STS Reseledarutbildning 2014

TobiasAili

Ny medlem
Tja!
Jag har blivit erbjuden en plats på reseledarutbildningen för sts alpresor mellan den 12 - 21 december. Efter den obligatoriska efterforskningen här på forumet har man fått rätt blandade känslor gällande att gå den, men tänkte hur som helst godkänna min plats och fixa avbeställningsskydd om man nu hittar på något annat istället.

Är det några fler här som har tänkt att delta och vad är era tankar kring faderullan?

Hej!
Jag är antagen till samma kurs, och känner lite samma sak.. Har läst mycket negativt men det lutar åt att jag ska åka i alla fall. Hade ju vart sjukt nice om man lyckas få jobb efteråt trots att chansen verkar rätt liten.. Hur som helst tror jag ändå det kan bli en rolig resa! Och alla erfarenheter är väl bra på nåt sätt :P

Eller är det någon annan som tycker att det är helt ovärt att göra? Beslutsångest..

Hej! Jag blev antagen på samma kurs. Jag tackade ja av anledningen av att jag måste åka skidor snart och vill sjukt gärna göra en säsong. Funkar det inte med STS kommer jag stanna ett tag till och söka andra jobb alternativt ta mig till en annan ort. Har fått uppfattningen om att inte många får jobb av själva kursen men vafan, en vecka i alperna med likasinnade människor kan ju inte vara fel. Bara att köra med rätt inställning så kommer allt att gå grymt!

Senast ändrad:
Gick kursen 2013 och tycker absolut ni ska gå den. Jag fick inte jobb för STS men kursen var nyttig och jag utvecklades som fan i det sociala osv. Extremt jobbigt var den dock vi hade en som hoppade av för hon klarade inte av det. Du får även ett kursbevis "diplom" som visar att du gått den, och sts kurs är imponerande om du ska söka som guide eller reseledare för nått annat företag.

Jag har också anmält mig till kursen 12-21 dec. Jag håller med Sarasara93 att det kommer nog bli sjuukt kul! Visst att det inte kommer vara en dans på rosor, men tycker man att reseledare verkar vara ett roligt säsongsjobb så är det väl bara att suga åt sig allt som sägs :D Jag hade också hört blandat om det är lätt eller svårt att få jobb av STS efter. Jag ringde faktiskt och pratade med dom och då fick jag uppfattningen att är du rätt person för jobbet så kommer det inte vara några problem.

Oavsett vad så tror jag det kommer bli en sjuk rolig vecka och säsong :D

En annan sak som jag tänkt på, kommer man åka hem till Sverige igen efter kursen eller stannar man lixom nere i alperna?

Jag har i alla fall bekrftat min plats och bestämt mig för att åka nu! Hoppas på en grym vecka!! :D
Att kursen är väldigt jobbig eller intensiv tror jag faktiskt kan vara rätt bra, då får man ju se om man överhuvudtaget klarar av den stress som kan vara när man jobbar som reseledare. Sen kanske det är ett bra sätt för dem att solla ut "oseriösa" som inte är beredda att satsa och ge allt?

Jag har funderat på samma som du fredrikssonf, om man ska stanna där inte.. Jag tänker att det beror på vad man har att komma hem till. Själv har jag inget jobb för tillfället och känner att det skulle vara roligt att stanna där nere och söka lite olika, om man inte får jobb som reseledare förstås :)

Har jobbat för ett annat reseföretag som har turer till alperna, i 2 säsonger och ska ut på en 3. Hade en del av vår kust i BG samtidigt som STS hade en av sina kurser ( de har flera som jag förståt de) och jag anser den inte vara speciellt bra. Känns som om det är en ganska bra penga-ko för STS. Mycket pengar och lite chanse att få jobb.

Sök hellre till ett av de andra företagen Nortlander, Slopetrotter eller Lion alpin/höjmark.
Här är det nästan som om att ni har kommit till kursen så har ni jobb, oftast en del av kursen som är i sverige/danmark för att sen ha den andra delen i alperna(då vet du att du har jobb). Kostar mindre och ger mer om du frågar mig.

Samt så är inte STS allt för omtyckta av de andra resebolagen på destinationerna, har aldrig jobbar med dem personligen. Vet dock av kollegor på mitt företag och på andra att de inte är speciellt roliga att ha och göra med. samt att de ofta hamnar utanför gemenskapen lite, dp inte på grund att de inte får utan att de inte vill. De är lite stela om man säger de snällt ;)

Vet dock nån som gick deras kurs och fick jobb för ett annat bolag, men den chansen är liten men värd att försöka.

Vill ni gå en reselderar kurs oavsett om ni vill ha sommar eller vinter, som är utveckladne så rekomdendera jag Service & CO! Den är grym och där utvecklas man verkligen! Otroligt roligt :D

Lite partisk, jobbar för en av de 3 jag nämde men jag tycker verkligen ni ska prova jobbet! SÅ SJUKT KUL! Men prova gärna nått av de förtagen jag nämde ;)

Tillbaka
Topp