Dekadent sa:
Herregud, vem fasen vill lägga ner 1750(!)kr på ett par stavar? Man kan tydligen sälja vilket skit som helst till vilket pris som helst bara man slänger in orden "återvunnet material" och "miljöfokus" på ens sajt. Herregud. Köpte mina första par parkskidor för mindre än det..
OnT: Det enda du egentligen bör tänka på när det kommer till stavar är längden. Om du får för dig att tura så kan bredare trugor även vara en idé, samt teleskopstavar. Vill du har remmar runt handlederna så har de flesta stavar det. Ta bort dem annars.
Själv kört en säsong på en polares skitslitna stavar där den ena spetsen var knäckt (2-ish cm kortare) och märkte inte någon skillnad då jag testade en annan kompis 800-kr stavar. Bytte dessa mot ett par skiduthyrningsstavar nästa dag och kunde inte brytt mig mindre.
Stavar är på alla sätt de skiljer sig till 99% en estetisk sak. Rent åkmässigt så ska det jäkligt mycket till innan du märker skillnaden på ett par 1700-kr stavar eller ett par från skiduthyrningen. Lite som 45+ män som köper lavinsäckar för att se coola ut i pisten eller på afterskin. Lägg alltså pengarna på annat och plocka ett par i rätt längd för ett pris som inte kan jämföras med min studentlyas månadshyra..
Ska förklara för dig Dekadent.
-För en del är saker som "återvunnet material" och "miljöfokus" viktigt. Oavsett vilken produkt man talar om.
-De flesta åkare märker skillnad på avbrutna stavar och icke avbrutna stavar. (Duh!)
-Det enda man bör tänka på när det gäller stavar är inte bara längden. Finns ett otal parametrar som är viktigt bereonde på vad man gillar och hur man åker. (Testa ett par Kang - innan du dömer ut dom - så kommer du förstå vad jag menar.)
-Bara för att du tycker det är alright att köra med stavar från skiduthyrningen så betyder det inte att alla gör det.
-Att säga att stavar bara skiljer sig till 99% från varandra genom utseende är inte bara korkat utan ett hån mot skidåkare.
-Hur kan man som skidåkare (brädåkare, telisåkare eller för den delan pulkåkare) döma ut människor som investerar i lavinryggsäckar? Har de råd att köpa en lavinsäck, Kangstavar och annat du retar dig på som du möjligtvis inte har råd med - så kanske de har råd att köra gnarly linjer i Alaska 2 veckor om året. Att de sen sladdar omkring i gröna pister med sina barn i Åre eller Sälen med sina ABS-säckar fyllda med varm choklad och bullar till sina barn - betyder inte att de inte kör skiten ur haters som dig i ovan nämnda åk när det beger sig.... Oavsett ålder.
-Tråden startades med en ödmjuk fråga om tips på stavar. Kanske skall utgå från den som frågar och inte dig själv, frågeställaren struntar nog vänligt men bestämt i vad din studentlya kostar i månaden och kanske som jag och de flesta skidåkare - gillar grym skidutrustning.
Särskilt om den är av återvunnet material och har miljöfokus.
Önska dig nu en ABS av morsan och farsan i julklapp och stay safe dude!
//43åring med ABS och 2 uppsättningar Kang (Färg beroende på dagsform),