Sydön Japan

Vegar

Medlem
Sydön Japan
Vi är några som skall 1,5 vecka till Japan februari 2018. Och kommer befinna oss på sydön. Planerar nu rutten och tänkte några av er säkert har några bra tips på vilka ställen man inte vill missa att åka.

Sydön Japan
Hur mycket har ni tänkt att åka runt? Gäller det bara 1 och en halv vecka kan det kanske vara en bättre idé att stanna på ett ställa så att ni hinner lära er området någorlunda, alltid svårt att dyka upp på en ort och veta var man bör åka beroende på väder.

Sydön Japan
Vegar sa:
@loweaspeqvist Vet inte hur mycket vi skall åka runt än. Det är det vi försöker planera nu. Kanske bara blir ett par platser. Har du några tips på ställen?
Rekommenderar att Hakuba som bas, finns en mängd olika orter du når därifrån, men har ärligt talat inte så bra på vad man mer kan ha som bas!

Sydön Japan
Jag tänker vara petig och påpeka att det förmodligen är huvudön/mittenön du menar, på sydön/sydöarna finns inte mycket åkning!

Ska du bara vara där 1½ vecka rekommenderar jag att antingen bara besöka ett område, eller se till att ha ett flexibelt boende (husbil) så att ni kan välja var ni ska åka beroende på hur vädret kommande veckan ser ut att bli dagarna innan ni ska åka dit. Vad är det för åkning ni är ute efter?

(För fler matnyttiga tips finns det en artikelserie i tre delar om att skida i Japan här på freeride. jag tycker den är ganska bra ;p)

Senast ändrad:
Sydön Japan

@Vattendroppe. Du har nog helt rätt om huvudön, vi siktar på runt Nagano Prefecture. Jag har tittat runt lite på husbil men de man kan hyra vad jag hittat, verkar lite små. Vi är ett gäng lite för bekväma 40+-are men du kanske känner till någonstans där man kan hitta lite större bilar?

Vi är ute efter 95% offpiste, sedan är det nog lite blandat vad folk vill göra. Vissa vill köra skog och andra lite mera öppet. Jag tror vi vill ha det ganska blandat. Sålänge det funkar offpist och att man inte får dom största utskällningarna om vi så skulle göra.

De vi funderat på är
Cortina
Suginohara
Myoko Kogen
Kagura
Seki Onsen

Sydön Japan
Skippa Suginohara, inte ens värt ett besök om ni bestämmer er för att åka till Myoko. Bättre, i så fall, att ha Myoko som bas och göra utflykter till Seki när det dumpat. 10 dagar i Seki är lite mycket, det är ett litet system, om än riktigt bra när det är mycket snö.

Annars är Hakuba-området bra, men jag hade haft Happo eller Goryu som bas och gjort utflykter till Cortina och Tsugaike. Finns även mycket på norra huvudön, i både Aomori och Iwate som får jävligt mycket snö...

Sydön Japan
Skulle instämma med allt vad
@Lee-nus skriver. Om ni är ett blandat gäng tror jag Hakuba-området kan bli bra helt enkelt för att det finns något för alla där, allt från enkelt till döds vad gäller både skogsåkning, storbergsåkning och turande. Nackdelen är väderstabiliteten, i feb kan det dimpa ner rätt stora regnfall, och med 1,5 vecka är trist att ha otur missa några dagar på en sån sak. Men terrängen är svårslagen. Längre norrut är vädret mer pålitligt.

Sydön Japan
Suginohara har rätt mycket cool terräng, och det kan vara coolt att ta baksideåket tillbaka till Myoko, mest för att, men har det dumpat är det inte där man vill vara. Det snöar alltid mer i Myoko och Seki, vilket å andra sidan betyder att de flesta åker just där. Men ändå... mja. :)

Sydön Japan
Som sagt tidigare, ha Myoko "akakura" som bas. Boka bil till Seki onsen om ni vet att de skall dumpa under natten. Man åker upp området väldigt fort, dra er ut åt sidorna efter d, skiers left tex. Men då får man gå en liten bit tbx.

Suginohara kan ni åka till om ni vill tura upp på Myoko-san. Fina åk ner till botten av myoko-son skålen, innan ni turar sista biten till toppen.
IMG_6551.jpg

Sedan finns det väldigt mycket att åka från Mt Maeyama, 30-40min tur från toppliften i Akakura. Akta er för vattenfallet om ni kör skiers right från maeyama och fortsätter i rännan neråt, ni hamnar så småningom vid vattenfallet och får tura tbx en bit. Det går och undvika rätt lätt och då blir det en väldigt fin åktur.

Bestämmer ni er för att åka till myoko kan jag skriva lite mer utförligt var de finns många goa åk

Senast ändrad:
Sydön Japan
Ett av förslagen är följande kombo:
Hakuba village (inte mitt i smeten utan vid en ski resort eftersom bussarna mellan skid orterna går därifrån), 6 dagar
Myoko Kogen 3 dagar
Nozawa Onsen 3 dagar

Vad säger ni som känner områden?

Sydön Japan
Vegar sa:
Hakuba village (inte mitt i smeten utan vid en ski resort eftersom bussarna mellan skid orterna går därifrån), 6 dagar
Myoko Kogen 3 dagar
Nozawa Onsen 3 dagar

Så ni skall spendera några dagar för att resa från Hakuba till Myoko och sedan vidare till Nozawa?
Jag var i Japan två månader och stannade på ett ställe för att optimera åkningen, mindre resande = mer tid på skidor = mer chans för epic powder days = gladare åkare :)

Men vill man upptäcka mer av Japan så varför inte, stanna gärna till i Tokyo med!

Sydön Japan
Nozawa är fint! Härlig by, mycket ställen och äta på, gratis onsen bad. Tycker inte man skall offra för mycket tid på byta ställen bara för att. Max 2 ställen på den korta tiden.

Sydön Japan
Tancoll sa:
Vegar sa:
Myoko Kogen 3 dagar
Nozawa Onsen 3 dagar

Så ni skall spendera några dagar för att resa från Hakuba till Myoko och sedan vidare till Nozawa?
Jag var i Japan två månader och stannade på ett ställe för att optimera åkningen, mindre resande = mer tid på skidor = mer chans för epic powder days = gladare åkare :)

Men vill man upptäcka mer av Japan så varför inte, stanna gärna till i Tokyo med!
Det tar max 2 h från Hakuba till Nozawa, och ca 1,5 h från Nozawa till Myoko (beroende på var), så rätt lugnt tycker jag. Hade nog dock tagit en extra dag i Myoko och en mindre i Hakuba med de dagar ni har. Till Nozawa räcker tre dagar rätt bra, det är ganska litet men en nice kulturupplevelse.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp