Teknik på "klurigt" underlag

downslope

Ny medlem
Tjena,

Jag gissar att jag skulle hamna i facket "avancerad åkare", och tillbringar just nu en säsong i Val Thorens. Har varit här ett tag, och fått känna på en hel del olika underlag. Det enda underlag jag verkligen har problem med är is med tunt lager lössnö ovanpå. Det är omöjligt att veta om nästa sväng kommer "ge grepp" eller om skidorna bara kommer skrapa undan lössnön och kana på isen.

Hur tar man sig ner på ett "värdigt" sätt på detta? Är det bara att lita blint på sina stålkanter och carva sig ner? Det funkar ganska bra för mig på flacka partier, men blir det brant så går det för fort.

Någon som har några tips?

Tack på förhand!

Jag är beredd att dra till med en klassiker: attack.

Om jag går på fullt (trycker till ordentligt) och verkligen fokuserar, vilket jag gör automatiskt när jag satsar, så är jag snabbare i reaktionerna när (om) det släpper.
Och om det går käpprätt så har man iaf en bra ursäkt...

Det är inte jättemycket till teknikhjälp, men så tacklar iaf jag det underlaget; med inställning.

"Det funkar ganska bra för mig på flacka partier, men blir det brant så går det för fort. "

hur ser spåren ut efter dina skidor när du åker?

Om du nu inte riktigt kan lita på skidorna så tycker jag du ska lägga in lite vanlig carving träning så du behärskar att lägga mer kraft på innerskidan än innan. Är inte många som faktiskt kan detta men att för dela kraften på två kanter är säkrare när man ska kötta isgata. Det är inte lätt att få 50-50 på kanterna men man kan ju få ner skillnaden lite.

Det blir två cykelspår efter, så jag behärskar nog tekniken generellt. Det är på is jag inte riktigt litar på mig själv.

Men som sagt, åker jag carving när det blir brant går det för fort.

Ska tänka på mer kraft på innerskidan!

Om du nu är placerar dig själv under "avancerade åkare" så bör du helt enkelt bara åka aggressivt, ännu mer tryck på plösen, tveka inte och fokusera. Om du inte kan "carva" när det blir "för brant" så bör du kanske hålla dig till röda pister tills du lär dig bli bekväm med din teknik, fart ska aldrig vara ett problem.

Du menar att det inte är några problem att carva nerför en svart, brant pist om man är riktigt duktig? Visst, tävlingsåkarna gör det ju men där är ska det ju gå fort och det finns inget annat folk i backen som kan komma ivägen mitt i en sväng. Oftast kan man inte ta upp så mycket plats som krävs för att göra carvingsvängarna "bromsande".

Det enda tipset jag har är att satsa mer. Högre fart gör ju också att du kan få mer kraft ner i snön. Men om du inte känner dig helt trygg med det så är det ju inget bra tips. Du kan ju kanske testa att åka med riktigt mycket medvridning och på så sätt kanta-fast "för mycket".

När det börjar bli isigt och hàrt sà skadar det inte om man ökar bredden mellan fötterna. Kör du med fötterna för tätt sà har du direkt sämre balans. Kolla pà vilken kampsport som helst sà begriper du logiken.
Hàrt underlag = bred stance = bättre balans
Mjukt underlag = lite smalare = bättre flyt (vilket läven kan köpas i form av jätteskidor)

Tillbaka
Topp