Styvhetsregister på skidor

Jarle

Aktiv medlem
Tycker att det är en vettig idé att ha ett litet register där man rankar olika skidors styvhet emot varandra.

På andra forum har det vart varmt välkomnat och uppskattat och inte minst blir det lättare för folk att förstå och jämföra en skida med de man åkt innan och på så sätt få ett hum om hur en annan skida står sig i likhet. Kan också vara en bra parameter för de som lägger upp trådar där de söker skidvalshjälp.

Jag valde att ha rangordning från styvast till mjukast. Har ni inte samma uppfattning som någon annan så diskuterar vi det och kommer fram till ett gemensamt beslut.

Jag tänker bara skriva i några skidor jag åkt och fyll gärna i med fler modeller ni åkt så updaterar jag efterhand, glöm inte att ange längd och årsmodell.

1 - Rossignol B-Squad @191 cm finns bara en "riktigt" Squad!!
2 - DPS Lotus 120 i Flex 3 @ 190 (06/07)
3 - Movement Gladiator @191 cm 06/07
4 - Kneisl Tanker @ 193 (04/05)
5 - 4frnt VCT @ 191 (?????????)
6 - Dynastar Pro Legend 194 cm 06/07 07/08 - Goodha 191 (styvare) - Goodha 187
7 - Xwing S-lab 198 cm 07/08
8 - Salomon S-lab @ 195 (04/05)
9 - Rossignol Bandit B3 @ 195 (04/05)
10 - Völkl Gotama @ 183 (04/05)
11 - K2 apache chief
13 - Ross Scratch BC (05/06)
14 - Ross Scratch BC WRS (06/07-07/08)
15 - Fischer Atua
16 - K2 Seth - Goodha 191 ("original") - JP vs Julien
17 - Salomon Pocket Rocket @ 175 (03/04)
18 - K2AK Maden @ 189
19 - Line EP Pro 07/08

Senast ändrad:
ska vi hålla oss till friåkningsskidor, eller ska pistlagg och liknande också in här? i så fall skulle det ju behöva kategoriseras en aning för att inte bli för förvirrande, eller? :)

Jag hade tänkt oss att vi skulle hålla oss till friåkning men om så önskas delas det givetvis upp i olika kategorier :)

1 - Rossignol B-Squad @191 cm finns bara en "riktigt" Squad!!
2- Movement Gladiator @191 cm 06/07

olympus: Hur får du K2 AK maiden som styvare än B-Squad? Maiden är ju mjuk!

//H

Frågan är om maden ör mjukare än PR? Maden går ju att fingerflexa.. minns inte hur PR var, men äckligt mjuk var den... Sätter VCT som 4 och Maden till 9 tills vidare...

Som hasse säger: Nummer ett i styvhet sätter jag:
1. Rossignol B-squad 191cm (191cm, och INTE 189:an eller 194:an)

2. DPS Lotus 120 i Flex 3 @ 190cm (06/07)

3. Rossignol Bandit B3 @ 195cm (04/05)

Rangordnade min egen setup utan hänsyn till Jarles lista.
Rätt eller?

Nojlas: Jag upplever S-laben som styvare än B3an.. Kan det skilja så mkt på 185an och 195an?

Förslag:
Varför inte rangordna skidorna i 5 kategorier:
Vrålstyv, Styv, Standardmjuk, Mjuk, Pissmjuk (Eller liknande)

Sen får folk nämna vilken kategori de vill lägga skidan i. Bra eller dåligt förslag?

Som mjukast så kommer Line EP Pro 07/08. Mjukaste jag har känt...

//H

Nojlas sa:
Förslag:
Varför inte rangordna skidorna i 5 kategorier:
Vrålstyv, Styv, Standardmjuk, Mjuk, Pissmjuk (Eller liknande)

Sen får folk nämna vilken kategori de vill lägga skidan i. Bra eller dåligt förslag?
Tänkte senare sätta streck vid typ Lyktstolpe, Styv, standard, spaghetti, överkokta nudlar

Så det är en bra idé

ni har ju glömt bort Völkl mantar, där har vi en ganska styv skida, har dock inte provat alla sorter i listan, men den e garanterat med i top tio här!

H-A-G-A sa:
ni har ju glömt bort Völkl mantar, där har vi en ganska styv skida, har dock inte provat alla sorter i listan, men den e garanterat med i top tio här!
Har tänkt på den med men haft problem att placera den. Dessutom skiljer det rätt rejält i de olika längderna om jag inte är helt ute och cyklar?

Ja just nu är den med på topp tio kanske men den är inte så styv...

5- Dynastar Pro Legend 194 cm 06/07 07/08
6- Xwing S-lab 198 cm 07/08

//H

Fan Hasse, snart börjar jag tro att du inte hinner åka skidor på riktigt, så mycket som du teståker ;)

Att Legend Pro är styvare än s-lab är jag med på men hur står sig x-wing lab mot s-lab?

Senast ändrad:
Betydligt styvare, eller var ett par år sedan jag åkte på S-lab...

Har ju bara 25 par skidor över 115 mm i midjan i vinter att testa ;) I Hyran...

//H

Gotaman har väl blivit lite styvare(?) med åren så spaghetti kan den väl inte räknas som. Mantran är dock styvare, men har jag svårt att minnas flexen på gamla B3:an... Men Mantran är väl iaf. mjukare än B3:an?

Lotus 120 flex 2 är ung. som Mantran, dock är det svårt att uppskatta en viss flex på dem då brättet är smörigt mjukt och tailen betydligt styvare... Men flex 2 hamnar nog ovanför Mantra, var nu Mantra hamnar...

Rossignol Scratch BC (05/06) hamnar mellan Gotama och PR och nya BC WRS (06-08) hamnar mellan gamla BC och PR.

Skiljer ganska mycket på de olika årgångarna av S-Lab. Hör med MnO här på freeride, han har ganska bra koll på S-Lab skulle jag tro...

kebacken sa:
är det dehär ni letar efter gott folk?
http://www.lobortis.com/n/6614961724

vet inte vart jag hittade de, tror de va på tgr-forumet. dock är det ju bara för 07-skidor, men de lär ju ska vara bättre än en ""jag tycker så, och jag tycker si"-lista... :P
Kan vara bra att jämföra med äldre modeller, inte alla som kör på årets grejer.. I år är första gången på 3 år jag kör på årets modell.

Den här listan funkar ju inte helt föräns den är fullständig.

Vet inte hur det är numera, men Banditmodellerna från Rossignol skilde rätt mycket i styvhet för några år sedan (typ 2004), så på Jarles lista borde det kanske bara stå 195 cm.

Head M.103 borde platsa nånstans i närheten av tankern.
K2 apache chief på plats 11 efter gotaman.
4FRNT EHP 193 cm är en solklar toppkandidat, kan nog trycka ner squaden från toppen.
Scott P4 får jumboplatsen.
Fischer Atua och K2 the seth under scratch BC WRS.

Asså nu har jag iofs inet kännt på den där EHP, men har fingrat på ett par squads som fanimig nästan inte gick att flexa över huvud taget... Ett jävla skämt, vad hårda dom var. Sen har jag flexat andra squads som inte alls kändes styva utan mer som ett par normala skidor... tänk mantra 191.

Men om du jämför EHPn med den styva varianten av squads... ja då måste de i princip vara helt omöjliga att böja för hand för att gå vinnande ur striden!

Längst ner på listan skulle jag vilja placera Sanouk...

Jag har åkt båda men i olika förhållanden och ett par veckor emellan. Jag har inte varit vetnskaplig och flexat båda två på ett och samma tilfälle utan bedömer utefter åkegenskaper. Min uppfattning var att EHP och squaden var ganska likvärdiga i styvhet men det vägde över till EHPs fördel. Det kan bero på att EHP är snäppet större skida, därför la jag in ett visst mått av tveksamhet innan. Men en topplacering ska den helt klart ha.

Sen finns det en helt annan lära som jag fick inbankad i skallen av en mycket självsäker försäljare på stadium förra veckan. Enligt honom kunde man inte på några sätt känna en skidas styvhet eller åkegenskaper genom att flexa den utan vad som krävdes var en mycket avancerad mätning. Hur mätningen gick till eller var man kunde ta del av mätresultat lyckades jag tyvärr aldrig få ur honom.

nånstans mellan dynastar legend pro och gotama ska väl också völkl mantra in? ska rocker skidor som k2 hellbent och armada arv också in så blir det väl nånstans låååångt ner, bägge är ju sjukt mjuka i flexet.

P4 är mycket styvare än EP Pro... Ingen skida jag har känt eller kört på är mjukare än den.

//H

Tjena, lite nyfiken var man skulle placera in Fischer Watea (94mm), misstänker att den e bland de mjukare av de på listan?

Tjena, lite nyfiken var man skulle placera in Fischer Watea (94mm), misstänker att den e bland de mjukare av de på listan?

Skulle sätta in den styvare Goodha 191 runt Legenden och den mjukare tillsammans med K2 Seth och Armada JP vs Julien ovanför Pocket Rocket.
Goodha 181 är likvärdig med den styvare 191:an.

Sen är det visserligen en ren parktwin, men Liberty Stealth 180 är helt klart i klass med, om inte hårdare än den riktiga B-Squaden.

Sen kommer det lite inside info. Nya Head Monster 103 (sandwich) kommer kanske kunna ta en förstaplats vad jag har hört, tillbaka till de första som kom alltså!

lommasurfarn sa:
enligt friflyts register kan ZAG H112 också vara en toppkandidat. Vrålstyv och inte bara precis under bindningen som dom andra.
Böjde och hade mig på fjolårets, inget åkt dock, styv var den men tvek på om den slår m103 eller squaden... Men den är ju riktigt styv rakt igenom.. Brutalt...

Borde inte gamla svarta DP pro (201 cm) vara en bra kandidat i lyktstolpskategorin...
Och första Sumon given i spaghettikategorin.

Sen funderade jag på hur mycket vridstyvheten bör räknas, det är ju trots allt en viktig variabel här...

Tillbaka
Topp