Torrdräkt eller mkt varm våtdräkt?

• Trådstartare Trådstartare Cee
  • Start datum Start datum

Cee

Ny medlem
Ska segla en del laser i Januari i engelska obygden.

Vad är fördelar nackdelar med torrdärkt vs varmaste versionen våtdräkt?

Skulle nog föredragit en torrdräkt. Nackdelen med våtdräkten i detta läget är den egna kroppstemperaturen ska värma upp det förmodligen svinkalla vattnet som sipprat in i dräkten, kallt i januari. Torrdräkten kan man däremot ha underställ mm på sig för att hålla sig varm och förhoppningsvis håller dräkten tätt oxå.

Köp en torrdräkt för segling?

Annars så finns det semi-dry som är den varmaste versionen av våtdräkt, där läcker det bara in lite i sömmarna. Men som sagt, tjacka en musto istället...

torrdräkt är ju rätt mkt dyrare, och du kan inte ha den på sommaren + att den är osmidigare. men själklart klockren när det blir kallt.

Det finns baggy torrdräkter som du kan ha på sommaren och som är 10ggr smidigare än våtdräkt. Bara att klä på sig så mkt/lite kläder man behöver under.

Torrdräkt!
Vet många seglare som knappt tar av sig torrdräken ens på sommaren.
En torrdräkt, ett par schyssta handskar, gärna torrhandskar och en varm möassa, sen kan man segla i princip vilket skitväder som helst. Tyvärr kostar dom en slant, men ska du segla mycket är det klart värt det. Har nog haft min i 5 år iaf. Funkar fortfarande kanon.

Glad att folk svarar

Då får de kanske bli en torrdräkt jag önskar mig i julklapp då.. Har bara haft bilden av att det är så sjukt otympligt. seglar mest som crew så då är det rätt mkt snabba kryp över centerbord och under bom...

Visst är en våtdräkt smidigare, men det faktum att du faktist är torr oavsett hur mkt du badar och hur kallt det än är i vattnet gör det klart värt det lilla extra du tappar i smidighet. Seglat mkt Ejolle och katamaran i min. Går så bra så.

Håller med CarlH. Man blir betydligt osmidigare om man är kall i en våttdräkt än om man har en torrdräkt på sig, eftersom man både håller sig torr och varm. Har kört Tornado, 470 även Laser, så det är inga problem.

Snart kommer tomten.

Hm. wow. den är ju typ som mitt yachting kit som jag ändå har över våtdräkt när det är varmt..

Vill ha. Men hm, behöver verkligen en i tjejmodell...

Cee sa:
Hm. wow. den är ju typ som mitt yachting kit som jag ändå har över våtdräkt när det är varmt..

Gå till någon seglingsbutik så kan de säkert hjälpa dig bättre än vi här på freeride, men som sagt, prova en torris av typen jag visade.

Cee sa:

Vad är ett yachting kit? Aldrig hört talas om. Samma sak som smock?

Finns det tjejmodeller av torrdräkter? Dom är ju inte dirket kroppssydda anyway, så det spelar väl ingen större roll.

Surfzone.se får du bättre svar på...

Men generellt sett har väll inte seglare våtdräkt? De brukar köra på torrdräkt.. Jag som vindsurfar kör dock hellre med en 5 mm våtdräkt året om än ha på mig en torrdräkt. Och nej, jag fryser inte det minsta.

Nosskire sa:
Men generellt sett har väll inte seglare våtdräkt? De brukar köra på torrdräkt.. a.
Här i england kör de flesta på våtdräkt, men de snackades om torrdräkter för vinterseglingen..

CarlH - Seglarställ kanske det heter på svenska? Även om de inte är tighta så är det rätt stor skillnad på axelbredd, bröstmått och midjemått mellan kilalr och tjejer.

Och ajg tycker nog inte jag behöver byta sida, får ju jättebra svar här.. :D

pasen sa:
En våtdräkt är inte smidigare än en baggy torrdräkt av typen, http://www.musto.com/productdetail.aspx?fromSearch=true&productId=1569
men e du dum på riktigt eller gör du dig bara till.
"en bagy torrdräkt är smidigare en en våtdräkt de roligaste jag hört. asså våtdräkt är ju det smidigaste du kan segla i. 95% av alla laser seglare i sverige kör la på våtdräkt eller burka byxor. men på vintern skulle jag dock räckomendera torr dräkten fast inte för att den e smidig för de e den inte, utan för att du kan ha massa goa kläder under.

jag har seglat i ca 12år på elit nivå och jag har altid kört torrdräkt pga att ja tycker det är varmt och gott och tycker att de e så jobbigt att ta på å av en våtdräkt. nu har jag dock slutat segla och börjat surfa och nu är det bara våtdräkt som jäller. nu för tiden finns det sjuukt bra våtdräkter som inte ens släpper in vatten.

själv kör jag på en o'neil mamut och det är nått av de sjönaste jag tästat. jag surfar i januari å den funkar finfint då. ett tips är la att ta en ruchgard över å ett par TJOCKA våtskor så kommer det gå fint.

men när det gäller segling tycker jag endå att torrdräckten e bättre.

lycka till ;)
hej

Senast ändrad:
westcoast_surfers sa:
pasen sa:
En våtdräkt är inte smidigare än en baggy torrdräkt av typen, http://www.musto.com/productdetail.aspx?fromSearch=true&productId=1569
"en bagy torrdräkt är smidigare en en våtdräkt de roligaste jag hört. asså våtdräkt är ju det smidigaste du kan segla i. 95% av alla laser seglare i sverige kör la på våtdräkt eller burka byxor. men på vintern skulle jag dock räckomendera torr dräkten fast inte för att den e smidig för de e den inte, utan för att du kan ha massa goa kläder under.

jag har seglat i ca 12år på elit nivå och jag har altid kört torrdräkt pga att ja tycker det är varmt och gott och tycker att de e så jobbigt att ta på å av en våtdräkt. nu har jag dock slutat segla och börjat surfa och nu är det bara våtdräkt som jäller. nu för tiden finns det sjuukt bra våtdräkter som inte ens släpper in vatten.

själv kör jag på en o'neil mamut och det är nått av de sjönaste jag tästat. jag surfar i januari å den funkar finfint då. ett tips är la att ta en ruchgard över å ett par TJOCKA våtskor så kommer det gå fint.

lycka till ;)
hej
Min torrdräkt som jag har när jag kör wakeboard är iaf 10ggr smidigare än en varm semidry/våt. Men segling kanske ligger 10 år före och har våtdräkter i något rymdmaterial.

pasen sa:
westcoast_surfers sa:
pasen sa:

lycka till ;)
hej
Min torrdräkt som jag har när jag kör wakeboard är iaf 10ggr smidigare än en varm semidry/våt. Men segling kanske ligger 10 år före och har våtdräkter i något rymdmaterial.
haha för det första du kan inte jämföra segling och wakeboard.

för det andra hur ressonerar du, klart nått som sitter tajt är grymmt mkt smidigare en nått som hänger och slänger å stramar å väckar sig ?

för det 3e åka wakeboard i en torrdräkt är som att åka i en sopsäck haha ;)

nä men om vi håller oss till segling så kan ja säga att från optismist till e-jolle e det mkt torrdräkt men sen laser börjar det bli nästan bara våtdräkt.

men ja skulle kört på våtdräkt så länge de gick å sen gått över till torrdräkten.
älskar själv min torrdräkt och min våtdräkt sjönt att kunna byta beroende på vad man ska göra.

hej

westcoast_surfers sa:
pasen sa:
westcoast_surfers sa:

lycka till ;)
hej
haha för det första du kan inte jämföra segling och wakeboard.

för det andra hur ressonerar du, klart nått som sitter tajt är grymmt mkt smidigare en nått som hänger och slänger å stramar å väckar sig ?

för det 3e åka wakeboard i en torrdräkt är som att åka i en sopsäck haha ;)

nä men om vi håller oss till segling så kan ja säga att från optismist till e-jolle e det mkt torrdräkt men sen laser börjar det bli nästan bara våtdräkt.

men ja skulle kört på våtdräkt så länge de gick å sen gått över till torrdräkten.
älskar själv min torrdräkt och min våtdräkt sjönt att kunna byta beroende på vad man ska göra.

hej
"ok"
Du verkar ha stenkoll ;)

Btw, blir dräkten smidigare när man använder den vid segling mot wakeboard?

Senast ändrad:
En av anledningarna att jag övervägt våtdräkt är att jag då även kan använda den för surfning nere i cornwall. men torrdräkten ni visade verkar sjukt praktiskt

även om jag inte riktigt vet om jag kan hålla med så förstår jag ditt resonemang att en baggy skulle vara smidigare på en båt. men i vattnet kan jag inte ens försöka tänka mig hur en torrdräkt. som dessutom är "Baggy" ? skulle kunna vara smidigare än en slimmad våtdräkt. fan våtdräkt är ju så sjukt smidigt. du kan göra exakt vad du vill utan motstånd. har då en väldigt väldigt liten våtdräkt kanske det tar emot i lederna ibland? men inte ens då så mkt att det vore osmidigt. snarare att det dämpar om du skulle tryckas ner på huk så att knäskålarna lossnar. hör inte hit dock..

föklara gärna hur en baggy torrdräkt kan vara smidigare än en våtdräkt i vattnet?

Jag har oxå seglat hela mitt liv, varit med i juniorlandslaget i e-jolle (klassen mindre än laser)

Seglar för nuvarande laser. Jag har tordräkt nästa året runt, när det blir för varmt har jag burkabrallor.
Jag själv uppfattar våtdräkten som osmiddigare vid segling och som tidigare skrivits så kräver våtdräkten att den är våt och att kropsvärmen kan värma.

Jag har surfat en del och i det fallet är våtdräkten det enda valet!
Men i segling är man inte alltid genomvåt i våtdräkten och funktionen försämras.
Desutom så kan man bara ta av sig tordräkten och köra i väg från träningen utan att vara genom våt.

Mustos tordräkt är den bästa enligt många seglare men den är dyr, det finns andra märken som är biligare och håller bätre.

Nu upptäkte jag att jag skrev nästan samma som westcoast_surfers XD

PS när jag mennar osmidigare våtdräkt menar jag den tjockaste sorten som frågan handlade om..

Senast ändrad:
TjoTjo,

Har seglat hela mitt liv och går för tillfället på seglargymnasium,
& håller med hanchi de flesta seglare kör numera med "burka" det är en typ av byxa / shorts med hängslen som har hårda plast plattor på baksidan låren som gör att du orkar hänga mer och inte får lika ont, sen en typ av jacka på till de, det funkar bra tills typ 3-5+.

torrdräkten är jäkligt skön och som hanci säger så är det bara dra av den och glida hem:)

hoppas du får nått bra :) (ett tips är att det är manligare i burka ;)

MVH

Cee sa:
Vad finns det för billigare märken som är bra då?
kolla på märken såsom "gill" "gul" "henri lioyd" "ocean rodeo" eller billigare musto. finns ju musto som inte behöver kosta rubbet.

kom på ett annat märke ja känner till "magic marine" bra grejjer inte lika dyra häller ;)
lycka till.
haj

pnntus. haha. vad bra att det är manligare.
en liten notis är ju att jag är tjej ;)

Tillbaka
Topp