Topptur Chamonixdalen

• Trådstartare Trådstartare ams
  • Start datum Start datum

ams

Medlem
Topptur Chamonixdalen
Hej!
Skall åka till Argentiere v 8 med 17-åringen, som är ny på topptur.
Skulle gärna vilja ha tips på enklare och relativt säkra turer i området, som tar en halv till en dag. Vi köper veckokort, så liftburet inget hinder.

Topptur Chamonixdalen
Crouches-Berard Traverse är en bra första här i Chamonix. Ladda ner appen FATMAP och kika på den :)

Senast ändrad:
Topptur Chamonixdalen
Finns ett par markerade leder i de olika liftsystemen som ger ~700-800 höjdmeter som är lätta att börja på. Finns en i Le tour eller en i Les houches tex. Enda trista är väl att man pker i pisten, eller jämte, påvägen ned. Gjorde själv också turen till toppen av grand montets häromdagen. Väldigt fin och tar bara en timme. Åkningen ner är fantastisk med. Det är dock glaciär och lavinrisk där uppe så man bör va bekväm med det.

Topptur Chamonixdalen
med liften upp till Grand Montes nedbrunnen så känns det som ett givet mål, tar 1,5 - 2 timmar från toppen av bochard gondolen. Sedan finns det en hel del att utforska kring aguille rouge bakom / toppen av flegere

bon ski!
/C

Topptur Chamonixdalen
xQubeZ sa:
Finns ett par markerade leder i de olika liftsystemen som ger ~700-800 höjdmeter som är lätta att börja på. Finns en i Le tour eller en i Les houches tex. Enda trista är väl att man pker i pisten, eller jämte, påvägen ned. Gjorde själv också turen till toppen av grand montets häromdagen. Väldigt fin och tar bara en timme. Åkningen ner är fantastisk med. Det är dock glaciär och lavinrisk där uppe så man bör va bekväm med det.
Går det att följa ordinarie piststräckningen? Det borde ju iaf minimera riskerna med glaciär?

Topptur Chamonixdalen
Pillard sa:
xQubeZ sa:
Går det att följa ordinarie piststräckningen? Det borde ju iaf minimera riskerna med glaciär?
är ganska säker på att det inte är några glaciärer vare sig i le tour eller les houches

/C

Topptur Chamonixdalen
carl_couloir sa:
Pillard sa:
xQubeZ sa:
är ganska säker på att det inte är några glaciärer vare sig i le tour eller les houches

/C
Haha! Jo det är jag klart medveten om. Utgick från beskrivningen att Grand Montets är lite risky pga glaciär.

Topptur Chamonixdalen
Pillard sa:
carl_couloir sa:
Pillard sa:

/C
Haha! Jo det är jag klart medveten om. Utgick från beskrivningen att Grand Montets är lite risky pga glaciär.
då är jag med ??

”vanliga rutten” ned från GM tror jag inte man behöver oroa sig så mycket för eftersom den är öppen för alla och ingår i systemet så att säga, det är utanför repen man bör oroa sig lite mer om dom nu är uppsatta i år iom liftens frånvaro.....

ett annat alternativ är att ta herse:n upp och gå rakt uppåt i dess förlängning för att sedan gå över kammen vid lookers left uppe vid stugan och åka ner på baksidan, där är det ingen claciär vad jag minns men väl ett mycket fint åk

/C

Topptur Chamonixdalen
carl_couloir sa:
Pillard sa:
carl_couloir sa:

/C
då är jag med ??

”vanliga rutten” ned från GM tror jag inte man behöver oroa sig så mycket för eftersom den är öppen för alla och ingår i systemet så att säga, det är utanför repen man bör oroa sig lite mer om dom nu är uppsatta i år iom liftens frånvaro.....

ett annat alternativ är att ta herse:n upp och gå rakt uppåt i dess förlängning för att sedan gå över kammen vid lookers left uppe vid stugan och åka ner på baksidan, där är det ingen claciär vad jag minns men väl ett mycket fint åk

/C
Efter du passerat Bochard liften är du helt på egen hand. Inget är markerat men skintracket är svårt att missa. (Traversera under liften, skiers right, och följ spåret uppåt. Du måste passera glaciärterräng dock men jag såg inga större öppna sprickor, bara några små. Jag skulle vara mer orolig för lavinrisken då det finns några branta partier.

Väl värd tur dock, vi hade fantastisk åkning i djup puder och det tog knappt en timme upp i relativt lungt tempo.

Topptur Chamonixdalen
Att tura från Bochard till baksidan innebär att man passerar glaciärterräng och området klassas som högalpint. Tidigare har området säkrats men inte längre.
Jag som vet hur glaciären ser ut på sommaren kan säga att det finns vägar som är helt lugna där det inte finns någon risk att falla i sprickor, men kan inte räkna in denna turen som en ”enkel och säker tur”.

Sen att det bara fanns några ”små sprickor” är inte något man ska jubla över direkt, små sprickor är också livsfarliga, ofta värre än större då de inte alls är lika lätta att identifiera och mindre chans till snöbryggor inne i sprickan ifall man skulle falla.

Det är enligt mig inte heller att ”gå på tur”, utan mer att slänga på sig hudarna inom liftsystemet, oerhört mycket folk som går denna också.

Jag står fast vid mitt tips om Crouches-Berard traverse.
Man startar i Flegere ovanför Floria och hudar rakt upp över ridgen bort ifrån Flegere och Chamonixdalen om man så säger. Väl uppe tar man på sig skidorna för ett kort åk/skrå skiers right längs bergsväggen tills det är dags att ta på sig hudarna igen.

När det är dags att ta på sig hudarna har man kommit bort från Chamonixdalen och hetsen och allt vad det innebär och är verkligen ”på tur:)”.
Superfint ställe att stanna och käka sin matsäck eller en kopp kaffe.

Sen hudar man ett kort bit till höger och hips vips så är man framme vid åket. Det är som en bred men flack mega couloir med maffiga väggar runt om sig. Snön ligger ofta skyddad här i större mån än andra ställen och och kan vara fin långt efter snöfall.
Åket är aldrig brantare än 25 grader så du slipper både crevasse och lavinrisk.

I slutet av åket så finns en liten trevlig bar vid en större bäck där man kan stanna på en öl om man vill, supertrevligt ställe!
Här finns också små vattenfall man kan kika precis bredvid.

När man är klar här åker man ner hela vägen och hamnar då i Le Buet. Mysig liten by nära Vallorcine. Därifrån tar man tåget tillbaka till Chamonix vilket tar 10-15 minuter.

Supertrevlig tur med supertrevliga miljöer, ganska kort(inte mer än 90 minuters hudande) utan större risker samtidigt som man kommer iväg från systemen och hetsen i Chamonix, till skillnad från att tura bredvid pisten.

Kika i FATMAP, där får man en supertydlig blick över hur det ser ut :)

Tillbaka
Topp