Att tura från Bochard till baksidan innebär att man passerar glaciärterräng och området klassas som högalpint. Tidigare har området säkrats men inte längre.
Jag som vet hur glaciären ser ut på sommaren kan säga att det finns vägar som är helt lugna där det inte finns någon risk att falla i sprickor, men kan inte räkna in denna turen som en ”enkel och säker tur”.
Sen att det bara fanns några ”små sprickor” är inte något man ska jubla över direkt, små sprickor är också livsfarliga, ofta värre än större då de inte alls är lika lätta att identifiera och mindre chans till snöbryggor inne i sprickan ifall man skulle falla.
Det är enligt mig inte heller att ”gå på tur”, utan mer att slänga på sig hudarna inom liftsystemet, oerhört mycket folk som går denna också.
Jag står fast vid mitt tips om Crouches-Berard traverse.
Man startar i Flegere ovanför Floria och hudar rakt upp över ridgen bort ifrån Flegere och Chamonixdalen om man så säger. Väl uppe tar man på sig skidorna för ett kort åk/skrå skiers right längs bergsväggen tills det är dags att ta på sig hudarna igen.
När det är dags att ta på sig hudarna har man kommit bort från Chamonixdalen och hetsen och allt vad det innebär och är verkligen ”på tur

”.
Superfint ställe att stanna och käka sin matsäck eller en kopp kaffe.
Sen hudar man ett kort bit till höger och hips vips så är man framme vid åket. Det är som en bred men flack mega couloir med maffiga väggar runt om sig. Snön ligger ofta skyddad här i större mån än andra ställen och och kan vara fin långt efter snöfall.
Åket är aldrig brantare än 25 grader så du slipper både crevasse och lavinrisk.
I slutet av åket så finns en liten trevlig bar vid en större bäck där man kan stanna på en öl om man vill, supertrevligt ställe!
Här finns också små vattenfall man kan kika precis bredvid.
När man är klar här åker man ner hela vägen och hamnar då i Le Buet. Mysig liten by nära Vallorcine. Därifrån tar man tåget tillbaka till Chamonix vilket tar 10-15 minuter.
Supertrevlig tur med supertrevliga miljöer, ganska kort(inte mer än 90 minuters hudande) utan större risker samtidigt som man kommer iväg från systemen och hetsen i Chamonix, till skillnad från att tura bredvid pisten.
Kika i FATMAP, där får man en supertydlig blick över hur det ser ut