Tips för volt på snowboard

Tja, jag har åka snowboard 5 år och vill lära mig volt. Då är frågan vad ska jag göra, och gärna några tips om hur. Jag vet att backflip är lättare att landa men det är ju sjukt äckligt att prova. Och att frontflip är svårare men ganska bekväm. Så vad ska jag börja att testa och hur kan jag öva (kanske utan att köra på största hoppet på en gång). Ja jag kan på stuts matta men väldigt annorlunda med snowboard tycker jag.

Peace

alltså backflip på snowboard är ju inte en likadan backflip som på studsmatta...
samma med frontflip
hur vill du göra den?

Fixa ett ganska litet platt hopp med puderlandning/lössnölandning, gärna i nedförsbacke. kolla på lite frontflip klipp på youtube och så är det bara att nöta. För mig var det inga problem för om man inte kom runt riktigt så landade man bara på ryggen(inte på huvudet).

Senast ändrad:
Frontflip med bräda kan snarast likna vid att hjula, som du kanske provat på i gympasalen. Det de visar i videon är en frontflip där man använder brädans svikt för att dra runt volten. Nyckeln är att verkligen trycka fast nosen och sedan lita på brädans svikt när man lutar in och skjuter ifrån. Ett trick som är ganska lätt när man kommer över tröskeln och litar på brädan. Behövs ingen hög fart eller stort hopp, sedan går det väl och göra framåtvolt utan hjälp av brädan men då krävs nog en större kicker...

Frontflip på snowboard är som att göra sidovolt på studsmattan.

Kan man inte det så kan man tänka tailpress och sen precis där man ska hoppa så hoppar man ifrån med framfoten och samtidigt flyttar fram vikten snabbt till en nosegrab. För att få mer rotation så tar man och grupperar istället för att dra en nosegrab, vill man få bättre kontroll i tex röda hopp kan man med lätthet dra nosegrab bara för att få lite mer kontroll på det :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp