TGR varianten.. groupbuy

PNyberg

Aktiv medlem
TGR varianten.. groupbuy
Sitter här och räknar mina ören och hör med både den ena och den andra om skidor och priser och allt jäkla möjligt. Vad kommer man fram till då? Jo, att det är förjäkla dyrt att köpa saker till butikspris. Vi bummare (eller Freerajdare enligt Glisseurs artikel) är inte så rika och är oftast inte tillräckligt bra eller väl connectade för att kunna få prylar eller äns rabatt. Detta gör att vi ist köper skidor och annat från tyskland (S-C..allas favvo) när vi egentligen inget annat hellre vill än att sponsra de lokala butikerna?!
Hursom haver så finns det ju en del connectade människor på detta forum som har det götta. Finns det då möjlighet för dessa att försöka fixa "Freeride" deals åt oss trogna? Ett gruppköp på bortåt 50-60 par lagg, till exempel, finns väl ingen säljare som tackar nej till, även om de inte får ut full marginal?
Så finns det någon/några som kan tänka sig kolla upp det här lite mer. Själv är intresset rätt stort och jag kan själv tänka mig att kolla upp och försöka styra upp ett gruppköp.

Are you with me?

Senast ändrad:
TGR varianten.. groupbuy
sjutk smart ju, nån måste ta tag i de bara.. göra lite insamnlingar på modeller och priser å sen ta beställningar

jäkligt bra ide för dom som inte har en pappa med för tjock plånbok

TGR varianten.. groupbuy
Tror det blir väldigt svårt att få ihop 50-60 lagg men coolt om ni lyckas!
Ska bli intressant att följa om ni gör det. Uppdatera gärna i tråden kontirnueligt.

TGR varianten.. groupbuy
Jo...jag är oxå lite skeptisk till att så många ska vara på att köpa från ett och samma och då troligtvis ungefär samma modeller :/

TGR varianten.. groupbuy
tycker att de låter skit bra om man utvecklade skidatabasen lite och la till nått sånt här så skulle ju de va grymt problemet blir ju att de kan bli sjuka väntetider om man måste vänta på att 50-60 pers ska anmäla sig dessutom kanske de blir krångel me bindnigar och längder och sån skit men det är grym ide

TGR varianten.. groupbuy
jo..så är det ju. krångel är väl bara förnamnet på vad som kanske komma skall. så därför vore det ju bra att man har så mkt tid som möjligt på sig. så jag har börjar skicka ut lite förfrågningar till olika företag...se vad som händer.

TGR varianten.. groupbuy
Skulle göra saken lite lättare om vi gjorde en slags handuppräckning så jag har lite folk som vill göra säljarna glada.
Så skriv bara Skriv upp mig eller ngt i den stilen eller FR maila mig.

TGR varianten.. groupbuy
Det var en mycket bra idé du kom med, och sånt här sysslar ju en hel del andra med inom andra sporter. Gruppköp av däck, utrustning eller annat så varför inte!

Det enda problemet är väl om alla måste välja samma modell, kan bli lite knepigt att få ihop tillräckligt med köpare då men kanske kan företagen gå med på att man väljer egen modell? Men när jag tänker efter, varför skulle dom göra det egentligen? Då skulle ju alla börja köpa på ett sådant vis för billigare pris.

Nej, det skulle nog möjligtvis vara om alla gick in för en och samma skida och man gjorde en monsterbeställning men jag tvivlar på att alla vill åka på likadan skida som mig...

Bra idé, men kan bli svårt att ro hem!

TGR varianten.. groupbuy
Tror inte att ni måste välja exakt samma modell, räcker nog att välja från samma återförsäljare för att kunna ro hem en grupprabatt.

TGR varianten.. groupbuy
Høres bra ut! Men det blir et jævla jobb for de/dem som skal organisere betaling!!

TGR varianten.. groupbuy
Någon affär borde kunna gå in och erbjuda en bra medlemsdeal till alla på freeride så att man självklart väljer att köpa från just dem.

TGR varianten.. groupbuy
Kör bara hookups istället.
någon hittar en bra deal och ser hur många fler som vill chacka från samma återförsäljare.

ni kan ju inte sitta och bedriva företag genom att dra in beställningar, gå på hooook-ups dudes

TGR varianten.. groupbuy
Minns att en liknande grej var uppe för en 3-4-5 år sedan, vet inte riktigt hur det gick med det, de skulle iaf beställa från Völkl och det var valfri modell som gällde...

Gryt bra initiativ

TGR varianten.. groupbuy
oscarius sa:
Kör bara hookups istället.
någon hittar en bra deal och ser hur många fler som vill chacka från samma återförsäljare.

ni kan ju inte sitta och bedriva företag genom att dra in beställningar, gå på hooook-ups dudes
Jo precis, det är väl det lättaste sättet att göra det på. Men jag är inte så väl knuten i branchen så att jag kan hooka varken andra eller mig själv för den delen med bra deals...tyvärr :(

TGR varianten.. groupbuy
Panda sa:
Någon affär borde kunna gå in och erbjuda en bra medlemsdeal till alla på freeride så att man självklart väljer att köpa från just dem.
Tycker som du. Freeride.se har växt och blivit ett så pass stort forum att skidföretag vill ha lite reklam och annat skräp på sidan? Ja varför inte snacka med skidanläggningar och annat folk om rabatter via ett FreeRide kort?!

Hehe..blev lite OT i min egen tråd.

Hoppas att tillräckligt mkt folk är intresserade så att det blir ngt av det här. Har hört av mig till de företagen som jag själv tror skulle sälja mest i det här forumet.
Får se vad som händer...

TGR varianten.. groupbuy
PNyberg sa:
Panda sa:
Tycker som du. Freeride.se har växt och blivit ett så pass stort forum att skidföretag vill ha lite reklam och annat skräp på sidan? Ja varför inte snacka med skidanläggningar och annat folk om rabatter via ett FreeRide kort?!

Hehe..blev lite OT i min egen tråd.

Hoppas att tillräckligt mkt folk är intresserade så att det blir ngt av det här. Har hört av mig till de företagen som jag själv tror skulle sälja mest i det här forumet.
Får se vad som händer...
Freeridekortet, rabatt på skistars anläggningar, billigare boende i riksgränsen, egen liftkö i bräcke, 15% på Alpingaraget och 11;e hamburgarn gratis på alla Max närmare en skidbacke än 100meter. Den dagen kommer, förr eller senare!

Hur som helst, någon sa "annars köper man ju från conrad men visst kan man sponsra lite svenska butiker med detta" eller nått sånt. Men, är det inte bättre att gå direkt till företaget och fråga eller generalagenten för märket om dom inte finns i Sverige än att börja göra deals med typ Intersport?

TGR varianten.. groupbuy
Ni kan förmodligen inte få en deal med generalagenten för ett skidmärke, isf genom någon butik. Men butikerna som köper skidor från generalagenten skulle inte vara nöjda över att denne säljer skidor billigare direkt till potentiella kunder.

TGR varianten.. groupbuy
Utter sa:
Ni kan förmodligen inte få en deal med generalagenten för ett skidmärke, isf genom någon butik. Men butikerna som köper skidor från generalagenten skulle inte vara nöjda över att denne säljer skidor billigare direkt till potentiella kunder.
Och däri ligger dilemmat..tror jag. Kunden söker lägsta pris och genom att "kapa" mellanhänder då få ett bättre pris...think dell. Men det är ju inte så jag hade tänkt att göra det egentligen. Tanken är ju att köpa från en affär..... :/

TGR varianten.. groupbuy
dell är dyra rackare. så det tänktet tycker jag att vi skippar :p
men som sagt "Jag är med." om det är en schysst skida. jag skulle vara intresserad av något med mycket bäryta och rocker fram&bak, t.ex. hellbent eller liknande skida. märke spelar ingen roll :)

jag gillar verkligen initiativet, alternativet för mig är ju som många andra sagt att köpa från S-C och det gör jag helst inte, så props och hoppas du ror iland något deal.

TGR varianten.. groupbuy
assr sa:
dell är dyra rackare. så det tänktet tycker jag att vi skippar :p
men som sagt "Jag är med." om det är en schysst skida. jag skulle vara intresserad av något med mycket bäryta och rocker fram&bak, t.ex. hellbent eller liknande skida. märke spelar ingen roll :)

jag gillar verkligen initiativet, alternativet för mig är ju som många andra sagt att köpa från S-C och det gör jag helst inte, så props och hoppas du ror iland något deal.
Jo jag hoppas att jag kan fixa till det här, vill bara ha lite underlag så jag kan locka affärer så att det blir affär av det hela...catch my drift?
Så som jag sa tidigare..ngn slags handuppräckning vore ju..brau.

TGR varianten.. groupbuy
Jag tror att projektet kräver att man är ute i oerhört god tid för att skaka fram alla laggen. Det går nog inte att ta upp beställningar i december lagom till julklapppsrejset och tro att generalagenterna ligger på fulla lager så års. Nää man får nog lämna in en komplett lista under tidig höst och förskottsbetala direkt för butiken ska kunna skaka fram lagg.

TGR varianten.. groupbuy
Nojlas sa:
Jag tror att projektet kräver att man är ute i oerhört god tid för att skaka fram alla laggen. Det går nog inte att ta upp beställningar i december lagom till julklapppsrejset och tro att generalagenterna ligger på fulla lager så års. Nää man får nog lämna in en komplett lista under tidig höst och förskottsbetala direkt för butiken ska kunna skaka fram lagg.
Exakt. Smartast vore väl att se till att man får in en lista på alla lagg innan butiken lägger sin beställning. På så sätt så har de kvar de lagret de hade tänkt att ha och samtidigt får vi fullt sortiment.

TGR varianten.. groupbuy
PNyberg sa:
Nojlas sa:
Exakt. Smartast vore väl att se till att man får in en lista på alla lagg innan butiken lägger sin beställning. På så sätt så har de kvar de lagret de hade tänkt att ha och samtidigt får vi fullt sortiment.
Hmm, kom att tänka på att order brukar läggas under pågående säsong till nästa säsong. D.v.s. att om man vill som butik lägga en order inför nästa säsong är man eventuellt rökt nu. (Om inte generalagenten har stort lager.)
Men det är en bra idé, värd att prövas. Vilken internetsida som helst som redan kränger lagg på nätet borde kunna lägga till en förköpsfunktion till deras sortiment...

TGR varianten.. groupbuy
Nojlas sa:
PNyberg sa:
Nojlas sa:
Hmm, kom att tänka på att order brukar läggas under pågående säsong till nästa säsong. D.v.s. att om man vill som butik lägga en order inför nästa säsong är man eventuellt rökt nu. (Om inte generalagenten har stort lager.)
Men det är en bra idé, värd att prövas. Vilken internetsida som helst som redan kränger lagg på nätet borde kunna lägga till en förköpsfunktion till deras sortiment...
Ja det har du ju rätt i. Får hoppas på plan B då...stort lager :P

TGR varianten.. groupbuy
Jävligt bra initiativ. Kul! kämpa nu nyberg så kanske jag är med sen när du funnit en lösning på alla världsproblem. jag tar mig inga åtaganden då det gäller det här för mitt minne är som fisken och min bil står fortfarande i pappas garage.

TGR varianten.. groupbuy
bra att några till är med på detta. Som sagt...ju tidigare vi säger till om vad vi vill ha för lagg detso större sannolikhet att alla blir nöjda. Vet att det är löjligt tidigt. Men handlare måste lägga bestälningar som tar en jäkla tid och gör vi det senare så kommer vi nog inte att ha lika mkt att välja mellan... så vad väntar folk på? Vet ni inte vad ni vill ha under fötterna nästa säsong??!?!

TGR varianten.. groupbuy
Tror fortfarande inte det är nödvändigt att handla från en butik, utan generalagenten eller företaget själv går nog bra men självklart fungerar det nog från någon affär också.

Sen kanske någon borde kolla vad för skidor som går att få tag på, och om man nu försöker få det att gå igenom hos någon affär kolla med dom om det gör något att alla väljer olika skidor, och villka märken dom kan genomföra det med -om dom ens kan.

Försökte hitta generalagent för Salomon och Head men kom ingen vart där än iallafall. Tror jag känner en som kan ha något att göra med fisher så ska kolla vidare där, men finns det något intresse för deras skidor? Kanske rätt bra ändå om folk hojtar till lite så man får en hum av vad för typ av skidor folk här kan vara intresserade av.

Kollade iallafall med Hendryx (eftersom jag är sugen på deras plank till kommande säsong, typ Purple Haze) och ett groupbuy hos dom skulle nog vara möjligt. Jag frågade hur många som skulle behövas, och undrade om 25 skulle räcka men tydligen behövdes det inte ens så många och tur är väl det för 50-60 känns rätt långt borta.. Henrik verkade vara en schysst kille! Eller är ni ute efter jibbarplankor?

TGR varianten.. groupbuy
som sagt så tror jag inte att butikerna skulle göra volter av lycka när en en säljare från ett märke går och säljer skidor till bättre priser än vad affären förmår. Så att handla från butik är nog ett måste....

TGR varianten.. groupbuy
jag tror defenitivt att du borde kunna ro detta via stadium eller intersport, båda har ju en s.k. team-avdelning där de dealar med olika lag inom sport, vari ligger skillnaden? likheterna är ju iallafall slående.

TGR varianten.. groupbuy
felix sa:
Tror fortfarande inte det är nödvändigt att handla från en butik, utan generalagenten eller företaget själv går nog bra men självklart fungerar det nog från någon affär också.
Jag kan avslöja att ni absolut inte kommer att kunna få köpa direkt från en generalagent eller direkt från tillverkaren (såvida tillverkaren i fråga inte säljer direkt från fabrik utan butiksled).

Så tyvärr Felix, ingen idé att tro något annat.

TGR varianten.. groupbuy
Utter sa:
felix sa:
Jag kan avslöja att ni absolut inte kommer att kunna få köpa direkt från en generalagent eller direkt från tillverkaren (såvida tillverkaren i fråga inte säljer direkt från fabrik utan butiksled).

mhmm...
Jag sa ju att jag precis kollat med hendryx och att det nog skulle fungera.
Har pratat med Heads generalagent nu, och som du säger sa även dom att det inte är något dom sysslar med, att sälja till privatpersoner men eftersom vi var ett gäng skulle det kanske gå att göra ett undantag, skulle få svar i mitten av nästa vecka...

Så omöjligt? Icket! =)

TGR varianten.. groupbuy
felix sa:
Utter sa:
felix sa:

mhmm...
Har pratat med Heads generalagent nu, och som du säger sa även dom att det inte är något dom sysslar med, att sälja till privatpersoner men eftersom vi var ett gäng skulle det kanske gå att göra ett undantag, skulle få svar i mitten av nästa vecka...

Så omöjligt? Icket! =)
Fast som sagt var det ju egentligen inte det den här tråden gick ut på. Det va ju att köpa via svensk affär för att stötta dom och inte SC...riiight?!

TGR varianten.. groupbuy
felix sa:
Utter sa:
felix sa:

mhmm...

Så omöjligt? Icket! =)
Hendryx säljer väl utan butiksled, eller hur?
En generalagent som genomförde en dylik deal skulle bli halshuggna om butikerna dom säljer till fick reda på det.
Får man fråga vem på Interski du hade pratat med?

Tillbaka
Topp