switchback bindnings

patrikeric

Ny medlem
switchback bindnings
Någon som provat? Vad tyckte ni?

Har varit riktigt taggad på att prova deras bindningar efter att ha läst lite om dom.

Fick tag i ett par och körde med om i 1 vecka.

Dom kändes tunga till skillnad från mina force.
Toe-strapen - vettefan, stel och oskön. Provade alla inställningar men den satt inte bra någonstans.
Ankel-strapen satt faktiskt riktigt skönt, det kändes som att den sögs åt riktigt bra runt foten.

Körde två dagar utan bakkappan och de var fan helt värdelöst. De två tråkigaste åkdagarna i år. Allt kändes som att man hade noll kontroll och svårt.

När jag körde med bakkappan så gick det att åka, men det var trött respons.

Jag provade bindningarna endast i park.

Kul idé dom har, men nä.. iofs helt nytt märke

switchback bindnings
Switchback känns mest som ännu ett sätt för bröderna Helgasson att mjölka lite mer pengar med hjälp av sina namn. Jag kände och klämde på bindningarna nere på ISPO och var inte imponerad alls. Det finns inget som är innovativt med Switchback. Klumpiga bindningar med halvdana straps och spännen som ser ut som Unions spännen för 4 år sedan.

switchback bindnings
Kan ju vara så att switchbacks som slutprodukt är bättre, alltså efter info från åkare och andra i år kan de förbättras tills dem släpps officiellt.

switchback bindnings
switchback bindnings
Var Unions ännu sämre för fyra år sedan än i dag? Fy fan! De måste ha varit världens sämsta bindningar då.

switchback bindnings
Nån mer som har några åsikter om dessa bindningar?? Ska antingen skaffa Switchbacks eller nya Flux till nästa säsong. Har chattat lite med Flux på facebook och det verkar som de funderar över att släppa ett par bindningar med "wings" på till kommande säsong.
"Wings" ska jag ha till nästa par bindningar har jag tänkt. Switchback verkar ha bakkappor med vingar på dessutom.

switchback bindnings
Sorry för dubbelpost men switchback har släppt nya bilder på Helgasons promodels, det kanske kan skapa ytterligare diskussion.

394447_507639755928362_2000789771_n.jpeg

293076_507640679261603_880094168_n.jpeg

sia-day-3-015.jpg

Senast ändrad:
switchback bindnings
Också sugen på ett par, tror ifs inte att de är "bättre" åkmässigt än t.ex Union eller andra men det är just för att de är så simpla som jag gillar de - och inga skruvar! Rätt trött på att behöva dra åt skruvarna på mina Force hela tiden, framförallt där heelstrapen sitter, varje gång ändrar sig heelcupen också. Och deras forward lean adjuster ligger alltid snett eller pajar...

switchback bindnings
Inte i år men till 13/14 ska den finnas för alla bindningar som val, förhoppningsvis Eikis asymmetriska highback också.

switchback bindnings
Det är najs. Nu när det verkar klara med bindningarna för leverans hoppas jag på att det kommer delas ut lite bindningar till folk som har hyffsat stora kanaler på youtube så man kan få en åkare-review.

EDIT: Angrysnowboarder verkar ju vara positiv om dem iaf.

Senast ändrad:
switchback bindnings
Idt sa:
Också sugen på ett par, tror ifs inte att de är "bättre" åkmässigt än t.ex Union eller andra men det är just för att de är så simpla som jag gillar de - och inga skruvar! Rätt trött på att behöva dra åt skruvarna på mina Force hela tiden, framförallt där heelstrapen sitter, varje gång ändrar sig heelcupen också. Och deras forward lean adjuster ligger alltid snett eller pajar...
sätt dit skatebolts istället för skruvarna där.

jag är rätt sugen på att testa ett par switchbacks, det finns en review på angrysnowboarder.com som inte var helt nedlåtande

switchback bindnings
Aa, angry skriver ju: "Toe Strap: They look a bit cheap. No way around it. They do however grip very well and were super comfortable, never slipped and stayed locked. I actually liked them a lot. The ankle straps have that same “chintzy" look as the toe strap, but again they ended up being really well designed. Comfy and all the support you would need to match with the way the rest of the binding felt. And again, really comfortable."

Så nu är frågan om det är Angry som är mutad av Switchback/Bataleon eller Patrik som är mutad av Union ;)

switchback bindnings
Bindningarna satt fast på mig också, men tyckte de kändes b och obekväma.
Haha jag kanske är såld på union, men switchback var inte bekväma någonstans om man jämför med vad mina union force kändes.
Har provat burton, forum, union, salomon, flux och switchback nu.
De jag gilla mest är burton och union.
Körde atlas-team bindningar från union nu i somras och de var de skönaste bindningarna jag åkt med hittills och ska köra med dom i vinter.

Senast ändrad:
switchback bindnings
Som det ser ut nu ska jag pröva union force denna vinter, 1600kr för 2013 modellen på Hot-zone så det är ju bra pris.

Senast ändrad:
switchback bindnings
Thomsson sa:
Som det ser ut nu ska jag pröva union force denna vinter, 1600kr för 2013 modellen på Hot-zone så det är ju bra pris.
Minns bara, att toesträppen i Union bindningar är de sämsta man kan hitta! Jag har kört alla slags bindningar 15 år, och Unions har varit de sämsta ja har provat! Åkte i vintras en vecka i Ötztal med Union Forces, ok sålde dem direkt efter resan. Jag har nu Flux TT:s på min freestyle-bräda och Cartels på min freeride-bräda, och dom båda är minst tusentals bättre än Unions.

(gamla Salomon S2 i slutet av 90-talet var kanske ännu sämre än Unions)

switchback bindnings
Det är bra pris Thomsson!

Kaitsuh, vilken årsmodell av union var det du provade? Jag kommer ihåg att 2010-modellen hade en toestrap som inte var bra allls, jag bytte ut den mot en burton toestap de året.
Vet inte om de var någon skillnad på 10an och 11an, men på 2012 och 2013 har de suttit som ett smäck på mina boots!

switchback bindnings
Vad kör du för Boots Patrik? Det enda jag är tveksam om med Union är just toe-straps och deras ovilja att verka göra bättre sådana.

Kan vara intressant och veta vad du kör för boots också Kaitsuh, om du vill berätta det.

switchback bindnings
Thomsson sa:
Vad kör du för Boots Patrik? Det enda jag är tveksam om med Union är just toe-straps och deras ovilja att verka göra bättre sådana.

Kan vara intressant och veta vad du kör för boots också Kaitsuh, om du vill berätta det.
Men kan ju byta ut toe-strapsen till burtons om man vill, men det är ju inte gratis direkt.

switchback bindnings
Tje!

Provade med Salomon Malamute, Salomon F20 (mina skor) och min kompis testade med Burton Drivers, och toesträppen funkade inte alls. Man var tvungen att använda dem som gamla toesträpper på 80-90-talet.

Och pumpen lockade sig hela tiden, många gånger måste jag öppna dem med två händer; inte så bra när man är i djup puder...

switchback bindnings
Sådär, fick hem ett par Switchbacks och måste säga att jag blev rätt impat av byggkvaliten, allt sitter som sten, inga glapp eller nåt och de ser inte ut att gå sönder på ett tag. Super smidigt att byta highback, eller ta isär hela bindningen. Gummipaddingen under hela baseplaten är skönt också, förstår inte varför inte alla märken har det.
De har ett problem dock, de är inte riktig vän med min 46:or... Fast det är size Large så känns de lite för korta, baseplaten och strapsen. Så det blir troligtvis att sälja igen, tror de funkar helt perfekt för boots upp till 44-45. Bara höra av sig om nån är intresserad, har helt mattsvarta med jib-paddingen som är lite tjockare och har en stor vit switchbackgubbe på.

Senast ändrad:
switchback bindnings
Jag skulle lätt tagit dem, men har strlk 46 jag också...
Har ett par flux ds30 till salu om är intresserad Idt(ingo?).

switchback bindnings
Nja, har ett par Union Force och ett par Union DLX, aldrig varit ett stort fan av Flux, har provat några olika men gillade de inte alls. Tack ändå! :) Får bli Union ett tag till, eller kanske några Burton framöver...

Senast ändrad:
switchback bindnings
Märkligt jag har 43or (9.5) kör på Medium, inga problem med att de skulle vara för korta..
Säker på att du fått rätt prylar och inte medium?

Så här ser det ut med mina Nike Vapen 9.5or och Switchback Halldor
2im9a3q.jpg

switchback bindnings
Yes, det är rätt storlek o allt, går ju att dra ut plattan men då känns det ändå genom sulan att bottenplattan tar slut precis bakom tårna, även läst att andra med stora boots som köpt Switchbacks har problem. Jämförde L och M i butiken och det var inte så stor skillnad, L var kanske 1 cm längre. Sen är ju strapsen lite för korta också, anklestrapen var säkert 5 cm kortare än min Union anklestrap, det märks, och toe strapen skulle också behöva va lite större. De skulle väl funka men om jag jömför med mina Union så är de helt klart mindre. Synd för de verkar ju grymma!

switchback bindnings
Ahh, tråkigt :( Skall bli mycket spännande att testa dem när det kommer lite snö ;) (Bor tyvärr inte där det snöat ännu haha)

switchback bindnings
Tänkte få liv i tråden igen. Någon mer som har prövat och är nöjd? Överväger seriöst att köpa ett par istället för mina 3 år gamla union team.

Tillbaka
Topp