?
Det beror helt och hållet på vad du menar med billigt, priserna varierar ju naturligtvis med säsongen men det stället vi stannar på (ett b&b) kostar 250kr/natt/person och ligger mitt i smeten, vad jag har uppfattat det som är det ganska hyffsat/medel. Kika in på deras hemsida, tanten är riktigt trevlig och snackar bra engelska.

http://www.ski-arlberg.com/sepp-gruber/ausstattung/index_en.htm#

(Ligger dock granne med polisstationen men dem sover väl på natten dem med!)

Callerud sa:

Ha re!
Det ska göras! Och jag vet att jag repeterar lite till här nu.

Papprena ska lämnas in vid Geminde senast 3 dagar efter ankommst. Geminde ligger på huvudgatan mitt emot Hotel Post. Så det är bara att knata dit!

Jag ska ner för säsong nr 2! Kommer jobba för Alber Sport och drar ner så jag är framme nästa onsdag!

Tagga!

Vi är två 19åriga grabbar som drar ner 24nov och planerar att stanna hela säsongen. Vi har varken fixat jobb eller boende än, utan hoppas att det löser sig på plats. Någon som har två bäddar över under någon/några vecka i skiftet november-december?

När öppnar liftarna?

Hallå! jag ringde mina chefer i St Anton och frågade om de höjt priserna på liftkorten och de hade inte hört något och om de skulle gjort det skulle de informerat hotellen vilket de inte gjort. Så om man litar på dem (vilket jag gör) så är det bara bull shit att de höjt priserna. :) drar ner för andra året i rad den 2 dec med tåg Kph- Stanton. träffar man någon annan på tågen? ser fram emot en sjukt bra säsong med mycket snö! Sara

Flickan_Fia sa:
Går tågen ofta från Innsbruck till St. anton? tjänar man på att flyga dit eller är det samma skit att flyga till Zürich som ligger 3 timmar därifrån och ta tåget därifrån? Om tågen går oftare från Z. menar jag?
Det går ett tåg om dagen från Innsbruck till St. Anton.

AnteeL sa:
Vi åker med tåg från Köpenhamn mest troligt 5e december. Ponti, bokade du tåget genom SJ?
Japp bokade via sj men jag varnar er. Dom e fan itne riktiga i huvvet. första gången jag ringde skulle det tydligen kosta 3660 sa hon..ringde sedan igen och då kostade det tydligen 2500. sen ringde ja en tredje gång och en annan kille svara och då kosta det 1600 me sovplats från göteborg.. got vrickat så betala inte förmycke i onödan

Kan bara passa på att uppdatera med lite färsk info om St Anton. Har varit där i en vecka nu. Som det ser ut nu så är det för tillfället inte så mycket lediga jobb i byn. Jag tror det beror på att i stort sätt inga stora hotell eller restauranger har öppnat än. Sen säger också många att all deras personal från förra året har kommit tillbaka. Detta är nog p.g.a. att arbetslösheten i Sverige och övriga Europa är så hög att har man ett jobb från förra året i St Anton så åker man tillbaka och tar det.

Får hålla tummarna för att det är p.g.a. att inga hotell och restauranger öppnat än. Någon med tidigare erfarenhet som kan bekräfta döperiod på jobbfronten under mitten på november? Va där 2007 också men då hade jag allt klart innan jag kom ner så jag vet inte riktigt hur det funkar. Själv har jag lyckats hitta ett toppenjobb på Hotel Post som diskare, 18:00-23:00 är mina arbetstider och riktigt bra betalt =)

Vad gäller säsongsöppningen så ser det inte så ljust ut. När jag kom ner 10:e så var det betydligt mycket mer snö än nu. Sedan dess har det varit plusgrader upp till 3500 möh och regn. Så det finns risk att snön regnat bort även på valluga som "bara" är drygt 2800 möh.

Försök fixa boende innan ni kommer ner, vissa har fått betala 39 euro/natt och person.

Lycka till!

EDIT: Sry för det där med liftkortspriset. Dock visar det sig att skatterna faktiskt har förändrats, visste inte det när jag skrev mitt oseriösa inlägg. Det är tydligen dyrare, skattemässigt, i år för arbetsgivarna att fixa boende för personalen så vissa har valt att inte inkludera boende med jobb som dom tidigare gjort. Det gör ju dock bara att det blir fler lediga rum och boenden att hyra. Det jag vill säga är att satsa på att försöka fixa ett eget boende.

Senast ändrad:
Bra info! Kanske inte det ljusaste, men värt att veta innan man kommer ner.
Skönt att boendet iaf är fixat. Är väll bara att börja knacka dörr efter jobb direkt på lördag när vi anländer.
Fan va skönt jobb du verkar ha haffat då ;) hoppas man har samma tur, vore ju guld med dom arbetstiderna. Du får säga till om det dyker upp något annat bra ;) haha

Vi ses i helgen! // Hammarlund

Senast ändrad:
Det är ingen ovanlighet att det är svårt att få jobb i mitten november. Ha lite is i magen, gå runt och fråga fråga fråga så löser det sig nog. Tänk på att det är mååånga små restauranger ochh barer i backen som inte ens är i närheten till att öppna än... När gästerna börjar komma till st anton kommer också arbetskraften efterfrågas. Antar att ni är ganska så ensamna där nere nu? ;)

Senast ändrad:
stay_tuned sa:
Det är ingen ovanlighet att det är svårt att få jobb i mitten november. Ha lite is i magen, gå runt och fråga fråga fråga så löser det sig nog. Tänk på att det är mååånga små restauranger ochh barer i backen som inte ens är i närheten till att öppna än... När gästerna börjar komma till st anton kommer också arbetskraften efterfrågas. Antar att ni är ganska så ensamna där nere nu? ;)
Japp, va rätt lite folk men locals är om möjligt ännu trevligare att festa med så det är lugnt. Plus att det finns ju tid för försäsongsträning om man inte har ngt att göra =)

Tillbaka
Topp