Sugen att göra toppturer - var ska jag börja?

SnowYogi

Medlem
Jag är 42 år och har åkt skidor i 5 år, det blir ca 10 skiddagar om året. Har åkt i pist ca 90%. Skulle vilja börja gå på topptur med skidor och vet inte riktigt vart jag ska börja. Vill inte köpa fel utrustning eller upptäcka att det inte var som jag trodde.

Jag älskar vandring och speciellt toppturer sommartid. Mina ben blir lyckliga av att gå uppför!

Vad har ni för tips?
57D98E4B-E549-4FA1-B418-0F1E444AE8E1.jpeg

Kanske uppenbart tips, men du har ingen kompis som håller på som du kan testa med? Kanske låna ihop saker och testa lite före du köper? Så att du vet att du gillar´t. Gillar du att vandra kommer du att älska att topptura är min gissning dock på förhand!

Prylmässigt tänker jag, om vi ska börja peta där ens, att du behöver bestämma om du ska prioritera egenskaperna utför eller uppför. Samt om du ska fortsätta åka i liftsystem och vill kunna använda dina skidgrejer till både och, eller om du ska satsa på två olika set ups.

Kanske uppenbart tips, men du har ingen kompis som håller på som du kan testa med? Kanske låna ihop saker och testa lite före du köper? Så att du vet att du gillar´t. Gillar du att vandra kommer du att älska att topptura är min gissning dock på förhand!

Prylmässigt tänker jag, om vi ska börja peta där ens, att du behöver bestämma om du ska prioritera egenskaperna utför eller uppför. Samt om du ska fortsätta åka i liftsystem och vill kunna använda dina skidgrejer till både och, eller om du ska satsa på två olika set ups.

Tyvärr känner jag ingen som håller på med toppturer. Tänker att det är lite småfarligt att göra toppturer själv eller? Kan man hyra topptursutrustning? Jag har ett kit för pist som jag kan tänka mig ersätta med ett allround kit.

Kapar tråden litet eftersom jag är i samma sits... Prylmässigt, är det rimligt att i början testa med sina vanliga pjäxor (åker i gamla älskade Salomon Falcon CS Pro 110)...? Antar att de endast funkar med rambindningar etc. Eller bör man hyra smidigare doningar redan från början?

@Bgn bra tips!
@SnowYogi är du nybörjare ska du så klart inte topptura själv av massa olika skäl, bland annat laviner. Är man rutinerade kan man topptura själv, men det är väl som allt annat man gör allena att det blir jobbigt om något seriöst händer. Man slipper grupptryck när man toppturar själv i alla fall, det kan ses som ett plus. Sen kan man ju välja turer som har lutning under 30 grader, eller tom max 25 grader, så är iaf lavinrisken borta ur ekvationen.

Lite anti-pepp bjuder jag på också: själv tog det mig flera år att sluta topptura :)
Men jag gillar inte heller att vandra, så tja, fel nisch från början måhända. Men jag kör fortsatt med grejer så att jag kan gå om det behövs, det är en självklarhet för moi, annars missar man bra snö. Men liftar är liksom ryggraden numera.

@Bgn bra tips!
@SnowYogi är du nybörjare ska du så klart inte topptura själv av massa olika skäl, bland annat laviner. Är man rutinerade kan man topptura själv, men det är väl som allt annat man gör allena att det blir jobbigt om något seriöst händer. Man slipper grupptryck när man toppturar själv i alla fall, det kan ses som ett plus. Sen kan man ju välja turer som har lutning under 30 grader, eller tom max 25 grader, så är iaf lavinrisken borta ur ekvationen.

Lite anti-pepp bjuder jag på också: själv tog det mig flera år att sluta topptura :)
Men jag gillar inte heller att vandra, så tja, fel nisch från början måhända. Men jag kör fortsatt med grejer så att jag kan gå om det behövs, det är en självklarhet för moi, annars missar man bra snö. Men liftar är liksom ryggraden numera.
Tack för ett bra svar! Jag är ganska mycket ensamvarg och älskar att ta mig tid och utforska. Mycket lättare när man är själv men innan jag blir rutinerad förstår jag att jag måste lära mig med andra som livlina och trevligt sällskap.

Jag skulle rekommendera att gå en kurs, t.ex. de som STF ordnar (har själv gått dem och tycker de var bra) men det finns en del prova-på aktiviteter också på olika skidorter så det beror lite på var du bor. Närmsta stället att hyra utrustning för mig i Skåne var Grövelsjön då 2016 när jag började men det börjar bli mer utbrett nu. I stockholm finns att hyra vet jag, vet inte hur det är med Gbg. Sedan skulle jag också rekommendera att åka mer off-pist än vad du verkar gjort hittills. För kurserna tar mest upp hur du tar dig upp, planerar dina turer och undviker risker för din nedfart. De tar inte så mycket upp teknik för utförsåkningen i sig, vilket är nog så svårt med tanke på all olika snökvaliteter du kan behöva rå på. Med det vill jag inte avskräcka, för toppturande är en fantastisk upplevelse, men det är något ganska väsenskilt från att åka i pist.....

Innan jag började topptura så tänkte jag att vad är det för idioter som inte åker lift, dom måste ju vara helt galna..
Nu åker jag i pricip aldrig lift..
Så när jag köpte nya skidor fick min tjej mig att köpa rambindningar med argumentet att man vet ju aldrig. Det var väldigt tunga skidor och allt annat så verkligen inte optimalt, men fick rejäl benträning! Min första setup var ändå väldigt bra för att lära sig vad jag vill ha egentligen. Är nog väldigt svårt att pricka rätt från början. Åk sätt/intresse varierar och därmed vilken utrustning man bör ha.
Nu ha man hållt på några år och vet lite mer vad man vill ha i utrustningsform.
Så att gå till en erfaren butik och lyssna sedan hoppas på att man köper rätt från början.

Vill du testa skulle jag hyra, eller ta kurs/prova på aktivitet.

Om du har möjlighet, börja med att hyra eller låna grejer och uppsöka en av prova-på-aktiviterna som nämnts ovan. Det kan dock vara knepigt beroende på vad du bor. Om du bor fjällnära är det inte alls omöjligt att det finns någon randonee-klubb eller topptursklubb/liknande som kan ha prova-på.

Som fortsättning, eller om du inte har möjlighet till steg ett skulle jag rekommendera en "toppturskurs" à en vecka - med lånad eller hyrd utrustning. Det finns massor av olika alternativ, STF, UCPA och Mountain Guide Travel har jag hört bra om allihopa. Om du vill kan du kombinera med en lavinkurs, eller det gick i alla fall att göra förut.

Om du blir hooked och vill fortsätta tycker jag nästa steg är att fundera över att skaffa sig lite lavinkunskap. På topptur är det ingen som håller dig i handen. Åre Lavincenter skulle jag starkt rekommendera här - men också STF vet jag iaf har haft bra kurser, och strikt taget så har nog kursinnehållet och kvaliteten blivit fruktansvärt mycket bättre sen SVELAV blev en grej. SVELAV Friåkning 1 är förmodligen en bra nivå.

Sen är utrustning trevligt. Eftersom @AndersWingqvist pluggade sin egen text är jag fräck och gör detsamma - kolla på köpguiden för topptursutrustning här på freeride:

Gällande att topptura själv går det absolut att göra, både säkert och trevligt, men det är ingenting jag skulle rekommendera att börja med. Min högst personliga åsikt är att solo-turande är nånting man bör ha en del erfarenhet innan man ger sig ut på, helt enkelt så att man faktiskt har en förståelse för de riskerna man utsätter sig för. Sen är det upp till var och en att bedöma till hur de vill lägga sin riskacceptans, men utan att förstå riskeran går det inte att göra ett upplyst beslut - och förståelsen kräver erfarenhet.

Blir du riktigt biten så rekommenderar jag sen att flytta till fjälls, det är fortfarande det enskilt bästa beslutet jag tagit i mitt liv och jag glädjer mig dagligen över att ha lyxen att bo bland berg, se https://www.freeride.se/kronika-flytta-for-bovelen/

Och välkommen ut i friheten ;)

@Dalis70 Du har en bra poäng att jag bör åka mer offpist, kanske ska börja i den ändan.
@frankbolsoy Det lutar åt att börja med kurs, låter vettigt helt enkelt
@Vattendroppe Ja det är helt rätt att lära sig lavinkunskap, bra info! Lyssnade faktiskt på Freeride podden och Lavinkunskap med Mårten Johansson för nåt år sen och förstod hur viktigt det är. Både jag och frugan har planer att lämna södern och flytta norrut för naturens skull. Lämna bruset och hitta lugnet. Skidåkningen på vintern och vandring på sommaren.

Stort tack till alla som lämnat fina tips, vilket härligt gäng hjälpsamma medmänniskor det hänger här!

@SnowYogi Vilken bra tråd du drog igång! Många fina tips här, gött att se 👍
Hoppas att du kommer vidare och får till topptur i vinter i någon form, lova att du rapporterar detta här i tråden!
Om du ser en snorig och glad nybliven 40-åring på nån av topparna kring Storulvån i slutet på mars så är det mitt alter ego 😀
Topptur e najs (som komplement)!

Mycket bra tips ovan. Vill även slå ett slag för Pure freeride camp i Abisko. Stort event så osäkert hur det blir kommande säsong men där går/åker man i grupp med liknande nivå med bergsguide. Storulvån som tidigare nämnt har nybörjargrupper, förövrigt ett otroligt bra område för nybörjare och erfarna. Vart bor du/ni som är sugna att prova på, kan hända att det finns någon här som är villig att låna ut för att prova på.

@SnowYogi Bra skit att ha som plan att flytta! För mig tog det lite tid att arbeta upp modet att faktiskt ta klivet, men inget fel i det heller tänker jag :)

Gällande att åka mer offpist, så ja och nej. Liftburen offpist är absolut det bästa sättet att förbättra sin åkförmåga, topptur är helt enkelt för tidsineffektivt. Däremot vet jag gott om folk som är jädra spräcka toppturare och egentligen inte mer än "okej" på att åka skidor - och det går bra det med! Vilka åk man kan välja att göra blir ju dock mer begränsat, men de verkar ha minst lika roligt som de som är skidtekniskt duktigare!

Kul att du har mersug 👍🏻

Att tura är inget svårt eller farligt i sig. Tar man det försiktigt och går en lavinkurs är det bara att köpa grejer och bege sig ut på fjället.

Prylnörderiet är extremt bland toppturare, men har aldrig märkt att det gjort dem bättre på att åka skidor, dvs du behöver inte köpa det dyraste. Skidorna är inte bättre nu än för 5 år sedan så att köpa begagnat är prisvärt. Men köp så lätta prylar som möjligt.

Ta lite mindre turer i anknytning till skidsystem i början och bygg upp en vana att traska på fjället. Du kommer snart märka att du vet vad du håller på med och vågar traska iväg lite längre.

bästa tipset jag kan ge dig om du inte har någon att åka med är att dra på en anordnad ”freeride” resa med typ Langley eller liknande så kommer du träffa likasinnade fort.
Traska lugnt.

@Vattendroppe Det viktiga är att man vågade göra ett val tänker jag. De flesta kommer aldrig dit. När jag tänker efter så har alla stora val i livet oftast lett till det bättre.

Jag föreställer mig att min lycka i en topptur kommer delas upp i tre delar. Själva bestigningen som man känner sig nöjd med, utsikten (om vädret tillåter) och åket. Sen tror jag också att det är lite spännande att man är där själv, ingen annan har lagt några spår där sen snön föll.

Det är gött att höra att man inte behöver vara sylvass på skidor för att topptura.

@jung Det är nog lite det jag gjorde i Norefjell, det var extremt lätt att åka offpist i anknytning till liftsystemet. Jag åkte ut i väldigt mycket puder utan att exakt veta farorna med det. Det var ingen risk för lavin men det räcker att köra ner i ett hål runt en gran för att det ska bli farlig. Jag ryser när jag tänker på det. Jag ska utbilda mig helt klart. Jag tar med mig dina tip, tack för det :)

@SnowYogi Vilken bra tråd du drog igång! Många fina tips här, gött att se 👍
Hoppas att du kommer vidare och får till topptur i vinter i någon form, lova att du rapporterar detta här i tråden!
Om du ser en snorig och glad nybliven 40-åring på nån av topparna kring Storulvån i slutet på mars så är det mitt alter ego 😀
Topptur e najs (som komplement)!
Tack Anders! Jag lovar att fixa en rapport 😁 Hoppas vi ses nån gång!
@SnowYogi ska du sluta åka till Åre för bastu, bärs och rakade skiddårar? :unsure::giggle:
Nämen tjenare Topi! Nä jag tänker inte sluta med det! Förra året var jag på bröllop och i år ska jag bli farsa så testhelgen i Åre är på paus! Vi ska till Åre med jobbet i mars 🙂

Ett tips kan ju som många tidigare sagt vara att hyra utrustning en dag och prova lite själv i ett skidsystem eller lokala skidbacken. Jag började topptura själv på en säsong jag gjorde för typ 10 år sedan, då märkte man att man är jävligt kass mot många som kört ett tiotal turer eller mer. Så mitt tips för att få det lite roligare innan man drar iväg på någon guidad tur eller går med någon grupp med lite mer rutinerade åkare är att öva lite själv på egen hand. Blir sjukt mkt roligare och man känner mindre stress om man vet lite grann vad man håller på med.

Saker som att sätta på stighudarna, pilla med pjäxor, pilla med hälhöjare, göra lappkast, gå brant, gå flackt, stavföring osv osv är inte lätt i början, och man blir jävligt stressad och de blir inte kul om första gången om det sker i grupp med folk som turat innan.
Jag övade rätt mkt i min lokala skidbacke (typ 30 höjdmeter) och gick upp och ner sjukt många gånger så att man sätter tekniken, och lär sig dra av och på hudar, vilken höjd på hälhöjaren som ska användas när, tempo för olika lutningar osv. Allt sånt är svårt i början, och det är jävligt gött att sånt sitter hyfsat innan man drar iväg i grupp. Men det finns väl säkert nybörjargrupper man kan ansluta sig till också.

Så mitt tips för att få det lite roligare innan man drar iväg på någon guidad tur eller går med någon grupp med lite mer rutinerade åkare är att öva lite själv på egen hand. Blir sjukt mkt roligare och man känner mindre stress om man vet lite grann vad man håller på med.
Finns ju gott om "nybörjaranpassade" kurser/turer att välja på också, då är det dessutom ganska lätt att finna en gemenskap i kassheten!

@eriC1 Jag förstår precis vad du menar, när jag började åka skidor med jobbet visste jag inte hur jag skulle spänna pjäxan eller bära skidorna och alla tittade på. Det kan vara skönt att känna och klämma på prylarna i lugn och ro. (y)

@eriC1 Jag förstår precis vad du menar, när jag började åka skidor med jobbet visste jag inte hur jag skulle spänna pjäxan eller bära skidorna och alla tittade på. Det kan vara skönt att känna och klämma på prylarna i lugn och ro. (y)

Alla vi som börjat åka som vuxna nickar igenkännande. Känslan av att veta att just nu i den här gruppen, eller till och med på det här berget, så är det förmodligen jag som har minst koll. Bara att tugga i sig och se det som att det betyder att man har en massa roliga saker att lära sig. Det kan också vara väldigt gött att hitta en "fadder" som tar en under sina vingar och förklarar the do's and don'ts.

En fråga som lite försvann från start känner jag. Hur pass bra åker du bredvid pisten? Vad jag kan räkna ihop så har du totalt 50 skiddagar i ditt liv och alla i vuxen ålder? Måhända är du en supertalang men spontant tänker jag att första steget är att gå från att bara åka på pistutrustning i pisten till att testa på att åka bredvid pisten. På toppturer blir ju nedförsåkningen just utanför pisten. Där kommer du att möta på alla möjliga snötyper och det är bra att vara någorlunda bekväm då.

Så mitt tips är nog i första hand att på utrustningssidan testa mer allroundprylar och ta dig utanför pisten. Har du redan åkt där och vet att du vill fortsätta så kan du bortse från vad jag skrev :)

@Dalis70 Du har en bra poäng att jag bör åka mer offpist, kanske ska börja i den ändan.
@frankbolsoy Det lutar åt att börja med kurs, låter vettigt helt enkelt
@Vattendroppe Ja det är helt rätt att lära sig lavinkunskap, bra info! Lyssnade faktiskt på Freeride podden och Lavinkunskap med Mårten Johansson för nåt år sen och förstod hur viktigt det är.

Tycker det låter som en bra prioritering. Alla är vi olika. Jag går helst inte uppför(på vintern) om jag inte får åka utför, samtidigt har jag mött dårar som hellre ska upp på en topp för att bevisa något än att faktiskt få ett bra åk. Topptura är magiskt, gör det med någon du litar på och som vet mer om fjället än dig. På fjället gäller den uråldriga riten av att vad du ger får du tillbaka. Flyttar du till fjället blir det lättare. Är du ödmjuk inför din omgivning går allt lite bättre, även om det känns lite jävligt ibland. Lössnöåkning i allmänhet ska göras med respekt, ju längre bort från liftar du är, desto längre tid tar det oftast innan någon hittar dig. Att lära sig åka lössnö, kanske också skare och annat gudsförgätet helvete, tror jag är det bästa sättet att börja på. Jag vet att det är en bättre känsla att huda sig upp för ett bra åk än det är att offpista längd/fjällskidor rätt ut i ingenstans. Men frågan är lite vad du söker. Vad folk ofta glömmer är stenen efter stenen, eller.. stenen, bakom stenen efter stenen. Något som jag försöker få med så mycket det går i min åkning, även om jag allt för ofta blir förförd av kvinnan i vitt.

Det här är ju ett känt exempel https://gearjunkie.com/smith-maze-helmet-de-le-rue-crash

Därför, är det ganska långt kvar till att du borde topptura själv, om du inte har erfarenheten av att bedömma snön och underlaget, oavsett lutning. Även de som har åkt länge har väldigt svårt att bedömma vad som ligger 30cm under snön om man inte har varit där under de snöfria perioderna. Även då kan det vara svårt. Eftersom att du åker veckovis har du också väldigt svårt att bedömma förhållandena som ledde upp till dagens förutsättningar. Färdbeskrivning och "check-ins" är annars ett svagt sätt att gardera sig lite. Vill inte sparka på dina bindningar, men det är ändå bäst att lära sig från någon som har varit med en stund. Att kunna åka lössnö och hungriga varaner må ändå vara prio. Hoppas du hittar en väg in i det underbara. Stay safe dude.

Senast ändrad:

Ny video idag på temat. Jag har inte sett den, men SkiEssentials brukar ju vara bra på att snacka skidor och då Jeff i synnerhet tycker jag.

Kul att du har mersug 👍🏻

Att tura är inget svårt eller farligt i sig. Tar man det försiktigt och går en lavinkurs är det bara att köpa grejer och bege sig ut på fjället.

Prylnörderiet är extremt bland toppturare, men har aldrig märkt att det gjort dem bättre på att åka skidor, dvs du behöver inte köpa det dyraste. Skidorna är inte bättre nu än för 5 år sedan så att köpa begagnat är prisvärt. Men köp så lätta prylar som möjligt.

Ta lite mindre turer i anknytning till skidsystem i början och bygg upp en vana att traska på fjället. Du kommer snart märka att du vet vad du håller på med och vågar traska iväg lite längre.

bästa tipset jag kan ge dig om du inte har någon att åka med är att dra på en anordnad ”freeride” resa med typ Langley eller liknande så kommer du träffa likasinnade fort.
Traska lugnt.
Prylnörderi i all ära som jag delvis kan hålla med om.

Men att 5 år gammal utrystning är samma som idag kan jag inte hålla med om. Skulle snarare säga att du får för svensson likvärdig utrustning som väger betydligt mindre idag.
Nu är jag inte så insatt då jag ej har tid eller tillräckligt intresse för att hålla mig helt uppdaterad på vad som kommer nytt.
Största är väl att gå från ram till tech bindningar.

Sen om utrustning väger 250 g mer eller mindre tycker jag inte är så viktigt, är det mer får man ju mer träning💪

Väldigt intressant tråd då jag själv har börjat snegla lite på toppturer. Har än så länge bara åkt pist och några enstaka gånger offpist, men jag har åkt skidor sedan jag var liten med undantag på ett längre stopp i några år. De senaste 6 åren har jag åkt några veckor varje vinter igen. Tänkte försöka se om man kunde pricka in något event där man får testa eller hyra skidor då just denna biten är den dyraste. Mina senaste pjäxor blev såna där hybridpjäxor (Head Kore 2) med gålägesfunktion alltså.

För min del så är det nog mest att ha möjligheten att topptura eller ta en liten sväng utanför pisten. Om man senare blir helt biten så kanske man får skaffa mer dedikerad utrustning för mer uppförsturande så att säga. I dessa hemmajobbartider så har man i alla fall hunnit läsa på lite om detta och även hunnit med att införskaffa teleskopstavar, hybridpjäxor, skidryggsäckar 22L & 32L (utan airbag än så länge), spade, sond, och tranciever mm.

Börjat titta på skalbyxor också med ventilationsdragkedjor istället för mina fodrade skidbyxor. Bra att ha oavsett just för att klara omväxling i väder även i pisten. Måste ju erkänna att det är en prylsport utan dess like, me like men det kostar som sagt...

Gissar att resten av familjen inte är lika lockade av detta så jag får nog försöka hitta likasinnade på annat sätt.

Roligt att kunna diskutera detta i ett forum med likasinnade till att börja med.

Såg ju trevliga ut, och bra pris dessutom. En begränsning för mig är tyvärr att jag är rätt så kort (162 cm). Urvalet blir därför rätt så begränsat. Sneglar på damskidor av den anledningen också som oftast bara skiljer någon mm i midja och grafik på skidan.

Absolut så är kondis eller i alla fall fysik något man inte får glömma, det ska ju vara behagligt att tura. Bra kommentar där...

Börjat titta på skalbyxor också med ventilationsdragkedjor istället för mina fodrade skidbyxor. Bra att ha oavsett just för att klara omväxling i väder även i pisten.
Se för guds skull till att dragkedjorna har rejäl längd och på utsidan av benen. Allt annat är meningslösa gimmicks...

@Ake_Astrom Tack!
@Stolpe76 Tack för du delar med dig, vi är liknande sits :)
@MnO Bra info i filmen, tack!
@belsam Kloka ord där, jag har respekt för naturen sommartid, vintertid är marginalerna mycket mindre så ska nog inte ge mig ut ensam långt från civilisationen.
@Pillard Det blir till att hyra och testa. Det finns breda puder skidor för topptur eller ganska smala. Jag antar att det beror vilka förhållanden man vill åka i.

Är det någon som har åsikter om den här sidan Snösäker.se

Senast ändrad:
Synshorn och bla annat Bitihorn är lättillgängliga fjell för att komma igång med topptur. Kan rekommenderas :-) Ligger vid Beitostölen i Norge. Största problemet nu är väl Corona...

Jag gillar snösäker.se och även deras litteratur. Tipsen dom har på toppar är till största delen till för lite erfarnare toppturare. Har haft glädjen att turat med en av grundarna, otroligt trevlig och kompetent .
Rekommenderar absolut deras litteratur.

Tillbaka
Topp