Teknikråd

Signature

Medlem
Teknikråd
Håller just nu på att nöta teknik för att kunna göra comeback på ett par FIS GS som jag uppfattade som alldeles för styva... Skulle dock behöva vägledning av er mer erfarna här på freeride. Jag känner personligen att höftkantningen och aktiviteten i svängen är dålig, men inser att det mesta nog behöver mycket jobb så åsikter och tips tas emot tacksamt.

Vet att videon är vertikal och inte av bästa kvalité men hoppas att det ska ge en någorlunda överblick! Om inte får jag regissera om.

Backe: röd, skidor: laser SX 162cm

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Teknikråd
Najs! Att nöta teknik är förbenat kul ju :D
Modigt att dela med dig av din åkning och be en hel community om tips.

Viktigaste tipset är nog att när du troligtvis fått en hel drös med tips från oss i forumet, välj ett tips att fokusera på under åkningen. Aldrig flera samtidigt, det blir bara pannkaka.

Som du nämner är du en aning statisk. Du kantar skidan till en viss punkt sen håller du den vinkeln en stor del av svängen. Är kantvinkeln statisk, är du statisk dvs låg aktivitet som du kallar det. Jag fick det en gång förklarat för mig som att om du ser skidan bakifrån så ska den röra sig från kant till kant så som en åkare i en halfpipe. Det är en ganska rolig känsla att leta efter i sin körning tycker jag. Det flyttar fokus och känsla neråt till skidan också.

Något som kan få in lite dynamik är också blicken. Att börja kika dit nästa sväng ska sluta lite innan nästa sväng börjar är starten på något fantastiskt. För dit du kikar ska nämligen din kropp tillslut. Men börja med att vrida på huvudet och sikta med blicken så ska nog det andra följa med efter lite övning.

Önskar dig mycket fin nötning!

Senast ändrad:
Teknikråd
Statisk genom svängen är mitt problem också. Ett tips jag fick var att hitta ”rollers” för att träna genom att svänga på dessa men med överkroppen i samma position genom hela svängen

Teknikråd
Tusen tack för utförliga svar från er båda! Har bara några funderingar:

Ett tips jag fick var att hitta ”rollers” för att träna genom att svänga på dessa men med överkroppen i samma position genom hela svängen
Hur menar du rollers? Försökte googla det tillsammans med alpinåk men fick inte fram något vettigt, och antar att du inte menar foamrollers av något slag ;)

Jag fick det en gång förklarat för mig som att om du ser skidan bakifrån så ska den röra sig från kant till kant så som en åkare i en halfpipe. Det är en ganska rolig känsla att leta efter i sin körning tycker jag. Det flyttar fokus och känsla neråt till skidan också.
Skulle du kunna utveckla detta? Tror inte riktigt att jag hajar vad du menar

Teknikråd
Tänkte att det var lite luddigt förklarat, ledsen. Den röda kurvan representerar "halfpipen" som jag skrev om tidigare. Skidan på bilden är planställd. Så ser skidorna ut precis mellan dina svängar. I en vänstersväng kommer skidan att vandra uppåt mot högra pilen för att sedan gå ner mot att bli planställd igen. Sedan mot den vänstra pilen i en högersväng och tillbaka igen. Om skidan fastnar i något läge i den här böjen så betyder det att du slutat röra på dig, alltså du är i ett statiskt läge.

Jag hoppas det blev tydligare.
29A6EBA3-F349-4D8F-8631-5A33049414D9_1_201_a.jpeg

Teknikråd
Du står för mycket på innerskidan vilket gör att den är mindre kantad och skidorna glider isär. Ha mer tålamod i inledning av svängen så att du verkligen kliver på ytterskidan och sedan låter den börja svänga, vill man för mycket är det lätt att man tippar in lite i svängen och hamnar på innerskidan.

Teknikråd
Hur menar du rollers? Försökte googla det tillsammans med alpinåk men fick inte fram något vettigt, och antar att du inte menar foamrollers av något slag ;)

Terrängvågor, gärna ganska höga.
Mitt i vågdalarna: skidorna på kant i fallinjen och kroppen i (i sammanhanget) sitt mest utsträckta läge. På vågtopparna: skidorna plana och som mest på skrå, kroppen ihopkrupen.
"Överkroppen stilla, benen pendlar i sidled och pumpar i höjdled."

Fanns i Kläppen när jag var där för ett gäng år sen, var riktigt kul.

Teknikråd
Tänk breda pucklar i ski cross, sombrukar finnas i enklare skicross eller barnbackar
Terrängvågor, gärna ganska höga.
Mitt i vågdalarna: skidorna på kant i fallinjen och kroppen i (i sammanhanget) sitt mest utsträckta läge. På vågtopparna: skidorna plana och som mest på skrå, kroppen ihopkrupen.
"Överkroppen stilla, benen pendlar i sidled och pumpar i höjdled."

Fanns i Kläppen när jag var där för ett gäng år sen, var riktigt kul.
Tack för förklaringen! Kommer bli många åk över pucklarna i Vemdalen :D

Tillbaka
Topp