Stavar är viktigt!

Stavar är viktigt!
Hej,

Vad ska man ha för stavar nuförtiden?

Utgångspunkten är att jag vill ha ett par som fungerar både i puder och pist (om det inte går att kombinera så är fokus utanför pisten).
Antar att det finns en risk med kolfiber/grafitstavar att de knäcks.

Förslag på några bra märken o modeller mottages tacksamt!
Några speciella saker man bör tänka på?

Carl

Stavar är viktigt!
alla teleskopstavar som ligger lite högre i pris lär vara bra! Gärna också med större trugor så att du får lite bärighet när du stakar i djupsnö!

Stavar är viktigt!
Charliepowder sa:
jeppenator sa:
alla teleskopstavar som ligger lite högre i pris lär vara bra! Gärna också med större trugor så att du får lite bärighet när du stakar i djupsnö!
Tack! Vad menar du med lite högre i pris?
Menar bara att om du vill ha "bra stavar" som ska hålla ett tag är det smart att inte köpa det billigaste alternativet på marknaden när det kommer till teleskopstavar. Dem är lite svårare att bygga bra så kan vara lätt att bli dumsnål och underköpa sig där tror jag.

Stavar är viktigt!
Herregud, vem fasen vill lägga ner 1750(!)kr på ett par stavar? Man kan tydligen sälja vilket skit som helst till vilket pris som helst bara man slänger in orden "återvunnet material" och "miljöfokus" på ens sajt. Herregud. Köpte mina första par parkskidor för mindre än det..

OnT: Det enda du egentligen bör tänka på när det kommer till stavar är längden. Om du får för dig att tura så kan bredare trugor även vara en idé, samt teleskopstavar. Vill du har remmar runt handlederna så har de flesta stavar det. Ta bort dem annars.

Själv kört en säsong på en polares skitslitna stavar där den ena spetsen var knäckt (2-ish cm kortare) och märkte inte någon skillnad då jag testade en annan kompis 800-kr stavar. Bytte dessa mot ett par skiduthyrningsstavar nästa dag och kunde inte brytt mig mindre.

Stavar är på alla sätt de skiljer sig till 99% en estetisk sak. Rent åkmässigt så ska det jäkligt mycket till innan du märker skillnaden på ett par 1700-kr stavar eller ett par från skiduthyrningen. Lite som 45+ män som köper lavinsäckar för att se coola ut i pisten eller på afterskin. Lägg alltså pengarna på annat och plocka ett par i rätt längd för ett pris som inte kan jämföras med min studentlyas månadshyra..

Stavar är viktigt!
Mina stavar ärvde jag från morsan och har nu lyckats böja till dom med hjälp av krascher så att dom liknar racingstavar. Ser råcoolt ut och jag tror nog fan det går fortare nedför i backen och i puderskogen!

Lägg dina pengar på annan mer kritisk utrustning så som pjäxor eller skidor. Stavar är en förbrukningsvara mer än andra prylar enligt mig och går att finna helt gratis i diverse containrar på skidområden. Helt otroligt vad folk slänger saker som fortfarande går att använda..

Stavar är viktigt!
Jag köpte ett par Scott Racing (Racer?) ca 1992. Den enda av dem gick av för 4-5 år sedan, så då köpte jag ett nytt par. Den gamla staven har jag med som reservstav om någon av de nya skulle gå.

Under dessa 23 år har jag också knäckt 4 par (dyra) kolfiberstavar. Skräp. Jag har även två par teleskopstavar men behovet av teleskop är klart överreklamerat. När jag turar med mina vanliga stavar "justerar" jag längden på dem genom att aningen lägga handflatan på toppen av staven (= en knapp dm längre än vanligt grepp) eller "hänga" handen i remmen och hålla i handtagets underkant/direkt på staven (= en knapp dm kortare än vanligt grepp). Det går snabbt att göra denna förändring vid varje sväng. Att hålla på och växla vilken stav man håller i höger och vänster? Jag har aldrig hört något så dumt och orealistiskt!

Stavar är viktigt!
K2 har en 2-delad teleskopstav som heter LockJaw, riktigt schysst faktiskt. Kostar inte skjortan(1200kr) och har alla viktiga funktioner, stor truga, stora grepp, stabila band samt att den inte väger särskilt mycket.

Stavar är viktigt!
Brukar finnas teleskopstavar på XXL för mellan 300-800, K2, Leki. Mitt val föll på Leki när det var rea. Jag är supernöjd

Stavar är viktigt!
om det inte är teleskop stavar så spelar det väll ingen roll på priset?
har svårt å tro att teknologin är så mycket bättre på ett par märkes stavar.
hade ett par stavar för kanske 900 kr förra året. de skulle vara lättare å bättre på nå sätt. bland de dummaste impulsköp jag gjort. nästan så skäms lite över det . gick sönder precis lika lätt om inte lättare än alla de billiga.
nu har jag det billigaste jag kunde hitta i stan från stadium å de funkar Greit! känns mer robusta å :)

Stavar är viktigt!
Året var 2008. Då köpte jag ett par Scott-stavar för typ 900kr. Knäckte dom när det vart lite väl mycket närkontakt med en fjällbjörk. Fick snällt köpa ett par till. De överlevde 2 veckor av daglig användning. Sen rockade jag hyrstavar under resten av säsongen, knäckte några till... Året efter så tog jag steget, pytsaded ut 1700kr för ett par Leki-stavar i något spännande kompositmaterial, de håller ännu!

Slutsats: Dyra aluminium-stavar är skit, köp ett par bastanta kompositstavar och var glad.

Stavar är viktigt!
Trenger/ ønsker du teleskop eller ikke er første spørsmål.
Hvis ikke er mitt tips å finne noe som er billig/ på salg, med store trinser.
Staver brekker jevnlig, og carbon tåler ikke så mye mer i møte med trær og steiner.
De fleste av de billigste modellene har små trinser, så det kan bli litt leting.

Swix har et system der du kan tre en større trinse utenpå den mindre som sitter fast i staven, tror dette følger med på de fleste stavene deres.
Det vil jeg anbefale deg å holde deg langt unna.
Etter tre turer i skogen står du igjen med bare de små trinsene.

Sist fant jeg noen rimelige 4FRNT-staver med stor trinse på salg, og kjøpte to par, da har jeg reserve når de brekker.

Har også prøvd carbon.
Kjøpte de dyreste swix-stavene på begynnelsen/ midten av 2000-tallet.
Det fine med disse var at de hadde garanti mot brudd, så jeg fikk nye en gang i året når de brakk i 5-6 år.

Kan ikke si at carbonstavene jeg hadde var mye bedre enn aluminiunstavene jeg har nå, og nå har jeg alltid med meg 3 staver når jeg drar på tur i tilfellet en knekker.

Stavar är viktigt!
Mina Scott RC aluminiumstavar har snällt gå 300 dagar. Lite repiga, men i övrigt felfria.
Jag bytte till stora trugor och plockade bort remmarna när jag började åka mjuk snö.
Går utmärkt att tura med när det går uppför hela tiden.

Ett par kompardell är utrustade med handkåpor som går sporadiska slalomträningar, tunga som as men lär inte gå att knäcka.

Epic TV bjöd mig på ett par Black diamond expedition 2 teleskopstavar som jag har testat lite på några turer.
Mjuka jämfört med mina andra stavar, men det är skönt med den extra längden på platta anmarscher. Greppen i skum är dock väldigt behagliga att hålla i utan handskar. Med andra ord perfekta stavar för vårturer.

Stavar är viktigt!
Har haft två par Black Diamond teleskopstavar alu/carbon de senaste 10 åren för offpist. Håller fint. Men inte de stabilaste för piståkning.

Att justera längden på teleskopstavar görs ju mest för att växla mellan flack ansats och brantare uppstigning/utförsåkning. När man går justerar man enligt La Graves metod ovan.
Hade dock fortfarande åkt pist med mina gamla Scott tävlingsstavar från 1993 om jag inte hade glömt dem vid någon backe då jag försökte samla ihop barnens utrustningar och skräp.

Stavar är viktigt!
Kör på ett par Salomon Patrol som har pallat 2 säsonger med många åkdagar samt lite idiotåkning från aprés ski. Hade jag tyckt att stavar var viktigt hade jag nog satsat på black crows furtis eller oxus: tjockt skaft, långt handtag i skum och stora trugor. Plus att de är rysligt snygga.

Stavar är viktigt!
la_grave sa:
Jag köpte ett par Scott Racing (Racer?) ca 1992. Den enda av dem gick av för 4-5 år sedan, så då köpte jag ett nytt par. Den gamla staven har jag med som reservstav om någon av de nya skulle gå.

Under dessa 23 år har jag också knäckt 4 par (dyra) kolfiberstavar. Skräp. Jag har även två par teleskopstavar men behovet av teleskop är klart överreklamerat. När jag turar med mina vanliga stavar \"justerar\" jag längden på dem genom att aningen lägga handflatan på toppen av staven (= en knapp dm längre än vanligt grepp) eller \"hänga\" handen i remmen och hålla i handtagets underkant/direkt på staven (= en knapp dm kortare än vanligt grepp). Det går snabbt att göra denna förändring vid varje sväng. Att hålla på och växla vilken stav man håller i höger och vänster? Jag har aldrig hört något så dumt och orealistiskt!
Jag håller (för ovanlighets skull) helt med la_grave!!!

Stavar är viktigt!
Jag åker nu med armada-stavar och har åkt med scotts billigare alustavar, stavar som jag tiggt till mig i skiduthyrningar och hittat i soptunnor. Alla som har trugorna kvar funkar bra. Nackdelen med fina shiny stavar är folk snor dem.

Ett tips om man kör utan remmar är att linda lite skön tejp eller innebandyklubba-/tennisracketlinda under greppet så slipper man bli kall om händerna när man vårturar utan handskar och längdjusterar staven genom att hålla direkt i metallen under greppet.

Stavar är viktigt!
Dekadent sa:
Herregud, vem fasen vill lägga ner 1750(!)kr på ett par stavar? Man kan tydligen sälja vilket skit som helst till vilket pris som helst bara man slänger in orden "återvunnet material" och "miljöfokus" på ens sajt. Herregud. Köpte mina första par parkskidor för mindre än det..

OnT: Det enda du egentligen bör tänka på när det kommer till stavar är längden. Om du får för dig att tura så kan bredare trugor även vara en idé, samt teleskopstavar. Vill du har remmar runt handlederna så har de flesta stavar det. Ta bort dem annars.

Själv kört en säsong på en polares skitslitna stavar där den ena spetsen var knäckt (2-ish cm kortare) och märkte inte någon skillnad då jag testade en annan kompis 800-kr stavar. Bytte dessa mot ett par skiduthyrningsstavar nästa dag och kunde inte brytt mig mindre.

Stavar är på alla sätt de skiljer sig till 99% en estetisk sak. Rent åkmässigt så ska det jäkligt mycket till innan du märker skillnaden på ett par 1700-kr stavar eller ett par från skiduthyrningen. Lite som 45+ män som köper lavinsäckar för att se coola ut i pisten eller på afterskin. Lägg alltså pengarna på annat och plocka ett par i rätt längd för ett pris som inte kan jämföras med min studentlyas månadshyra..
Ska förklara för dig Dekadent.
-För en del är saker som "återvunnet material" och "miljöfokus" viktigt. Oavsett vilken produkt man talar om.
-De flesta åkare märker skillnad på avbrutna stavar och icke avbrutna stavar. (Duh!)
-Det enda man bör tänka på när det gäller stavar är inte bara längden. Finns ett otal parametrar som är viktigt bereonde på vad man gillar och hur man åker. (Testa ett par Kang - innan du dömer ut dom - så kommer du förstå vad jag menar.)
-Bara för att du tycker det är alright att köra med stavar från skiduthyrningen så betyder det inte att alla gör det.
-Att säga att stavar bara skiljer sig till 99% från varandra genom utseende är inte bara korkat utan ett hån mot skidåkare.
-Hur kan man som skidåkare (brädåkare, telisåkare eller för den delan pulkåkare) döma ut människor som investerar i lavinryggsäckar? Har de råd att köpa en lavinsäck, Kangstavar och annat du retar dig på som du möjligtvis inte har råd med - så kanske de har råd att köra gnarly linjer i Alaska 2 veckor om året. Att de sen sladdar omkring i gröna pister med sina barn i Åre eller Sälen med sina ABS-säckar fyllda med varm choklad och bullar till sina barn - betyder inte att de inte kör skiten ur haters som dig i ovan nämnda åk när det beger sig.... Oavsett ålder.

-Tråden startades med en ödmjuk fråga om tips på stavar. Kanske skall utgå från den som frågar och inte dig själv, frågeställaren struntar nog vänligt men bestämt i vad din studentlya kostar i månaden och kanske som jag och de flesta skidåkare - gillar grym skidutrustning.

Särskilt om den är av återvunnet material och har miljöfokus.

Önska dig nu en ABS av morsan och farsan i julklapp och stay safe dude!
//43åring med ABS och 2 uppsättningar Kang (Färg beroende på dagsform),

Stavar är viktigt!
niclas_karlson sa:
Dekadent sa:

-För en del är saker som "återvunnet material" och "miljöfokus" viktigt. Oavsett vilken produkt man talar om.
-De flesta åkare märker skillnad på avbrutna stavar och icke avbrutna stavar. (Duh!)
-Det enda man bör tänka på när det gäller stavar är inte bara längden. Finns ett otal parametrar som är viktigt bereonde på vad man gillar och hur man åker. (Testa ett par Kang - innan du dömer ut dom - så kommer du förstå vad jag menar.)
-Bara för att du tycker det är alright att köra med stavar från skiduthyrningen så betyder det inte att alla gör det.
-Att säga att stavar bara skiljer sig till 99% från varandra genom utseende är inte bara korkat utan ett hån mot skidåkare.
-Hur kan man som skidåkare (brädåkare, telisåkare eller för den delan pulkåkare) döma ut människor som investerar i lavinryggsäckar? Har de råd att köpa en lavinsäck, Kangstavar och annat du retar dig på som du möjligtvis inte har råd med - så kanske de har råd att köra gnarly linjer i Alaska 2 veckor om året. Att de sen sladdar omkring i gröna pister med sina barn i Åre eller Sälen med sina ABS-säckar fyllda med varm choklad och bullar till sina barn - betyder inte att de inte kör skiten ur haters som dig i ovan nämnda åk när det beger sig.... Oavsett ålder.

-Tråden startades med en ödmjuk fråga om tips på stavar. Kanske skall utgå från den som frågar och inte dig själv, frågeställaren struntar nog vänligt men bestämt i vad din studentlya kostar i månaden och kanske som jag och de flesta skidåkare - gillar grym skidutrustning.

Får man ligga mer om man åker med Kang? Eller om man uppger att man har Chamonix, Tignes och Val d'Isère (kan du inte ens stava till din "hemmabacke"?) som hemmabacke trots att man bor i Stockholm?

Stavar är viktigt!

@niklas_karlsson

Haha, visste att någon människa människa hade haft en dålig dag och skulle hugga! Bra huggt, hoppas du mår bättre nu - det bjuder jag på.

Om du bryr dig om att läsa vad jag skrev så nämner jag inget om att lavinsäckar är kasst, utan använder det som ett exempel för "människor-som-spenderar-(onödigt)mycket-på-att se-coola-ut-i-fel-sammanhang". (Typ som att köpa en surfbräda och ha på rummet utan att kunna surfa för att den faktiskt ser bra ut och får en att se rätt cool ut när polarna kommer förbi. Eller att köpa ett par fotbollsskor för flera tusen för gubblagskorpfotboll, etc etc.)
Lavinsäckar är skitbra och är något alla som beger sig utanför pisten i en perfekt värld hade haft.

Stavar är, likt många i tråden nämner, knappast den delen av all skidutrustning där man bör lägga mest pengar - det spelar helt enkelt ingen större roll vilket par stavar du har så länge de funkar för ditt ändamål.

Att utrycka sig på nätforum(där det inte finns ett krav på en perfekt kortfattad SBAR) görs lättast genom att måla upp ett scenario som knyter an till frågan som ställts. Det blir helt enkelt roligare för personer som du och jag att läsa och känna igen oss i det som skrivs.

Dela för all del med dig av dina erfarenheter och skillnader rörande olika stavar här i tråden, speciellt då det är det som
@Charliepowder faktiskt frågar efter i trådstarten. Jag är iaf intresserad av en inblick i den värld av stavar som jag uppenbarligen missat.

Personangrepp, välslipade härskartekniker och allehanda mogna "jag-åker-bättre-än-dig"-munhuggande tas lämpligtvis i PM eller i en separat tråd (hade gjort min dag att få en egen tråd).

Senast ändrad:
Stavar är viktigt!
la_grave sa:
niclas_karlson sa:
Dekadent sa:

Får man ligga mer om man åker med Kang? Eller om man uppger att man har Chamonix, Tignes och Val d'Isère (kan du inte ens stava till din "hemmabacke"?) som hemmabacke trots att man bor i Stockholm?
Haha, i wish. Vi ses i alperna i dec? :)
(Stava - det är ju en automatisk funktion med förbestämda orter...)

Senast ändrad:
Stavar är viktigt!
Dekadent sa:
@niklas_karlsson

Haha, visste att någon människa människa hade haft en dålig dag och skulle hugga! Bra huggt, hoppas du mår bättre nu - det bjuder jag på.

Om du bryr dig om att läsa vad jag skrev så nämner jag inget om att lavinsäckar är kasst, utan använder det som ett exempel för "människor-som-spenderar-(onödigt)mycket-på-att se-coola-ut-i-fel-sammanhang". (Typ som att köpa en surfbräda och ha på rummet utan att kunna surfa för att den faktiskt ser bra ut och får en att se rätt cool ut när polarna kommer förbi. Eller att köpa ett par fotbollsskor för flera tusen för gubblagskorpfotboll, etc etc.)
Lavinsäckar är skitbra och är något alla som beger sig utanför pisten i en perfekt värld hade haft.

Stavar är, likt många i tråden nämner, knappast den delen av all skidutrustning där man bör lägga mest pengar - det spelar helt enkelt ingen större roll vilket par stavar du har så länge de funkar för ditt ändamål.

Att utrycka sig på nätforum(där det inte finns ett krav på en perfekt kortfattad SBAR) görs lättast genom att måla upp ett scenario som knyter an till frågan som ställts. Det blir helt enkelt roligare för personer som du och jag att läsa och känna igen oss i det som skrivs.

Dela för all del med dig av dina erfarenheter och skillnader rörande olika stavar här i tråden, speciellt då det är det som
@Charliepowder faktiskt frågar efter i trådstarten. Jag är iaf intresserad av en inblick i den värld av stavar som jag uppenbarligen missat.

Personangrepp, välslipade härskartekniker och allehanda mogna "jag-åker-bättre-än-dig"-munhuggande tas lämpligtvis i PM eller i en separat tråd (hade gjort min dag att få en egen tråd).
Utmärkt tråd tycker jag! :)
Tack för att du bjuder på huggen, va fasen, bjud på att en del människor som inte har möjlighet att få 100 skiddagar om året eller får surfa längre pga annorlunda livssituation kompenserar lite genom sköna prylar! Kan vara rätt nice feeling att få klappa lite på sin surfbräda/puderlagg då och då... Sen finns det givetvis folk som köper grejer för att hävda sig - men då kan vi vara större än att bry oss?

Helt min poäng - man spenderar det man vill beroende på vad man vill ha, kändes som ett personligt påhopp när du fullständigt dissade Kang - jag fattar väl att inte alla skulle gilla dom - men en skön länk till ett ett litet svenskt stavmärke som gör en produkt för de älskar skidåkning (inte för att bli stavmoguler) förtjänar inte den sågningen.

Vad gäller inblick i värld av stavar så är jag helt övertygad om att det är väldigt personligt - en del gillar superlätta kolfiberstavar och en del gillar tyngre och kraftigare varianter - bara att prova sig fram. Lämpligtvis genom lite kläm&känn i lokala skidbutiken.

Jag missade verkligen att göra min poäng tydlig. Ska försöka igen, utan förhöjd puls ;)
Varför dissa människor när man inte känner dom eller har en aning om vad de gör, kan eller brukar göra?

Jag åker antagligen inte bättre än dig, har jag aldrig skrivit - försökte precis som du säger måla upp ett scenario med personer du inte känner. I detta fall med uppenbarlig dålig retorik eftersom du tog åt dig. Sen att jag raljerar lite.. du är rätt bra på det också - Mr // Man kan tydligen sälja vilket skit som helst till vilket pris som helst bara man slänger in orden "återvunnet material" och "miljöfokus" på ens sajt.... //

Ber om ursäkt om du upplevde ngt som härskarteknik eller påhopp! Sorry dude.
Gott ändå att det finns starka åsikter och engagemang för sporten.

Winter is coming - ses på berget :)

Tillbaka
Topp