svänger kass som fan!

corrector

Ny medlem
svänger kass som fan!
Hej,

Har precis införskaffat min första egna longboard. Teståkte den för nån da sedan och blev lite besviken. Står regular på brädan, och den svänger bra, fast bara åt ett håll! Den svänger bra om jag åker fram+regular åt vänster. Men åt höger kommer den knappt nån vart. Den tippar hellre över än att svänga. Vad är fel?? Har spänt lös tryckarna så mkt det går innan de börjar glappa å hänga löst. Några tips på vad jag kan göra? Kan jag ha skruvat ihop den fel? När jag skruvade ihop den var skruvarna lite för korta för att fästa på undersidan av trucken. Så jag gjorde gropen lite djupare i brädan, så jag fick ner dem. Aja, slutbabblat.
Hjälp!

svänger kass som fan!
sitter truckarna rätt då? alltså är truckarna vända åt rätt håll?

svänger kass som fan!
bräda är en slipstream, och på truckarna står det "podium" och på andra sidan aluminium, de syftar väl på vad trucken är gjord av:)

truckarna är vända precis som på en vanlig bräda, men de stora muttrarna innåt.

Kan det hjälpa att byta den gummiploppen där emellan, bushing heter det väl? Nu är färgen röd, det är väl en viss hårdhet på den.

Vad säger ni?

svänger kass som fan!
om du har randall eller liknande truckar så båda skruvarna vara utåt, om dom ser ut som vanliga skate truckar fast större ska skruvarna vara innåt. annars lägg brädan uppochner kolla i nivå med truckarna om dom lutar år något håll om dom är jätte skeva och det inte går att mjuka upp när dom är löst åtskruvade så gå till äffären du köpte dom på och klaga.

svänger kass som fan!
Precis som myrshlok säger så ska du ha muttrarna utåt, precis som på denna:
King_o_t_hill_undersida.jpg

Senast ändrad:
svänger kass som fan!
nä? är ni seriösa? ska alla truckmärken ha dem utåt??:D har ju inte randall, vad jag vet iaf. står ju podium. Ni får utsäkta min okunnighet..

svänger kass som fan!
kom på ännu en fråga. Jag har sånna svarta gummiplattor mellan brädan och trucken. De är vinklade. Men på vilket hål ska trucken luta. bifogar en painbild :) på hur det ser ut nu.

BTW, hur gör man för att lägga upp bilder??

svänger kass som fan!
en polare har en likadan och hade samma problem, han köpte nya truckar sen gick den prima:)

svänger kass som fan!
corrector sa:
http://www.picturepush.com/public/1405758

http://www.picturepush.com/public/1405764

Där har ni 2 bilder. Gå loss nu!
Du har truckarna rätt, bara truckar med omvänd kingpin såsom holeys och randal som ska ha muttrarna utåt. Angående riser så är jag lite osäker, tror att det är en smaksak mest men vanligtvis så kör man bara vinklat till slalombrädor så du kan prova skaffa en rak om det känns wierd.

Anledning till att truckarna svänger dåligt kan nog helt enkelt vara pga. kvalité :/ satsa på att köpa ett par lite bättre truckar såsom randal eller holeys. Finns egentligen ingen idé att köpa en cruising longboard med kassa truckar då kan man lika gärna låta bli.

Bushingsarna har olikahårdet beroende på färg men detta varierar mellan olika märken. Om du anser bushingarna dåliga så kan du köpa ett par khiro för typ 40 spänn, dom funkar skitbra.

Deras hårdhetsskala går typ såhär.

Vit - jättemjuk
Röd - medel
Blå - lite hårdare
Svart- haaarddd

med några mellansteg.

svänger kass som fan!
måste bara fråga, vart åker du longboard under den här årstiden ?

Prova pressa truckarna, alltså töja dom så dom blir mjukare .. jag hade samma problem i början :P

svänger kass som fan!
skåne såklart.
Lund för att vara mer precis. Är ju en ända stor nedförsbacke/uppförsback, beroende på vilket håll man ska. Iofs är det snö här just nu, men den försvinner fort.. Ska prova pressa truckarna, samt byta bushings på dem. Man kanske måste åka in truckarna lite?

svänger kass som fan!
truckarna du har är förmodligen typ Invader, sådana jag hade först och de sög pung... :P Ett par randal 1 eller randal 2 or är att föredra, billiga och bra för de i princip allt... Att du vinklar de svarta gummibrickorna "raisers" är för att kunna svänga mer och mindre.. för att svänga mer så ska du ha de smala vara åt truckens "Front" dvs, det smala åt båda ändarna och det tjockare åt mitten, ju mer vinklade ju mer svänger de...

Men som sagt, skaffa nya truckar så får du en helt ny bräda =D kolla longboard.se s köp och sälj :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp