Studera i Östersund och åka i Åre

SNUGEN

Medlem
Hej!

Har under ett tag nu funderat på att börja plugga ekonomi i Östersund under den kommande hösten. Det främsta skälet för att plugga i Östersund har varit närheten till Åre.

Så jag undrar om det finns någon här på forumet som själv har pluggat i Östersund och kan dela med sig av lite erfarenheter. T.ex. hur många dagar kan man hoppas få ihop under en vinter, hur smidigt är det att ta sig mellan Åre och Östersund och även om det blir väldigt dyrt eller så. Skulle även vara trevligt att höra hur Östersund är som stad både under vinter och sommar.

Är medveten om att det finns en del trådar om detta ämne sen tidigare men dem flesta hade en hel del år på nacken..

Tacksam för all hjälp!

Har själv säsongat i skidskolan i Åre ett par säsonger och har snart gjort ett läsår i Östersund.
Hur många dagar man kan åka är väldigt individuellt, föreläsningar varje dag > då har du helgerna på dej om du inte fixar plugget utan föreläsningarna. Slapp linje med få föreläsningar öppnar så klart upp för mer skidåkning.
Positivt är att det är lika långt till Vemdalen/Klövsjö/Björnrike för de dagar när skutan är stängd osv..

Ta sig till Åre är smidigt med tåget men inte så billigt, 140 kr enkel resa för student. Bästa är att ha nån att bo hos där uppe och stanna ett par dagar eller samåka i bil med andra som också vill upp, finns forum för detta på skolan vilket verkar fungera bra.

Östersund i övrigt är fint, otroligt trevligt folk, bra möjligheter till friluftsliv och bra idrottsförening på skolan. Skidbacke på Frösön, massa längdspår och på sommaren finns surfbukten, vandringsleder och downhill i Åre. Stan i sig är kanske lite för liten, för på kvällstid händer det inte mycket här i stan tycker jag. Att hitta en öppen resturang utöver macdonalds efter 21 är inte det lättaste..

Fråga på om du undrar nåt mer!

Tja,

Pluggat tre år i Östersund nu, inne på sista terminen. Hur mycket du kan åka beror helt på vilket program du läser och din ambitonsnivå i skolan kontra skidpeppet! Just ekonomi brukar ha relativt lite föreläsningar känns det som, en kompis läser det och han brukar vara "ledig" mycket. "Ledig" innebär ju egenstudier. Vissa program har mycket gruppuppgifter och in lämningar i under kurserns gång, har fått uppfattningen att ekonomi kör mer på några få föreläsningar i veckan och sedan egenstudier med en tenta i slutet på kurserna, självklart finns det undantag. Det innebär ju ganska mkt dötid under kurserna men destomer intensivt tentaplugg 2 veckor inför tentorna. Så summan av kardemumman är att du troligtvis kommer kunna åka rätt mycket skidor när du pluggar om är flitig inför tentorna... Men det här ju lite av en uppskattning av mig eftersom jag inte läser ekonomi själv, men som sagt, en nära polare gör det så jag har nog rätt bra koll endå.

Jag läser maskinteknik och har i regel mer föreläsningar, grupparbeten och inlämningsuppgifter än han men jag hinner ju åka helgerna och vissa veckor hinner jag åka en-två dagar till om jag har tur.

Det är en fördel att ha egen bil så man kan åka när man vill, brukar inte vara något problem att fylla upp sin bil heller om man vill ha soppapengar, finns två bra bilkollektiv på facebook -så det går rätt bra att hitta skjuts där också om man saknar bil. Sen går det tåg också men det blir lite dyrt att köra dom varje gång.

Östersund är ju inte den största staden i Sverige, men eftersom den är den största inom 20 mils radie så har den det mesta. Jag trvis riktigt bra iallafall.

Skriv PM om du undrar nåt mer!

Förra säsongen hade jag 70 åkdagar mellan 1 november och 22 maj(turade några dagae efter åre stängde).

Har inte riktigt samma koll denna säsong men ligger runt 55 hittills.

Kan tillägga att jag är lite av en pluggis så är man en slacker kan man åka mer.. Haha!

Det här låter ju kanon, mitt mål är väl att få ihop minst 60 dagar och det verkar ju inte va en omöjlighet isåfall. Har under våren nu pluggat på distans så mycket egenstudier borde inte vara något problem för min del heller. Att det finns forum för samåkning verkar ju sjukt nice också så somsagt, låter ju kanon. Att sen Östersund kanske inte är världens metropol hade jag lite räknat med men det får man väl offra för möjligheten att åka skidor så mycket som möjligt.

Hade egentligen inte tänkt ha en bil under studietiden så om man bortser från att ta sig till åre, hur är möjligheten att ta sig runt i stan på cykel, är det många långa avstånd o så eller mycket backar? Även hur är studentlivet, finns det mycket aktiviteter o så?

Vi är rätt många som bor i Åre och pluggar i Östersund. Gjort det i 1,5 år nu och absolut inga planerppå att flytta närmare. Man missar stora delar av studentlivet men får så mycket mer på andra plan. Ibland är pendlingen jobbigt men snittar väll in 2-3ggr veckan, tror du kan komma undan med mindre på ekonomi.

studentlivet i Östersund är relativt värdelöst kontra de större universitetsstäderna. Men det är klart att det kan vara någon rolig fest då och då. Ett halvok ställe, få gasquer och andra sådana tillställningar. Rätt mycket friluftsaktiviteter. Nästan inga kulturella tilldragningar.

Cykla gå bra i stan. Är ju ändå en liten stad.

Att bo i åre hade jag inte ens tänkt på men det låter ju rätt intressant. Hur svårt är det att få tag på en lägenhet i åre och vad får man ge ungefär?

Okej, det väl sånt som man får offra lite för att få in så många dagar på fjällen som möjligt så känns okej ändå.

Beror väldigt mycket på. Men är nog rätt normala priser. Lång bostadskö men håll koll på are.cc så ska du kunna hitta något vettigt. Klar fördel att flytta upp i september.

Tillbaka
Topp